Lördag

Idag har det varit en lugn dag, vilket kändes behövligt. Har haft lite ont i huvudet på sistone, men det har släppt lite under dagen i alla fall. Gjorde brunch till mig och E imorse, sedan har det varit lite plugg för min del och jobb för E. Kvällen blev väldigt mysig dock, gjorde i ordning jättegod mat, en mustig tomatsoppa. Jag som knappt har gjort soppa tidigare, men blev väldigt nöjd. Tack för idén S. Här kan ni hitta receptet. Jag lyckades göra hjärtformade morötter också i, lite gulligt sådär, glömde ta bild på dem dock. Hade i lite extra hetta i, eftersom jag älskar chili. Jag adderade alltså lite chiliflakes (Santa Marias torkade går att hitta bland kryddbrukarna) och Tabasco med hickorysmak (så gott!). Sedan fick jag strunta i mozzarellan eftersom jag inte kan äta ost.
© rhulth.wordpress.com

© rhulth.wordpress.com

Det blev riktigt gott och E sade att jag måste göra om det, så det är ju ett gott tecken!
Senare under kvällen åt vi lite godsaker och tittade på Bondfilmen On Her Majesty’s Secret Service (I hennes majestäts hemliga tjänst). Rätt roligt att se de gamla Bondfilmerna igen faktiskt, George Lazenby hade jag nästan glömt bort och även om han inte är Sean Connery så gjorde han ett bra jobb. Dock så får man ju lite goda skratt när man tittar på de gamla special-effekterna, men det är ändå något härligt genuint med dem om man jämför med dagens. Det blir lätt för mycket. Less is more.
Bondfilmen fick mig även att tänka på den brittiska komikern Eddie Izzard (som jag ska gå och se på när han kommer till Stockholm i april, det var riktigt häftigt första gången så det lär bli minst lika bra denna gång) som gjort en sketch om Q, han som alltid ger Bond hans prylar:
Hur har er lördag sett ut?
Today’s been really calm, which I think was needed. I’ve been having these headaches lately, but today it’s been in check pretty much all day. It appeared while I was studying, but now it’s gone and I hope it stays that way. Started the day with a delicious brunch, eggs and bacon. Then both me and E had some not-so-fun stuff to take care of: study and work related things. But the evening was much better! I made a really nice soup, tomato soup and I’ve basically never done soup before. Although I added some chili flakes and Tabasco in it, since I thought it needed a little kick, but then I’m a huge fan of spicy food. See picture of it above. I topped it off with bacon, since I can’t eat mozzarella which the recipe said to top it with.
The evening continued with a movie, which was nice we haven’t watched movies in quite a while. Continued our (very prolonged) Bond marathon with George Lazenby’s appearance as 007 in On Her Majesty’s Secret Service. I liked it, and even if Lazenby isn’t Connery he did a pretty good job according to me. Then of course, both E and I had a fun time laughing at all the special effects, but somehow it’s something special about those apparently-fake-effects that they used back then, it still can come off as more genuine than what they use in films nowadays – it easily becomes too much. Don’t you agree?
Watching Bond made me think of a sketch with Eddie Izzard (the brilliant comedian that  I’m actually going to see live, for the second time, in April!) where he talks about Bond and Q, the must-be psychic man. You can watch the clip on YouTube above. He’s amazing, isn’t he?
How’s your Saturday?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV, Foton, In English, Mat/Bakelser, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördag

  1. Sandra Leone skriver:

    Visst är det en underbar soppa! Vilken bra idé att lägga i lite chilli och tabasco.
    Åh James Bond-filmerna är ju riktiga klassiker!

  2. Anna skriver:

    Såg den bilden på Instagram, det ser verkligen jättegott ut! Synd bara att jag inte är någon vidare höjdare på att laga mat😉

    Svar: Ja, den är jättesöt! Men den känns verkligen väldigt liten.. Kan ju bli en fin effekt om man kanske köper tre, fyra stycken och placerar dem bredvid varandra?

    Haha, ja nästan allt rosa går hem hos mig. Och i min nagellackssamling är det nästan bara rosa lack man hittar. Och ett och annat i svart nyans med. Stor variation på mig😉

    Det är hon verkligen, ja. Och hon spelar både Emma och Sutton riktigt bra, väldigt trovärdigt. Man kan ju alltid hoppas på ett Emma och Ethan hittar tillbaka till varandra igen, men efter förra avsnittet så tror jag inte att det händer än på ett tag.

    Kollade förresten på de tre avsnitt som sänts av The Carrie Diaries igår, och du hade rätt.. Jag älskade det! Längtar till tisdag då jag kan se det fjärde🙂 Tack för tipset!

    Kram söta du

  3. anna skriver:

    åh tackar🙂

    ja ja hittade de ja sökte å billigt var de med va glad man blir när de går på mindre än va man tror🙂

    aha okej va tränar du :)?

  4. Vivi skriver:

    Hej !
    Lesen att jag svarar sällan, men nu är det jag som har fullt upp. Hinner knappt med🙂
    Har ju börjat nytt jobb och så håller jag på att startar en lokal verksamhet, så energin finns inte som förr🙂

    Skönt med en lugnt lördag, det ska jag ha nästa helg, längtar redan även om jag haft en vansinnigt rolig helg🙂
    Kramar !!

  5. Gabriella skriver:

    Ja, så rackarns snabbt tiden går! Känns skönt med februari och ljusare tider dock.

    Tack! Är härligt med nagellack som piggar upp, speciellt de dagarna som man inte känner sig lika färgglad själv=) Gillar ditt nagellack där nedan!

    Tack fina du! Det ska nog snart ge med sig, men verkar vara väldigt många som är sjuka nu. Hoppas du får vara frisk! Helgen har bestått i att packa upp från flyttkartongerna, så härligt när man ser att det börjar arta sig och en lägenhet, ett hem, börjar träda fram=) Och så lite sedvanligt plugg. Hur har din helg sett ut?

    Gott det ser ut här ovan, jag gillar också tomatsoppa! Enkelt och gott verkligen.
    Så fina inredningssaker du köpt där nedan! Jag har en likadan matta=) Och kudden har jag också spanat på haha. Bra smak=)
    Kram!

  6. Eleonore skriver:

    Den soppan både ser och låter jättegod! Gillar en lite matigare soppa med hetta i, speciellt nu när det är så ruggigt ute😀 Ett gott bröd till och rätten är komplett!

    Det går bra med planerna, inbjudningarna är skickade och alla detaljer börjar falla på plats. Allt som saknas nu är att ugnen ska kopplas in så jag faktiskt kan baka allt😛 Tänkte bjuda på scones och snittar som ger lite mer matighet bland all fika. Men kan tänka mig att den pajen blev kanon, degen är ju så god!

    ÅH jag har inte ens tänkt på hur vi ska fira alla hjärtans dag. Blir nog att laga något gott till middag och äta lite gélehjärtan😉 Har ni planerat något än?
    Kramar!

Kommentera

