Blizzard

Ja, från snö (förra inlägget) till snöstorm (blizzard) idag! Herre alltså, det är ju otroligt vad det kan snöa. Lilla jag sjönk ned lårdjupt i snön på väg till stationen imorse. Visst vet ju jag och resterande delen av Stockholm att pendeln inte brukar fungerar vidare bra under snötider, och speciellt inte under första riktiga snö-oväders-dagen. Fine. Men det här slår ju alla rekord. Det tog mig hela 3 timmar och 20 minuter att ta min in till universitetet och dagens tenta. Jag hade tur som verkligen planerade och var ute i god tid, kom precis i tid, trots att jag hade siktat på att vara där åtminstone en timme tidigare.
Under själva tentan så ven det som bara den utanför fönstrena, och jag som fortfarande hade halvfuktiga byxor efter snön frös otroligt mycket. Tentan, som kändes sisådär, rätt vag egentligen, skrevs ändå och när jag och några kursare kom utanför universitetet så var det ju ändå lugnare. Snön föll men det blåste inte sådär supermycket så att man knappt kunde se. Så jag tänkte ju, naiv som jag var, att hemresan åtminstone borde ta kortare tid än morgonens, eftersom de säkert börjat få lite mer ordning. Självklart förväntade jag mig lite förseningar och sådär, men åh så fel jag hade. 4 timmar och 20 minuter tog det denna gång och byten jag vet inte hur många gånger, eftersom tågen bestämt skulle ”vända och åkt tillbaka” (alltså motsatt håll från dit jag skulle) så kontrollanter sade att ”nej, det är ju växelfel längre fram så tåget vänder här och åker tillbaka”. Lösningen? Tja, de föreslog Taxi som man sedan kan få pengarna tillbaka från via SL. Men när jag och E tänkt ringa en så kom det in ett annat tåg på perrongen som gick nästan till VH, nämligen stationen innan. Och vad händer där? Nej, det går ju inga bussar, så det är bara att traska ett par kilometer. Yay. Jag frös ju inte alls innan *ironi*.
Tja, nu har jag äntligen kommit hem och fått i mig något att äta. Men ska försöka att plugga lite inför imorgon, då min nya kurs börjar. Jag hoppas dock att jag lyckas ta mig in över huvud taget. Det värsta ska ju vara förbi, men man vet aldrig…kom igen SL, snälla, lös det där med växelproblemen på något sätt!
/MVH – tröttSLresenär_88

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

