Dear Patriarchy,

Patriarchy: ”[I]s a social system in which males are primary authority figures central to social organization, occupying roles of political leadership, moral authority, and control of property […] It implies the institutions of male rule and privilege, and entails female subordination” (source)

Det här med patriarkatet har diskuterats ännu mer de senaste dagarna, och speciellt under 8:e mars (internationella kvinnodagen) fylldes mitt Twitter-flöde med saker som rörde patriarkatet. Självklart är jag inte emot att denna diskussion togs upp och pratades om hett — det är en viktig diskussion, såväl för oss här i väst som i andra delar av världen där kvinnor fortsätter att vara underordnade män, om än till olika grad.
Genus, som går lite hand-i-hand med denna diskussion togs förstås upp och det talades om sexualisering av kvinnor. Vilket fick mig att tänka på en reklam som jag såg för ett par veckor sedan:
Företaget som ligger bakom denna reklam är American Apparelvilket egentligen inte förvånar mig när man tänker på deras tidigare reklamer — men den här har gått långt. Vad vill dem egentligen sälja och säga med denna reklamaffisch (för ser man ens de midjehöga jeansen som hon har på sig?)? Såhär skriver Tanwi Nandini Islam, skribent för världskända modemagasinet Elle:

”Maks [den kvinnliga modellen] is as Made in America as American Apparel. Her unabashed nudity is a tacit reminder—this is what American Apparel looks like. This is what our fantasy of what Made in Bangladesh looks like.

Not a poor, underpaid, overworked young woman making you a $5 shirt for 30 cents an hour. This ad has little to do with the woman in front of us, and everything to do with the Bangladeshi female garment worker who remains invisible”

Läs hela hennes otroligt bra skrivna artikel här.
Synen på kvinnor måste ändras, vi måste göras uppmärksamma på detta; alla dessa sexistiska stereotypiska bilder vi blir matade med via media i reklamer och på Internet. MEN! Detta diskuteras och det är otroligt bra, och jag säger absolut inte att vi ska sluta göra det — återigen, detta behövs. MEN! Det är något som ofta glöms bort i diskussion kring patriarkatet och sexualiseringen (något jag har snuddat vid tidigare i ett blogginlägg): männen. Hoppa inte på mig nu, jag vet att män får mycket uppmärksamhet i vår patriarkala värld, men detta är något som kanske få tänker på och som jag ändå vill få lyfta fram.
Den patriarkala idéen om vad manlighet är skadar också män (och kvinnor). Så patriarkatet är egentligen skadligt såväl för kvinnor som män, om än – även här – i olika grad.Vi talade om detta under min genuskurs med Fia Sundevall på Internationella Relationer-kursen jag gick (IR I). Där man i USA gör reklam för vapen  med titlar/captions såsom:

”Consider your man card reissued”

Reklam som då spelar på att du inte är en man om du inte bär/kan hantera/äger vapen. Hur ska män reagera och förhålla sig till detta? Det kan inte var jättelätt alla gånger. Så detta är skadligt också, och enligt mig borde det inte glömmas bort. Det finns inte ett sätt att vara kvinna på och det finns heller inte endast ett sätt att vara man på.
Jag har tidigare skrivit om män som drar sig till att ta steroider för att öka muskelmassa och där en av anledningarna skulle kunna vara för att se mer ”typiskt manliga ut”. För i vilka reklamer och vilka kända manliga skådespelare ser jättetaniga ut?
Därför menar jag att vi ALLA måste hjälpa till att kämpa för detta, för jämställdhet och det vore bra om fler män/killar insåg att feminism inte endast är till för kvinnor/tjejer.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Internet, Journalistik, Media, Mode/Kläder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dear Patriarchy,

  1. Ping: Let us talk about the Second Amendment |

  2. Ping: Let us talk about guns and gun violence |

Kommentera

