Plastic

Tycker ni att hon är snygg, Barbiedockan härovan?
Om Barbie skulle vara en riktig person, så skulle hon vara 182 cm lång, väga 45 kg, och ha måtten 100-48-84. Med andra ord inte naturlig!
Därför blev jag riktigt upprörd när jag läste en artikel på aftonbladet.se för ett par dagar sedan, om en kvinna, Sarah Burge – som närmast kan beskrivas som en mänsklig Barbie. Men det värsta är inte vad hon gör med sin egen kropp, det rör mig inte ryggen. Men när man läser om hur hon påverkar och influerar sin dotter Poppy, så mår jag bara illa, rent utsagt.

Det är ju självklart, mer eller mindre, att små barn ser upp till sina föräldrar och vill likna dem när de blir äldre. Man kan ju dock hoppas att Poppy växer upp och inser att man inte behöver se ut som en mänsklig Barbie, eller att det ens är snyggt. Men sådant hoppas man på när föräldrarna inte försöker att få en att bli en mänsklig Barbie, Sarah Burge däremot, uppmuntrar Poppy att se ut som hon; trots att Poppy bara är sju år gammal.

I julklapp fick Poppy ett presentkort på 72 000 kronor som hon kan använda på fettsugning, när hon har åldern inne (ja, för Då är det okej [ironi]). 

“Jag ser det som en investering i hennes framtid. Precis som att spara pengar för hennes utbildning.”
Julen 2009 gav Sarah Poppy ett presentkort på bröstimplantat som hon kan använda när hon blir 16 år gammal, då det är lagligt. Det är hemskt att unga tjejer tror att det är sådant som de måste göra, för att vara snygga.

Vad tycker ni om det här?

Här kan ni läsa artikeln.

About rhulth

I'm an adopted 34 year old woman with a master's degree in social anthropology. I work as a social worker and have a background as a freelance reporter. I love to write, read and Netflix.
This entry was posted in Åsikter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

37 Responses to Plastic

  1. de där är sjukt !!
    Jadu jag vet inte riktigt vi ska nog gå ut en stund 🙂
    sjdå? kramar

  2. Jag läste artikeln om henne och såg också när hon gästade The Doctors som går på 4an på vardagförmiddagar. Jag blev verkligen förbluffad hur man kan ha såna tankar och föra över dem på sina barn. Att den 7 åriga lilla flickan sitter och säger att det är toppen med plastikkirurgi för då kan man ändra allt man inte är nöjd med är ju förskräckligt! Att hon dessutom har två presentkort innestående till sin 16 årsdag på bröstförstoring och fettsugning är ännu värre.
    Jag är helt för plastikoperationer om det är något man mår dåligt över med sin kropp och att man opererar sig för att bli “normal” eller vad man ska säga. Men man ska aldrig göra det för operationens skull så man till slut ser plastig ut. 🙂

    Ja det godisfluffet är toppen och man får en bra spritsbar konsistens samtidigt som det är väldigt gott 😀 Du är så välkommen sen till mitt café när jag öppnar det, självklart i Sthlm. Det kommer bli ett så hemtrevligt och mysigt café man kan komma och sitta länge på. Att ha dig som stammis vore jättekul 😀 Men dröjer några år tills det är dags!

    Ja då är vi lika gamla ja! Jag hade också för mig att du var något år yngre än mig men där ser man 😀 Kul att vi båda är födda 88! Haha mina föräldrar var självklart förvånade, vi hade aldrig riktigt pratat om det. Men de var självklart glada! Morfars kommentar var däremot väldigt rolig “Lilla Eleonore, håller hon på med sånt??” hade han sagt till min mamma 😛

    Hoppas du haft en fin helg, kram

  3. Ah det DÄR ÄR SÅ STÖRT!!! Finns totalt vridna människor som borde ifråntas vårdnanden om sina barn..likadant med dom där skönhetstävlingarna för barn som de har i USA helt vrickat..ser ut som små dockor allihopa!
    Jaaa underbart att komma igång lite nu när man skall springa göteborgsvarvet i maj..aromabastu är en bastu med eukalyptusarom där värmen är 60 grader. Aromen underlättar andningen och känns riktigt avkopplande.

  4. Vivi says:

    Man ka ju inte bli annat än ledsen när man läser sådant här …
    Det är på gränsen att hon borde anmälas och fråntas vårdnaden, hur kan man uppmutra ett barn till att operera sig, vid 16 år är hon inte ens färdigväxt och dessutom innebär faktiskt en operation en fara, de är aldrig riskfria!
    Vuxna människor får göra vad de vill, men när de går ut över barn är det aldrig okej!

    Jag läste att du hade varit på fika, verkade varit en mysig sådan 🙂 Det behövs när man har det lite stressigt! 😉
    Nu i veckan är det inte så mycket, min svärmor tar examen på fredag, det är det enda som är inbokat. Det och att jag ska tvinga mig själv till gymmet i morgon 😛
    Själv då ? Bara pluggande ?
    Kram

  5. Josefin says:

    Sv: Det ska jag göra! 🙂 Hur var den nya kursen?

    Läste det där jag också, helt sjukt..

    Kram

  6. malin-helena says:

    Men fysse!! Usch! Hon såg ju inte alls ut att vara 51 heller. Helt sönder opererad. :S Ja, tyvärr är det ju så att hon nog influerar sin dotter så mycket att hon kommer bli likadan.
    Det är ju självklart att man “ärver” föräldrars åsikter i mångt och mycket. (Självklart har man ju sina egna med, men ja, du fattar nog.)

    Sv: Ja, jag tränar regelbundet, 5-6 dagar i veckan. 😉 Det är som mitt liv och mitt största intresse. 🙂

    Annars idag så har jag varit iväg till frisören (kan se resultatet på bloggen) Inte så stor skillnad, men ändå. 🙂
    Sedan har det handlats mat för veckan och nu ska jag fixa lunch till mig själv. Ska jobba ikväll, så hinner bara träffa sambon en sväng innan det är dags för mig att sticka i eftermiddag. Lite tråkigt, men så blir det ibland, med mitt jobb..

    Vad har du för planer för dagen då? Är det idag som den nya kursen startar?

    Kram

  7. sjukt!

    – usch vad tråkigt 😦

    ja, något att se framemot i alla fall 🙂

  8. myzaaN says:

    fy fan va hemskt …spy färdig!

  9. felicia says:

    INTE snygg!!!!

    Nu är det måndag och vi kör igång med veckans blogg, vill du va me:)

    http://asslatjejerna.blogg.se/2012/january/veckans-blogg-1.html#comment

  10. blir så skrämd när jag läser sånt…

  11. hihi jaaa det var en crossiant 😀

  12. Josefin says:

    Jaa, jag försöker. 🙂

    sv: Exakt! Dagens samhälle är verkligen helt skruvad. Jag är så himla trött på alla ideal. Jag menar, ingen mår bra av att vara så smal som många strävar efter idag. Visst, man har sina osäkerheter och vissa komplex. Men att börja pusha på barn? What’s up with that?!

    Kram

  13. Jenny says:

    Usch, man blir ju illamående av att det ens finns såna människor! Precis som du säger så är det en sak om man som vuxen bestämmer sig för en operation, men när man verkligen ger skönhetsoperationer i present till sin dotter som bara är ett barn, då är det en helt annan! Att övertala sitt barn att hon måste operera brösten redan vid 16 års ålder! Eller att påstå att det är bra att göra en fettsugning i stället för att bli nöjd med den man är! Då anser jag att man är en sjuk människa! Jag har inget emot folk som opererar sig så länge de är mogna nog att fatta beslutet själva och gör det för sin egen skull, men man ska inte få barn att tro att man måste se ut på ett visst sätt för att vara vacker, eller värdefull. Förbannat bra skrivet! Sånt här är inte okej och måste uppmärksammas!

    sv: Alla har vi ett förflutet där vi gjort eller sagt något vi ångrar. Jag är själv inte Guds bästa barn. Jag har aldrig ljugit eller så, men jag har ställt upp på saker jag egentligen inte vill göra för att, ja bli accepterad kanske. Jag vet inte riktigt. Det är ju som du säger, att man är så otroligt osäker när man är yngre och tonåring. Man vill vara populär och att folk ska tycka att man är cool och intressant. Oavsett hur fel man kan tycka det är att man känner sig tvingad att ljuga för att bli omtyckt så är det så man tänker just då. Och det är inte lätt att vara utanför när man är tonåring. Det är ju den tiden i ens liv då man är som mest beroende av att ha vänner och att hitta på saker. Så du är nog inte ensam om. Men vissa håller ju på så även långt över tonåren och då kan man inte riktigt finna någon lämplig ursäkt för det. Haha, ja den där killen är väl lite av en stalker. Egentligen handlade min text från början enbart om honom, och då drog jag upp lite mer saker. Men men, han är mest ganska tråkig och vill han slösa sina pengar i onödan så är det hans problem. 😛

    Kan tänka mig att det blir rätt ont om sömn ibland när man pluggar. Och de där tiderna lät inte riktigt som en höjdare. Jag jobbade alltid kväll förut och det är inte alls roligt. Man missar så mycket och det är aldrig kul att komma hem sent, även om vissa skulle påstå att man ska vara glad för att man får sovmorgon. Hellre gå upp tidigt och ha hela dagen till annat istället. Men kommer du ha det så varje kväll eller bara ikväll?

    Fast du ser ju bra ut på ditt kort. Jag tror de flesta blir missnöjda med hur de framhävs på kort. Men tydligen beror det på att ljuset blir så annorlunda så ansiktets proportioner förändras. Fast jag är ju ingen fotograf så jag vet inte. xD

    Vilken härlig blandning du har i din familj! Jag tycker det är fascinerande med olika kulturer och att ha sina rötter i olika kulturer gör att man upplever dem på ett helt annat sätt än t ex genom att resa.

    Haha, ja man tyckte ju att alla dessa trender var snygga. Det är ju likadant nu, eller ja, till viss del iallafall. På 80-talet var det ju jättetrendigt med leggings ett tag, men under 90-talet och början av 2000-talet var det jättefult. Nu är det inne igen och alla tycker det är snyggt. Jag älskar leggings också så man blir ju påverkad. 🙂

    Ja, blonda kan vara snygga i rött hår också. Jag passar dock inte i det. Jag färgade håret mörkbrunt en gång och när jag skulle färga tillbaka det till blont så ändrades min hårfärg gradvis från mörkrött, till pippirött, till orange och sen rödblont och det skar sig jättemycket på mig. Men det kanske finns någon röd ton som skulle passa mig. 🙂 Skönt att du är nöjd med din hårfärg nu iallafall. Det är härligt när man hittar en färg man trivs i.

    Jo, det är skönt att vi kan träffas så pass ofta. Ibland kan det vara skönt med lite distans. Då hinner man längta efter varandra, men hade vi aldrig kunnat träffas hade det varit jobbigt tror jag. 🙂

    Idag händer inte mycket. Jag har fixat här hemma med städning och har planterat lite clementin. Får se om det blir något av det. Haha! 😀 Tack så mycket förresten. Inte det bästa jag skrivit men det var inte riktigt planerat att jag skulle skriva det inlägget heller. 🙂

    Kramar

  14. Josefin says:

    sv: Jaa-a, jag hoppas på det själv också. Tack ska du ha! 🙂

    Hur har din dag varit?

    Kram

  15. MyzaaN says:

    Tack, är verkligen super nöjd med den!

    ja jag tycker det är hemskt , att hon inte sen fattar vad som är fel! “som att investera i hennes utbildning” menar…? NEJ 😛 hahah

    det är bra med mig själv d? jag har tränat bara själv då?:D kram

  16. ååååh jaaaa det var så gott°!!!!!!!!

  17. Ne de vart lite trotts så vi stannade inne i st 🙂

  18. angelica says:

    sv tack så jättemycket! så himla roligt att höra sånt 😀
    jag mår toppen 🙂 du då?

  19. faktiskt ingenting 😀 dudå?

  20. Lämnar lite tassavtryck när jag ändå kikar förbi, jag vet ju hur mycket jag själv uppskattar en liten kommentar 🙂 Ha en fortsatt bra kväll!

    ————————————–

    ..:: Hela min värld i bilder – min viktresa med 9 tappade kg och 13 kg kvar – tips på att tjäna 600kr/värvad medlem utan krångel och Tävlingar ::..

  21. Jenny says:

    sv: Häftigt med ett citronträd också! Jag gillar inte citroner men hade varit coolt med ett träd ändå. Får se om det blir något av mina. Haha, vad är det med ex och förstöra ens växter? Min exsambo tog död på mina orkidéer och min jättefina “hjärta-på-tråd”-växt (vet inte det riktiga namnet). Men han var snäll nog att lämna tillbaka mina krukor, med blomjord i och allt! Som han slängde ner som de var i en kartong tillsammans med mina handdukar och sängkläder så jag fick tvätta i tre dagar efteråt på grund av all blomjord! xD haha. Men gick det bra för dina citronträd innan ditt ex dödade dem? Var de svåra att odla? Fick du någon frukt?

    Det är verkligen ett helt skruvat sätt att se på saker och ting. Att man blir lycklig av att man ser bra ut och att man kan betala för den lyckan. Och att mamman har mage att påstå att det är en investering i likhet med skola?! Man undrar ju hur hon kan tycka att det är mer logiskt att lägga pengarna på plastikoperationer än att faktiskt satsa på att dottern ska få en bra utbildning. Men det finns folk för allt…

    Det är nog som du säger, att det är lätt att man fortsätter om man märker att ens lögner ger det resultat man vill uppnå. Jag kan mycket väl förstå varför du gjorde det, men ajg är glad att du försöker vara så ärlig som möjligt nu iallafall. 🙂 Det visar ju att du mognat jättemycket sen den tiden. Och en vit lögn tycker jag för det mesta kan vara till det bästa, istället för att vara brutalt ärlig och såra någon.

    Skönt att det inte kommer ske så ofta då. I längden är det mycket skönare att jobba/gå i skolan på dagtid än kvällen. Såna saker som att handla mat och sånt är mycket lättare t ex. När jag jobbade kväll jobbade jag 16-00 eller ibland 16-04! Då fick man se till att hinna med att fixa allt innan man åkte till jobbet och man hann aldrig träffa vänner. Skönt att slippa de tiderna nu!

    Ja jag tror jag har läst det någonstans att det är just ljuset som ställer till det. Jag tycker alltid att jag ser plufsig ut på foton, och det beror på att kinderna lyses upp så på vissa foton. I spegeln ser jag inte alls ut så. 🙂

    Jag kan förstå att ni kanske inte har så mycket av eran kultur med er så sätt, eftersom ni ändå växt upp här i Sverige. Men det brukar väl vara så att man gärna tar reda på en del om sin egen kultur och så? En vän till mig är adopterad från Indien också faktiskt och hon har läst på om allt vad gäller sin kultur. Jag hade varit jättenyfiken. 🙂 Sen är det alltid roligt att resa om man kan! 😀

    Hmmm, har aldrig tänkt på om leggings kan få ens lår att se stora ut…. :/ Men det kan väl kasnke kännas så eftersom leggings inte håller in och är sladdriga i jämförelse med jeans. Fast jag har alltid en STOOOOR tröja när jag har leggings så de täcker just låren. 😛

    En harkrank? 😀 Har aldrig hört någon använda det uttrycket förut. Haha. 🙂 Förstår precis hur du känner dock. Jag saknar ju min pojkvän också typ hela tiden, och är han hemma vill jag ju spendera så mycket tid med honom som möjligt. Man blir nog ganska lätt beroende av att ha de man älskar nära sig. Man kan vara isär om man måste, men man vill inte. 😀

    Kramar

  22. sv: Tackar så mycket själv 🙂

    min blogg är väl lite allt i allo, skriver det som faller in om det inte bara blir bilder. Just vikten är om att tappa sammanlagt 23 kg, har alltid vägt 54-55kg och tanken är att gå ner till den vikten igen, dels pga mitt egna ego och dels också för att underlätta för min rygg som är dålig. Har nu 13 kg kvar att gå ner, det enda jag egentligen ändrat är att ta bort socker, sluta småäta och träna minst 2h om dagen. Där räknar jag med 1h promenad i rask takt. Ibland tar jag pulverdrycker om kalorierna drar iväg för mycket vid middagen tex. I kort och gott 🙂

  23. sv: bilder ska man aldrig lita på, jag kan lätt trolla bort 10-20-30 kg utan problem på bilder 🙂 men numera tar jag bara från halsen och uppåt, trivs inte med de nedanför. Men ja, jag vet vad jag gör, led av ätstörningar som tonåring och jag kämpar för att inte hamna där igen samtidigt som man går ner hälsosamt

  24. Karin says:

    Vi bodde i Bangladesh ett år innan men sedan fick min kille förslag här istället, han har expatkontrakt på ett stort företag:))

    Välkommen tillbaka!
    Allt är bara fint här
    Ha en fin dag:)
    Kram

  25. Elin says:

    Tack för kommentar, lyste upp i nattmörkret. ❤

    Håller fullständigt med dig, helt galet hur hon hanterar sin dotter. Vad hon lär sin dotter. Hon kommer få vara vuxen och få möjlighet att välja att göra alla dom där sakerna i årtionden, hon behöver inte ta ifrån dottern de 10-12 åren man får som barn då man fortfarande är någorlunda orörd.

    Känner mig inte särskilt stark, men det är nog negativa jag som talar där.
    kramar

  26. sv: allt är möjligt med photoshop 😉

  27. Det där är faktiskt helt sjukt! Såg det på tv för några dagar sedan :O

    sv: Vad synd! Men skönt att ni har en egen app i alla fall 🙂 Min skärm är så stor att det känns som en minidator, haha.

    Åh men det lät ju riktigt spännande 🙂 Hoppas du trivs med utbildningen.
    Absolut, det tycker jag att vi ska göra 😀

  28. Melissa says:

    sv: nej bara för att jag kan betyder det inte att jag gör det. Men diskussionen om att man inte ska lita på bilder menar jag att det är enkelt att manipulera dom. Som sagt så tar jag från axlarna och upp nu tills jag är bekväm i mig själv igen 🙂

  29. Tack söta du de värmde ja vi kanske kommer ut i dag men i går var de pluss grader ute och i dag är de tio minus haha så va väldigt dum som inte gick ut i går…..

    hur är det med dej i dag då?

  30. Vivi says:

    Det var nästan rekord i längsta kommentar 😉

    Jag håller med om att alla männsikor får välja själva, jag har ju som sagt själv umgått med folk som tagit droger trots att jag varit så emot det. Det jag stör mig mest på är nog hyckleriet ändå … människor som tex är vegetarianer & miljökämpar som ändå tycker det är helt okej att röka på, drogindustrin om något är miljöförstörande och det skövlas mycket regnskog för att ge plats åt marijuana- &koksfält, för att inte tala om de humanitära förhållandena i drogindustrin.
    Hursom 🙂

    Min svärmor har arbetat länge som barnskötare och har utbildat sig vid sidan om arbetet till föreskolelärare, på fredag får hon äntligen sin examen så det ska vi fira!

    Kram !!!

  31. MyzaaN says:

    jaså är du lite sjuker ?

    verklien hel sjukt 😛

    jag ska bara ta det lungt själv då ?Kram

  32. Ja visst är det hemskt när man ska överföra sånt på barn, de har ju som du säger ett ansvar att ge värderingar och få barnet att vara nöjd med dig själv. Att indirekt intala ett barn redan från så ung ålder att hon inte duger utan operationer är ju sjukt. Som en annan skrev borde hon fråntas vårdnaden då hon inte lever upp till det ansvaret.
    Det är skillnad om det är en vuxen som tar beslutet själv att göra något åt t ex för stora bröst som ger ryggproblem, bröst som inte syns så man känner sig mer som kvinna än som flicka, en näsa som gör att man inte kan andas ordentligt eller fått en puckel efter en olycka eller gastric bypass som en sista utväg. Det är skillnad från att vilja se ut som en barbie 🙂

    Ja precis, kommer troligtvis öppna det om några år då barnet/barnen är större. Sen kan de ju börja sommarjobba hos mig också och få in en fot i arbetslivet 🙂 Jag har tänkt på allt haha.
    Det går fint med graviditeten, det växer och knakar 😛

    Jag är född i september, när på året är du född? Haha jag tror nog att dina föräldrar skulle bli väldigt glada också för barnbarn även om chocken skulle bli stor! Men samhället har ju förändrats mycket sen vi föddes, då var de flesta i vår ålder när de fick barn nu är man runt 30 och ska ha hunnit med karriär och resor. Man blir inte “vuxen” förrän man är 30 nästan haha 😛

    Hoppas du får en fin dag! Kramar

  33. Jenny says:

    sv: Haha jag var tvungen att googla. Nej, det var inte löjtnantshjärtan. Om du googlar “hjärtan på tråd” så får du fram den. 🙂 Den heter visst lyktranka egentligen. De är ganska häftiga och trivs i ALLT! Funderar på att stjäla några sticklingar från min mamma för hon har en galet stor lyktranka i köket! 😀

    Haha, nej, egentligen ska man väl inte bry sig om ett par krukor. Är exen i desperat behov av dem så är det bara att behålla. Det är mer principen jag bryr mig om. Att mitt ex slängde ner en massa lös jord bland mina saker. xD

    Ja, jag läste också det någonstans, att man kommer behöva en stor kruka sen. Men det är ju oftast så. Många gånger trycker man ner växter i för små krukor så rötterna inte får plats. Jag har en gigantisk kruka som jag haft en 2 meter hög palm i en gång. Den blir nog bra. 🙂 Ska försöka komma ihåg att leta efter citrusnäring nästa gång jag är i närheten av blomsteraffären. 🙂 Tack för tipset!

    Alla har vi ju våra komplex och brister som vi skulle vilja ändra på. Det är ganska normalt. Men jag kan inte komma ihåg att jag brydde mig om mitt utseende när jag var 7-8. Det var först när man var 13-14 som man började sminka sig och bry sig om kläder. Innan dess var man bara ett barn som lekte och smutsade ner sig och inte hade en tanke på att det ens gick att operera sig. Möjligtvis att man brydde sig lite vad man hade på sig. Man ville ju ha sin finaste klänning varje dag under sommaren. 🙂 Nej, låt barn vara barn så länge de kan, och lär dem bra värderingar. Den där tjejen kommer ju lära sig att döma även andra efter utseendet. Den där mamman gör verkligen inte sin dotter någon tjänst. :/

    Det är klart att jag inte skulle vända dig ryggen för en sån sak. Jag tycker det är starkt av dig att vara ärlig om en sån sak. Och vi har ju alla våra skelett i garderoben. men jag anser att alla kan ändra sig, och att man förtjänar en andra chans, eller till och med ännu fler chanser, beroende på vad man gjort. Och vad är väl en lögn egentligen? Ingen big deal. 🙂 Folk som är brutalt ärliga tänker nog inte på att man kan bli sårad. Alla har ju rätt till sin åsikt, men man kan ju också uttrycka sig på ett bra sätt. 🙂

    Ja det var hemska tider. 12-timmarspass 2 veckor i månaden. xD Jag jobbade som print-tekniker och maskinoperatör på ett företag där vi skriver ut, kuverterar och skickar ut räkningar åt olika kommuner och elbolag och sånt, och eftersom alla i stort sett skickar räkningar samma tid på månaden så hade vi massor att göra just då. Fast mitt jobb var inte direkt stressigt. När man printar fyller man på papper i en gigantisk skrivare, sen sitter man och glor tills allt är klart, eventuellt fyller på lite mer papper. Att sitta och glo i 12 timmar är ingen höjdare! Hahaha. 😀

    Det låter spännande att skriva en bok och det tycker jag verkligen du ska satsa på. Det är nog svårt för såna som mig som inte är adopterade att sätta sig in i den situationen. Vad kul att vara journalist också. 🙂 4 ggr på ett år är ju ändå helt okej. Du vill inte satsa på journalistyrket sen då?

    Kan tänka mig att det var både jobbigt men kanske ändå fascinerande att resa till Indien. Det är nog något man måste göra. Åka till sina rötter och se hur det egentligen är. Ibland får man en positiv överraskning, ibland blir man skakad. Nu är ju inte England alls som Indien, men när jag åkte dit för två år sedan var jag ute i Whitechapel där min far växte upp och det var rätt otroligt. Massa kriminalitet, fattiga människor som var inträngda i små lägenheter med galler för fönstrena. Men det var ett måste för att förstå att min pappa inte hade haft det så lätt när han var yngre. Alla lever ju inte lyxliv bara för att de växt upp i London liksom. Men jag förstår att det var skönt för dig att se Indien och jag hoppas att du kan åka dit igen. Tror det kan vara bra för din pojkvän att se vartifrån du kommer också.

    haha, nej jag ska försöka att inte tänka på det. xD Haha. Nej jag brukar inte börja tänka på såna saker som hur jag ser ut i vissa kläder. Så länge jag trivs i kläderna så gör det inget om det ser knasigt ut. 😀 Haha, jag tror jag förstår vad du menar ändå. 🙂 Jag har leggings som sitter tajt och sen har jag leggings som sitter ganska löst och oftast är det skönare med de som sitter åt lite mer.

    Haha, jo jag vet vad en harkrank är. Brukar ha fullt av dem i lägenheten på sommaren. Men jag har aldrig hört dem användas i det sammanhanget. 😀 Haha, nu kommer jag börja använda mig av det uttrycket. 😀 Fast jag tycker inte harkrankar är svåra att bli av med. Jag tar dem i handen och kastar ut dem genom dörren, sen är de borta. 🙂 Jag kommer fortfarande använda mig av ordet harkrank. Mycket roligare än kärlekskrank. 😀

    Det är så lite så, gumman. Jag tycker det är härligt med någon som kan skriva ordentligt och som har mycket att säga. Jag KAN INTE hålla mig kort. Det går bara inte så det är skönt med någon som är likadan. 🙂

    Massa kramar!

  34. Lisa says:

    Av allt man kan spendera pengar på — framtida utbildning (college är inte direkt billigt), sparande (om inte för sin egen skull, för sin dotters skull och hennes framtida barn) — så väljer hon att tydliggöra att hennes dotter aldrig kommer att vara naturligt vacker. Om hon inte vinner “Mother-of-the-year”-priset vet jag inte vad jag ska ta mig till (grov sarkasm)…
    Det dumma är att hon sparar till framtida operationer. Varför är det dumt? Då kan inte socialen ta hand om dottern — om det här fortsätter kommer flickan banne mig ta livet av sig för att hon har en sådan pass dålig självkänsla. Hur fungerar en person som gör någonting sådant här?

    sv. Nej, jag är inte arg — långt ifrån! Det är bara det att jag känt mig ur gängorna på den senaste tiden. Jag trodde att jag kommit förbi det, men sedan fick jag en handfull “Hur mår du?”-kommentarer till ett inlägg där jag förklarade att jag mådde riktigt dåligt. Det är sådant som får mig att tappa motivationen, vilket är rätt hemskt med tanke på att det fortfarande finns personer (du inräknad, såklart) som bryr sig om det jag skriver.

    Jag tycker att det var en bra poäng du tog upp med kvinnor som bär niqab/slöja — man tar för givet att dessa kvinnor är förtryckta, men om det är någonting de själva valt att göra för att de trivs med det är det en annan femma. Man har ju förbjudit slöjor på offentliga platser i Frankrike, och en kvinna dömdes till böter för det, just av den anledningen att man inte vill att kvinnor ska bli förtryckta. Det man har istället är förtryck mot en kultur. Det är också lite som min vän Linn sade; Om dessa kvinnor redan är förtryckta av män i sin familj/närhet blir det knappast bättre om man förbjuder slöjor. Om det är det enda som gör att män tillåter kvinnorna att gå ut skulle kvinnorna tvingas vara inne. Slöjförbudet hindrar inte förtryck. Man tog en enkel lösning där, och det är inte ens en lösning. Istället tar man ifrån religionsfriheten…

    Puss&Kram till dig också, underbara du!

  35. Jasmine says:

    Det är vidrigt och sjukt.

    Svar: Visst är det! Återigen; tack för awarden. ❤

    Alla känner vi oss osäkra på oss själva då och då, men det är inte det samma som att inte kunna leva livet på egen hand. 🙂

    Hoppas att du hittar en present till E, om du känner att du vill och har råd att köpa en.
    Jobbigt att ha tenta på Alla Hjärtans Dag; då ska man ju vara hemma och pyssla om den man håller kärt.

    Kram

  36. Pingback: 2012 in Blogging |

Leave a comment