Gröna fingrar

Det idiomatiska uttrycket: att ha gröna fingrar, känner nog de flesta igen. Men för er som inte är bekanta med det så betyder det att man har god hand med växter och/eller är kunnig om växter. Ett väldigt bra exempel på en person som har gröna fingar, är min mamma! Hon är otroligt duktig på att sköta om såväl krukväxter som trädgård, älskar verkligen trädgården som min mamma och pappa har, jag saknar den lite faktiskt. Speciellt när det börjar bli vår och närmar sig sommaren.
Fast det är klart, efter ett Aprilväder som vi har haft, så börjar man ju fundera på ifall våren och sommaren har migrerat från Stockholmsområdet. Imorse så snöade det och jag vet inte hur många statusuppdateringar jag har sett på Facebook idag om vinter- och sommardäck samt ett hundratal bilder på snötäkta marker. Men nu är det i alla fall blå himmel här, så man kan ju hoppas att våren bara tappade bort sig lite…
Men tillbaka till det här med gröna fingrar, nu är det faktiskt så att E har börjat bli intresserad också, tycker att det är väldigt sött faktiskt. Det började med en Hibiskus som vi fick av hans pappa, som han har pysslat om helt själv och eftersom han är nördig (älskar’t) och gillar statistik så har han fört lite statistik på hur många nya blad den får allt eftersom han trimmat och tagit hand om den och ja, den har fått många nya blad!
Men! det var bara början visade det sig. Jag har på senare tid börjat plöja igenom många påsar avokados och jag har berättat för E hur min mamma gör med avokadokärnorna, nämligen sticker i tre tandpetare i dem och låter dem växa — dock är det ju väldigt svårt att få avokadoträd att växa här, men att ha en liten grön ranka hemma är ju inte helt fel. Självklart har E tagit till sig att försöka med detta och även om första kärnan inte blev något av, tror att det var för att han stuckit i metallpinnar istället för tandpetare (hittade inga vid tillfället) så har han nu två nya på G och självklart har han googlat på tips och annat om hur mycket vatten de ska ha. Han har även klistrat upp post-it lappar med ungefärlig tid när de borde börja komma “knoppar” ur dessa kärnor.
Sedan fick han i present av ett företag han arbetade med, ett presentkort på Teknikmagasiet och han har länge velat ha en sådan där köttätande växt  och ja, Teknikmagasinet säljer faktiskt sådana. Så nu har vi två stycken sådana också och ja, Google och tips har han kollat upp angående dessa också. Det har till och med gått så långt att han ställt ut en hink på balkongen för att samla ihop lite regnvatten som är fritt från mineraler(?) och annat som inte är bra för dem!
Är det inte lite gulligt?
©rhulth.wordpress.com
©rhulth.wordpress.com
©rhulth.wordpress.com

About rhulth

I'm an adopted 34 year old woman with a master's degree in social anthropology. I work as a social worker and have a background as a freelance reporter. I love to write, read and Netflix.
This entry was posted in Foton, Privat, Växter and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

20 Responses to Gröna fingrar

  1. anna says:

    ja de va lite tråkigt me klänningen men ja ibland så ser kläderna bättre ut på galgen 🙂 jag köpte en jeansejacka, ett 1000 pussel, två ansikts masker, toffsar och en mascara:)

    kvä’llen blir lugn blir nog lite mys me familjen sj då?

  2. Leone says:

    Min mamma har också väldigt god hand med växter. Spännande med avokadoplantan, hoppas att det växer till sig några avokados 🙂

  3. Mina två fastrar har nästan bokstavligen gröna fingrar, de älskar blommor och allt som har med det att göra! En av dem ägde t o m en blomsteraffär tidigare 🙂

    Svar: Ja, jag kände mig bättre till slut. Tack! Myste mycket riktigt framför serier och blev på så vis bättre 😉 Hoppas du också hade en bra kväll!

    Jag var på bio igår, vi såg Friends With Kids. En riktigt rolig och charmig film, rekommenderar den ifall du tänkt gå på bio snart 🙂

    Några planer för dagen? Ha en bra lördag! Kram

  4. Thessan says:

    usch, hoppas du mår bättre. krya på dig. kram

  5. tack så mycket 🙂 vad har du gjort för kul idag? kram

  6. Julia says:

    Sv: Ush vad tråkigt med snö 😦 hoppas det blir soligt och fint snart!
    Bilder på klasströjan kommer nog imorgon ^^
    Kram!

  7. camilla says:

    vad roligt 🙂
    har du intresse för växter och sånt?

    Höjd träningen var kanonkul 😀 var två veckor sedan jag hoppade sist så de var skojsit 🙂 tycker mest bara att det är roligt, fast samtidit är de ju jobbigt när man hoppar 20 cm lägre än vad man har gjort men just nu är de skoj att bara få köra liksom:D hur menar du med de somfick bollen att rulla igång?:)

    Åå jag är så glad att vi sluppit snö hittills:) de har vart fint vädr här 😀

    Jodå de löste sig med tanden så de var tur 😀
    Det var hur skönt som helst att bli klippt, de gör ganska mkt för håret att bli av med slitna toppar 😀

    kraam på dig

  8. SV: så härligt! Det är så påsken ska vara! 🙂
    Hoppas att allt är bra med dig idag? 🙂

  9. Haha vad rart av han o hålla på sådär!Vi har köp en Daycruiser en motorbåt Buster XL med 100hk & lite tillbehör såklart som plotter(gps) o wakeboardbåde osv;)Hoppas det blir en riktigt fin sommar nu bara!!

  10. Thessan says:

    Tack! Bild på Daimisen kommer i nästa inlägg =) Hoppas du får en fin avslutning på denna helg. kram

  11. jag ska nog bara ta det lugnt idag, vad ska du hitta på för kul? kram

  12. malin-helena says:

    Hihi.. det är engagemang det! Jag kan faktiskt också bli sådär super insatt i saker. men jag tror din smabo tar steget lite längre än min ändå. 😉
    Men det är ju jätte roligt när man blir sådär intresserad av något. Hoppas det går bra för honom med plantorna nu då!
    Du får uppdatera oss om hur det går med det. ;D

    Så snön är borta hos er nu igen? Jag skrattade lite för mig själv när jag hade skrivit kommentaren till dig igår om att jag hoppas du har bra väder. Sedan gick jag in på aftonbladet.se och såg första nyheten “snökaos i stockholm”. Haha..

    Men hoppas “kaoset” försvunnit nu och att ni har en fin dag idag nu då. 😉
    Kramar!

  13. MyzaaN says:

    haha så gulligt 😉 engagerad iaf 😉

    ska bl kul att se dem sedan 😀 oh det hoppas jag för din skull också så tråkigt med snö! absolut det är vitkigaste att aldrig ta på sig något man inte trivs i!

    i går var vi hos en tjej kompis & firade henne hon fyller år i morgon så idag ska jag BARA ta det lugnt själv då? kram

  14. Svar: Jag gillar sådan musik, sen tycker jag att hon har en riktigt bra röst. Har sett intervjuer med henne då de ber henne sjunga, hon är en riktigt bra pipa 😉 Tack så mycket! Jag gillar också skorna, även om de inte används så ofta.

    Det är en film om sex vänner som till slut blir föräldrar hela bunten, det är två par samt två bästa vänner som får barn. Och dessa bästa vännerna skaffade barn för att båda ville ha det men skippa allt drama i ett förhållande/äktenskap. Så går tiden och de får väl upp ögonen för varandra kan man säga.. Drama drama 😉 Riktigt rolig!

    Hoppas magen är bättre idag! Jag ska hem till mina föräldrar snart, det blir söndagsmiddag. Skönt att bli bortskämd en liten stund 😉 Ha nu en bra dag! Kram

  15. Hihi det där är verkligen gulligt! Önskar ibland att min sambo hade gröna fingrar och gillade att pyssla med blommor så jag själv tar död på allt som kommer innanför dörren men älskar att ha blommor i hemmet. Det är ju drömmen att ha en kryddhylla i köket och odla massa grönsaker i trädgården eller på balkongen. Kul att E intresserar sig mer och mer och hoppas det inte bara är en fas i livet som går över 😉

    Hihi tack, är så kul att titta på sig själv när man var mindre! Man ser ju redan då vad man skulle få för intressen och personlighet. En gottegris som älskar att vara med och baka redan då 😀 Hur var du som liten?
    Haha ja vissa saker gillade man ju bara för att passa in men när man vågade stå för för sina egna åsikter blev man ju lite av en upprorsmakerska och blev anti allt man förväntades gilla. Det blev överdrivet åt andra hållet istället 😛 Men nu vågar jag vara tjejig igen med spets och volanger och allt vad det är.
    Hoppas det varit lite vårväder hos er idag efter all snö igår! Kramar

  16. Hej hej, Jag har försökt få avokadokärnor att växa, men genom att lägga dom i jord. Inte fungerat. Hur länge ska dom “hänga” i vattan sådär?? De där ska jag testa. Jag köpte en avokadoplanta från en kyrka i England för flera år sen.. men den dog efter några månader. Håll oss uppdaterade på hur de går för kärnan.

    Det är trist att “special kost mat” ska kosta så mycket mer. Men samtidigt ska vi vara glada att det iallafall finns alternativ för dom som behöver det.

    Min helg har varit lugn och skön, med skype samtal med en vän från England och en tjejkväll med en vän och hennes vänner. Mysigt och trevlig. Hur har din helg varit??

    Kram kram

  17. MADDISENJ says:

    Min mamma har också gröna fingrar, önskar att jag hade ärvt lite mer av det 😛

  18. Sol= bättre än snö. Vi hade dessutom en hare utanför våran balkong imorse. Och en liten blå fågel. SOm att befinna sig i Snövit´s skog! Mysigt!!

    Tack. 😉 Tyckte att pippi utstyrseln blev rätt lik och bra. En bra kväll var det!!

    OK toppiga delen nedåt. De ska jag komma ihåg. Får bli att köpa avokadosar i veckan. Tur att dom är så goda också, så att man inte bara behöver kärnan. Smörgås med skivad avokado är riktigt mumsigt!!

  19. Hejsan ursäkta att jag inte svarat under helgen 🙂 men har tagit vara på min underbara familjoch myst 🙂
    Teet smakade jätte gott rekomendera de värkligen.
    Hoppas du haft en underbar helg kramar

  20. Jasmine says:

    Ditt inlägg är så himla välskrivet. Det märks att du är en duktig skribent. Det är ljuvligt, minst sagt ljuvligt.

    Jag träffade Tessie inne i centrala stan den lördagen då det snöade så. Jag var blöt om fötterna när jag kom hem, men ändå glad. Jag hade inte frusit och dagen med Tessie var riktigt mysig.

    Kram ❤

Leave a comment