February 14th – Valentine’s Day

Ja, då var vi här igen, den här dagen på året.
Alla Hjärtans Dag. 
Varje år känns det lite skeptiskt och för er som följt mig ett tag kommer säkert få lite upprepningar. Men jag tycker att det är en väldigt konstig dag på många sätt. På många sätt känns det som att man ska vara uppriktig och bara se det för vad det är, en kommersiell högtid som märken [brands] kan tjäna pengar på. Alla affärer kan tjäna pengar på att marknadsföra denna dag och så vidare.
Sedan känns det som en dag som kan vara och upplevas som extra jobbig av de som är singlar. Jag såg idag att någon hade kallat det för ”Single Awarness Day” alltså en dag då man uppmärksammar singlar, istället för tvärtom. Jag kommer ihåg jobbiga Alla Hjärtans Dag upplevelser från grundskolan, det blir sådan press och det skapar också lätt ett utanförskap.
Men…
Jag har tänkt lite på det där.
Vad gör man om man vill fira då?
Det känns som att det också är lite stigma på det hela också, som kvinna ska man gärna vara lite nonchalant och gärna uttryck hur anti Alla Hjärtans Dag man är. Att man absolut inte vill ha de där presenterna, man vill inte alls bli uppvaktad med blommor för hallå det är ju 2013 och vi ska vara självständiga, starka kvinnor och inte defineras efter våra förhållande statusar och så vidare.
Men om jag ska vara ärlig så känns det lite kul, lite roligt att få lägga lite vikt på kärleken en torsdagkväll som denna. Jag menar visst älskar jag E varje dag på hela året och inte bara idag, men många är vi upptagna och stressade i vardagen – jag har inte ens haft mycket tid eller ork till att blogga – och då kan det vara skönt att man ”tvingas” av samhällsnormen att uppmärksamma kärleken lite. Att man kanske köper hem eller lagar lite godare mat, att man kanske tänder ljus eller rentav njuter av en film. Visst, det blir kanske inte så spontant, men det är ändå kärlek och det är alltid fint.
Jag tycker att alla par ska kunna få njuta av Alla Hjärtans Dag, man behöver inte vara jätteanti och uppdatera Facebook-statusar som påpekar att man faktiskt inte sitter och pussar på sin partner idag. Men visst, det är det där med pressen både på sina partners och de som är singlar, det är tråkigt. Det tänker jag inte förneka. Men det vore också bra om man kunde få erkänna att man gillar en löjlig högtid, guilty pleasure liksom.
Jag och E fixade god kycklingsallad tillsammans, tittade lite på TV och drack mousserat smultronvin för 59 spänn som vi hackade ned varsin jordgubbe i. Ja, titta det behöver inte vara sådär jättespeciellt, men det är ändå mysigt att få ha det trevligt. För vår del var det lite för att ta igen från gårdagen då E fyllde år!!! Han fyllde 23 och de senaste dagarna – och den värsta var nog igår – har haft någon lindrigare flunsa. Hade så ont i huvudet igår att jag inte ens kunde röra på det utan att det slog blixtrar. Men idag har det varit bättre som tur var.
Glad Alla Hjärtans Dag, eller en glad torsdag!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Dricka/Drink/Smoothie, Mat/Bakelser, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till February 14th – Valentine’s Day

  1. Lisa skriver:

    Egentligen behöver det inte vara så stor press på singlar.
    Jag är för ju singel, men jag kan fortfarande njuta av Alla Hjärtans Dag. För mig handlar inte dagen om att man ska ”gulla” sin partner till döds, utan om de man älskar. På Mors Dag uppmärksammar man sin mamma/sina mammor och på Fars Dag uppmärksammar man sin pappa/sina pappor, så för mig känns det bara naturligt att man uppmärksammar de man älskar på Alla Hjärtans Dag oavsett om det är en partner, familj eller vänner. Det är också det är svårt för mig att förstå varför alla ska vara så anti mot denna dag.

    Just det där med presenter har jag svårt för till viss del.
    Vill man ge sin älskade en present ska man såklart få göra det, men jag tycker inte om att det faktiskt finns personer (främst kvinnor, vad jag vet) som kräver att få något och som ska ställa till med en j***a massa bråk om det inte sker. På något vänster har det blivit så svårt att låta kärleken få tala för sig själv — man behöver inte ge bort någonting pampigt, och man behöver inte göra någonting storslaget. Ibland kan en enkel hemmakväll vara mer intimt än en dyr middag på restaurang…

    Puss&Kram!

Kommentera

