Att återvända & konsten att hitta tillbaka

Sedan 2009 så har jag arbetat som frilansare för adoptivföreningen: Familjeföreningen för internationell adoption (FFIA). Det är även via denna förening som jag själv blev adopterad via i slutet av 80-talet. När jag först tog kontakt med föreningen hade jag i åtanke att sända in en egenskriven artikel om min återresa till Indien, där jag är född. Men trots att det, 2009, hade gått fyra år sedan resan så gick det inte helt och hållet. Trots att jag då hade mycket av intrycken och upplevelserna rätt klart för mig i huvudet.
Istället började min karriär som frilansare och jag känner verkligen att jag har utvecklats, både i mitt skrivande och som person under tiden jag fått chansen att skriva för FFIA – och jag är dem evigt tacksam. De artiklarna jag har skrivit har till stor del baserats på  intervjuer och jag har genom dessa lärt mig en hel del och tänkt mer kring min egen adoption och det har även gett mig en chans att organisera alla de tankar jag tidigare haft kring detta.
Jag får ofta frågan (nu såväl som när jag var yngre) kring huruvida jag är intresserad av mina rötter och idag kan jag svara både ja och nej på den frågan. Men det som har hänt under de senaste åren och som hände mycket med hjälp av min återresa, var att jag hittade mig själv (hur klyschigt det än må låta) och jag hittade tillbaka från kaoset som uppstod i min hjärna efter återresan.
Det har tagit mig många år, men nu har jag äntligen skrivit min återberättelse. Den är inte förskönad på något sätt, jag är ärlig och även om den inte tog form precis så som jag hade tänkt mig i början, så är jag nöjd. Och min förhoppning är väl att jag kanske kan nå ut till någon annan som kanske är i samma situation, eller som bara är intresserad av någon anledning.
Ni får gärna kommentera, och/eller ställa frågor! Antingen här eller via mejl (rinki.hulth AT gmail com). 
Här nedan kan ni ladda ned tidningen och läsa min artikel ”Att återvända & konsten att hitta tillbaka,” ni hittar artikeln på sida 20.
vaf nr 4 13 lågupplöst

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Adoption, Åsikter, FFIA, Jobb, Journalistik, Media, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att återvända & konsten att hitta tillbaka

  1. Jasmine skriver:

    Det måste kännas härligt. Insikt ger frihetskänsla, i alla fall i mitt liv. Du ska också ha beröm och goda ord för att du lät artikeln växa fram. Allt tar sin tid, i synnerhet bearbetning som har haft stor inverkan på ens liv.
    Ta vara på dig.
    Kram

  2. Ping: Tankar kring adoption |

Kommentera

