Barn = Livsprojekt?

(Bilden har inget med artikeln att göra)
Häromdagen så skrev jag ett inlägg om den mänskliga Barbie’n Sarah Burge, som uppmuntrar sin sjuåriga dotter Poppy till plastikkirurgi och fettsugningar. Jag vill inte medvetet fortsätta på samma linje, jag menar, enligt mig så borde det inte finnas sådana föräldrar; men när jag läste om mamman Jelena på Aftonbladet.se’s Wendela-sida, så kände jag att jag bara var tvungen att skriva om det.
Att man går med på att ens barn ska vara med i en modellkampanj, fine. Det finns många modellkampanjer som jag tycker är hur söta som helst, till exempel då H&M lanserade sin Concious Collection och denna bild publicerades:

Jag tycker att de är hur söta som helst! Så mina reaktion kring denna artikel handlar inte om huruvida man som förälder ska låta sina barn vara delaktiga in en modellkampanj. Det jag reagerar på är uppmuntran, drivkraften och pressen bakom detta.
Jelena som har en 10-årig dotter, Katja, ser sin dotter (och jag citerar) “Hon är mitt livsprojekt, jag lever för henne”.  Visst, det är bra att man lever för sitt barn, men detta implicerar även att man vill sitt bästa för sitt barn vilket jag inte tycker speglas i Jelena’s ord om sin dotter. Jelena och Katja är med i TV3’s dokusåpa “Mammor och minimodeller” . I artikeln får man se hur mycket press Jelena sätter på sin dotter och jag tycker att det är hemskt och förfärande! Hon uttrycker hur viktigt det är för henne att Katja blir framgångsrik då hon växer upp.
Okej, det här med framgångsrik — vad innebär det?
Det är klart att man som förälder hoppas på att ens barn lyckas här i livet och även om jag anser att man inte ska pressa sitt barn till att göra något barnet inte vill, så är jag medveten om att lite press måste man som förälder sätta; för det är inte heller hälsosamt att växa upp och tro att man kan strunta i allting, göra som man vill och ändå få allting man vill i livet. Men det finns en måtta! Visst kan jag förstå att det finns föräldrar som projicerar sina drömmar på sina barn, det kanske man inte kan hjälpa ibland — för vi är ju bara människor. Och har man hela sitt liv drömt om något som man aldrig fick chansen att uppnå, kanske det inte är konstigt att man puffar sitt barn i den riktningen.
Men den pressen som Jelena sätter på Katja, jag blir verkligen skrämd. Visst blir jag skrämd av pressen, men ändå är det inte det som skrämmer mig mest; för visst finns det föräldrar som pressar sina barn akademiskt och på annat sätt — men sättet som Jelena uttrycker sig på, hur kan man göra så? Det låter som att hon ser Katja som en produkt, en klient, inte ett barn; sitt eget barn, no less.
“Det är roligt att lägga pengar på hennes skor, kläder och smink. Hon är ju min docka”
Okej, hon vill lägga pengar på sin dotters hobby (är det ens hennes hobby, om hon blev introducerad till denna modellvärld innan hon kunde gå?). Okej, hon gillar att se sin dotter glad (för det kan man väl anta att Katja blir, glad?). Men att säga att ens dotter är ens docka, hm, då känns något fel enligt mig. Men, det är inte bara modellkarriären Jelena vill att Katja ska uppnå, utan självklart ska hon även uppnå MVG  i alla ämnen, för enligt henne så är detta något som Katja bör uppnå med tanke på den kapacitet och stöd som hon får.
Herregud, stackars flicka. För att inte tala om alla fritidsaktiviteter som hon ska hålla på med också, pressen på att bli bäst där lär väl också finnas. Jag kan förstå att det är jätteroligt som förälder, att se sitt barn lyckas och få bra betyg — men betyg är inte allt och vissa har svårt att få höga betyg och prestera på prov, eller så kanske man har en dålig lärare, enligt mig speglar inte betygen inte nödvändigtvis ens färdigheter eller smarthet. Kan inte Katja bara få vara ett barn, få njuta av sina hobbies och aktiviteter, utan att det ska bli på blodigt allvar och hela hennes liv?
“Jag är ett stort och viktigt stöd för henne och vi gör alla läxor tillsammnans. När hon växer upp vill jag att hon ska utbilda sig på ett universitet i England och jobba som modell internationellt. När hon blir äldre och träffar en man ska hon försörja sig som till exempel läkare.”
Jelena berättar också att hennes mamma pressade henne också och att hon älskar henne än idag. Okej, det är väl sådant som färgar en och Jelenas egen karriär framgår inte i artikeln, men jag undrar om hon är läkare eller har varit internationell modell, eller kanske båda?
Här kan ni läsa artikeln.
P.S : Måste bara lägga till ytterligare ett STORT-MEGA-TACK till er, mina älskade läsare, eftersom jag fick ytterligare ett besöksrekord igår: 226! ❤ Mycket kärlek till er.

About rhulth

I'm an adopted 34 year old woman with a master's degree in social anthropology. I work as a social worker and have a background as a freelance reporter. I love to write, read and Netflix.
This entry was posted in Åsikter, Nyheter/News and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

31 Responses to Barn = Livsprojekt?

  1. Räven says:

    “Jag är ett stort och viktigt stöd för henne och vi gör alla läxor tillsammnans. När hon växer upp vill jag att hon ska utbilda sig på ett universitet i England och jobba som modell internationellt. När hon blir äldre och träffar en man ska hon försörja sig som till exempel läkare.”

    Det låter redan som att hennes mamma har bestämt allt. Hennes sexuella leggning, hennes kariär, hennes framtid….allt är redan bestämt.
    Sen kommer ungen in i tonåren och kommer på att det inte va så kul att modella längre…

    Vad händer då?

  2. Josefin says:

    Det är verkligen bedrövligt..

    sv: Den har varit riktigt stressig. Fullt upp hela tiden bara. Hur har din dag varit?

    Kram

  3. Glad att jag inte hade en sån mamma! Pressen när man är ung är tillräcklig som den den är..barn ska få vara barn tycker jag…

    hoppas du får en bra dag!

  4. Tack så himla mycket! Jag blir verkligen glad att du kommenterar och du får fortsätta med det om du vill! (:

    Jag är glad att du tycker om min frisyr!
    Joda min dag har bara varit toppen hur har din varit? (:

  5. Håller med i det du skriver, jag förstår det inte alls. Jag vill inte förstå det.

    Svar: Jo, tack! Dagen har varit bra, lite småstressigt på jobbet bara. Annars helt OK! Själv då? 🙂

    Kram kram

  6. Skönt att höra du! Mitt shema är näst in till fullt också!
    Men vill inte var fin och small till sommaren?

    Min dag har också varit massa skolarbeten och projekt i matten och, sedan skulle jag göra en historia om bibel, vilket jag tyckte var väldigt jobbigt jag har två frågor kvar och alla en fråga ska vara skriven på 2 sidor A4 papper både bak och framsida! Så blir 4 sidor! & det är ca 23 frågor & det är väldigt mycket ! Men men den som vill ha bra betyg i slutet får allt kämpa!

  7. Klart vi håller tummarna!..

    Det hoppas jag med(:

  8. Den där pressen mammorna lägger på ungarna kommer dom att få betala dyyyyyrt. Antingen blir ungarna framgångsrika pga mammorna men olyckliga eller så kommer då ta ett skit jobb BARA för att jävlas med mamman. Därmed kommer det ändå sluta med att barnen är olyckliga.

    Jag kommer endast pusha min unge på det han/hon har talang på. Och om hon/han inte vill så är det ju i slutändan inte mitt val. Det är ju inte mitt liv det handlar om…. bara ungen blir lycklig.

  9. Ett barn födds för att du ska stödja en ny människa… INTE skapa… det är min uppfattning!!! Kort och gott!! =)
    Ja.. man vänjer sig snabbt.. Nu har jag sett mig i spegeln och klämt på håret hela dagen.. nu måste bara lite folk se mig på jobbet.
    Jag har haft många vänner som haft det alldeles underbart i Indien så därför vill jag åka dit. Sen har jag den uppfattningen att det är väldigt… spirituellt och “djupt”. Så det är också en anledning.
    Min bror är läpp käk och gomspalt så han ska fixa näsan lite, göra den rakare och öppna näsrören så han kan andas lättare. De kommer att gå bra, men han måste vila så vi får hälsa på honom en annan helg.

    Går en kurs från London, Natural Nutritions. En kurs i alternative medicin och kostrådgivning. Hur man ska fixa sina hälsoproblem, från roten, utan att ta massa tabletter. Super kul och intressant!! Vad är de för kurs du börjat på???
    Jag skriver också om utseende ibland…… men mest lycka, hälsa, välbefinnande och annat som gör mig/oss glada. =)Kul att du gillar min blogg också.

    Nä… ikväll blir det en kort kväll… trött.
    Kram kram

  10. Sv: absolut!
    Symbolen har jag bara hittat som en bild.

    Idag hände det, jag blev med Rebecca&Fiona biljetter! Ska bli såååå kul att se de live. Har bara träffat på de två gånger innan på Blog Awards 2010 och på stureplan mitt på gatan en partynatt i december. Så det ska bli kul att se mina inspirationer igen!

    Jag har lagt upp en bättre bild på tatueringen nu så det är bara att scrolla ner.
    Jag har lyckats få mamma till att göra en liten tatuering på sig själv, mohaha. Men hon tycker att det räcker på mig.. vilket jag inte kan hålla med om. :p

    Jag är klar med linjen i sommar. 🙂
    KRAM

  11. Svar: Okej, kan tänka mig att det kan bli påfrestande ibland. Hoppas det går bra med gruppen imorgon då!

    Kram och godnatt.

  12. Det är HELT sjukt. Första gången jag såg reklamen om det där blev jag helt chockad, det är såna där föräldrar som inte borde få ha barn.. hm.

    Alltså, nej de vet inte riktigt, bara virus… men äter massa mediciner iallafall. DU anar inte hur mycket din kommentar betyder, blir alltid så ynklig och liten när jag är sjuk och speciellt när jag ser ut sådär. Kram fina fina du.

  13. angelica says:

    sv åh taack! 😀
    ja eller hur, älskar den kornblåa färgen, har med en stickad tröja men vill ha mer!!
    ja, au pair kan nog va riktigt roligt 🙂

  14. MyzaaN says:

    för det första det här är hemskt :/ hatar sådant
    för det andra duskriver GRYMT bra
    för det tredje grattis till besöksrekordet 😀

    sv ja jag är så glad och nöjd måste jag säga 😀 ja precis då vet du vad jag pratar om som tur är bor vi hemma hos hans föräldrar så jag har inga större utfigter direkt 🙂

    han vet att jag inte kan ge han mycket så han ger ju mig för att han verkligen vill 🙂
    han jobbar som kock 😀 kram

  15. Jenny says:

    Det är bra att du fortsätter på samma spår tycker jag. För det kan som sagt inte uppmärksammas för mycket. Ser man sitt barn som en docka så borde man inte ha barn. Då får man skaffa sig en docka istället! Hur kan en mamma veta vad ett barn vill innan det ens kan tala?

    sv: Japp, Rolf-Göran tog VM-guld, sen har han även blivit rankad på första plats i världsrankningen inom hästhoppning. Med andra ord räknar Internationella Ridsportförbundet honom just nu som världens bästa ryttare. 🙂 Så ja, han förtjänar verkligen Jerringpriset. 🙂 Jag tittar inte ens speciellt mycket på fotboll, även om min pappa är fotbollshuligan. 😀 Jag tittar om det är någon stor match med England, eller eventuellt Sverige. 🙂 Fast jag glömmer alltid bort när matcherna är. 😀

    Ja, det är bara att kolla runt. Som sagt, lyktrankan tål till och med att man bara klipper av en bit och sätter i vatten så brukar de rota sig. Funderar på om lyktranka egentligen är ogräs. Fast fint sådant. 🙂

    Ja, det gör man verkligen. Var väl snarare så att jag var blind under tiden vi var ihop, och efter vi gjorde slut blev han bara dummare och dummare och idag har jag ingen kontakt med honom alls, av många anledningar. Fast vet inte om han vet om att jag inte pratar med honom, ha ha. 😀

    Alla har ju en strävan att se bra ut och står man då i rampljuset som idolerna gör så har man ju även massa hjälp i form av kläder, stylister och makeupartister. Men det är ju skivbolagen som ska se till att även de “mindre vackra” får en chans om de verkligen har talang. Det är därför jag gillar metal och hårdrock. De grabbarna och tjejerna är inte alltid så vackra och perfekta men de får fortfarande en chans och gör fantastisk musik! 🙂

    Precis! Jag söker ju gärna efter bloggar som har mer djup och läsvärda texter, men jag kan fastna för andra bloggar också. Bloggar om nagelkonst t ex. Men även om jag kan tycka att någons blogg är jättefin och bra så tappar jag ju intresset om den bara skulle handla om… ja cupcakes t ex (är inte så förtjust i cupcakes). Men jag kan fortfarande diskutera kläder, smink och sånt om någon läsare inte skulle vara intresserad av att snacka politik eller så. 🙂

    Jag är superglad att du finns också och väldigt glad att du hittade min blogg och kommenterade. 🙂

    Stora kramar!

  16. Elin says:

    Det är sanslöst hur en människa kan tänka. Har mamman glömt att hon själv hade egen vilja, gjorde saker själv när hon blev äldre? Hon kanske älskar sin mamma, men som du säger, man kan undra om hennes mamma bestämde vad hon själv skulle göra HELA sitt liv OCH viktigast av allt, har hon levt hela sitt liv som hennes mamma vill? Om hon nu gjort det – är hon glad att hon gjort det? Om hon gick en egen väg – ångrar hon det?

    Det är verkligen svårt som förälder, det vet jag, och ändå vet jag inte hur mycket, det måste man ju erkänna, men varje människa måste få vara en gen individ, och framför allt få vara det när dom är vuxna, det är under barndomen som föräldrarna ska vara drivande.

    Växte du upp med dina föräldrar i samma hus eller var dina föräldrar skilda?
    kramar

  17. Diana says:

    åh, jag såg det programmet och blev så arg!!! förstår inte hur föräldrar kan vara så!? att det viktigaste är att deras barn blir modeller! men hur de mår är tydligen oviktigt?

    sv: ja, jag hann det jag skulle 🙂
    haha, jag visst är det konstigt egentligen att man blir klar jättesnabbt helt plötsligt! 😛
    kram!

  18. Clare says:

    Oh I wish I could read this post so I could be part of the conversation. BUT if you are speaking about what I think you are speaking about, I think there is a place for children in high fashion, but I have to draw the line when people start making little girls look like grown women. Then it gets weird.

    http://www.clarabelleblog.com

  19. Marcus Å says:

    Har inte sett det där programmet utan bara reklamen, tycker det är hemskt. Hur kan de göra sådär mot barn?! Lägg ner programmet säger jag!!

    Jo, tack det är bra med mig. Har haft fullt upp med skola och så, därför jag inte hört av mig. Hur är det med dig då? 🙂
    Kram

  20. – nej, sydde den i skolan, slöjden. Haha.

    åh, vad härligt 🙂

  21. Jag valde att INTE se på det programmet blir bara vansinnig!Är vi nästa USA?Tycker det har gått för långt!Barn skall få vara barn..A skall börja i förskolan till hösten är det tänkt och nu i 2 dgr för att hitta på ngt annat har vi varit på Öppna förskolan, som varit jättekul..har även besökt lite förskolor för att spana läget lite;)

  22. Vivi says:

    Jag kan verkligen itne se det programmet, det går inte, jag blir för arg och ledsen.
    Jag förstår verkligen inte hur sådana föräldrar tänker, de tänker iaf inte på sitt barns bästa. När du sätter sådana krav på barnet så talar du ju samtidigt om att hon inte duger som hon är. Denna lilla tjej kanske kommer bli läkare en dag vad vet jag, men att hon kommer växa upp med antingen ätstörningar eller andra psykiska problem är ännu större, fin “gåva” att ge sitt barn.
    Det låter hårt, men vissa människor borde inte få skaffa barn….

    Tack! Jag är nästan klar med planerandet för bloggträffen nu, dags att komma igång med projekt nummer två 🙂
    Kram kram!

  23. Lämnar ett tassavtryck när jag kikar förbi lite och läser.
    Hoppas du får en fortsatt bra dag!

    ——————

    ..::Fotobloggen om vikt och träning utan gym eller dieter::..

  24. När jag satt framför tvn och såg på programmet var min tanke “Det kunde ju ha varit mycket värre” för jag tyckte de flesta mammorna var stöttande mammor som bara ville att deras barn skulle få göra vad de vill. Sen hade vi ju mammor som Jelena som lever ut sin egen dröm genom dottern som inte alls verkar vilja bli modell. Där var det betydligt värre, såna mammor är bara skrämmande. Jag har en känsla av att vi kommer få se betydligt mer av denna Jelena för sånt blir bra tv, det är sånt vi vill se. Men på vems bekostnad? Jo hennes stackars dotter som sitter i kläm 😦
    Tycker det är ett toppenämne som ett tema som du kan köra på, är ju väldigt aktuellt och är något som upprör många!

    Ja jag förstår att det känns trist när du ändå hade bakat kakorna, typiskt att du glömde bilden! 🙂

    Ja den typen av maräng är ju mer mjuk och nästan lite skummig istället för sån klassisk maräng man har på t ex marängsviss. Har ätit det en gång men då var inte marängen färdig alls vilket inte var kul. Hoppas få äta en bättre någon gång! 😀

    Kram

  25. camilla says:

    Du jag håller så med dig. Jag såg lite utav det programmet och vissa var ju hemska rent ut sagt. tvingade sina barn till sånt de inte ville, vissa började ju till och med gråta! stackars barn säger jag, barn ska få vara barn så länge de kan, vuxna är man ju resten av livet sen. dock håller jag med dig angående den kampanjen, den visar liksom barnen på ett barns nivå eller hur man ska säga.

    åå vad innebär socialantropologi?:) vad kul att du trivs bättre med det 🙂 har du mkt plugg?
    Hoppas du har haft en bra dag?

    kraam

  26. Josefin says:

    sv: Har egentligen inte tid att ta det lugnt, men det går ju inte att vara igång heeela tiden..

    Hur har din dag varit?

    Kram

  27. anniepiie says:

    haha jaa, man kan ju undra om hon själv har erfarenhet av det eftersom att hon vill att hennes barn ska bli läkare osv! 😛 tråkigt när barn blir pressade av förälldrarna att välja yrken som de inte alls är intresserade av…. SV: NU har jag sett avsnittet! 😀 Åhh tusan att inte blair går tillbaka till chuck. Vill att det ska vara dom 2 ju! 😉 hehe Vilket är ditt favoritpar i GG? Hoppas att det har gått bra med pluggandet. Idag har jag varit på jysk hela dagen nästan, inventerat kuddar och tagit upp gardintillbehör! 🙂 Ha nu en fin helg! 🙂 Kraam

  28. Jasmine says:

    Jag är bara så förvånad över att tv 3 uppmuntrar till att ens köpa in såna här program. Visst har de rätt att visa vad de vill, men man behöver ju inte uppmuntra de ämnen som för många har lett till en sned syn på skönhetsideal.

    Grattis till ännu ett besöksrekord. Du har ju hur många läsare som helst – va’ roligt!

    Svar: Analysen av Alice i Underlandet gick bra. Det känns skönt att jag äntligen fick ta mig an en mindre utmaning. Vi kan hoppas att den kommande veckan bjuder på lika mycket aktivitet.

    Haha, va’ söt du är. Jag blev själv nöjd med kort 112, dock tycker jag att det känns tomt på sina ställen…

    Önskar dig lycka till med kursen!

    Kramar

  29. Pingback: 2012 in Blogging |

Leave a comment