Miss Skinny

Kroppar.
Det är ett debatterat ämne och trots att vi bara har en varsin och borde lära oss att ta hand om de, respektera de och må bra i de så går det på modet, hur vi ska se ut. På senare tid har jag även insett hur jobbigt killar har och att problemen och hetsen som finns deras kroppar är om något kanske ännu hemskare, då den sker i tabu och tystnad (det är dock en annan diskussion, kanske tar den vid annat tillfälle…). Men det jag hade tänkt skriva om nu handlar om kvinnokroppen.
Jag har skrivit om skönhetsideal tidigare och hur hemska de kan vara. Men det här tar nog priset, och jag hoppas innerligt att det är ett sjukt skämt alltihop. Lite som en kampanj, bara för att visa hur sneddrivet och konstigt samhället har blivit; ett försök att röra runt lite i soppan, kring ett ämne som många numera finner tradigt och uttjatat. För hur många gånger har det inte diskuterats, att idealen kring hur kvinno-/tjejkroppen är läskiga på många sätt. Så snälla, säg att det handlar om något sådant snarare än ett försök att på ett öppet sätt normalisera denna sjuka hets.
Igår Instagrammade Cissi Wallin en bild på en sajt, som snart lanseras (26:e september): Miss Skinny. Jag har googlat lite och fler har reagerat på sidan, så det är ju bra, för det jag har sett är i mångt och mycket negativ. Så, denna sida vill alltså lansera en klädsajt (retail) där olika klädmärken ska säljas – men bara i size zero. Vilket motsvarar storlek: 32, i svenska mått mätta. Eller som det definieras på Wikipedia:

”Size zero – storlek 0 – är en klädstorlek för kvinnor i det amerikanska måttsystemet, och skulle i Sverige motsvara storlek 32. En kvinna av size zero har bystmått på 80 cm, midjemått på 59 cm och höftmått på 82 cm.”

Min första tanke är: varför?
Varför är detta nödvändigt? Jag menar, visst sälj kläder i size zero om ni nu verkligen måste/vill, men varför lansera en sajt med endast denna storlek? Det känns som att det bara späder på hetsen ytterligare, det kommer säkert sitta osäkra tjejer framför sina datorskärmar inom snar framtid och som funderar på ifall de ska klicka hem ett utav de där plaggen och se ifall de kanske får på sig de; för det vore ju det ultimata. Helt plötsligt finns det där idealet där, lättillängligt och bara ber om att få uppmärksamhet och liksom ropar: hej, köp mig! Och får du på dig mig, då är du bra, då har du lyckats.
Vissa kanske sitter och skakar på huvudet nu och tycker att jag överreagerar, men enligt mig så är detta seriöst. Jag som själv inte haft en vidare bra relation med min kropp och storlek (även om jag är liten på vissa sätt) så känns det här som en fälla man lätt går i som tjej. Kommer ihåg när jag för första gången kom i kontakt med ”skinny jeans”-konceptet, som introducerades till mig via TV-serien Sex and The City, där någon av karaktärerna: Miranda, refererar till sina ”skinny jeans” – definition? Ett par jeans som ligger där i garderoben, de som är alldeles för tajta, som du kanske kunde ha på dig för ett par år sedan och som du inte skiljts ifrån för att du någonstans hoppas på att du kanske kommer i de igen. Lite sådant, tänker jag på nu, finns size zero tillgängligt, så blir man kanske sugen. De plagget kan ju i värsta fall få ligga där på hyllan, tills man kommer i det.
På ett sätt vill jag bara skaka på huvudet och säga: Måste vi göra såhär mot oss själva? Har vi inte vuxit upp? Så påverkas jag också och menar absolut inte att jag är helt distanserad. Utan jag menar snarare tvärtomt, att sådant här blir farligt, just för att det påverkar. Och jag känner ändå att jag nu med mina 25 år har blivit lite visare och tror lite mer på mig själv, än när jag var tonåring, men de andra som inte har kommit så långt? De som fortfarande kämpar, kan vi inte tänka lite på dem?
Och vad som är ännu värre med denna sajt, även om hela konceptet i sig är hemskt nog så är det budskapet som framförs på deras sajt och även via Facebook:

doyoufitin

”We believe in the true beauty of women” – vilket översatt blir: vi tror på den sanna skönheten av kvinnor.

 

Min spontana reaktion: VA?
Ska de nu också poängtera att size zero-idealet nu också är definitionen av: sann skönhet? Nej, lägg av! Och på deras Facebook sida:

”Miss Skinny is an online fashion retailer aimed at fashion forward and confident young women. Each week, we introduce the latest news in size zero fashion.”

”Aimed at fashion forward and confident young women” – confident? Jag har svårt att koppla confident (självsäkerhet) till detta ideal. Varför använda ord/begrepp som: självsäker och sann skönhet i samband med detta? För att inte diskutera headern: ”Do you fit in?” – Passar du in?, så man passar inte in om man är allt över storlek 32? Det hela känns ju onekligen exkluderande och elitistiskt, som min vän M påpåekade. Jag blir bara ledsen.
Vad tycker ni om det här?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Internet, Media och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Miss Skinny

  1. Jasmine skriver:

    Sjukt.
    Jag vet faktiskt inte vad jag mer ska skriva….
    Kram

  2. Lisa skriver:

    ”We say bye bye to normal”.
    Det var det jag reagerade på.
    Tro mig, det är vanligtvis någonting jag kan glädjas över — att man säger hej då till det som är normalt för att släppa fram allt som är unikt, men det blir så fel i det här sammanhanget. När det kommer till klädstorlekar finns det vissa som är vanligare än andra, och det beror på kroppstyp. Det är inte så att majoriteten av alla människor väljer de vanligare klädstorlekarna för att ”alla andra gör det”. Bara för att man har M i klädstorlek betyder det inte att man är mindre vacker än de som har XS. Det betyder inte heller att man försöker smälta in i folkmängden och det känns skevt att man försöker göra det rätt för sig att exkludera M-tjejerna genom att kalla dem mindre unika.

    ”We believe in the true beauty of women”.
    Jo, tjena. Den verkliga skönheten hos kvinnor ligger i personligheten — inte jeansstorleken.

    Jag hoppas verkligen att det är någon form av satir — att detta är skapat för att skapa reaktioner, men det känns som någonting för bra för att kunna hoppas på.

    Kram på dig!

  3. Ping: Size Hero | MagBloggen (tm)

  4. krulli skriver:

    Att vi inte mår så bra med oss själva kan till viss del bero på att vi inte ser hur andra ser ut. Eller jo, vi ser ju modellerna och hur de ser ut och filmstjärnorna. Men inte ens de so ut om de gör i tidningen ju!
    Jag startade magbloggen 2008 för att man ska kunna se hur andra människor ser ut och kanske inte döma sig själv lika hårt. För det är ju det vi gör: dömer oss själva. Just magen är något väldigt speciellt då i skäms alla mest för hur våra magar ser ut, fastän de är helt normala, egentligen.

  5. Ping: Size Hero | Magbloggen [TM]

Kommentera

