Stop. Start.

Hej,

tänkte bara få ur mig lite kring vardagen innan jag faktiskt påbörjar ett lite mer seriöst inlägg som inte bara innehåller ”det-här-har-jag-gjort-idag”-relaterade saker. Nu har terminen verkligen dragit igång och trots att första föreläsningen var nu i måndags så har jag redan läst ut första kurslitteraturboken (och för alla som läser etnografi-relaterat ämne så kan jag rekommendera den: Cerwonka & Malkki (2007)) på 200 sidor och inte nog med det så har vi redan haft seminarie kring boken och lämnat in första ”Reflective Paper” på 500 ord om boken. Dessutom har vi redan nu påbörjat nästa bok ”Policy Worlds”, är oklart vad jag tycker om den ännu då jag i princip tagit mig igenom introduktionen än så länge.

Det känns inte jättelätt att bara koppla på hjärnan sådär, men samtidigt så är det lite av en skön känsla ändå, att få använda hjärnan igen. Jag hoppas bara att mitt antropologiska-tänk inte försvunnit helt under tiden jag har ”varit borta” från ämnet. Men jag tror nog snarare att jag har berikats av det jag tidigare har läst.
Hur har era terminer dragit igång, hur känns det?

*   *   *

Before I actually write the post that I want to write (will post it soon, maybe even directly after this one) I thought that I’d ventilate a little about what’s happening. So, first week back at University – check! Well, let me just say that I can’t really remember the last time that I felt this tired, but at the same time very much alive somehow. During this week, yes classes began this Monday: I’ve managed to read the first book on the syllabus (a really great book about ethnography and the process that it is: Cerwonka & Malkki (2007)) which was approximately 200 pages. Then I’ve managed to prepare my first ”Reflective Paper” (500 words) on the book and then I’ve started on the second book: ”Policy Worlds”. Phew!
But even if I feel like I’m almost dead by the end of the days now and that it’s a little challenging to just switch on the brain and start thinking anthropologically; it’s liberating. For the first time in, well I don’t really know, I feel quite smart, or smarter at least. Hopefully I’ll be able to keep up the pace, so far this course is really interesting and it feels pretty good. Still, I’m nervous about the home exam, will I be able to keep up the grades this semester? I sure do hope so, but I can see that it’s going to be more challenging at this level now, but I will do my best.
Have you started your semester (or gone back to work), if so, how do you feel?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, In English, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

