Teacher’s Pet

Jag håller med Ward till viss del, men enligt mig är den bästa av lärare den som gör allt ovanstående. Som lyckas berätta, förklara, demonstrera och inspirera.
När man vill hitta saker att blogga om, för att bloggen inte ska förvandlas till en ‘idag-gjorde-jag-det-här’-blogg, så kan det vara bra att kika in på Daily Prompt, en blogg av WordPress själva kan man säga som heter The Daily PostDär får bloggare ge förslag på teman som man kan blogga på. Idag, av en slump när jag kollade runt på Twitter (ja, man kan följa The Daily Post där) så såg jag dagens tema: Teacher’s Pet. Vilket innebär att man ska berätta om en lärare som har påverkat ditt liv, på ett dåligt eller bra sätt (det väljer du själv). Och sedan ska man förklara på vilket sätt ens liv är annorlunda idag på grund av denna lärare. Så here goes, här är min historia:
Jag kommer ihåg dagen jag fick se henne för första gången, ja det var innan hon faktiskt blev min lärare, jag gick fortfarande i 3an på lågstadiet (1996) och skulle byta lärare för första gången till fyran. Hon som skulle vara våran lärare under mellanstadiet skulle alltså komma förbi i klassen och presentera sig. Jag var lite nervös, tre år var ju lång tid det förstod jag och om hon inte var bra, så skulle det ju bli jobbigt. Jag hade också hört rykten (kommer dock inte ihåg varifrån de kom, antagligen äldre elever) som sade att denna nya lärarinna var sträng. Vilket var lite läskigt.
När hon sedan kom in i klassrummet så verkade hon vara rätt så snäll, jag kommer ihåg att hon hade en tygmus (eller var det en råtta?) (som ett gosedjur) med sig, den bodde i en svart stövel. Dessvärre kommer jag inte ihåg hela historien bakom det (men det hör ju kanske inte hit), när hon gick hade jag i alla fall fått ett gott intryck av henne. Så jag tror att jag slappnade av.
En sidonot: Under lågstadiet så hade jag lite problem, med sj-ljud (tror jag att det var, eller om det var sch-ljud) och det blev lite pinsamt under en av lektionerna då folk i klassen skrattade. Jag var heller inte så stark i matten, även om jag var intresserad, men fick inget vidare stöd. När vi sedan skulle få välja mattebok i 3an (man fick välja mellan den vanliga och Önskeboken, som var lite svårare) så ville jag gärna testa den svårare i alla fall. Eftersom den lätta matten var sådan jag ofta gjorde fel på, medan svårare matten ibland kunde vara bra. Så sade min lärarinna att hon inte tyckte att det var en bra idé. Min mamma hade ett telefonsamtal med henne om detta och det fixade sig. Min dåvarande lärarinna hade också pratat med träslöjdsläraren om att göra en liten träpall åt mig, att ha under min bänk, eftersom hon inte gillade jag att dinglade med benen (det kanske lät? Jag kommer inte ihåg). Detta fick mig att stå ut ännu mer, då hon varje gången i slutet av dagen – när vi skulle ställa upp våra stolar på bänkarna – påminde mig om att jag skulle ställa upp min pall också. Jag som redan var liten och stod ut som adopterad kände att jag inte behövde mer.
Sidnoten är inte tänkt som en direkt kritik gentemot min första lärarinna, hon var väldigt snäll och jag gillade henne. Utan mer tänkt som en belysning på att jag inte tyckte att skolan var det allra roligaste alla gånger, och att jag var väldigt osäker på mig själv. Under sommarlovet mellan 3an och 4an hade min hörselnedsättning upptäckts och jag fick hörapparater, vilket jag i och för sig var väldigt glad över (eftersom jag märkte skillnad!) men samtidigt så var det ju ytterligare en sak att behöva hantera i skolan och som 9-åring i fyran var inte det det allra roligaste.
Så hur blev det då, när jag väl började 4an med min nya lärarinna?
Det gick jättebra och över förväntan. Hon var otroligt trevlig, pedagogisk och snäll och när folk hade refererat till henne som sträng, så ja visst kanske hon var det men bara när det behövdes och var rättfärdigat. Om folk larvade sig eller var taskiga. Med hennes stöd blev det lätt att berätta och förklara för mina klasskamrater om min hörselnedsättning och apparaten som min lärarinna använde för att jag skulle kunna använda T-slinga (hörslinga som gjorde att jag kunde switcha på ett läge på mina hörapparater för att höra bara henne). Jag utvecklades väl själv också, blev äldre och mognare. Men jag tror absolut att min lärarinna hade mycket med det att göra. Hon var rättvis, stimulerande i undervisningen och inspirerade mig till att testa nya saker. Helt plötsligt blev matte ett av favoritämnena tillsammans med engelskan och i femman hade jag läst min första engelska bok som jag – om jag inte minns fel – fick låna från min lärarinna: Charlie and the Chocolate Factory.
I, som hon hette, inspirerade mig och fortsätter att inspirera mig. Jag tror att hon har mycket att göra med att jag ofta – i skolsituationer – får upp ögonen för de som blir orättvist behandlade och gärna vill sträcka ut en hand och hjälpa till. Samt att hon fick mig att börja tro på mig själv mer, även om det inte gjorde att mitt självförtroende steg till skyarna direkt, så hjälpte det mig att våga lite mer och jag fick ett par väldigt nära vänner under mellanstadietiden. Bjöd även in I på min studentskiva, när jag gick ut gymnasiet och för bara ett år sedan bad I mig också att medverka på ett möte med kuratorer, lärare och specialpedagoger, där inriktningen låg på hörselnedsatta. Det var otroligt givande och fick mig att tänka på att detta var något jag verkligen gillade, att få dela med mig av min erfarenheter till andra, för att förhoppningvis hjälpa andra! Eller som i detta fall hjälpa lärare och sådana som har kontakt med barn som har hörselnedsättningar, berätta för dem och hjälpa dem att få mer insikt i vad som kan vara jobbigt alternativt bra för barn i den skolåldern som har hörselnedsättning.
Tack finaste I, för allt och all uppmuntring du gett mig genom åren!
Har ni någon bra lärare/lärarinna, eller har haft någon? Berätta gärna om det!

 

*** In English ***

I agree with the quote on the picture above, although I’d rather say that a great teacher is a mix of all of those things mentioned in the quote.
Since it’s not always easy to come up with topics to blog about (and if you, like me, are trying to follow the postaday2o13, well then you need topics, right?), it’s very good that The Daily Post exists, it’s a blog powered by WordPress were they announce daily suggestions for topics to blog about. Today I used their topic, namely this one:
Teacher’s pet:
Tell us about a teacher who had a real impact on your life, either for the better or the worse. How is your life different today because of him or her?
So there you have it. And here’s my story about a teacher who did inhabit all of those things mentioned in the quote above:
I still remember the day that I met her for the first time. I was still in third grade (elementary school, 1996) and we were all going to be introduced to our new teacher that was going to teach forth-sixth grade. I remember being a little nervous, since I’d heard rumors (can’t recall from where, probably older kids) that this new teacher was quite strict and I understood that if she was then maybe these upcoming years wouldn’t be that great.
I remember her entering our classroom and with her she had a stuffed animal mouse (or maybe it was a rat?) that lived in a black boot. Unfortunately I don’t remember the story behind that, but that’s neither here nor there. Anyhow, after that meeting I was pretty calm, she seemed nice enough.
As a side note, I can just add that school hadn’t been all that easy for me up until 3rd grade. I had some problems pronouncing a particular sound when I had to read aloud to the class and I remember being laughed at. Also, I wasn’t that good at math and my teacher made that pretty evident. She also asked the wood shop teacher make me a little stool to put underneath my bench, so that I wouldn’t kick with my legs, since I couldn’t reach down to the floor (maybe I disturbed her by doing that). Anyway, since I was already a little bit of an outcast, short and adopted (different skin color than everybody) well, lets just say that I was less than thrilled at having yet another thing that made me stand out, compared to my classmates. 
With my side note, I don’t mean to put blame on the teacher that I had between first and third grade, I simply want to explain that school hadn’t been that easy for me, even if I enjoyed it. Then during the summer between 3rd and 4th grade, I got my hearing aids and while I was happy since they helped me, I wasn’t particularly happy about sharing that with my classmates after the summer. And they would notice.
But when I got back after the summer break, things went very well! My new teacher was really good, and while she was strict at times it was always justified, she was fair. I loved her instantly and she helped me with my self-esteem a lot. And the whole announcing and explaining my hearing aids and the aid my teacher had (a microphone around her neck, pretty much) wasn’t all that bad once she had my back. All of a sudden I found out that math could be really funny and it became one of my favorite subjects along with English. I think it was around this time that I really started to love English and if fifth grade I’d read my first English book – Charlie and the Chocolate Factory, that my teacher had lent me (if I remember it correctly).
She really inspired me and I think that I owe much to her for my desire to help people, when I’ve seen injustice – in school settings particularly – I’ve wanted to reach out and help. She gave me a lot of support during the years and when I graduated from senior high, she was invited. She also invited me to this conference for teachers and school counselor’s with a focus on kids with hearing aids, I got to share my story and it was very rewarding, the feeling of being able to help and prevent mishaps/misunderstandings that happened to me, well it was wonderful!
Thanks I, truly for everything!
Do you have an experience with a teacher? Please share it! 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Böcker, In English, Privat, The Daily Post Topics och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Teacher’s Pet

  1. Ja anledningen till vår långa vistelse i Bangkok är för att kunna hälsa på dom. Vi gör ju annat också men vi är med dom rätt ofta. så din bror är adopterad i från Thailand, har han också varit där i så fall vad tycket han om landet han är född i?

    Om du hinner och vill gå gärna in på min blogg och rösta på mig i tävligen om bästa reseblogg. Tävlingen avslutas den 10/1

    KRAM

  2. Bella Davis skriver:

    Hej där! Haft en bra dag? Kram

  3. enelyasaralonde skriver:

    Blir lite tårögd när jag läser om hur du hade det i skolan och hur mycket du ändå fick stå ut med. Tycker du är otroligt stark!❤ Det är underbart med lärare som kan inspirera och faktiskt lära snarare än att bara berätta "så här är det". Tror många skulle finna större glädje i skolan och att utbilda sig om det fanns fler lärare som kunde denna konst.🙂 Jag själv kan väl inte komma ihåg någon lärare som helt och hållet inspirerat mig men jag kommer alltid komma ihåg Dan Damberg som var vikarie på naturkunskapen i högstadiet. Hans kärlek till djur och natur var otrolig och om han inte kom på något mer vi kunde göra på lektionen så drog han fram gitarren och spelade och sjöng och bjöd på godis.🙂

    sv: Haha, jag tror vi vuxna tycker de tecknade filmerna är roligare för vissa skämt är mer riktade åt oss än åt barn. Sen håller jag med dig helt. För Lillan var det att få gå och rita teckningar med våra markeringspennor som lockade mer.🙂 Jag gillar tecknat och framförallt de gamla serierna man tittade på som barn. Hur mysigt om helst!

    Jag håller med dig om att poliser borde få ha kvar sina vapen. I England har ju inte patrullerande poliser vapen alls, utan det är enbart insatsstyrkan som får ha det och ja… det gick ju som det gick med två kvinnliga poliser som sköts ner för ett tag sedan. Men då tycker jag att det ska vara ett enda vapen per polis och noggranna kontroller så att poliser inte kan sälja vapen svart. Det är otroligt skrämmande att det är så otroligt lätt att få tag på vapen och lika skrämmande att lagarna kring att få ha vapen hemma är så suddiga och rent ut sagt värdelösa.

    Förstår dig precis med att det kan kännas jobbigt att bli bortbjuden. Det är inte alltid man tänker på om någon är laktosintolerant när man bjuder på mat och som gäst vill man kanske inte gärna varken be dem ändra maten eller strunta i att äta.

    Hur har det gått att börja plugga igen efter jullovet? Har det gått smidigt?

    Massa massa pussar och kramar!❤

  4. Tack så hemskt mycket kul att du är tillbaka hos mig!
    Allt är bara bra med oss! Ja boken är hos en person men hon skickar inte tillbaka den, hon mår inte så bra =( Trist verkligen för jag har sagt till henne flera ggr nu det sista!

  5. Diana skriver:

    usch ja😦
    haha tack😛

    ah okej, då har du tagit dig igenom hälften alltså, bra jobbat!🙂

    min dag har varit helt okej, inte gjort så mycket😛 hur har din dag varit?
    karm

  6. anna skriver:

    ikväll ska ja se på en serie som ja har vääääntat på å få sj då :D?

  7. Sadra Leone skriver:

    Så mycket du varit med om i skolan. Jag var med om något liknande som du när det gäller matten fast för mig handlade det om engelska. Efter det har jag verkligen börjat värdesätta alla människor, inte bara lärare, som uppmuntrar mig att kämpa istället för att hålla mig tillbaka.

  8. Anna Terneborg skriver:

    Håller med dig – all of the above🙂
    Själv hade jag en klassföreståndare mellan årskurs 4 – 9 som jag än idag kan sakna, jag och mina vänner älskade honom och han fick en att känna sig som en i mängden. Hela klassen hyste en sådan stor respekt för honom och jag minns än idag hur klassrummet sken upp när han kom in. Svårt att tänka sig en mellanstadieklass som faktiskt vill vara i skolan?🙂 Att han dessutom älskade och spelade handboll, precis som mig, var bara ett extra stort plus.

    Svar: Ja, det blev en riktigt mysig kväll. Vi käkade tacos tiilsammans med hennes man och deras son som blivit såå stor nu och pratar konstant! Man blir stolt över sin bästa vän. Hoppas du haft en mysig kväll trots pluggandet!

    Får se vad jag börjar kolla på efter Vita Huset. Svårt att välja ut några favoriter så, det är ju så många🙂 Men jag är glad att PLL är tillbaka! Och Cougar Town och New Girl. Men det är många mer serier jag är glad att få kika på igen🙂

    Ha en bra kväll! Kram

  9. Anna Terneborg skriver:

    Forts. Don’t Trust The B.. är bra, ja. Glömde svara på det innan såg jag🙂

  10. Elin skriver:

    Ja, är lite tungt, i och med att det typ alltid varit jag, lillebror har gjort någon enstaka grej som varit tokigt, men det är ju jag som tungt ner familjen egentligen alltid. Redan som liten strulade jag till allt.

    Bor din familj nära dig eller är det en bit bort så det inte är så onaturligt att ni inte ses väldigt ofta?
    Är lätt så, att det tar ett tag att inse vad man vill göra som vuxen, vuxen äldre menar jag.
    kramar

  11. ZOOFIE skriver:

    SV: Ja jag tycker verkligen du ska kika in där🙂 Finns så mycket spännande man vill testa🙂
    Nu i veckan ska jag bara åka in till jobbcoachen och gå på någon föreläsning och sedan ska jag förbereda inför Stockholmsresan i nästa vecka🙂 Vad hittar du på?🙂

    Kram

  12. Anna Katana skriver:

    Kan ju inte påstå att din första lärare var särskilt pedagosikt lagd. Hon gjorde snarare situationen ännu värre för dig genteomot dina kamrater.
    Tur att du fick en sådan bra och inspirerande lärare sen som såg alla och stöttade alla framåt i utvecklingen och uppmuntrade till lärande och nya saker. Är precis sådana lärare man behöver.

    Min bästa lärare hade jag nog faktiskt inte förrän på gymnasiet, även om klassföreståndaren i högstadiet också var bra (tyvärr var han på pappaledighet ett helt läsår, självklart under åttan). Jag hade mindre pedagosiska lärare under låg och mellanstadiet, där en del grejer blev som en tävlan mellan elever. Stärkte ju inte mig direkt som alltid haft problem med matte.

    sv: Tack (:
    Jag och pojkvännen bor tillsammans. Men resten av min familj bor nere i småland, så är därför det blir krångligt när födelsedagar och sådant ska firas.

    Jag jobbade till tre igår och sen på kvällen tvättade jag så var väl inte världens roligaste tisdag direkt.
    Kramar

  13. vivi skriver:

    Hejhej! Trevligt att se dig igen🙂
    Vilket otroligt bra & inspirerande inlägg, har faktiskt funderat på att skriva ett inlägg om just mina gamla lärare, kasnek skulle ta tag i det. De lärare man haft kan påverka en otroligt mycket, det är ju ändå många timmar man spenderar i skolan och det är där man har sitt första sociala liv oftast.

    Sv. Det är ingen fara, jag har själv ganska begränsat med tid nu när jag börjat på nytt jobb. Jag har fått ett föräldrar vikariat på arbetsplatsen jag varit inhyrd på i snart fyra år, det känns helt okej. Det är nog rätt okej med mig, men jag har haft ett väldigt jobbigt år med många motgångar och har väl inte haft chansen att återhämta mig riktigt, men allt går om man bara kämpar tillräckligt😉
    Som jag brukar säga, även om det inte alltid löser sig till det bästa, så löser det sig alltid !🙂
    Själv då ? Hur går det med ”nya” lägenheten & skolan ?
    Kramar

  14. Anna skriver:

    Svar: Hoppas du sovit gott!
    Ja, men visst var det gulligt? Jag är för väldigt ljusa färger i min lägenhet ljust nu, och framförallt i sovrummet. Så jag tycker dessa passade så himla bra in där🙂 Jag har inte tröttnat på det mörka ännu, även om jag kan längta lite till våren ibland🙂

    Han var verkligen underbar, vår lärare! Precis alla älskade honom🙂 Det som var så kul är att han var så duktig på att skilja på lärarrollen samt ”kompisrollen”, på lektionerna var han en sådan lärare som man vill lära sig av och han var rättvis. Men under rasterma kunde han spela boll med oss och vara med på det viset. Det tycker jag om!

    Men fy! Hur orkar du? Får du ens in något då? Jag kommer ihåg att om jag satt så pass länge så lärde jag mig aldrig något, jag läste och läste men kunde inte få in det i skallen. Å andra sidan verkar ju dock du vara såå mycket bättre än mig på det här med pluggandet!🙂

    Ha en fin onsdag vännen! Kramar

  15. anna skriver:

    de ä en western serie the high chaparral heter den🙂

    åh de låter jobbigt de men skönt å va klar🙂 ja är lite otaggad på å börja plugga, ser ut som ja ska söka in till hösten men nu har ju ja kommit igång me jobbandet. Men kan troligen inte få fast utan utbildning

  16. Diana skriver:

    ja, det känns som man skolkar typ😛 det var så mycket lättare att sjukanmäla sig till skolan,oavsett sjukdom eller inte, haha..

    oj, jag är imponerad att du orkar koncentrera dig så många timmar :O bra jobbat!

    filmen var jättebra, men har sett den förut😉 hehe
    kramar

  17. Tessie skriver:

    Hejsan!🙂
    Ja det är fantastiskt att lilla Mindra har kommit, hon kom ju på farsdag i november. Fotade henne rätt mycket nu när man var upp över jul och nyår. Det går ju inte att låta bli!🙂

    Det är rätt bra med mig, en dag i taget. Söker boende, för kontraktet jag har nu går ju ut i maj. Men känner ingen oroa över det. De får ta den tid det tar med saker. Hur är det med dig!?..
    Hoppas du hade en mysig jul och ett bra nyår. Jag passar på att önska dig en god fortsättning med!🙂

    Kram

  18. Jasmine skriver:

    Jag har nog haft de flesta typerna av lärare. Tråkigt nog hade jag få bra och inspirerande under min gymnasietid.

    Svar: Jag uppskattar kontakten med dig.

    Din disciplin och din kämpaglöd vad gäller skolarbetet är imponerande. Fortsatt lycka till!

    Idag har jag faktiskt varit ledig.🙂 Det är tillbaka till jobbet för korta dagar både torsdag och fredag, sen är det min tur att jobba helg.

    Kramar

  19. Eleonore skriver:

    Jag håller med dig helt, en riktigt bra lärare gör alla delar! Tyvärr har jag aldrig haft någon sån lärare, men många som berört på olika sätt iaf. Hade en svenk- och engelsklärare i gymnasiet som verkligen trodde på mig och sporrade mig att läsa engelska c och ville att jag skulle fortsätta mitt skrivande. Någon dag ska jag ta hans råd och skriva något, tills dess har jag ju bloggen även om det inte är samma sak riktigt🙂

    Vilken tur du har som har E som kan hjälpa dig med ett träningsschema! Jag har tänkt skaffa kort på Sats så man kan variera lite, både träna i gymmet och på något pass. Iaf två kvällar i veckan hoppas jag kunna komma iväg🙂 Vore så skönt att börja röra på mig efter en onyttig och stillasittande jul och sen behöver jag bygga upp ryggen mer, Elsa blir ju inte lättare att bära runt på direkt😉

    Tänkte, du var ju på babyshower i våras/somras för din kompis. Nu ska jag ordna en för min äldsta vän och behöver alla tips jag kan få. Vad hade ni för lekar? vad bjöds det på för mat/fika? Hur var det dukat?🙂

    Hoppas din vecka börjat kanon, kramar!

Kommentera

