#lovewins

Igår var historisk: 2015-06-26.

Dagen då USA äntligen legaliserat samkönade äktenskap över hela nationen. Alla stater. Det känns otroligt, samtidigt som det ändå känns på tiden! Jag kunde inte låta bli att få tårar i ögonen igår när jag satt och läste Tweets och Instagram captions från personer i USA, såväl hetero- som homosexuella. Glädjen på något sätt trängde igenom bilderna, ja ni vet, en bild säger mer än tusen ord.

Det är mycket känslor, åsikter och tankar som far omkring i mitt huvud nu och jag skulle så gärna vilja få ned det på ett bra sätt. Jag får försöka bryta ned det, så att det (förhoppningsvis) blir mer förståeligt. Enligt mig så tycker jag att det är en underbar händelse, även om jag inser att det har hänt alldeles försent. Vad är bra då, frågar ni? Såhär resonerar jag:

1. Äntligen kan människor, oavsett sexualitet, prata om äktenskap i USA utan att behöva dra in sexualiteten i det hela. Varför ska man behöva bryta ned det på sådana nivåer? Enligt mig så är det viktigaste i ett äktenskap kärleken och den beror inte på sexualitet. Jag menar, om man tänker på alla stereotypiska berättelser som man både läser om och ser på TV, så har ju gifta par mindre och mindre sex. Så om sexet ändå inte har med det att göra så mycket, varför ska det då spela in så stort när man väljer vem man vill spendera sitt liv med? Och de som till och med anser att man ska vänta med att ha sexuellt umgänge tills dess att man gifter sig, ja då verkar ju sexualiteten inte spela stor roll alls. Så återigen, varför ska det då spela roll när man väljer partner? Kärleken är viktigare.

2. ”Men familjen då?!” skriker många. När man gifter sig så är det många som anser att det hör till att bilda familj, det är ett steg på vägen. Och speciellt för dem som kanske väntar med sexuellt umgäng till äktenskapet, då verkar det än mer handla om att bilda familj och ha sexuellt umgänge för att skaffa barn. Men. Enligt mig så är det viktigt att man tänker efter på vad som faktiskt är familj. Jag menar, jag har en mamma och en lillebror. Jag har haft världens bästa pappa och jag har en otroligt fin familj. Men, jag har inga biologiska band till dem, är de inte min familj då? ”Ja, men då har du ju ändå haft en mamma och en pappa” och ja, det har jag haft. Men vad är det som gör att deras sexualiteter gör dem bättre lämpade till att vara föräldrar, undrar jag då! En mamma och pappa kna vara otroligt dåliga föräldrar också, ja konstigt va? Ja, trots att de är heterosexuella och (oftast) kan skaffa barn tillsammans. Det som gör min mamma till en bra mamma, är att hon älskar mig. Precis som vilken mamma som helst. Så återigen KÄRLEK! Och det där med att barn behöver båda en manlig och en kvinnlig förebild, nja alltså det handlar väl mer om att ha bra personer runt omkring än som älskar en, eller hur? Och skulle det vara så att man som ung pojke verkligen måste få prata med en annan av det manliga könet för att kvinnor fysiskt inte har en snopp och kan allt om den (obs: endast ett exempel), ja då finns det nog ofta andra män i familjen.

3. Att ett land som USA legaliserar detta tror jag kan bidra till att många runt om i världen börjar tänka på detta. Att de tvingas att göra det om inte annat. Nu blir det inte lika lätt att blunda för det, hoppas jag.

4. Faktumet att man nu i USA kan prata om äktenskap, utan att behöva kateogrisera huruvida man pratar om ”äktenskap” eller ”homo-äktenskap”, hoppas jag kan bidra till att man mer och mer kan börja sluta att kategorisera människor på det sättet. Kanske kan detta vara ett steg på vägen att inte nödvändigtvis behöva kategorisera människor efter deras sexualitet, något som i vissa fall har lett till mord, mobbing och så vidare, bara för att man har hamnat i en kategori.

Enligt mig är det här väldigt viktigt och jag är så glad för mina vänner i USA som nu är fria att gifta sig med vem de vill. Äntligen har homosexuella personer fått denna rättighet som många andra har och till och med tar för givet. Vi är ju alla människor, vi ska alla ha samma rättigheter. Att se vissa typer av människor som bättre än andra, med fler rättigheter än andra är bara läskigt enligt mig. För ett par år sedan så var det ju olagligt att svarta skulle få gifta sig med vita och det känns ju bisarrt när man tänker på det idag. Lika bisarrt tycker jag att detta har varit, så jag är så glad att USA nu kan lägga det bakom sig och börja jobba framåt.

Vad tycker ni?

/// Yesterday was an historical moment and I’m happy to have been alive to witness it. I couldn’t help tearing up, reading through my Twitter and Instgram feed yesterday. Even though I feel like it’s about time this happened, marriage equality in the US, I can’t help but feel so happy about it. I think, or at least I hope, that this will force other countries to really face this reality now. This is a reality, the gays aren’t just gonna disappear, never mind how much some people seems hell bent on trying to ignore them.
According to me I think that this is a great thing because first of all, we’re talking about human beings here. We should all have the same fundamental rights. Otherwise we’re back to the same logic that existed during the Apartheid or Hitlers reign, I mean labeling a certain type of people as better than others. And doing this due to race, color or sexual preferences — that’s just stupid!
And I don’t get why marriage, throughout history has been so tightly connected to people’s sexuality. I mean sure, of course it’s important for people (and humankind) to procreate, but that won’t disappear just because we allow guy marriages. Even if closeted people were to come out now, it won’t erase us, I promise. Also this whole thing about the constitution of family and marriage, we shouldn’t be so out-dated and close-minded about it! I mean what does family really mean to you? People nowadays have extended families in different ways, be it contact over the Internet or the more common divorced families who have found new ones and where the two co-exist. And in my case for example, I have had a mother and a father and I have a little brother. None of them are related to me by blood, but that doesn’t matter. They’re my family. They’re the only family I’ve ever had. And that, that’s based on love. And I really think that love is the foundation (or should be) both when it comes to families and marriage. And love can absolutely exist between two women, or two men.
I also hope that since people in the US can now talk about ”marriage” without having to add any specification such as: ”gay marriage”. It might actually help people to move beyond labeling each other. Why should we even do that? And if that happens, bullying and murder and all those horrible things that gay people have had to face (among other minorities) might be something we can overcome.
I’m just so happy for my friends in the US who can now marry whomever they want.
What do you think about this historical event? 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, In English, Nyheter/News, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till #lovewins

  1. Fredrika skriver:

    Heterosexuella kan gifta sig i kyrkan men det kan
    inte homosexuella kräva ens med den nya domen.
    Bra att ingen kan tvingas.

Kommentera

