Book nerd – and damn proud of it

Jag har alltid älskat böcker. Jag lärde mig läsa väldigt tidigt och satt ofta på dagis, bland kuddar och läste (kommer ihåg att jag fick frågan om jag ville gå och leka, men att jag svarade att jag var upptagen med att läsa min bok Mamma Mu).
Under tiden jag har läst på universitetet (de senaste tre åren) har jag dock inte varit vidare flitig på att läsa, då har istället all lästid gått åt till att läsa kurslitteratur. I och med detta kändes vanlig läsning lite lika roligt längre. Därför brukar jag ta vara på sommaren, då brukar jag försöka läsa böcker och så även denna sommar.
Precis som med musik, så har jag väldigt blandad smak när det gäller böcker. Jag läser ungdomsböcker, vuxenböcker (om man kan kalla dem det), på engelska, på svenska och så vidare. Däremot måste jag erkänna
att jag inte läst vidare många ”klassiker”, drar mig lite för det. Men jag har ändå vissa på min ”att-läsa-lista”. Jag har även försökt att vara lite mer aktiv på sajten Goodreads (länk här), där man kan bli medlem (gratis) och sedan logga böcker som du har läst, skriva recensioner, markera böcker som du håller på att läsa och även hitta tips på nya böcker. Loggar du in via Facebook kan du snabbt få tillgång till de av dina vänner som också är medlemmar och se vad de läst/läser/vill läsa.
De böcker jag har läst i sommar är dessa:
The Hunger Games #1
Den första boken i The Hunger Games-serien. Jag var ju bara tvungen, har hört så mycket om dessa böcker. Jag tyckte absolut att boken var bra och spännande. Jag tyckte att det var lite fascinerande, hur boken mixar många olika typer av levnadsmiljöer alltifrån väldigt ålderdomliga typer av städer, där man eldar ved för att få värme i husen och arbetar i gruvor. Till städer som ”The Capitol” där allting verkar väldigt sci-fi och hi-tech. Boken är bra skriven, och jag gillar att man får följa karaktärernas tankar under allting som händer.
The Hunger Games #2 – Catching Fire
Nummer två i bokserien var ett måste, var ju tvungen att se hur det hela skulle fortsätta. Även denna bok höll uppe spänningen, men tycker fortfarande att första boken var bättre. Både när det gäller handlingen och beskrivningen (samt utformningen) av spelen. (Har börjat läsa trean, men lade den faktiskt ifrån mig lite, ska nog försöka att ta upp den snart igen).
Cirkeln #1
Bok nummer ett i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens trilogi om ungdomarna i Engelfors. Jag vet att jag är lite sen med att läsa även denna bokserie, hörde om den för flertalet år sedan och det mesta bra. Jag såg fram emot att läsa den! Här tycker jag lite blandat, gillar boken absolut och gillar det mörka i den på något sätt. Jag gillar också att även om det handlar om häxor (brukar inte alltid vara ett fan av sådan typ av fantasy), så är den också väldigt vardaglig. Det är ”vanliga” tonåringar det handlar om ändå, i grund och botten, och man får som läsare följa deras drama (sådant som hör till ett tonårsliv). Så inte alltför fantasy-aktigt, vilket jag tycker är ett plus. Samtidigt kunde jag stundvis känna att det inte var så jättespännande, med det var något som kom och gick, helt plötsligt kunde det bli intressant igen. Så jag har beställt de två andra i serien nu.
Dead Reckoning #11
Bok nummer elva(!) i True Blood-serien om Sookie Stackhouse. Har haft denna bok liggandes på is ett tag, hade börjat läsa lite men inte kommit så långt. Har läst alla de tidigare böckerna och gillat dem, mer är serien. Även denna bok var bra, men måste erkänna att jag var lite förvirrad ibland, eftersom jag inte exakt kom ihåg alla detaljer från de tidigare böckerna. Något som är fascinerande med dessa böcker är att de är så lättlästa, trots att jag inte burkar gilla sådana här typer av böcker är denna serie väldigt bra. Kanske har det något att göra med att jag läste första boken i serien efter att jag hade sett ett par säsonger (två tror jag) av tv-dramatiseringen (och serien är faktiskt rätt bra, i alla fall de första och den första säsongen påminner om första boken, sedan är det mer skilt). I och med det, bidrog det faktiskt till ännu mer personlighet till karaktärerna i böckerna. Det är inte något jag brukar känna, ofta brukar jag tycka att filmer/serier bara förstör böckerna de är baserade på. Så all-in-all, en bra bok, och jag har beställt de andra böckerna som hittills finns i serien (ja, det kommer flera!).
Morgon i Jenin
Morgon i Jenin är Susan Abulhawas debutroman och den är så otroligt bra! Fick låna den av min pappa som rekommenderade den. Det tog mig ett litet tag att komma in i boken, men när jag väl hade det, så var det svårt att släppa den ifrån mig. Abulhawa beskriver hur den politiska konflikten mellan Palestina och Israel kom att börja. Palestina får en röst, och jag som personligen endast hört bitar och fragment egentligen, blev otroligt tagen av denna historia som tar sin början 1940 i byn Ein Hod. Abulhawa skriver på ett otroligt bildligt och gripande sätt. Finns det någon bok som jag starkt rekommenderar er att läsa, så är det denna.
Det handlar om dig
Ytterligare en debutroman, denna gång av Sandra Beijer. Då jag vet sedan att ha läst Beijers blogg, att hon skriver otroligt fint, så var jag väldigt intresserad av att läsa den. Och jag gillade boken, absolut. Boken handlar om ungdomlig kärlek, den första. När det pirrar i magen och man knappt vet hur man ska bete sig. Men när det gäller grundberättelsen: den första kärleken, så är boken inte så originell. Man har läst om det förut. Men samtidigt var det uppfriskande att läsa Beijers bok då den är skriven helt i ”jag”-form och i nutid. Det gör den spännande och sedan är den uppbyggd på ett ganska originellt sätt med korta små meningar på bladen i boken, inte pytteliten text som täcker hela sidan. Och den är mer uppbyggd av huvudpersonens tankar är dialoger med andra människor/vänner, vilket också gör den mer intressant. Den är vacker, skulle man kunna säga.
Vilka böcker har ni läst i sommar, någon som ni rekommenderar?
Jag hade också ett oanvänt presentkort på Bokus som jag nu har använt upp, så det kommer förhoppningsvis att dyka upp nya titlar här snart.

*   *   *

Summer time!
That, for me, means reading time. Which makes me so, so happy. It’s so refreshing to be able to chose whatever I want to read, instead of just course work (don’t get me wrong, I’ve read some really interesting books during my three years as an anthropology undergraduate student). It’s a liberating feeling to chose a book where you don’t necessarily have to use your brain.
Above I’ve posted a list of books that I read this summer, coupled with a short review of what I thought of them.
Hunger Games #1
I thought this books was exciting, more so than I thought I would. I don’t always like sci-fi/fantasy books, but those that are sort of realistic (incorporating feelings and things that I can relate to) I enjoy. What I found interesting about the book was the fact that the living situations in all of the Districts are so vastly different. Where Katniss’ District seem to mirror a very old-fashioned town where they still rely on mining coal and building fire to keep everyone warm (which means well before Facebook and such). But the Capitol seems way more futuristic and sci-fi-ish. Also the book is very well written, I enjoyed it and when I was done I couldn’t help but run to the book store as soon as I got the chance, to buy the second book.
Hunger Games #2 – Catching Fire
The second book. Yes, it was good. It was exciting, like the first book, but somehow I still felt the first one was more ”wow”. Maybe because this second book mirrors the first one to some extent and you sort of know what you can expect. But still, I enjoyed it and it was a nice read. I did start on the third book too, but something made me put it away for a while, but I think I’m going to pick it up again; I do want to know how it all ends.
The Circle #1
This is originally a Swedish book but it was translated into English. It’s the first book in a trilogy about Engelfors, this small town in Sweden. I had heard a lot about this book and it took me a while to actually go and pick it up and I don’t regret it. While it’s no Harry Potter (I think I heard that comparison somewhere), it’s good. And maybe I didn’t enjoy this one as much as Harry Potter, because I was younger when I read HP and since then those books might carry a nostalgic thrill to it. Anyway, this book – like the Hunger Games – carry that element of realisticness and something that I can relate to – that makes me enjoy it, even though it fit into the Fantasy genre. It’s about witches, youth and teenage troubles. But even if I wasn’t totally captured by the book, I was intrigued enough to purchase the second book in the series.
Dead Reckoning #11
The eleventh(!) book in the Sookie Stackhouse (True Blood) series. I have read all the previous ones, with some time apart each of them, so it usually takes me a little while to wrap my head around what’s happening whenever I start a new one. But they’re good. Exciting enough that I want to see how they continue one and they do! Even though this is the eleventh book, author Charlaine Harris has written two more (which I have also newly purchased).
Mornings in Jenin
(Originally published as The Scar of David in the US, in 2006) is Susan Abulhawa’s debut novel and it’s amazing. Truly amazing. It’s written in a way that is poetic and deep. Abulhawa presents each one of her characters in the book in such an incredible way, each with its own voice. She tells a story that takes place during the political conflict between Palestine and Israel. The story starts in the village Ein Hod in 1940. I think it’s a really refreshing book and while it’s heartbreaking at times; sometimes you need those kind of books too, don’t you? It’s written very descriptively too, it’s like you can both see and smell thing things described. Read it! If you have to read one of these, I’d say this is the one you should read.
”It’s about you”
Is a Swedish book, which is why I’ve roughly translated the title of the book. I don’t think there’s an English translation out, and I’m not sure if it’ll ever be. I felt like I really needed to read this book, because I love the author’s blog. While the book isn’t really ground-breaking though, discussing the topic of teenage first love, it’s still quite originally written. It’s written from a first-person narrative and in short segments; sort of like a diary or if you could read someone’s thoughts. It’s refreshing.
What books did you read this summer?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Böcker, In English, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Book nerd – and damn proud of it

  1. Malin skriver:

    Härligt med läslust igen! Jag blev likadan när jag började på universitetet, läste nästan ingen skönlitteratur alls under flera år. Men på sommaren läser jag desto mer. Jag kan rekommendera Johanna Lindbäcks ungdomsböcker, dem slukar jag på ett litet kick🙂

Kommentera

