Here we go again…

Jag har ju skrivit om det här med genus tidigare och jag ber om ursäkt ifall ni tycker att jag är tjatigt, men på senare tid (typ sedan jag började läsa antropologi) har jag börjat att intressera mig för detta och anser att det är viktigt att vi är lite normkritiska och ja, tänker och går utanför ramarna litegrann, det är ju trots allt 2013, act like it.
Lite tankar:
1. Först kan jag ju nämna denna artikel som syntes på DN’s hemsida, Hanna Fahl skrev i slutet av januari 2013 om programledare och dem som inte får frågor om sina barn. Alltså, jag förstår ju att vi kvinnor kopplas till barnafödandet och allt vad det är, men är det verkligen så att vi är fastsydda vid våra barn och typ inte kan göra något annat än att byta blöjor och/eller amma/mata under barnets första tid?
Hanna Fahl skriver såhär:
‘Hur mycket hjälp hon än har bakom kulisserna, kan det nog onekligen ge vissa koncentrationssvårigheter om hennes lilla dotter vaknar med fel humör’, tyckte Aftonbladets Jan-Olov Andersson var en relevant kommentar till valet av Petra Mede som programledare för Eurovision Song Contest.
Ja, att SVT sedan gick vidare och gjorde någon slags utredning (som jag själv inte vet något om) kring vem som skulle ta hand om Medes dotter under Eurovision, är det inte lite extremt?
Tycka vad man vill om Petra Mede (är själv inte vidare förtjust) så förstår jag inte varför man prompt måste ta upp denna typ av fråga och visst, det hade väl varit en sak om även männen, som nyblivna pappor fick liknande frågor, det är ju också borta från sina barn. Men, som Fahl visar, så verkar det onekligen inte vara så. Hon tar upp exempel som: Kristian Luuk (Pappa 2009 och gjorde då även debut som programledare för ”På Spåret”) och Mark Levengood (pappa 2002 och ledde melodifestivalen ett halvår senare).

Läs artikeln, den är härlig, rolig och bra skriven! Det kan verka trivialt, men det är sådana här normer vi sväljer med hull och hår, att vi glömmer bort att ifrågasätta dem.

2. En annan sak som jag och en kursare, J, satt och diskuterade för några dagar sedan. Battlefield. Yes, jag spelar Battlefield 3 (och älskar det!), J gör inte det, men hon tillförde i diskussionen kring Battlefield 4a:s utveckling. Jag berättade nämligen för henne att det just nu går rykten om att då DICE släpper Battlefield 4 så kommer kvinnliga soldater att finnas med i spelet också, något som tydligen blivit önskat av spelare. När jag berättade detta för J var jag glad, men när vi började diskutera det närmare så kom vi fram till att: ja, det är väl jättebra att de tar med även det kvinnliga könet, det finns ju trots allt kvinnliga soldater. Men, hur kommer dessa kvinnor att porträtteras? Även det är viktigt! Om kvinnorna kommer att porträtteras efter ”sterotypiska” action-kvinnor á Lara Croft, vad spelar det då för roll?
Kommer de att vara snarlikna de manliga soldaterna i Battelfield 3:

Eller kommer de att vara mer i stil med Lara Croft och ”typiskt” kvinnliga, sexiga och utmanade?

J berättade även för mig att hon hade en tjejkompis som just nu läser datorspelsutveckling vid Stockholms Universitet och hur hon intresserat sig för det här med kvinnor i datorspel och hur kvinnor som är med i spelen antingen får en ”Lara Croft-roll” eller syns i periferin, en biroll alltså. E gav mig ett exempel på en kvinna som dels får den utmanande kvinnorollen á Lara Croft och även blir biroll:

Denna karaktär, Brooke, är med som ”guide” i spelet Need for Speed – Underground 2. Karaktären är modellerad efter en riktig kvinna, Brooke Burke.
Personligen hoppas jag att de på DICE tar efter ArmA II i sin utveckling av kvinnliga karaktärer, inte för att jag har spelat ArmA II, kanske finns de typiska tv-/datorspelskvinnorna med där också men denna screenshot visar i alla fall en kvinnlig soldat som ser mer realistisk ut och i klass med de manliga karaktärerna i nuvarande Battlefield 3.

Så DICE, jag är lite småkär i ert spel Battlefield 3 och min sambo också för den delen, han introducerade mig till det. Jag hoppas att ni tar till er av detta så att jag kan fortsätta att vara småkär i er, era spel och er spelutveckling!
/Normkritiskkvinna_88

 

 

I know that I’ve been ranting about the importance of gender ever since I started my bachelor’s degree in Social Anthropology, but I find it a really important subject and I think that there are a lot of women and men out there that would benefit from taking some of this to heart.

In today’s society it’s incredibly important to be critical and questions the norms in our society, since a lot of the norms are excluding people which is horrible! Anyway, I wanted to share with you some thoughts that I’ve had these last couple of days.

1. First of, I read an article in the Swedish newspaper DN in the end of January that peaked my interest. The article was written by Hanna Fahl and she discussed the fact that when a local, female celebrity here in Sweden, Petra Mede, was announced as a host for the Eurovision Song Contest 2013 reporters felt the need to question whether she’d be able to do her job considering that she has a baby daughter. The reporter, Hanna Fahl, showed how local, celebrity men in Sweden doesn’t receive the same type of questions. No one questioned whether Kristian Luuk would be able to juggle a new baby boy while debuting as a host for the Swedish television show: ”På spåret”.

Why is it like that?

2. Secondly I ended up having a very interesting conversation with J, a friend of mine from university, about the computer game Battlefield 3. Actually I told her about DICE’s development of Battelfield 4 and the rumors about them including female soldiers in their new game. When I told her this I was happy, but I soon realized that J pointed out something really interesting! How would DICE end up portraying these female soldiers? That, if anything is very interesting and important. Sure, they can add females, but if they end up as the typical stereotypes á Lara Croft, then what’s the point?
Above I’ve included the pictures of (1) how the male soldiers in Battlefield 3 looks like. (2) How women are sometimes portrayed as Lara Croft and (3) how female characters in games sometimes get subordinate roles, such as the character Brooke in the game Need for Speed – Underground 2. J told me that she has a female friend who’s currently studying to be a game developer and she confirmed the whole women becoming subordinate/minor roles in games, such as a ”guide” if you will.
Personally I hope that DICE will develop their female soldiers similarly to those seen in ArmA II, a military simulation video game. Admittedly I haven’t played ArmA II, and even if that game might include typical Lara Croft stereotypes the last picture above shows promise! A woman like that in Battlefield 4 would be awesome, then she’d actually look realistic and like the other male characters.

So please DICE, I have a total nerd/geek/game crush on Battelfield 3 and I’m happy that my partner introduced me to it, he loves it too and we now get to play against and with each other. So if you’d just take some of this to heart, I can continue to crush on you, your game and your development! Keep up the good work.

/Normcriticalwoman_88

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Gaming, In English, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Here we go again…

  1. tobychev skriver:

    Jag tror DICE fixar att hålla det hela snyggt och proffsigt, i varje fall i multiplayer delen (dom har redan visat att dom inte är bra på att göra single player, så inga garantier om det). Vad jag minns är det typ inga kvinnor utom möjligvis hon på parfymreklamen i Paris banan, och även den är bra mycket mer återhållsam än genomsnittlig parfymreklam känns det som. Dessutom gjorde dom Mirror’s Edge, med en helt ok kvinnlig huvudkaraktär (i en skitkass story) som dom hittat på själva. Så jag tror vi kan förvänta oss något ganska sansat, och inte Dead Or Alive Beachvolley…

    /Tomas

    • tobychev skriver:

      PS: Jag talade mest om designen av själva 3d modellerna, vad gäller ljuddesignen, dvs alla förolämpande utrop och skrik som kommer komma till är det vilda västen. Speciellt dom olika dödsläterna och ”hopp” stönen är en källa till oro…

    • rhulth skriver:

      Hej Tomas,

      jag hittade inte någon länk vidare till dig (tobychev.wordpress.com fungerade inte) så jag skriver tillbaka till dig här och hoppas att du ser det. Först, tack för analysen av det jag skrev, gillade verkligen din kommentar. När det gäller 3D modellerandet av kvinnorna (om de nu kommer att läggas till) så tvivlar jag inte på att de kan göra ett bra jobb i multiplayer som du säger. Dock hoppas jag bara att slippa den typiskt Lara Croft-liknande kvinnan i spelet och istället att de porträtteras i likhet med kvinnan i ArmA II. Det är sant att de är mer återhållsamma, kvinnorna i parfymreklamerna så där ska jag väl inte säga något, de hade kanske kunnat varva med manlig parfym reklam också? Hmm…

      I ett av uppdragen på Single player finns det EN kvinnlig karaktär, dock är hon andre-pilot i ett stridsflygplan.

      Haha, du har rätt att de förolämpade utropen, skriken och dödslätena är en källa till oro, det hade jag inte ens tänkt på😉.

      /Rinki

      • tobychev skriver:

        Är du säker på att bilden kommer från vanliga ARMA 2? Jag hittade bara bilder som sägs vara från en mod till ARMA 2.

        I varje fall så är karaktärerna i Battlefield serien flashigare än i ARMA. Dels för att Battlefield vill ge visuell variation, dels för att göra det lättare för spelarna att se skillnad på klasserna. Speciellt den spelmekaniska aspekten i att klasserna är någorlunda lätt åtskiljbara gör att jag undrar om kvinnorna kommer hamna i en helt egen klass, eller om det blir två varianter för varje klass…

        Jag var inte helt säker på att det inte fanns någon alls… men det var definitivt tunt med kvinnor i singleplayer delen.

        Slutligen, vad har du för nick på Battlefield? Det vore roligt att ha någon jag känner att spela med🙂

        /Tomas

  2. jossaaan skriver:

    sv: Men B var ju jätte bra!🙂 Men förstår nog det där med att inte vara helt nöjd ändå när man ändå lägger ner allt i arbetet och det inte ändå går som man vill.

    Hur har du det?

    Kram!

  3. Jasmine skriver:

    Det här med genus är spännande. Jag tycker att det är intressant att diskutera, men för det mesta blir jag så trött på personer som inte tycker som jag. Min syn är fri, man skall få vara som man vill och slippa bli dömd.

    Svar: Beverly Hills 90210 är en underbar serie. Den finns att köpa för en (enligt mig) liten peng på CDON.com.
    Jag har sett några få avsnitt av den nya versionen, men har inte fastnat.

    Honung har jag hemma, absolut – från Västkusten.
    Har jag inget te som passar går vi och köper nytt. ^^,

    Ta vara på dig, hoppas att huvudvärken försvinner.

    Jag har det bra, tackar som frågar.

    Trevlig helg!
    Kram

  4. Caroline skriver:

    har du fått tillbaka din tenta ännu? gick det bra?:)

  5. MyzaaN skriver:

    verkligen ett inrtressant inlägg. Spelar inte så mycket själv men min pojkvän gör. o
    tack snälla, jo men visst är det snyggt, spec i blåt gillar jag !
    skönt att det rullar på som det ska :d skönt att vara halvägs också😀 kram

  6. Felicia skriver:

    Förlåt men tänker inte läsa mer, hahah Jag avskyr allt genussnack.
    Får ryck när våra feministinritkadeföreläsare glömmer bort att vi pluggade kriminologi och inte genusvetenskap.. Jag bryr mig inte alltför mkt. Läste lite snabbt, du skriver bra!

    SV: jah.. herregud.. en månad som hetat duga….och jahh… fy!

    Tack för peppet!

    Nu är jag igång på bloggen igen, sakta men säkert, Kika in och se vad som hänt senaste månaden!

    PUSS

  7. Johanna skriver:

    Bra och intressant skrivet! Själv är jag inget för skjutspel men min kille gillar det.. har lite svårt att sätta mig in i det tror jag. hatar vapen/krig/död osv osv..🙂

    sv: Grattis till 3 år! Härligt🙂 Lät som att ni hade en trevlig dag med firande. Jag förstår att det är lite krångligt i en hyresrätt. Så länge man kan inreda som man vill och ändra färg lite nu och då så blir det ju personligt!🙂 Vi hade en väldig tur att vi fick göra i princip vad vi ville med lägenheten, utan att själva behöva bekosta det. Mycket slit men definitivt värt mödan!

    Ja, jag har använt paletten nästan varje dag (varje ”viktig” dag) sedan jag fick den! Supersmidiga skuggor som blir lagom mörka på ögat🙂 är lite sugen på den nya Naked basics med! Matta skuggor vore roligt att testa.

    Hoppas allt är bra!
    Kram!

  8. November skriver:

    väldigt intressant inlägg, kan hålla med om att kvinnor nästan alltid porträtteras på ngt sensuellt sätt, vilket är väldigt störande tycker jag. men sen ska man ju inte glömma att dessa företag gör det som de vinner på, och sex säljer. Så felet i sig ligger inte i spelföretagen, felet ligger hos de som spelar.
    Företagen anpassar sig efter våra förväntningar,. jag antar att de inte vågar ta risken att inte ha ngt snensuellt när det gäller kvinnorna i spelen, eftersom det kanske leder till att färre köper spelen.

    Jag kan förstå hur du och andra som tänker som dig tänker, och jag håller fullständigt med i era tabkegångar, men ändå kan jag inte hålla med till 100 %. eftersom jag tycker att största felet ligger hos handlarna och inte hos säljarna.

    visst är säljarna ansvariga, men som sagt vi ska inte glömma att spel är en arbetsmarknad där man kan tjäna mycket pengar bara genom att ge handlarna det dem vill ha. – och det är just det spelföretagen gör.

    svar: jag mår bättre nu faktiskt ^^ och tack!

    hur mår du?😀

Kommentera

