#FuckCancer

Idag är det ”World Cancer Day”, det är viktigt att sprida kunskap kring de olika cancerformerna och värdet av tidig upptäckt när det gäller denna hemska sjukdom. Genom att sprida kunskap och även dela med sig av historier och erfarenheter så kan man kanske hjälpa någon annan. Det är viktigt att våga prata om det tror jag också, det kanske får någon att tänka efter en extra gång och det kan hjälpa en själv att bearbeta det också.
Här kan ni även läsa mer om World Cancer Day. Här spränger de hål på vissa myter som finns kring cancer. Och de poängterar hur viktigt det är att vi talar om det.
Det finns mycket på Internet som man kan ta till hjälp om man vill veta mer. Cancerfonden och Barncancerfonden är exempel på sajter man kan vända sig till. På senaste tiden har jag själv också ”upptäckt” organisationen ”Ung Cancer,” som jag beställde ett armband (med texten ”Fuck Cancer”) av för ett par veckor sedan, då det kändes viktigt att stödja denna fina organisation. De hittas på Instagram också @ungcancer. Och det intrycket som jag har fått är att det är ett väldigt fint nätverk dit man kan vända sig om man har någon närstående eller bekant som har cancer, eller om man själv är i den situationen. Det kan vara värt att kolla deras hemsida, som ni hittar här.
Cancer.
Det är ett otroligt laddat och läskigt ord. Men, som tur är finns det mycket duktiga läkare och forskare i Sverige (och andra ställen i världen) som arbetar för att hitta en kur mot olika cancerarter. Med hjälp av donationer så kan man göra mycket, vilket kan vara värt att lägga en slant på om man har det. Sedan är det viktigt att komma ihåg att inte alla har turen att bo i ett land som Sverige, att det finns många därute (tyvärr) som inte har tillgång till rätt typ av behandlingar.

Min mormor blev diagnostiserad med bröstcancer när hon var 90 år (om jag inte minns fel) och vi var alla oroliga för hur hon skulle klara det. Men! Hon var och är fortfarande en krutgumma och hon klarade sig. Så det går bra i vissa fall också, det är viktigt att förmedla det också.

Men självklart så finns det andra fall också, fall där det inte har gått bra…

Min syster M, hon dog i cancer 1986, två år innan jag föddes, så jag fick aldrig chansen att träffa henne. Något som jag ofta tänker på, jag saknar henne ändå. Det är hemskt att tänka på att hon dog, så ung dessutom (hon blev endast 14 år gammal), men det är också hemskt att tänka på i vilken situation min pappa, hennes mamma var i. Mina tankar går till alla er därute som just nu kämpar mot denna hemska sjukdom, oavsett om det är ni själva eller har någon i er närhet som är drabbad!❤.

#FUCKCANCER

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Internet, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

