Returning

God morgon!
Idag är det dags att återvända till plugg, vardagsrutiner och universitetet. Visst, jag måste säga att det på ett sätt ska bli skönt att få lite vardagsrutiner, få anstränga sig lite extra när man ska gå utanför dörren och att få träffa kursare igen. Men, att ha alarm klockan 04:45, nej det är inte riktigt på toppen av min lista av saker som jag gärna vill göra, men har bitit i det sura äpplet och sitter nu här. Har lyckats vakna lite i alla fall, med lite kaffe blir jag kanske en mer fungerande människa snart.
Nu är det slutspurten som gäller för den här kursen och jag måste erkänna att det känns skönt, lite omtiverad har jag varit denna kurs; kanske på grund av upplägget kursen innan och nja, jag vet inte. Efter snart tre år antropologi är det väl dock inte jättekonstigt att man kanske är lite skoltrött från och till? Men jag gillar det fortfarande, så missförstå mig inte. Sedan bävar jag lite inför uppkommande C-uppsats, att skriva själv känns stort samtidigt som det ändå känns spännande, jag hoppas bara att jag gör rätt liksom. Nu, efter snart tre års teori och annat så känns det så läskigt att kastas ut i det riktiga livet, verkligheten, som antropolog och det finns inte direkt ett facit att följa. Men förhoppningsvis får jag en inspirerande handledare framöver, det kan behövas.
Hur har er ledighet varit?
Om ni har varit lediga det vill säga. Jag måste säga att jag faktiskt har unnat mig lite lugn, är väl de här senaste dagarna som jag tagit tag i plugget lite mer på allvar. Det är ju verkligen dags att komma igång nu, men det behövdes, den här ledigheten. Hösten har varit tuff, pluggmässigt och det känns verkligen som att ribban har höjts, det är inte längre bara teori och läsa andra antropologers texter och tänka kring dem. Nu handlar det om att kolla hur de gör, diskutera vad de gör bra, vad man måste tänka på och hitta mönster, först hur de har resonerat och hur antropologin i sig har utvecklats och ändrats till det den är idag. Det kanske inte låter jätteinvecklat, men det känns! Det är mycket mer ”tänka-själv” nu känns det som, snarare än att bara förstå och kanske kunna klura ut vad de vill lyfta fram.
Jag hoppas att hjärnan kommer att hänga med idag och att jag lyckas leverera bra denna kurs, även om den har varit svår. Det som känns skönt är i alla fall att jag inte är ensam, har pratat med många av kursarna och det är få som tycker att något är enkelt nu. Jag tror att jag smått börjar att greppa vissa saker i alla fall, men ibland är jag en sådan person som inser vad jag har lärt mig långt efter tentorna och vad det nu kan vara, men det viktigaste är väl att jag ändå – i slutändan – har lärt mig något, eller?
Hoppas att ni får en bra tisdag!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Returning

  1. Malin-Heléna skriver:

    Hejsan!
    Det var länge sedan nu.🙂
    Jag har ju tagit mig en ordentligt ”bloggpaus”, när jag inte varit sugen på att blogga.
    Men nu när det händer en hel del i livet så känns det skönt att blogga lite och skriva av sig faktiskt.
    Hur är det med dig? Ser att du snart är inne på slutspurten på studierna. Va spännande!😀
    Och förstår absolut att du är lite studietrött till och från.😉

    Min ledighet har varit toppen och det bästa av allt är att den just har börjat. ;D
    Jag är helt ledig fram till oktober! hihi… Eller ja, ledig till februari rättare sagt, sedan blir det nya livet med den nya lilla personen att ta hand om. Har hört att det inte är direkt ledighet med de små.😉 haha..

    Ha det bra! Kram.

Kommentera

