To the Future

Yes! Nu har jag skickat in min ansökning inför HT2012!
Så behöver jag inte sitta och vela mer, jag har verkligen pratat med folk, men inte bara med studievägledaren utan vänner och de som går i klassen samt vad folk har tyckt om andra kurser som går och så vidare, så jag känner mig beredd och såhär kan min framtid komma att se ut, jag har valt tre olika, bara för att ha back-up utifall att jag inte skulle komma in på en av dem.
1. Global Utveckling
Detta är egentligen ett kandidatprogram på 180hp (3 år) som är nytt för i år, därmed så har de inte gjort så att man kan söka till de individuella tre kurserna som vardera är på 30hp. Dessvärre kunde studievägledaren inte säga så mycket, eftersom det är så nytt, men han sade att det inte borde vara något problem att endast läsa ”Global utveckling I” (30 hp) och sedan hoppa av. Men who knows, det kanske är så spännande att jag läser klart den kandidaten istället och använder det jag har läst hittills som breddningsämne.
2. Internationella Relationer I
En 30 hp-kurs, som jag först hade tänkt välja istället för Globala studier, men den känns väldigt teoretisk och den ovan känns mer som mig(?) och dessutom så är Globala studier den enda kurs, som i sin beskrivning, sagt att det kan ge jobb inom bistånd och sådant som jag just nu är intresserad av.
3. Socialt Arbete I
Också detta en 30 hp-kurs, som jag egentligen har tänkt läsa VT13, men tänkte att det är lika bra att söka allt utifall att man inte kommer in på något av de tidigare.
Bara för att inte vara helt tråkig tänkte jag bjuda på en låt också!
Norah Jones – Happy Pills

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Musik, University och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till To the Future

  1. visst är dom fina jag vill ha alla plagg! vad har du gjort för kul i helgen? kram

  2. sv: var där på semester🙂 bilder dyker upp lite titt som tätt!

  3. Malin skriver:

    Skönt att ha det fixat! Jag är så nöjd över att slippa plugga till hösten, haha. Är rätt trött på det efter 5 år kan jag säga!
    Nu ligger alla SMASK-låtar uppe i min blogg förresten, kom på att jag glömde länka dem till dig förut🙂 http://mejline.blogspot.se/2012/04/roligt-rep-och-smask.html

  4. Julia skriver:

    Sv: Jo, min dag har varit finfin, det blev mycket fotograferande och mys med vänner och pizza hehe…
    Det var verkligen jätteroligt igår! Spelar piano ^^
    Nu finns det bilder på min tröja haha🙂
    Hur har din dag varit?
    Kram!

  5. Anna Terneborg skriver:

    Härligt att ha det gjort! Kan tänka mig att du kommer in på alla🙂

    Svar: Idag bjöds det på popatisgratäng, riktitgt gott och mättande!😉 Vad har du själv ätit för gott?

    Skönt att smärtan är över, hoppas det fortsätter så! Kram och godnatt

  6. Jenny skriver:

    Hej gumman! Förlåt än en gång för att jag inte har varit så bra på att kommentera tillbaka under dessa två veckor. Har tänkt på dig och att gå in och blogga och svara på kommentarer men tiden har verkligen runnit iväg så fort och sen har det varit massor på gång!

    Vad kul att du bestämt dig för vad du ska göra inför hösten och att du skickat in ansökningarna! Alla 3 programmen/kurserna låter jätteintressanta!

    sv: Man får klaga när man är sjuk, även när man inte är jättesjuk.🙂 Fast jag är tyvärr inte frisk än. Har haft jätteont i halsen hela veckan också, och chansen finns att jag har fått halsfluss. xD Ska se om det går över nu i veckan, annars får man väl kolla upp det.😛 Visdomständer är inget roligt! Värk i tänderna är bland det värsta som finns!

    Påsken spenderade vi ju i Värmland med min morbror, hans fru och min kusin. Min moster dök också upp ett tag. Jag följde väl mest för att fullfölja min plikt för just min morbror och hans fru är inte världens festligaste människor men det var fortfarande trevligt och de har hund så jag och Jonne lekte mest med den och var ute och gick.🙂 Annars gör man väl inte så mycket i just Forshaga där vi var. Det är en ganska liten stad, 2 mil norr om Karlstad. Vi åkte bara in till Karlstad lite snabbt på lördagen för att se om vi hittade något kul att shoppa.🙂 Hade du en skön påsk? Vad hittade du på?

    Hmm… nej jag har inte gjort något med headern än.🙂 Men nej, en header är väl inte det man mest lägger fokus på.🙂 Det är jättekul med salamandrarna för de blir bara fler och fler. Vi har hittat en till nu så det är 9 yngel i ett litet akvarium som vi ordnat till dem. Sen har det lagts 3 ägg till i det stora akvariet, men de får vara kvar där så får vi se vad som händer. Jag har försökt fota ynglen men det är inte lätt för de är så små och sen har vi en massa växter för att de ska kunna gömma sig. Sen är min kamera jättedålig så det har inte blivit något än. Men ska försöka igen nästa helg.🙂

    Jag såg både de gula naglarna och dina blåa naglar. Den gula färgen var jätteläcker och det var en jättekul idé att måla alla naglar i olika blåa nyanser.😀 Dina rymd-naglar såg ändå bra ut tycker jag, och man tager ju vad man haver.🙂

    Haha, jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra med linnena. Jag har lite pengar över så sätt denna månaden men just nu försöker jag spara en del. Men jag måste som sagt få fundera på sånt här i evigheter innan jag bestämmer mig. xD

    Förstår det där precis. Även om man har nära till föräldrarna träffar man dem inte alls lika ofta när man väl är utflugen så att säga. Men varannan vecka är ändå ganska ofta tycker jag. När jag bodde med min exsambo hade jag 45 minuter hem till min mamma men vi träffades väl kanske 1-2 gånger i månaden bara. Förstår ändå att man stannar i Sthlm som du gjort. Där har man ju allt utanför dörren i princip.🙂 Du har aldrig haft någon tanke på att flytta därifrån i framtiden eller så? Eller vill du bo kvar i Sthlm?

    Huvudsaken är ju att du och din bror vet vart ni har varandra och vart ni står. Förstår att ens brorsa kanske inte är den första man väljer att prata med heller. Det är oftast lättare med en partner eller en nära vän. Sen får man skatta sig lycklig så länge man är överens med sina syskon. Jag har vänner som inte alls har någon bra relation till sina syskon och jag själv skulle tycka det var jättetråkigt.

    Viva La Diva tycker jag också om. Den gula jag använde för att måla kycklingarna med på påsk-designen var Viva La Divas. Luftbubblor är tyvärr svåra att undvika. Jag skakar också mina flaskor innan jag använder dem, men har inte fått luftbubblor än… Bara när jag slarvat med tork-tiden. xD

    Jo, jag tror nog också att vi kommer ha massor att prata om och att det kommer gå relativt lätt för oss att komma igång. Nagellack, kläder eller chips kan man ju börja med som sagt.😀 Haha, det är ju synd att dina vänner inte kan förstå att halva nöjet med en fika är ju delicatobollen!😀

    Det är så tråkigt med människor som inte ens kan ge folk en chans bara för att man inte helt och hållet har en stil som stämmer överens med deras. Det är inte kul att känna att man inte passar in någonstans, men man måste ju få vara bekväm i sig själv och den man är. Jag personligen tycker det är konstigt att det finns de som väljer bort en människa som är sig själv och som är äkta, till förmån för en person som kanske inte är sig själv egentligen. Det kan man ju visserligen aldrig veta, oavsett hur personen klär sig men man får ju heller aldrig veta om man inte ger alla en rättvis chans…

    Jo, men jag tycker nog det är vettigare att slänga ut 1000 spänn och få fler plagg för pengarna, än att lägga ut samma summa på ett enda par jeans. Även om det kanske inte är så kul att man som konsument blir eggad till att shoppa mer och mer så tjänar man ändå i slutänden på att ha många olika plagg. Har man mycket kläder använder man plaggen mer sällan, och tvättar dem mer sällan, vilket sliter mindre på dem, vilket i slutänden gör att du kan ha plaggen längre, snarare än om man skulle köpa ett par lite dyrare jeans och använda dem konstant. Och vem vill inte har variation?!😉 Fast jag är dålig på det där. Jag har mina favoriter som jag använder tills de ramlar isär i stort sett. xD

    Oavsett hur det blir i framtiden så har du ju änå kommit ett steg närmare i och med de val du gjort nu som du skrev om idag. Vem vet hur det ser ut om 3 år när du är klar? Då kanske socialantroplogi är mer utbrett och det finns goda möjligheter till karriär på hemmaplan.

    Mja, truckkort var väl lite spännande så sett. Det är kul att köra truck men jag har inte gjort det sen jag tog truckkortet och tycker själv inte jag fått någon nytta av det än så länge… Många företag internutbildar ju ändå sina anställda och låter dem köra utan truckkort…. Barista låter ju spännande det också, men jag kan förstå att det känns konstigt att det skulle vara så intensivt eftersom det inte verkar speciellt lätt att få in hela den vanan som kan krävas. Här nere i Värnamo skulle en sån utbildning inte hjälpa en heller. Vi har inte direkt några trendiga caféer. Här räcker det med att kunna bre en smörgås och koka kaffe.😀 Jo, visst är det förbannat tråkigt att arbetsförmedlingen hanterar arbetslösa på det sätt de gör, framförallt då när förmedlaren aldrig hör av sig på något sätt. Men man får stå ut och se det som att det viktiga är att man faktiskt får ett jobb, även om AMF tar all cred för det när de inte gjort något…

    Det där med ridskola är lite av ett dilemma för mig. Å ena sidan så vet jag att det är ett jobb jag älskar, som jag sysslat med tidigare och ett jobb som ger så mycket tillbaka. Men å andra sidan så är det dåligt betalt, det finns knappt jobb inom den branschen överhuvudtaget och dessutom lägger man så mycket mer tid i stallet än vad man faktiskt kan få betalt för. Just hästar och ridning har jag nog nästan bestämt mig för att det får bli en fritidsgrej. Så småningom kanske jag har egna hästar med någon form av verksamhet istället. Ridskolorna kan ju nämligen leva på att det finns 1000-tals småtjejer som mer än gärna hjälper till att sköta hästarna gratis, så det finns ju knappt någon anledning att anställa någon. Tyvärr är det så.😛

    Haha tack gumman.❤ Du är väldigt smart du också, något jag verkligen uppskattar i våra diskussioner.🙂 Jag förstår precis hur du menar. Man kan vara helt inställd på något men ändå bli chockad när det faktiskt blir en verklighet. Jag trodde dock att du och E redan hade eget. Men det är ju tufft på bostadsmarknaden så det är ju en väldigt smart lösning att bo så som ni gör, speciellt när ni båda pluggar.🙂 Men det är skönt med sitt eget ställe. Det ger en helt annan typ av frihet. Även om man kanske har sitt eget lilla space så är det inte samma sak. Men det kommer det med tids nog.🙂

    Tack så jättemycket vännen! Hoppas du också haft en skön påsk med massa gott godis och självklart en massa kärlek! Pussar och kramar!❤

  7. Vivi skriver:

    Jag sökte lite kurser/program oskså häromdagen, fast för min del är det mer en backup plan🙂
    Det är ju iaf skönt att ha det gjort, både det och deklarationen är annars sådana typiska saker man får gjort i sista minuten🙂

    Helgen har varit bra, fullt upp på lördagen och en lugn söndag, precis lagom.
    Trots detta är jag helt galet trött, hade lätt kunnat gå hem och sova nu istället för att vara på jobbet🙂

    Kram

  8. camilla skriver:

    Vad spännande🙂 det finns så mycket att läsa att man blir alldeles yr hehe.
    Håller tummarna för att du kommer in på det iaf:)

    Åå massagen var superskön:)

    Min plugg motivation fanns inte riktigt i helgen heller:/ hann inte alls det som var planerat så får sitta nu innan jobbet. får skylla mgi själv haha^^

    Tack _D det kändes så skönt att bli av med alla slitna toppar:) håret är mkt lenare nu också hihi😀

    Jaha okey🙂 det som startade det hela var nog när jag åkte till england som au pair:/ jag var väl medveten om att man ofta går upp i vikt när man är borta så och de va ag beredd på att göra med tanke på att jag inte skulle kunna träna osv. men när jag kom dit fick jag gymkort o grejs av min familj🙂 dockhade de så ovanlig matvanor i england mot vad jag var van vid och det var nog det som blev ”start punkten” om man säger så. Sen började jag träna en massor, fick svårt o veta hur jag skulle äta och jag började tappa i vikt:/ mitt mål har egentligen aldrig varit att gå ner i vikt utan bli mer vältränad liksom. sen har jag aldrig vart helt nöjd med mig själv, men hur många är egentligen nöjda med sin kropp till 100%? nää åå ibland undrar ja vad som hade hänt om jag inte hade åkt som au pair? även om jag absolut inte ångrar att jag åkte för jag hade skitkul där ändå men just matbiten ångrar jag:/

    Idag har vi också sol så hoppas det fina vädret håller i sig nu hihi😀
    kraam på dig fina<3

  9. malin-helena skriver:

    Du går inte i något helt program just nu heller? Utan bara söker olika kurser och som kombinerar ihop studierna själv?🙂
    Detta med att plugga är en helt främmande värld för mig. hihi.. Blir förvirrad när syster pratar om betyg, poäng och tentor hit och dit. .

    Jag hade ju turen att vara ledig och frisk hela helgen och den har varit toppen fin. Vi har varit te hos sambos pappa på lördagen, film/TV kväll med vänner och igår spenderade jag eftermiddagen/kvällen på gymmet. Riktigt bra helg med andra ord! ;D

    Hur har din helg varit?🙂
    kram

  10. Intressanta val, man märker tydligt ditt intresse;)Underbart!
    Jarå det gick la bra hehe…du kan läsa min funderingar nu;) Ja det är underbart med båt, samma här har alltid varit en båtmänniska o haft bår i min uppväxt!

  11. jossaaan skriver:

    sv: Jag är bara less på att jag inte hade den självrespekten att avsluta allt. Att gå tillbaka till samma person fastän denna har sårat en 100 gånger innan. Självkänslan är på botten och självrespekten är som bort blåst.
    Senast igår hörde denna samma kille av sig. Men den här gången var det enda jag kunde tänka att: jag har inte tid och jag tänker inte ta mig tid heller att vara med någon som han igen. Han förtjänar inte mig och framförallt så förtjänar jag bättre. Så så, att man inte kommit fram till det tidigare. Skulle ha besparat mig en hel del hjärtesorg.

    Kram!

  12. Leone skriver:

    Vad roligt att du har skickat in dina ansökningar och vilka spännande kurser du hittat.

  13. SV: ja det ska verkligen bli spännande! Om jag gör det!
    Hoppas att du får en fin fortsatt kväll🙂

  14. Så spännande att se vad du sökt för kurser till slut! Håller tummarna för att du kommer in på någon men det tror jag säkert😀 Håller med om att de bästa råden kan man få från vänner och andra som gått utbildningarna/kurserna. De vet ju faktiskt vad man får lära sig och hur de olika skolorna är jämfört med andra! Studievägledare är visserligen bra för mycket annat praktiskt🙂

    Så tråkigt att citronträdet dog när du hade flyttat, du skulle tagit med det😉 Tur ändå att det inte var en hund eller något hahaha. Jovisst kan det vara skoj att ta hand om blommor, tycker det ett tag iaf men så faller det i glömska. Antingen får de för lite vatten eller så dränker jag de. Som sambon säger de säger ju aldrig till när de vill ha vatten och när det är nog😛

    Haha du ser, du hade hittat ditt intresse redan där😉 Tror ofta man får sina intressen redan som liten och så hänger det kvar och utvecklas på olika sätt. Jag älskade t ex att leka café och affär också. Men samtidigt lekte jag skola men inte har jag blivit lärare för det haha så det är väl olika det där med😛

    Min helg var kanon, njöt av solen och den första mjukglassen😀 Hur var din helg?
    Kramar

  15. Jasmine skriver:

    Åh, roligt att veta vad du ska läsa och varför du har valt just de kurserna. Jag håller tummarna för att du kommer in på den utbildningen som du helst vill. Jag tycker att du är ambitiös. Att välja kurser kan inte vara lätt…

    Svar: Tack så hjärtligt för ditt beröm, kära du. Det gör mig glad att du gillar kortet samt att idén med recept på uppskattas.

    Tack för kommentaren till inlägg med bilder från en småbåtshamn. Jag erkänner att jag också blev förtjust i namnet p båten, det var mest därför jag var tvungen att fotografera det vackra. Om jag någon gång i framtiden skaffar båt ska jag på en seriös nivå överväga namnet ”Vågspel”. Jag håller med dig om att det är vackert, mycket vackert.

    Tihi, tack för din kommentar angående studentmössan. Jag kan avslöja att det var förälskelse vid första ögonkastet. Jag har dock den billigaste mössan på hela skolan. Många elever betalade närmare ett tusen kronor för sin… Då fick det också en penna med sitt namn på samt ett champagneglas… Väldigt onödigt enligt mig, därför är jag helnöjd med mitt val.
    Vad gjorde du på din studentdag? Champagnefrukost? Åkte du flak? Studentmottagning hemma – hur gick den till? Fest på kvällen?
    Tack för tipset att skriva ner alla ord som kommer att skrivas i min mössa. Det ska jag absolut göra.🙂

    Klart att jag tar mig tiden att skriva till dig – även om det inte alltid är så långt. Jag hoppas att du vet att jag uppskattar vår kontakt – mycket.

    Jag hoppas att du tar vara på din talang som skribent. Du är duktig, det ska ingen förneka.

    Min helg har varit bra. I lördags jobbade jag och igår vara jag bara hemma och myste.
    Hoppas att din helg också var till belåtenhet.

    Ta vara på dig.
    Kramar

Kommentera

