Two firsts

Ja, två första idag: första december och första advent! Vilken kombination.
Själv måste jag erkänna att jag inte riktigt har hängt med i tiden känner jag, det har varit så mycket annat. Studierna tar upp så mycket tid och även om det alltid känns som att jag borde kunna göra mer, så försöker jag verkligen mitt bästa. Den här kursen är så lång, 15hp vilket är första gången för mig, så det känns aldrig som att den kommer att ta slut och det är mycket stress kring den. Nåja, jag ska väl klara det med. Det här blir ju sista officiella kursen jag läser tillsammans med mina kursare, i vår är det ju tänkt att jag ska vara antropolog själv och på riktigt(!), då jag ger mig ut i fältet och ska skriva min C-uppsats. Det känns läskigt och spännande, allt på samma gång.
Men åter till idag, jag visste alltså att det skulle vara den första december idag, men kom först igår på att advent infaller också. Så blev till att jag letade upp juldukarna och lade på borden, letade fram lite glitter och försökte att skapa lite julstämning. Adventsljusen var dock uppbrända sedan förra året (vi var flitiga med dem, och det är ju extra mysigt med levande ljus i december), så blir till att tända ett värmeljus istället, ska försöka pyssla ihop något så att det ser lite advent-aktigt ut. Återkommer kanske med bild om det blir fint.
Idag blir det nog mycket plugg (som vanligt), men ska försöka kolla första avsnittet av julkalendern ändå, är väl lite av en tradition (även om jag inte varit vidare flitig de senaste åren) att kolla första avsnittet, bara för att få en känsla av vad det är. Men ofta har jag på senare år tyckt att de varit lite väl barnsliga, vet inte om det är för att jag har blivit mer vuxen (ibland känns det väldigt otroligt) eller om vissa har varit tänkta till att tillfredsställa de allra minsta. Barnahedenhös är det ju som ska figurera i julkalendern i år, så vitt jag har förstått det, vilket låter lite spännande enligt mig ändå. Jag älskade Barnahedenhös böckerna när jag var liten. Läste ni dem när  in var små?
Det här med advent och tal om julkalendern, får mig också att tänka på min lillebror. Vi brukade alltid tjaffsa om vem av oss som skulle få tända det första ljuset i adventsstaken respektive öppna första luckan på julkalendern och det var ju inte alltid som de inträffade på samma dag så att någon kunde få göra något först. Vi kan inte ha varit lätta att vara föräldrar till alla gånger, hehe. Idag ska jag förresten se till att köpa julmust! äntligen, jag har suktat lite sakta men säkert sedan i oktober, då man först såg flaskorna i butik. Och enligt min tradition så är det ju första advent som gäller. Det är nog första gången på ett par år nu som jag inte redan haft en flaska hemma, så att jag kunnat ta mig ett litet glas vid midnatt.
Glad första advent på er! 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

