Fjällbackamorden

Jag brukar inte vara en sådan som gillar svenska serier så mycket, jag vet inte varför egentligen. Ibland kan jag känna att sättet de filmar på (kanske ljussättningen, jag vet inte jag är ju inte en expert) känns lite onaturligt. Som att man verkligen kan tänka sig att det är någon som står där och filmar karaktärerna som pratar. Ibland kan jag även känna att vissa dialoger känns onaturliga.
Det får mig att tänka på något som Kishti Tomita (ni vet hon från Idoljuryn). I ett av de gamla idolprogrammen så skulle artisterna sjunga på svenska en vecka (det vanligaste var ju att de valde engelska låtar). Kishti menade att det krävs mer att sjunga på svenska inför svenskar, som att alla känslor i låten måste komma fram på rätt sätt. Ja, något i den stilen sade hon i alla fall och det kanske är så även med serier och film. Vi är ju så vana vid svenska, det är en del av vardagen att även små subtila tecken på ”onaturligheter” i konversationer märks? Självklart menar jag inte att alla amerikanska serier som jag oftast ser på är bra på detta, men vissa känns som att de är på en högre klass än de svenska. Kanske har de amerikanska serierna en mycket större budget och kan därför också hyra in andra coacher och vad vet jag, för att få saker och ting att verka mer naturligt i vissa fall.
Men tillbaka till serien jag häromdagen tittade på: Fjällbackamorden. Denna serie baseras på Camilla Läckbergs deckare som utspelar sig i Fjällbacka. Jag har läst alla böcker tidigare och gillade speciellt de första, men sedan kändes det lite som att formatet på alla böcker var likadana, att det blev lite tråkigt i längden. Jag såg även första TV-serien de gjorde som baserades på dessa böcker när Niklas Hjulström spelade en av huvudpersonerna: Patrik, som är polis i Fjällbacka. Men det kändes inte riktigt rätt, karaktärerna kändes äldre än de kändes i böckerna.

Sedan har det – såvitt jag har förstått – kommit ut filmer som heter Fjällbackamorden med samma skådespelare som de som nu visas på SVT. Där Claudia Galli Concho och Richard Ulfsäter (båda otroligt snygga, speciellt Ulfsäter) spelar huvudrollerna: Patrik och hans fru Erika. Och här är det enligt mig fullpott! Dessa skådespelare känns mer ungdomliga och passar mer i rollerna. Endast det första avsnittet har gått (av fem), så nu har jag något att se fram emot.

Har ni läst böckerna, sett filmerna, sett serien? Vad tycker ni?
Ni som inte sett serien kan se den på SVT-play.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fjällbackamorden

  1. badnajaden skriver:

    Alltså jag tycker att det är så fruktansvärt pinsamt dåligt. Men inte värre än den med Rapaport, den var ju katastrof (minns inte deckaren). Kanske för att det är så sjukt orealistiskt, hon är överallt och om sig och kring sig. Typ ‘bättre’ polis än hennes träiga make. Ledsen men skämskudde! Böckerna är så mkt bättre.

  2. rhulth skriver:

    Haha, jag har bara sett första avsnittet och jag tycker att hon som spelade Anna var väldigt tråkig och liksom stel i sina dialoger. Men Claudia och Richard tycker jag är bättre i alla fall. Har som sagt inte vidare höga förväntningar när det gäller svenska serier. Yes, böckerna är grymt mycket bättre!

Kommentera

