And I Welcome the Light

Igår var det 21:a december, vintersolstånd. Kort sagt så innebär det att årets kortaste dag var igår och natten mellan igår och idag (21:a-22:a) var årets längsta natt. Så nu går vi alltså mot ljusare tider! Det känns skönt och som att jag verkligen skulle uppskatta lite mer solljus, däremot så hade jag nog varit lika okej med lite snö just nu istället; det lyser ju upp på sitt eget sätt. Och, det hade bidragit till lite julstämning.
Det är bara två dagar kvar tills julafton och jag kan knappt tro det. Hur har tiden gått så snabbt? Är detta ett tecken på att man håller på att bli äldre? Jag kommer ihåg när jag var liten och verkligen räknade ned dagarna till julafton. Nej, det räckte inte med att bara öppna luckorna i julkalendern, jag kryssade även i min kalender. Och vi ska inte ens tala om hur långt innan jag började räkna ned till min födelsedag. Då, när jag var yngre, så kändes det som att dagarna krööööp fram och det var hur många skoldagar som helst kvar innan jullovet skulle börja. Men nu? Usch, jag känner mig mest stressad och jag har inte mycket jullov att tala om egentligen. Jag har hur mycket som helst att läsa och skriva. Fast det är lite av ett eget val också…nåja, det är väl bara att göra det bästa av det hela.
Imorgon ska jag i alla fall hem till mamma, pappa och lillebror, då brukar det kännas lite mer jul då vi brukar klä granen tillsammans på kvällen och så vidare. Så det ska bli mysigt. Jag ska idag också försöka att slå in julklapparna jag har, vilket jag älskar! Har julaktiga (röda) blommor på vardagsrumsbordet, juldukar och de fyra adventsljusen tända idag, (plus att jag igår gjorde egna pepparkakspraliner!) det hjälper lite…men snö hade ju varit att föredra. Lär väl bli så att snön kommer där i januari någonstans, när jag redan tröttnat lite på hela julgrejen. Ibland önskar jag att jag, efter julmyset under julen, kunde gå i ide litegrann och vakna upp lagom till våren. Jag behöver sol! Jag känner mig alltid så mycket piggare och mer inspirerad när det är sol ute, ja värme vore inte helt fel heller.
Hur är det med Er? Hur har ni fixat julstämning?

*   *   *

So yesterday was December 21st and the winter solstice, which means that yesterday was the shortest day of the year and the night between yesterday and today was the longest night. Sounds quite poetic in a way, doesn’t it? Anyway, this also means that from today, we’re heading towards lighter days and trust me, I’m ALL for it! Especially since there’s currently no snow whatsoever on the ground, which makes this darkness even worse. I thought that one of the perks of living in Scandinavia during this time of year, was the snow, but it doesn’t seem like it.
So, it’s December 22nd today which means that it’s only two days left until Christmas Eve! I can hardly believe it, I remember being a kid and thinking that the days until Christmas couldn’t possibly go any slower. Might this be a sign that I’m getting older? Anyway, without the snow and all that I’ve found it a bit difficult (might also be an age thing) to get into Christmas mode, although I did make some homemade treats yesterday: cocoa powdered, gingerbread-flavored chocolate pralines. Ah, well tomorrow I will head home to my parent’s house and visit them over Christmas, it’s going to be cozy! It’s usually really nice to get home to the house, decorate the Christmas tree with my mom and my little brother (yeah, my father isn’t really all that into it). And then on Christmas Eve I’ll wake up there and we’ll eat yummy food and open presents together, that should get me into the spirit of Christmas.
I’m going to try and wrap some of the gifts today too, that’ll surely help setting the mood! I love wrapping presents, at least if I manage to be a bit creative.
How are You feeling? How do you get into Christmas mode?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, In English, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till And I Welcome the Light

  1. November skriver:

    Hahaha bilden liknar bilden du har som header xD haha😛
    Yeeey! Ljusare tider!:D visste faktiskt inte att det va 21:a december det var😮

    Svar: joo skolan går helt okey. Dock har jag fortfarande kurser att ta igen då jag bytte skola. Så det blir till att plugga under jullovet😦 hur är det med dig o allt?:o pluggar du fortfarandr?:D

Kommentera

