And the winner is…

Igår var det Oscarsgalan 2014!
Och jag tycker alltid att det är lite spännande att se vilka som vinner, ibland har jag vissa år kollat på de nominerade och försökt att gissa mig fram till vinnarna. I år gjorde jag det litegrann och hade faktiskt vissa rätt, dock har jag också insett att jag måste kolla film mer. Men det är inte alltid jättelätt att få tiden till att passa in och som student är det också inte världens billigaste att gå på bio.
Efter allt tal (inklusive mina föräldrars rave review) om 12 years a slave, så var jag inte förvånad att den vann ”Best Picture” (bästa film). Jag har ännu inte sett filmen, men måste, måste, måste verkligen gå och se den. Kanske blir till helgen. Det finns även flera av de nominerade i den kategorin som jag vill se!

Att se att Matthew McConaughey vann bästa manliga huvudroll, var också intressant att se. Jag tycker inte att han har gjort sådant intryck på mig i tidigare filmer, dock har jag hört mycket bra om ”Dallas Buyers Club” (som också var nominerad till bästa film), så det ska bli spännande att se det. ”Blue Jasmine” är också en film som ligger på ”att-se”-listan och att Cate Blanchett vann kategorin kvinnliga huvudroll, ja det gör det ju ännu mer spännande.

Otroligt vackra(!) Lupita Nyong’o, vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll för sin insats i 12 years a slave. Tyvärr har jag ju återigen inte sett filmen ännu, men hon var enligt mig en av de vackraste på röda mattan i alla fall. Återkommer säkert med någon form av recension av filmen då jag har sett den.
Bästa animerade film gick till Frozen, och jag måste säga att visst, absolut den filmen var bra. Fin och söt. Lite rolig här och där. Men enligt mig lite överskattad ändå, kanske hade jag byggt upp mina förväntningar väldigt kring den, men nja. Var inte beredd på all musik som skulle vara med, inte för att musik är en dålig grej – jag älskar ju musik! Men, det kändes ibland lite Glee-aktigt, att de liksom tryckte in sånger helt plötsligt, á brista-ut-i-sång-mitt-i-en-mening-för-att-uttrycka-känslor. Har sett några av de andra i den kategorin också, vet i och för sig inte om de var mycket bättre, kanske inte. Såg däremot att en Miyazaki-film var nominerad och de brukar vara bra enligt mig, har dock inte sett den. Dock måste jag säga att det inte var helt den vanliga typen av musik i Frozen, utan de använde sig av rätt högklassiga sångare/sångerskor — varav vissa, som t.ex. Idina Menzel som sjöng ”Let it Go” som vann en Oscar för musik, som faktiskt också varit med i Glee, vilket hon inte var ensam om bland de som var med i Frozen.
När det gäller en sådan här tillställning som Oscarsgalan så måste man ju prata lite mode också, enligt mig. Det är väl lite av en guilty pleasure att sitta och titta på bilderna från röda mattan. Här är några av mina favoriter.

Lupita Nyong’o – ser ut som en sagoprinsessa! Så otroligt vacker.

Emma Watson – Alltid lika vacker!

Enligt mig är det inte alla äldre skådespelare som vet hur man ska klä sig snyggt, men Meryl vet!

Maria Menounos – otroligt vacker! Gillar håruppsättningen också.
Har ni några egna favoriter?

*   *   *

Last night was the Oscars 2014.
Did you guys watch it? Unfortunately I didn’t get to watch the show, it aired here in Sweden 02:30 and I was sound asleep by then. But maybe I’ll find a stream of it from Channel 9 that showed it last night. However I woke up today eager to find out how it went, so of course I immediately checked the Oscars website and looked at the results.

Considering my parents raving review (and many others) of the film 12 years a slave, I was not surprised to see that it had won Best Picture this year. Unfortunately, I haven’t watched that movie yet, but I’m absolutely going to (and I’ll try to write a review or something about it once I’ve watched it and post it here). I was, however slightly surprised (happily so, though) to see that Matthew McConaughey won Best Leading Actor. He hasn’t made that big of an impression on me before, but I’ve read a lot about Dallas Buyers Club and I’m excited to see his performance in it!

Browsing down to Best Animated Picture, I saw that Frozen had won an Oscar. My feelings were mixed. Seeing as I watched it quite recently, I have the movie clearly in mind and it wasn’t that it was bad or anything. It was cute, sweet and all the things a Disney movie should be really. But. I thought it was a little…meh. There was a Lot of song in it, making it more of a musical, which isn’t a bad thing – I mean, I love music! – but it wasn’t quite what I expected. I have to say that it wasn’t generic music though, there were talented actresses and actors behind the music. Idina Menzel for example who sang the song ”Let it Go”, which won an Oscar too (the song, not her for the performance of it). She featured in Glee, and I knew she had some great pipes on her. But speaking of Glee (which have gone down hill according to me), this movie much resembled a Glee episode and not necessarily in a good way. I felt like some of the music was sort of pushed in, that the characters sort of just burst out into song in the middle of a sentence to express some feeling and it felt a little…unnatural? Too much. You know what I’m saying? Anyway, the movie isn’t bad and I can’t say that the other nominated Animated movies were better really, not that I’ve seen all of them. I’m usually a fan of Miyazaki’s movies though and one of his was nominated…ah, well.

Another fun thing about the Oscars is the Red Carpet Fashion! Yeah, it’s sort of a guilty pleasure of mine, I usually browse around on sites and Instagram to look up all the nice dresses. You can see some of my favorites featured above.

Did you have any favorites? Did the right movies/actors/actresses win?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV, Fashion, Foton, In English, Internet, Media, Mode/Kläder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

