Some things to ponder

Vi lever i en väldigt medial värld och vi påverkas och matas dagligen med reklamer och annonser, vi här i väst uppmanas att se ut på ett visst sätt, bete oss på ett visst sätt och skam på oss ifall vi avviker från normerna som media spyr ut till höger och vänster.
Med detta menar jag inte att media är dåligt, inte allt i alla fall men det tål att tänkas på faktumet att media har en styrka som vi kanske inte inser. Det gäller att vara kritisk, hålla ögonen öppna och använda hjärnan lite också. Media kan (och gör) vinkla saker och ting för att få oss att uppfatta något på ett visst sätt. Titta bara på den här bilden (ja, det är en och samma bild):

Det finns ju dem som vinner på detta, när de får med massorna åt ett visst håll.
De som då håller på med reklam och är ansvariga för vad deras företag visar utåt, känner jag har ett stort och viktigt ansvar, PR ska inte trivialiseras till ett yrke som handlar om glamour.
Johanna K Karlsson är en tjej som snart tar studenten och på sin blogg har hon lagt upp sitt projekt: Commercial – Art Project. Där hon har tolkat och gjort om kända reklambilder och två av bilderna som hon visar tycker jag är otroligt bra och får – i alla fall mig – att öppna ögonen för vad modebranscherna håller på med, hur tänker dem egentligen?

Detta är den riktiga bilden, från en Dolce & Gabbana-reklam.
Jag antar att de vill visa på att denna kvinna är så snygg att männen lustar över henne, men när man sett Johannas tolkning, så börjar man tänka på hur dessa män ser på denna kvinna, deras kroppspråk…vad gör dem egentligen, vad vill dem? Vad vill denna bild förmedla egentligen?
 Detta är väldigt intressant enligt mig, den sista bilden i Johannas projekt tilltalar mig också. Det är många unga som ser upp till modeindustrin och även om bilder som dessa kanske inte direkt påverkar någon så känns det ändå fel att företaget projicerar dessa.
Vad tycker ni?

About rhulth

I'm an adopted 34 year old woman with a master's degree in social anthropology. I work as a social worker and have a background as a freelance reporter. I love to write, read and Netflix.
This entry was posted in Åsikter, Media and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

21 Responses to Some things to ponder

  1. Vivi says:

    Jag tycker du har helt rätt, ibland tar människor det som står i tidningen för sant, men väldigt ofta har tidningarna vinklat artikeln och ibland står det rena felaktigheter. Detta upplevde jag själv när det skrevs om bankskandalerna och jag jobbade på bank. Klart man ska ta åt sig av det som står i tidningar osv, men det gäller också att vara lite kritisk 🙂

    Lite roligt med den sista bilden, skrev nämligen ett inlägg om den bilden för tre år sedan 😀
    Det var när jag jobbade som ungdomsledare och ville få de unga tjejerna i min grupp att som sagt ..kritiskt granska reklam, det är lite läskigt lätt att tolka bilden till en gruppvåldtäkt.
    Det finns ju många exempel , speciellt hos Dolce Gabbana faktiskt, där reklamen ger ett ganska dåligt underliggande budskap.

    Sv: tack vad snäll du är 🙂
    I sommar har jag semester nästan hela Juli, ska bli hur skönt som helst!! Har du ngn semester alls ?
    Kram !

  2. Jenny says:

    Bra skrivet som vanligt gumman! Folk har en tendens att tro på allt som media skriver, utan att vara det minsta källkritiska. Det är en sak jag tycker om med att vara administratör på Wikipedia. Lägger någon till en källa så går jag in och kollar källan och granskar den kritiskt, eftersom det trots allt går att skriva vad som helst på nätet.

    Min första tanke när jag såg Dolce & Gabbana-reklamen var precis samma som Johannas. Det första jag såg var en tjej som blev nedtryckt i backen av en man, medan hans polare står och tittar på. När jag sen kollade Johannas tolkning fick reklamen mig verkligen att må dåligt inombords. Man funderar ju på vem som godkänt dessa reklamer och tyckt att det förmedlar något positivt.

    sv: Ja, jag tyckte bara det var bäst att nämna att bilderna inte var mina så mina blåa drinkar var inte alls lika neon-färgade eller lysande som på bilden. >…< Det låter ju som ett väldigt härligt sommarjobb tycker jag. 😀 Men förstår att det är skönt att du kan slappna av och få lite ledigt innan det sätter igång.

    Det går bra med yngeln också. Eller ja, en har tyvärr dött så nu är de bara 10, och jag håller tummarna för att resten ska överleva iallafall. Ja, jag tror iallafall att alla salamandrar ska få följa med tills det är dags att hitta nya hem åt dem. 🙂 Vi ska nog försöka behålla några själva om de kommer överens med de "gamla" salamandrarna, men vi kan tyvärr inte behålla alla.

    Veckan har annars börjat helt okej. Har åkt tillbaka hem till min mamma fram tills torsdag kväll eftersom Jonne ändå jobbar kväll denna vecka och så ska jag försöka packa lite till eftersom jag kommer vara hos Jonne nästan hela sommaren i övrigt fram tills vi flyttar. Annars har jag inte speciellt mycket planerat så. Du själv då? Har du några planer i veckan?

    Pussar! ❤

  3. Jättebra skrivet. Håller med i det du skriver och media kan verkligen vrida och vända på reklam hur som helst för att fängsla oss kunder!

    Svar: Jag vet faktiskt inte vad det är för tyg, kan tänka mig att det är styvare bomull som du säger. Ser ut så i varje fall 🙂 Tack så mycket! Får se ifall det blir något köp.
    Tack igen 🙂 Det är verkligen superenkelt och billigt, för en så pass förändring ändå. Det ser enligt mig mycket mer stilrent ut och jag gillar det matta mer än det glansiga över lag.

    Okej, vad roligt det låter! Trivs du med det? Är du så pass utåtriktad att det inte känns jobbigt att prata inför massa folk? Jag har själv svårt för sådant och kunde ibland skippa en lektion i skolan om jag visste att det var redovisning, jag kunde må dåligt och ha ångest utav det flera dagar innan. Hemskt!
    Hoppas du kommer trivas med din nya uppgift i år, låter ju roligt 🙂

    Det har en tendens att göra det ibland, jag hade ju inte tränat på riktigt på flera år innan jag drog igång nu igen. Får väl se hur länge det håller i sig 🙂

    Haft en bra dag än så länge? Kramar

  4. Sjuk reklam verkligen!!Vi mår bra allesammans..hm ja det är en bloggerska som har den och hon har haft den i evigheter och jag har mailat tusen ggr men får inget svar=(
    ÅH hihi tack, så lite så bra inlägg utav dig..=)Har några andra städer på g med;)Kul detta!

  5. Lisa says:

    Jag kanske tar det här lite för långt, men min första tanke var faktiskt “Våldtäkt” när jag såg den sista bilden. Jag tänker främst på hur mannen håller ner kvinnans arm, att han böjer sig ner över henne samtidigt som hon har huvudet vridet bort från hans håll och att hon ser ut att vilja fly.

    Vi pratade om det här på sociologin; vi kom in på genus i reklambilder. Även om jag inte är helt förtjust i genus, och att man ofta letar efter problem, måste jag säga att man insåg hur mycket man tar reklambilder (främst modebilder) för givna. Å ena sidan har de blivit så pass vanliga att man inte bryr sig, men å andra sidan… Det är som du säger; det finns tjejer som ser upp till modevärlden. Om man kan skilja på bilderna och verkligheten är det en sak, men det är ju inte alltid man klarar av det…

    sv. Det är mig vi pratar om — oavsett vad man gör med mig ingår alltid fika ^^
    Men det är bara att höra av dig så fort flytten är över. Eller svara när jag börjar bomba sönder din telefon med SMS :p

    -Jag känner mig bättre nu; det åskade tidigare och det fick huvudvärken att släppa ganska markant.

    Puss&Kram!

  6. Tessie says:

    För mig känns bilden med kvinnan och männen väldigt obehaglig. Det känns lite som nått hemskt är på väg att hända.. :/

    Sv:
    Ja, jag måste ta upp detta med stolarna. kan inte ha det som jag har det med ryggen.. sjukt jobbigt! Jooo nog blir de semester för mig allt! 🙂

    Det är rätt bra, det funkar… sj?
    Kram

  7. Combatanten says:

    Kan bara hålla med – finns inget tilltalande i den “riktiga” reklambilden alls – ser ingen lust alls, bara maktdemonstration. Tröttsamt. Mest tröttsamt är att se hur den här typen av skildring av manligt och kvinnligt äter sig in hos den yngre generationen och kanske då främst hos de som är sämst utrustade för källkritik, dvs de språksvaga, de som kommer från hem där man inte diskuterar dylika frågor och/eller kanske t o m underblåser den typ av människosyn som denna typ av reklam förmedlar.

    http://www.chippis1972.com/2012/02/wtf-why-tolerate-foolishness.html

  8. Japp, skolan är på distans. Du hade kunnat vara med även om du inte har historik, skillnaden är bara att man inte lika enkelt ser roten. Men jag har fått många som har anmält mig nu. =)

    Ja, james var live. Super bra. =) Glad jag såg honom.

    Jo så är det nog också med allt. Om humöret är på den bra nivån så vill man berätta mer om dig själv och även känsliga frågor. Sån är jag också, vissa dagar är alla frågor jobbiga men andra dagar inte.

    Nu dax att sova. Trött.

    Kram kram

  9. Jenny says:

    Sv: Tack så mycket vännen! Vad gullig du är! Ska göra mitt bästa när jag väl får en ny magnet. Men som sagt, får nog köpa ett nytt för magneterna är inte stora så den åkte nog av redan på gekås.

    Vad glad jag blir att jag peppar dig och jag hoppas verkligen på att få läsa mååååånga otroliga inlägg från dig i framtiden. 🙂 Jag tycker alltid det är viktigt att vara kritisk, vare sig ens källa är media eller om man får höra något från en person IRL. låter det otroligt är det oftast det med.

    Jag får ärligt talat kalla kårar nu när jag tittade på bilden igen. Det är verkligen inget med den bilden som förmedlar att deras plagg gör en snygg eller åtråvärd, jag ser bara våldtäkt tryckt med stora bokstäver över hela bilden! Man kan ju hoppas att de fick en väldig massa skit för bilden.

    Jag var tvärsäker på att jag nämnde i båda mina två senaste kommentarer hur man blandade drinkarna och när jag gick tillbaka och kollade så visar det sig att stora stycken med text försvunnit från mina kommentarer. :/ Verkar som att en viss smiley jag börjat använda har “huggit av” texten på något sätt. Men jag tar drinkarna igen och hoppas att inget viktigt har försvunnit från mina förra kommentarer… Märkte däremot att hela mitt svar på din fråga om våran inredning försvunnit med… Ska svara på det efter drinkarna. 🙂

    Blå drink: Blanda 2 cl bacardi Razz, 1 cl citronjuice och 2 cl bols blue i en shaker och sen ner i ett glas med is. Toppa med Sprite! Citronjuice gör drinken lite mer lysande och neon-aktig. Man kan ta vanlig vodka eller vanlig bacardi istället för Razz. Det mesta fungerar så länge det är en genomskinlig vätska.

    Lila -blåtonad drink: Häll is i ett glas och häll på bols blue. Toppa försiktigt med jordgubb/lime-cider eller någon annan läsk/saft som är ljust rosa. Drinken skiftar då från blått i botten och blir först lila och sen ljust rosa i toppen. 🙂

    Haha, jag har massor av såna här drinkrecept där man leker med färg. 😀

    Vad gäller inredning nu då så har jag och Jonne kommit överens någorlunda om hur det ska de ut i varje rum, förutom kontoret/musikrummet där vi inte kommer bry oss jättemycket, utan det kommer mest vara praktiskt. 🙂 Jonne är faktiskt otroligt intresserad av inredning och dessutom duktig på det. Innan han blev hälsofreak funderade han faktiskt på att studera till inredningsarkitekt eller inredningsdesigner. Men det är påbåde gott och ont. Samtidit som det är jättekul att diskutera en massa idéer med honom och veta att han har bra smak så har jag ändå fått ge upp vissa andra idéer, t ex lila i sovrummet. xD Hur är det med E då? Är han intresserad av inredning eller har du fått fria händer?

    Ja, det var synd men det är ändå ganska otroligt att bara en dött. Det ska tydligen vara jättesvårt att få dem att överleva. 🙂 Det är dock svårt att ta bild på dem, eftersom deras terrarium är fullt med växter så de kan gömma sig just nu. Ska försöka fota dem när de börjar klättra upp på land så småningom. Dock tog jag en bild på alla 11 sist jag städade hos dem och la dem lite provisoriskt i en annan låda. Det ligger uppe på min blogg här: http://paraworld.blogg.se/2012/may/solbrand-och-lycklig.html

    Vad är det för utbildning du ska på? Har det med jobbet att göra? Usch, jag förstår verkligen hur du känner, jag hatar att sova ensam numera. Man vänjer ju sig som du säger att ha någon där och jag tycker det är så mycket tryggare och så är det så härligt varmt för en gångs skull. 🙂 Låter spännande att E ska få redovisa på KTH. Häftigt! Jag förstår att du är stolt äver honom. 😀

    Jag tycker inte det är så farligt att leva på det sättet egentligen. Jag har alltid levt lite på det viset. 🙂 Det värsta är ju att packa ner allt som är nödvändigt och man blir lika arg varje gång man glömmer något viktigt. xD Men nu under veckorna ska jag börja flytta mer och mer grejer tills det är dags att flytta. 🙂 Och ja jag håller med. Ska bli jätteskönt att ha allt samlat på ett ställe. 🙂 Visst kan det kännas så att ens hem plötsligt inte blir ens hem. När jag var sambo tidigare så var dock min pappas hus fortfarande”hemma på riktigt”, men det var nog även för att jag aldrig riktigt kände att min exsambos lägenhet var mitt hem. Och även om jag trivs hos min mamma den här korta stunden jag bott här så är det inte mitt hem… Hennes lägenhet har aldrig varit hem på samma sätt som pappas hus och där bor några andra nu. Men både du och jag kommer ju förhoppningsvis hitta våra hem nu, tillsammans med de vi älskar. Home is where the heart is. 🙂

    Hoppas du får en trevlig lunch med din mamma imorgon och att det går bra för E på KTH.

    Pözz och kramar!

  10. Svar: Förstår att det är frustrerande, man blir så trött på det!
    Nej då, jag känner inte som Sailor Moon.. Tyckte bara att bilden passade in då jag cyklar 🙂 Förstår att du inte menar något illa med det, uppskattar det bara! (a)

    Låter spännande! Vad är det för idé? Eller får vi se det senare? 🙂 Jag kan tycka att det är snyggt om man t ex målar naglarna helt i svart och sedan toppar med det matta bara på nageltoppen.

    Okej, men det är ju skönt att du känner så när det är något du kan/tycker om. Själva skulle jag inte kunna prata om Britney inför folk.. Känner mig så utstirrad och utsatt på något vis, usch! Det är verkligen inget jag saknar med skolan om man säger så 😉

    Kan vara skönt med “tråkiga” dagar ibland. Då man inte har mycket att göra och mest bara är, inte så kul så kanske men tror det är bra för en.

    Min dag var bra den med, hann inte med så mycket mer än skola och träning. Somnade som en stock sedan och idag väntar en långdag på jobbet, så ska nog inte göra så mycket idag heller. Kolla på serier och mysa antar jag 🙂 Själv då? Några planer? Stor kram

  11. Leone says:

    Riktigt bra inlägg. Man kan inte belysa problemet med media nog. Det var intressant att se bilden ifrån CNN, då ser man verkligen att en bild kan tolkas och beskäras hur som helst för att få fram ett budskap.
    Johannas projekt var också riktigt spännande. Det var en otroligt bra idé att tolka reklam på det sättet.

  12. Vivi says:

    Ush vad trist att du varit förkyld större delen av din semester nu i början 😦 bra att du har någon vecka i augusti också, det kan nog behövas om du jobbar i sommar. Vad kommer du jobba med ? Förhoppningvis hinner du njuta lite av sommaren mellan varven 🙂

    Själv har vi inga planer på vår semester mer än att vi ska fixa lite med huset, gå på ett bröllop och ev. besöka lite vänner, det blir en semester hemma i år. Kanske en liten roadtrip i sverige, hade ju ngn gång i antingen Juli eller Augusti velat åka upp till lillasyster i sthlm.
    Vi ska ju dessutom förhoppningsvis iväg på semester i höst så då känns det dumt att åka allt för lång på sommaren 😉

    Kram!

  13. Eleonore says:

    Väldigt intressant text, visst finns det alltid två sidor av reklam och den mediala världen! Man påverkas mer än vad man tror samtidigt som man måste lära sig att ta allt man ser och läser med en nypa salt. Dolce&Gabbana-bilden är egentligen en väldigt sjuk bild som lätt kan ses som övergrepp när det inte alls är så företaget menar att den ska ses.

    Hihi nej det är ju absolut inget negativt att du sparat så många av mina recept, det ser jag som en väldigt fin komplimang 😀 Hoppas bara du kommer tycka om de när du så småningom provar de!

    Ja visst är det sjuka bostadspriser idag och att de dessutom jobbar så hårt för att få bort alla hyresrätter och gör om de till bostadsrätter. Hur ska unga då få tag på bostad? Hyresbostäder har ju varit min enda möjlighet att få tag på en bostad då man inte kan ta lån hur som helst utan jobb, ett sparkapital och kontakter.
    Vi är mest intresserade av söderort, gärna närförort, nacka, Haninge, och östra Huddinge 🙂 Så det är ju ett stort område vi söker på men inte lätt för det!

    Haha söta du, du rabblar inte! Bara kul att få höra om din syn på kärlek och äktenskap. Precis som du så vill jag också att det ska vara av kärlek och när man blir mer och mer vuxen känns ju pojkvän så omoget på något sätt. Att få kalla sin pojkvän för sambo, fästman eller man känns ju bättre. Det är ju ingen pojke man är tillsammans med hihi.

    Hoppas du får en fin dag! Kramar

  14. Tack,tack TACK finaste, finaste du, vad glad jag blir av dina fina ord!!Ja älskar den klockan verkligen!Värd vartenda öre;)
    Nä man kan ju undra hur de tänker?! Åh så himla synd att du inte kan ha Instagram, du får råka ha sönder din mobil o ta ut det på försäkringen-typ tappa den hårt i golvet eller ngt,så du får ut en ny;)

  15. Plugg på distans går mycket bättre nu när jag är ledig på onsdagar och jobbar 80%, tidigare gick det mer långsamt, men nu går det jätte bra. Disciplinen är det inge fel på om man säger så. =) (Tur det). Alla studier är på distans, men slutskrivning/tentorna är på skolan, jag tror under en veckas tid. Man har ett forum på skolans hemsida där man kan diskutera och fråga andra skolkamrater om råd, tips och hjälp om det behövs, även lärarna är där för att hjälpa till. telefonjour finns också, men den har jag aldrig använt, forumet fungerar bra för mig. Det som jag skulle vilja ha är skolkompisar som man kan hänga mer, och ha “live” diskutioner med IRL så att säga.

    Hoppas du lärde dig något från allergi inlägget för att lindra dina symptom =)

    Kram kram

  16. Tessie says:

    Sv: Nej, jag förstår mig verkligen inte på denna reklam. Den väcker bara hemska minnen samt otäcka bilder i mitt huvud och sinne.. Hmm, undra hur dom tänkte!?..

    Naw, tack fina fina fina du.. Det känns bättre med ryggen idag, mycket tror jag beror på alla era fina kommentarer att krya på mig 🙂

    Ja 😀 Det ska verkligen bli så otroligt mysigt att få ner 1 av mina bästa vänner hit över midsommar, och kunna få visa henne en del av stockholm 🙂

    kramar

  17. Det är verkligen ett viktigt ämne du och Johanna skriver om. Hennes tolkningar är klockrena och jag äcklas av originalen. Samtliga originalen gör mig sjukt illa till mods. Dessutom, som feminist vill jag ryta ännu högre då kvinnan alltid är i offersituation och är mer en pryl att använda för att kunna sälja mer.

    sv: Ja, egentligen gillar jag morgonpromenader mest, men jag är morgontrött nå så jävulskt, så jag är så dålig på att hålla dem. Men då är det bra att hitta orken mot kvällen, och nu när det börjar bli sommar är det ju så himla skönt 🙂

    Superkul att höra från dig igen!

  18. MyzaaN says:

    Hej vännen, det var längesen ja, med mig är allt bra själv då? 🙂
    jo min laddare till kameran hade gått i sönder så har inte riktigt kännt för att blogga ;D kram

  19. angelica says:

    sv tog studenten i fredags, så nu är det äntligen över!!
    i sommar blir det jobb, festival, greja med nya lägenheten, slappa, sola, bada, shoppa osv osv 😀 själv?

  20. Felicia says:

    Riktigt bra gjort av henne, snyggt att få ut budskapet så riktigt bra!!!

    SV: Taaaaaaaaaaack 😀

    puss

  21. Mia says:

    Undrar också … viss reklam är bra konstig och i dagens läge när vi ändå har kommit så långt borde inte en sån här komma igenom och ut 😦

    Snart helg, äntligen igen för då blir det närmre semestern ♥ och midsommar då vi ska till Linda (sötaste Hummingbirden) m familj, få busa med goe Alfred o skratta mycket = en höjdare helt enkelt!

    Men först i em blir det mingel o baluns i stan, härligt härligt!

    Happy Thursday till dig!

Leave a comment