KÄR LEK?

recension

Författare: Malin Johansson
Sidor: 380
Förlag: Contrast förlag
Boken handlar om Joanna, hon är 25 år gammal, norrlänning och älskar Queen. Joanna är en sådan där öppensinnad person, bjuder gärna på sig själv och folk utifrån skulle nog säga att hon var lite tokig, fast på ett roligt sätt. Joanna bor i studentlägenhet i Malmö, långt bort hemifrån men nära henne finns allting hon behöver: hennes nära tjejkompisar, plugget, praktikplatsen och Han, med stort H.
Joanna vet inte riktigt hur hon ska göra, hur kommunicerar man egentligen? Varför blir tunghäftan ett faktum när en viss person är i närheten? Vad blir lösningen, finns det ens någon? Post-its, kan hjälpa en bit på vägen. I alla fall över hallen.

*   *   *

Detta är en utomordentligt härlig, sprallig bok! Det är Malin Johanssons debut bok, jag blev nyfiken på den redan innan den släpptes då jag konverserade en del med Malin över Twitter och när jag sedan skulle slå till på ett par böcker från Bokus så var denna ett säkert kort.
Det är en härlig, rolig och lätt bok. Inte för att språket är jättelätt, eller att historien alltid är lätt. Men för mig så kändes den så riktig, man lärde känna personerna i boken – speciellt Joanna – så bra, att jag tillslut började känna alla hennes känslor. Allting kändes så äkta. Genuint.
Har ni någon gång varit kär? Känt de där fjärilarna i magen? Tunghäftan?
Så kommer ni definitivt att känna igen er i Joannas historia. Och ni som inte har känt det får chansen att känna en del av det via denna bok.
Det är en sådan där bok som man börjar läsa och sedan inte kan lägga ned, man vill veta vad som händer. Även om det inte är en superdeckare så blir den som en drog. Jag kan dock tycka att det var lite segt i början, men så fort man lär känna Joanna mer, så blir man investerad till tusen och vill bara veta vilka tokiga saker som väntar på nästa bokblad.
För er som är Queen-fans så är denna boken något för er också och visst, Queen kanske inte är min favoritgrupp, men jag älskar musik och sättet att baka in musikreferenser och knyta ihop det med dialogerna, det är så klockrent och bra gjort! Sedan är jag ju datornörd och kan relatera lite till dem bitarna också! Underbart.
Jag skrattade flertalet gånger när jag läste boken och rekommenderar den starkt. Beställ ditt ex här.
Happy Reading!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till KÄR LEK?

  1. Ping: Och så kom det en recension … av min bok! | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  2. November skriver:

    Det låter som en riktig bra bok😀 ska försöka läsa den trots att jag aknske inte är målgruppen :DD jag älskar böcker som man fastnar vid och bara vill fortsätta läsa😀

Kommentera

