2012 – The Summary

Ja hörrni, då var det dags igen, att titta tillbaka på året som gått. Det är faktiskt ganska bra att ha bloggen då, det mesta kommer jag väl ihåg, men det är ändå praktiskt; man blandar ju lätt ihop saker och ting.
Precis som förra året så gick jag med i WordPress Challenge: A post a day, men inte heller i år lyckades jag. Men jag höll igång rätt bra i början av året, det är väl bara att hålla tummarna för att det går bättre under 2013.
I’m going to try and recap my year 2012, so here goes.
Så om vi tar det från början…

Januari/January

Året började bra, den 4:e januari fick jag träffa en fin bloggvän även i verkligheten: J. /// 
The year got off to a great start, the 4th I got to meet a really good blogger in real life (see link above).
Den 17:e januari firade jag och E vår 2-årsdag! Och med det inlägget som jag skrev den dagen så slog jag även besöksrekordet på 226 personer! Bakade även min första Lemon Merigue Pie (bildbevis här). /// On the 17th me and E celebrated our 2 year anniversary it was also the day that I baked my first Lemon Meringue Pie (link above) and broke a record of visitors on my blog – 226 people!
21:a januari gick mina tankar till Fadime Sahindal som mördades den 21:a januari 2002. /// Remembered a horrible event on January 21st 2002, when Fadime Sahindal was murdered by her father in a honor killing.
Ni har säkert inte undgått att höra det debatteras, begreppet ”Hen” och detta begrepp dök upp för första gången på bloggen den 22:a januari. /// The term ”Hen” was pondered upon on the blog on January 22:d – Hen is a swedish gender-neutral personal pronoun.

Februari/February

 Den 23:e februari fick jag reda på av L att hon och J väntade lilla D❤. Så lycklig jag blev för deras skull. /// Got the wonderful news on February 23:d that my friend L was pregnant!

Mars

Den 6:e mars fick jag tillbaka tentaresultatet på Teorihistorian (den nog jobbigaste antropologikursen) och fick – mitt då – högsta betyg någonsin på universitetet: B/// Found out on Mars 6th that I passed the – probably most difficult Anthropology course – exam, and also got my (up until then) highest grade ever on university level: B.
Mycket genusrelaterade ämnen dök upp i bloggen, den första gången den 7:e mars då det skrevs om Lego sedan dagen efter den 8:e mars – internationella kvinnodagen. (Sedan även senare under året dök CNN’s rapport om Harrods upp på bloggen, den 29:e augusti). /// Through out the year I wrote a lot of gender related stuff on the blog, the first was about Lego, the second about the Interntional Women’s Day and the third about a report done by CNN about Harrods.
Skrev min första tenta på engelska den 14:e mars. Fick sedan högsta betyget den 31:a mars, på just den kursen! A! /// Got my first ever A at university level (15/15 points!) it was also my first ever written exam in English. Score.
Fyllde 24 år den 23:e mars. /// Turned 24 on Mars 23:d.
Gjorde mina första hemgjorda tortellinis den 24:e mars. Bildbevis här/// Made home-made tortellini’s for the first time (see link above).

April

Jag och Alex Schulman, överens den 2:a april. ”Att betala skatt är coolt”. /// Me and Alex Schulman (a Swedish journalist) were in agreement on April 2:d, paying your taxes, is cool.
Adoption är ett tema som återkommer i min blogg, första inlägget 2012 skrevs den 5:e april och då centrerat kring Carolas adoption och en av reaktionerna kring detta. Mer kom den 21:a april då Danjel Nam satte bra ord på det hela. Sedan kom även ett inlägg centrerat kring mig själv, om att vara exotisk den 17:e juli. Kändes lite chockartat. /// Wrote a few entries about adoption, the last link was a personal story which chocked me to say the least.

Maj/May

Den 19:e maj var jag med på L’s babyshower, min första ever och det var hur mysigt som helst! /// Attended my first ever Baby Shower and it was great, so intimate and cozy!
Mitt första år på antropologin avklarat den 31:a maj, detta med rätt bra betyg denna gång. Snittets höjdes (från första delen av terminen) från ett  D till ett B! /// I made it through my first year of Anthropology! Even managed to bump up my average from the first semester, from a D to a B!

Juni/June

Stora och underbara nyheter för mig och E, då det den 10:e juni stod klart att vi skulle få vår lägenhet! Vår alldeles egna. /// Me and E got great news on June 10th, we were going to move in together in our own apartment!
Konceptet ”Three Things” som jag försökte lansera (men som legat på efterkälken) dök upp för första gången i bloggen den 15:e juni. /// I introduced the blog concept ”Three Things”.
Fick underbara nyheter den 25:e juni, att lilla D fötts den 24:e, världens sötaste lilla unge❤. /// Got the wonderful news that L had given birth to a beautiful baby boy on June 24th.

Juli/July

2:a juli, officiell tillgång till den nya lägenhet! Lycka. /// Got access to our apartment on July 2:d.

September

Ja, ett stort hopp men sommaren bestod av sommarjobb och pyssel med nya lägenheten…
3:e september satte jag min fot på Campus igen, denna gång var det dags för helt ny kurs och den första på breddningsåret: Internationella Relationer. /// Put my foot on campus yet again after the summer break, a whole new course: International Relations I.

Oktober/October

Gjorde egen lasagne för första gången inför en middag den 6:e oktober med E’s mamma, F, samt E’s mormor och morfar. Receptet var enligt mammas! Och succé blev det. Här är bildbeviset. /// Followed my mother’s recipe on lasagna and actully managed to do it myself! It turned out to be a success. (See pic on the link above).
Första pudret av snö lade sig den 25:e oktober. /// First snowfall of the year on October 25th.

November

Tack vare de Internationella Relationer-studier jag dittills hade läst så var min entusiasm för det Amerikanska valet i topp, så den 6:e november hade jag valvaka (hela natten!) för mig själv i soffan! Det kändes stort och det var en bra kväll. /// Followed the Presidential Election in the US on November 6th! I was up all night listening to the coverage on both Swedish TV and on the Internet via PBS!
Den 11:e november fick jag chansen att vara hårmodell och mitt hår har nog aldrig sett så fint ut! Bildbevis här/// Got to be a hair model, my hair was so shiny and red, loved it!
Bloggen hade födelsedag och fyllde 2 år den 22:a november! /// The blog turned 2 years old!

December

Var på min första Bachelorette party den 8:e december. Även första julbordet. /// Attended my first Bachelorette Party.
Firade fin och mysig jul tillsammans med familjen den 11:e december, lite i förväg då föräldrarna skulle åka bort över julen. Andra julbordet. /// Pre-celebrated Christmas on December 11:th due to my parents being away over actual Christmas. It was very cozy.
Den 12/12/12 klockan 12:12:12, var jag på ett underbart vackert bröllop! L&B gifte sig och jag var och är så otroligt hedrad över att jag fick vara med på det intima och personliga bröllopet. Efter bröllopsceremonin var det även lilla D’s namngivning, superfint! Många tårar. /// Attended a lovely, intimate and personal wedding on December 12:th. L&B tied their knot, the wedding ceremony was followed by D’s name giving ceremony. So lovely and so many tears!
Ja, den 21:a december gick världen inte under. /// On December 21st the world didn’t end.
Firade mysig och härlig jul den 24:e december tillsammans med E, E’s mamma, F, lilla P och G. Blev mycket dans. Tredje julbordet. Firade även jul (min tredje) hos E’s pappa, E och G den 25:e december. Fjärde (och sista) julbordet. /// Celebrated Christmas with E and his mother on December 24th, which was cozy and filled with dancing! Also celebrated Christmas with E and his father on December 25th.
Idag, den 29:e december fyllde F 50 år! Grattis och tack för en otroligt mysig och fin fest. /// Today on December 29th, E’s mother’s boyfriend (accurate term?) turned 50 today! Happy Birthday and thank you for a lovely evening tonight.
(Skriver en separat uppdatering om själva nyåret senare, tvivlar på att det kommer att hända något exceptionellt imorgon. /// I will do a seperate update about New Years Eve later on, and yes there’s a day tomorrow too but I doubt that anything spectacular will happen then. But never say never.)
Årets bästa bok/Best book of the year: The Anthropology of An American Girl, recension här.
Årets bästa film/Best movie of the year: Ruby Sparks (ska skriva en recension vid tillfälle!)
Årets bästa låt/Best song of the year: Alltså det är nästan för svårt…men kanske Diamond (Rihanna)
Årets bästa TV-serie/Best TV-series of the year: Covert Affairs, Dexter och Community.
Hur har ert år sett ut?/How was your year?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Adoption, Allmänt, Åsikter, Böcker, Bio/Film/TV, Bloggen, Flytt, In English, Inredning, Lägenheten, Mat/Bakelser, Media, Musik, Nyheter/News, Privat, Pyssel, Three Things, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 2012 – The Summary

  1. Sadra Leone skriver:

    Låter som ett spännande år, hoppas att ditt 2013 blir minst lika spännande. Själv känner jag mig inte riktigt redo för ett nytt år, det känns som om 2012 skulle fortsätta längre.

  2. enelyasaralonde skriver:

    Hej vännen!❤

    Oj vad mycket du hunnit med under året ändå! Jag förstår mycket väl att det inte funnits tid till så mycket bloggande och att skriva kommentarer. Jag ville inte heller bara skriva något random egentligen men ville kolla så att allt var bra med dig. Jag har också tänkt mycket på dig och blev jätteglad när jag fick din kommentar!

    Julen var jättebra även om det blev lite flängande. Firade först hos Jonnes föräldrar, sen gick vi hem och firade med min mamma och min bror för att till slut sitta uppe till 4 på morgonen med två av våra bästa vänner.🙂 Skönt att få ta det lite lugnt över jul ändå. Förstår att ni behövde det. Hur länge har du ledigt för jullovet?

    Tack så mycket vännen! ^^ Det fick bli stjärnor för hela slanten den här gången och nu tänker jag nog inte byta på ett tag om inte jag får tillgång till Photoshop eller om min bror hjälper mig. Vad glad jag blir att du gillar naglarna också. Svart och silver är en underbar färgkombination som passar nyårsafton.🙂 Hur ska du fira in det nya året?

    Hur är allt annars med dig och E? Går det bra med studierna?

    Saknar dina kommentarer massor och hoppas vi hörs snart igen!❤ Massa kramar!

  3. Åhhhh… vad fint, blir så rörd!❤

Kommentera

