Targeting an Audience

Märket Bic känner ni säkert alla igen, ni vet de som ligger bakom rakhyvlar, pennor, tändare och så vidare?
Jag har väl aldrig varit ett jättefan av Bic sådär, jag har inte haft någon direkt relation till dem så. Så förra året såg jag att Nanna Johansson skrev om Bic’s tjejpenna (har ni hört något absurdare?). Men tydligen så gick det att marknadsföra. Det kändes mest absurt, att de ville få fram att denna penna dessutom var smalare och därmed lättare att hantera för oss kvinnor/tjejer.
Nåja, det kändes väl mest absurt men ville de marknadsföra på det sättet, för all del säger jag. Det är väl dumt  känner jag, men inget jag bryr mig sådär jättemycket om.
Men.
För ett par veckor sedan var jag nere på närlivset här nere och vad fick jag se i kassan?
Bredvid de vanliga, Bic-tändarna, de som ser ut såhär :
fanns nu även: Miss Bic. Miss, från engelskan som historiskt sätt var en benämning på ogifta kvinnor, men som idag i USA används för att benämna (och ja, nu är min källa den otroligt pålitliga sajten: Wikipedia) ”mest använt för att referera till tjejer under 18 år” [min översättning]. Bic marknadsför nu alltså en tändare som har målgruppen ”tjejer under 18 år”! Såhär ser de ut:

Även om de spelar på den väldigt normativa och stereotypa bilden av vad en ung tjej är intresserad av är det nog många unga tjejer som blir påverkade av detta! Det lär fungera. Norm är ju något, som för oss, upplevs som naturligt. Så även om det finns tjejer i tonårsåldern som vill vara rebelliska och inte följa strömmen, är det ju det som många andra gör.
Jag tycker att det är hemskt!
Här kan ni se fler bilder.

 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Targeting an Audience

  1. Lisa skriver:

    Vi säljer Bic-tändare i butiken, och vi har såklart fått in ”Miss Bic”-tändare, och det är som du säger — man har designat dem helt och hållet utefter den stereotypa bilden av ungdomstjejer. Det roliga är att de inte går åt. Tändarna har funnits där sedan jag började jobba för drygt 5 månader sedan, och jag vet att jag inte sålt en enda. De flesta — tjejer som killar — föredrar de neutrala färgerna som inte gör alltför mycket väsen av sig, och om de neutrala färgerna inte går hem finns alltid de starka tändare med starka färger (rosa, orange, grön, ljusblå).

    Det är så ”kul” att det fortfarande finns företag som tror att de kan använda sig av en stereotyp bild för att sälja någonting istället för att fråga dagens kvinnor om vad de skulle kunna tänka sig att köpa. Vi lever trots allt i en tid där stereotyper ständigt ifrågasätts och just flickor/kvinnor känner ett starkare behov av att finna sin egen identitet istället för att uppträda efter en ”regelbok”.

Kommentera

