Lucia – 13:e december

Sankta Lucia, ljusklara hägring sprid i vår vinternatt glans av din fägring…
Ja, idag har det alltså varit Lucia, tiden går otroligt fort! Känner mig gammal varje gång jag säger/tänker/skriver så, men det är sant. Jag har inte riktigt greppat det där, snön kom så himla fort och att det är december har jag väl lyckats fatta men att det snart är julafton, nej det har jag inte riktigt förstått. Detta trots att jag redan har haft ett julfirande med mina föräldrar eftersom de åker till Vietnam över julafton. Fick fina klappar och mina klappar verkade uppskattas mycket också, vilket jag är glad över.
Jag har alltid älskat Lucia, alla sångerna och att få sjunga dem. När jag var yngre gick jag ju alltid i Luciatåg kring denna tid tillsammans med kören (och innan dess var det sånggruppen) det var otroligt mysigt och man kom verkligen i stämning! Det här året har jag dock inte känt den stämningen på samma sätt dock. Kanske för att jag just idag inte har haft lektioner och inte varit inne i stan och allt sådant där, men kollade i alla fall Luciasändningen nu under kvällen (imorse hade jag redan missat en del, så tänkte att jag kunde kolla reprisen istället). Det var fint, att se de yngre barnen som var med i Uppsala domkyrka och sjöng, det var väldigt fint och många minnen kom tillbaka. Sedan var ju Helen Sjöholm på plats och sjöng också och hon är ju otroligt duktig (och Benny Andersson vid pianot) men något som jag inte förstod….rappen! Alltså jag har inget emot rapp på något sätt, kanske inte det jag lyssnar på mest, men jag ogillar det inte. Men det passade verkligen inte in i det hela. Inte i kyrkan, inte under lucia (och speciellt inte under morgonen kan jag tänka). Kanske under någon julavslutning eller någon form av julkonsert, men inte här, det kändes helt malplacerat.
Idag har jag varit rätt så produktiv, pluggat en del, skrivit en del på en uppgift (inte klar dock), städat en hel del och pyntat med lite glitter i vardagsrummet, sådana där tunna girlanger. Det känns som att det hör till när det är Lucia, tycker ni inte? Har inga bra bilder nu, men kanske slänger upp en vid senare tillfälle.
Nu ska jag nog gå och lägga mig däremot, är rätt så trött. Har hunnit träna också, det tåls att lägga till, för jag är lite stolt över det måste jag säga.
Kram på er och Glad Lucia!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Åsikter, Bio/Film/TV, Inredning, Lägenheten, Media, Musik, Privat, Pyssel, Träning, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

