Handledning

Nu har det börjat, på riktigt, på blodigt allvar. Mitt uppsatsskrivande i socialantropologin. Efter två månaders fältarbete (som har gått så extremt fort!) så ska jag nu börja skriva min uppsats. Dessutom har jag nu blivit tilldelad en handledare, vilket har gått över all förväntan hittills — inte för att jinxa det, men det känns väldigt bra. G är väldigt trevlig, öppen och jag tror nog att hon passar mig; alla söker ju efter olika kvaliteter när det gäller handledare, men jag tror att jag för egen del har haft tur.
Dock var jag väldigt nervös när jag skulle träffa henne för första gången själv igår. Men hon verkade nöjd med min fältrapport, sade att jag verkade ha koll på saker och ting (något jag knappt känner själv, så det är ju skönt om det verkar så) samt att hon sade att jag verkade kunna det där med att skriva. Woho! Nu gäller det alltså bara att veta vad det är jag ska skriva.
Som förväntat (och som sig bör, om man ska tro på alla tidigare antropologer) så har min frågeställning ändrat storlek och omfattning och ja, gud vet vad. Men nu har jag nog börjat landa, även om den kan komma att tweaka sig något ytterligare innan jag är färdig. Det känns dock spännande och att läsa ämnesrelevant litteratur nu känns roligt, och det är på ett annat sätt jag läser det hela nu. Det handlar inte ”bara” om att trycka in kunskap i hjärnan utan att faktiskt få applicera teorier på min eget arbete.
I mitt fält har jag pratat med informanter som identifierar sig inom HLBTQ och talat med dem om familj, familjebildning, barn och sexualitet och det har varit otroligt spännande, dock önskar jag att jag hade haft lite mer tid på mig så att jag hade kunnat tala med ännu fler personer. Jag har lärt mig väldigt mycket, och även om jag tidigare visste att familj är något som kan se olika ut (och inte bara inom HLBTQ utan även också inom heterofamiljer) så har jag sett flera – för mig relativt okända – familjebildningar och konstellationer och jag kan inte låta bli att vara fascinerad.

Nu hoppas jag bara att jag kan leverera något bra av detta, det känns ju som att mina informanter har varit så bra och snäll och delgett så mycket; att jag har tet ansvar. Just nu är jag i fasen att jag med hjälp av ämnesrelevant litteratur försöker att bena ut en bra frågeställning och tillsammans med G så insåg vi att det här med ambivalens var något som vore intressant att fokusera kring. Många av mina informanter nämnde att folk runt i kring dem har haft svårigheter att ibland greppa deras sexualitet, deras partner, deras levnadssätt, deras sätt att göra familj. Vidare verkar vi människor ha ett behov av att kategorisera, detta för att förstå omvärlden, men vad händer när kategorierna blir förlegade? När man inte känner sig tillhörande, men blir kategoriserad ändå? Jag ska läsa lite av kända antropologen Mary Douglas som skrivit om ”Purity and Danger” och att vi gärna kategoriserar i ”rent” respektive ”orent”. Även om hennes studie är gammal och inte handlar om HLBTQ, så går det fortfarande att använda sig av.

Jag håller även på att läsa Fanny Ambjörnssons ”Vad är queer?” för att kunna sätta mig in mer kring queerteori, som jag ämnar att adaptera på min studie.

Om du känner att du har idéer till mig angående litteratur, artiklar eller erfarenheter, hör av dig! Jag tar emot och är öppen för det mesta just nu.

/Socialantropologen

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Handledning

  1. Jasmine skriver:

    Önskar dig lycka till!
    Kram

Kommentera

