NRA hypocrisy

Jag bloggade ju inte för vidare länge sedan om NRA [National Rifle Association] i samband med gun control och skolmassakern vid Sandy Hook Elementary school. Kring denna skolmassakern uttalade sig även vapenlobbyn NRA, och mer specifikt, deras verkställande vice president, Wayne LaPierre om TV- och datorspel och menade att dessa bidrar till USAs ”gun violence” [direkt översatt: pistolvåld].
Detta låter ju inte som något nytt, hur många gånger har man inte hört detta sägas förut? Att barn blir våldsamma på grund av våldsamma TV- och datorspel. Jag har svårt att direkt uttala mig ifrågan så, men hyckleriet här ligger i att NRA, en månad efter det hemska vid Sandy Hook Elementary, släppt ett spel på iTunes som heter: NRA: Practice Range. Där man visserligen inte skjuter människor, utan endast på pricktavlor och lerduvor. Men vapennamnen visas tydligt, vilket också bidrar till att barn i hög utsträckning lär sig mer om vapen, vad de heter och därifrån kan göra en lätt Google-sökning om de vill veta mer. Spelet är helt gratis att ladda ned, däremot kan du som spelare välja att lägga pengar (riktiga) för att låsa upp visa vapen såsom denna AK47:a för $0.99.

Det värsta med det hela, är inte hyckleriet egentligen utan faktumet att spelet på iTunes endast har en fyraårsgräns på App Store! Fyra! Alltså det är en sak att barn kan gilla pang-pang spel och sådär. Jag känner många kompisar, som under barndomen spelade mycket sådant men inte verkar ha tagit någon skada av det. Jag känner idag att jag tycker att det är kul att spela spel som Battefield 3. Men är det verkligen nödvändigt att introducera fyraåringar till detta? Visst, man kan väl hoppas att dessa fyraåringar inte har egna telefoner och att föräldrarna till dessa små barn inte låter dem ladda ned sådant här, men ändå.
Och detta i kontrast med det som LaPierre sade för en månad sedan om TV- och datorspelen:
Det finns tyvärr en grym, korrupt och korrumperande skuggindustri i det här landet som säljer och sår våld bland sitt eget folk.
Så vad gör ni nu?
Kan vi inte bara komma överens om att vi inte introducerar barn till dessa vapen? Eller åtminstone att vi försöker att motverka att det händer så himla tidigt?

Läs artikeln på svenska här.

 

I don’t know whether I should laugh or cry upon hearing this hypocrisy!
A month ago when the horrible school shooting took place at Sandy Hook Elementary, the NRA explicitly made a statement against the TV and computer game industry, via their chief executive, Wayne LaPierre. He called the industry:
a corrupt shadow industry that sells and sows violence against its own people.
Okay, fair enough! We’ve all heard this one before, we’re all supposed to shield our children from these horrible games where you’re encourage to shoot people. I get it. And I don’t really know where I stand, I mean of course I don’t think that children should be encouraged to play games like that, but I also know that violence and games like those are everywhere and it’s about balance and good parenting too. Anyway, that’s not what I wanted to discuss.

The hypocrisy here is that a month after the shooting at Sandy Hook Elementary, the NRA releases their game on iTunes’ App Store called: NRA: Practice Range. So yeah, it’s ”just” a practice range, it isn’t about shooting people, but targets and clay doves and whatnot. But still! Really? It doesn’t seem appropriate, but rather very much like hypocrisy. Secondly, in this game that is available to four year olds! on App Store, kids learn to get acquainted with real guns, and for older kids even if the game is only a practice range, what happens when the do an easy Google Search on these guns? Then what happens?

Can’t we just decide to NOT introduce guns and such to kids? Can’t we AT LEAST try our best to prevent it from happening so soon?

Read the article in English here.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, In English, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till NRA hypocrisy

  1. Lisa skriver:

    Jag tror inte att spel bidrar till så mycket våld som man påstår. Jag har spelat ett par våldsamma spel, och det har jag gjort när jag varit riktigt arg och velat få ur mig min aggression. När jag ”förlorade” spelen började jag slå på kuddar istället.
    Men jo, jag håller med dig — att introducera småbarn till spel som dessa är att gå över gränsen. Barn har en tendens att inse vad som är rätt och fel, och vilken skada vapen kan medföra, men det betyder inte att man ska införa vapen i spel för barn i den åldern.
    Just när det gäller det som hände på Sandy Hook Elementary School kan man inte skylla det på våldsamma spel. Det var en man som gjorde det — han fattade själv det beslutet, han visste själv att han skulle döda människor. Det var rent utav någonting han hade planerat, och vapenlagarna i USA satte inte direkt några hinder för hans del. Man kan inte skylla på spel här. Man kan inte heller skylla på spel hur länge som helst.

    sv. Jag har velat ha den tatueringen så länge att det faktiskt förvånade flera när jag väl skaffade den — många trodde att det hela var ”mycket snack, ingen verkstad”-mentalitet från min sida :p
    Åh, tack så mycket! Jag gjorde visserligen om näsan, och den blev bättre. Jag har inte ritat på den på ett tag, så jag ska försöka sätta mig med den någon dag. Den är nästan färdig nu; det är bara skuggorna som ska ljusas upp något. Med tanke på att det bara är det som är kvar har jag förlorat drivet att verkligen bli klar.

    Vad jobbigt att du inte har kunnat sova ”/
    Men nervositet brukar vara en bra sak; det är när jag varit som mest nervös som det gått bäst, och jag håller tummarna för att samma sak gäller för din del! Det verkar gå bra för dig på den här kursen så det skulle förvåna mig om det inte höll i sig🙂

    Puss!

  2. Sarah skriver:

    De e så sjukt hemskt me alla skolmassakrar😦

    Sv: Ja hade inte heller nån aning om att de va tulpanens da men fick reda på de i skolan samma da som de va🙂 Ja hoppas me att hon gillar din hemtenta🙂

  3. anna skriver:

    tackar🙂

    jaha okej spännande🙂

    visst ä de roligt me barn :D? di ä bara för söta om du frågar mig

  4. Diana skriver:

    ja, alltså jag har varit sån sen jag var liten…. alltid kvällspigg, aldrig velat sova. men ibland förstår jag bara inte var tiden tar vägen på kvällarna!?

    idag har jag varit på dagis och nu ska jag äta lite så får jag se om jag orkar städa sen, tveksamt…. lite kanske. vad gör du idag?
    kram!

  5. Anna Katana skriver:

    4-års gräns på dett sådant spel, det är helt sjukt ju. Att man ens kommer på tanken att släppa ett våldsspel med den åldergränsen på. Är verkligen hemskt. Inte konstigt om våld uppstår när barn kan bli påverkade redan i så ung ålder.

    Har du läst de andra två böckerna i serien?

    Oj, grattis till er 3års dag!😀 Hur ska ni fira?
    Kramar

  6. ☆ Tessie skriver:

    Sv; Tack fina du för din omtanke och värme du ger mig. Jag hoppas att personen som läser brevet, alltså min far tar åt sig med och gör en förändring. Nu fick de vara nog. Har länge tänkt att jag skulle skicka detta brev men aldrigt riktigt fått det klart, men i går efter att jag hört alla hans meddelanden på röstbrevlådan samt dom sms jag fick så brast de och bägaren rann över.

    Det är blandade känslor över att det är skickat. Jag vet ju inte ens om han kommer att läsa det. Han kanske river sönder de. Men jag har gjort mitt val och gör inte han en drastisk ändring så var de, det sista han hörde av mig.

    kram❤

Kommentera

