Mors dag

HappyMother's DayIdag är det mors dag!
Och jag vill absolut säga ett virtuellt grattis till min älskade mamma. Ja, självklart så har jag hört av mig till henne via telefon idag också, att ses får dock vänta tills nästa fredag då min tenta äntligen är över.

Under mors dag, och kanske speciellt när mors dag inträffar i USA (den 10:e maj i år), så brukar jag se hur det exploderar med utlåtande i stil med ”thank you for giving birth to me” eller ”thank you for fighting all of those hours in labor” och så vidare. Med andra ord, utlåtelser som kretsat kring att mödrarna har fött sina barn. Missförstå mig inte dock, jag menar inte att säga att ni kvinnor därute som har fött barn inte ska få cred för det och att det nödvändigtvis är fel att hylla kvinnor som har fött barn. Men att koppla mors dag till barnafödande gör också att vi missar de mammor som är mammor oavsett om de fött barn eller ej och det tycker jag är fel. Min mamma må inte ha fött mig, men hon är verkligen min mamma och jag är otroligt lycklig över det. Jag har haft en otroligt tur att hamna i min familj!

Jag gillar det här utlåtandet:

A woman that has ‘given birth’ may be a mother.
But it takes someone special to be a mom.

Grattis på mors dag älskade mamma ♥

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mors dag

  1. Jasmine skriver:

    Jag gillar verkligen ditt inlägg! Tanken är fin.

    Svar: Hej! Roligt att höra från dig. Hur mår du? Vad gör du nu för tiden?

    Jag jobbar åter på hotellet denna sommar, men ser samtidigt fram emot att fortsätta mina studier till hösten. Trivs bra och längtar efter att få komma ut i arbetslivet och göra det jag brinner för, istället för att städa hotellrum och få alltför lite positiv energi i mitt liv.

    Kram

Kommentera

