Floral Kiss

När någon säger floral till mig så tänker jag mig ungefär den här bilden. Kiss, ja det är ju en kyss. Rosor och kyssar, ja det låter väl mysigt? Väldigt tjejigt också, fast det är ju inte fel i sig. När vi har blivit matade av den Amerikanska popkulturen så vet väl i princip alla att det är sådant som tjejer gillar. När en tjej ber sin pojkvän att vara lite påhittig och snäll, ja romantisk även så kan det ju vara så att han får upp bilderna av ett stort fång rosor, möjligtvis choklad och romantiska kyssar. Och nej, det är väl inget fel med det, bara lite uttjatat och stereotypiskt om ni frågar mig. Lite fantasilöst.
Så grattis Fujitsu, nu har fantasilösheten nått er!
Jag läste Nanna Johanssons blogg och man får tycka vad man vill om henne, gillar en hel del av det hon skriver, och vissa saker lite mindre, men så är det ju med allt. Hon brukar i alla fall skriva en hel del om tjejprodukter, och jag har ju varit inne på det tidigare, genus och tjejlego och allt vad det har varit. Så när Nanna fick uppmärksammat en tjejprodukt hon inte hade tid att blogga om, uppmanade hon andra att göra det, så ja, varför inte. Tjejsaker/plattityder/stereotyper och datorer – det är ju right up my alley, nörd som jag är.
Fujitsu är ett japanskt IT-företag och Computer Sweden skrev en artikel för ett par dagar sedan om den nya ”kvinnodatorn” som Fujitsu kommer att släppa nu i November 2012. Som jag skrev härovan så är jag ju nördig, så jag kanske inte faller in perfekt i alla stereotyper som rör kvinnor, men det tror jag inte heller att många kvinnor gör. Men (de flesta) kvinnorna i Amerikansk popkultur gör ju det, det vet vi ju redan. Nåja, jag läste artikeln på CS-sida och gick även vidare till Fujitsus egna presentation av denna kvinnodator.

Fujitsu Floral Kiss – i färgen Feminine Pink
De stereotypiska kvinnorna (och inget ont mot dem egentligen) skulle nog bli alldeles till sig, denna dator som kommer i tre färger: elegant white, feminine pink och luxury brown – ja, det hörs ju på namnen att de passar oss kvinnor! Och har en on/off-knapp formad som en pärla – kvinnor älskar ju pärlor och pärlhalsband. Sedan finns det fina inbyggda applikationer såsom: scrapbooking, horoskop och dagbok. Sade jag att det fanns en cubic zirconia-kristall på en av sladdarna till musadaptern också? Och tangentbordet är specialanpassat för kvinnor med långa naglar(!).
Cubic Zirconia-kristallen
 Fujitsu har också gjort ett samarbete med smyckesmärket Agete (vet inte ens vad det är för märke…) där tangentbordsknapparna även har fått en vacker skrivstilsfont. Ja, alla kvinnor därute, här är ju datorn ni alltid har önskat er, right?

Agete-Fujitsu samarbetet – den mörklila varianten med skrivstilsbokstäver på tangeterna

”In recent years, with women accounting for nearly half of PC purchases, the Floral Kiss project was born from the desire of Fujitsu’s female employees to create a PC that women would find appealing. The new series, developed under the concept of bringing elegance to all aspects of PC design—from hardware to applications—was created with this aim in mind.”

Denna quote är tagen från Fujitsus hemsida.
Denna dator ska alltså vara framtagen för kvinnor och därmed ha en elegant design från hårdvaran till mjukvaroapplikationerna.
Nej, alltså jag har svårt att pussla ihop denna dator med den moderna kvinnan som sitter på företag och ska jobba med en dator. Visst kan jag förstå att färger på laptops kan vara lite roligt, men vem sitter på sitt arbete och kollar horoskop ändå? Eller scrapbookar för den delen. Jag som kvinna finner inte denna dator väldigt tilltalande och jag som nörd finner inte denna dator vidare tilltalande heller – prestandan som framkommer i presentationen av denna dator på Fujitsus hemsida imponerar inte och jag är allmänt skeptisk till Windows 8. Windows 8 baseras ju mycket också på tryckgester, att du ska kunna peka på skärmen och ändra saker – hur kommer det för övrigt att gå för den typiska kvinnan med de långa naglarna?
Nej, Fujitsu, för min del så har ni misslyckat och det ni gör mest är att späda på en väldigt stereotypisk bild av en modern arbetande kvinna. Jag kan förstå om denna dator tilltalade en ung tjej, 12-13 år men det var väl inte riktigt meningen här? Det hela känns mest fantasilöst och tråkigt. Jag är supernöjd med min helsvarta ASUS-dator, även om den inte är ”kvinnoanpassad”.
Vad säger ni andra kvinnor därute i bloggosfären, är detta en dator för er?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News, Teknik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Floral Kiss

  1. Lisa skriver:

    Jag måste hålla med dig; för att vara en dator anpassad för kvinnor har man utgått lite för mycket från den stereotypa kvinnan. Man har använt sig av ”de rätta namnen” och den ”rätta designen”, men när det kommer till kritan har man närmat kvinnan som bild istället för kvinnan som person. Visst, men har slängt in ord som ”framgångsrik” i målgruppsbeskrivningen för att tilltala den moderna kvinnan, men sättet de gjort det på… Jag vet inte, men det känns nästan nedvärderande om man tar en titt på sammanhanget. Jag tror inte att någon framgångsrik kvinna — åtminstone inte inom affärsvärlden — skulle använda sig av en sådan här dator. Som du påpekade har den appar som inte fungerar ihop med framgång inom yrkeslivet. Om man verkligen hade velat nå ut till en fråmgångsrik kvinna hade man åtminstone haft med någon app för kalkylering eller liknande.
    Det man gjort istället är att tilltala kvinnan som framgångsrik för att inte få henne att känna sig nedvärderande, och det i sig blir nedvärderande.

    Vad jag inte förstår mig på är namnen man valt att använda sig av. Bara namnet på datorn; Floral Kiss. Vad har datorn med blommor att göra? Det hade varit en sak om det handlat om ett fodral till datorn med blomtryck. Och ”feminine pink”? Rosa är rosa, det finns varken någonting feminint eller maskulint med det. Detsamma gäller datorer; det finns inget maskulint eller feminint med datorer i sig. Att det sedan skiljer sig på hur datorer används är en annan femma.

    Jag är ingen person som tycker att ”hen” är ett bra begrepp — i alla fall inte när man vill använda sig av begreppet för att få bort allt som har med könsidentifiering att göra — men det betyder inte att jag tycker att man ska dela in produkter i manligt och kvinnligt.

  2. Lisa skriver:

    sv. Tack så mycket!😀
    Jag har själv inte tagit några bilder till mitt projekt sedan i somras, och sedan dess har jag lagt det lite på hyllan då jag haft jobbsöket att fokusera på. Du behöver inte be om ursäkt för att du inte ställt upp än, men det vore kul om du ville göra det. Du kan alltid göra som några av mina vänner gjort och maila in en egen bild eller skicka den via Facebook/Twitter, om du vill🙂

    Jag sökte in till ett program i våras, och jag kom in, men jag kände redan när jag sökte att jag inte ville plugga mer. Jag är ingen teoretiker när det kommer till kritan; jag gillar bara att lära mig. Det är en av anledningarna till varför jag hoppat runt mellan olika kurser — jag har lärt mig mycket av dem, och jag har funnit nya sätt att tänka, och jag känner att det räcker. Jag tackade nej till platsen för att kunna ge den till någon som verkligen ville ha den. Jag kände att det var bättre det än att påbörja programmet och sluta efter jul.
    Mamma var allt annat än glad på mig för det beslutet, men det är bättre nu när jag börjat jobba.

    Än så länge känner jag att det går bra; jag har fått arbeta själv ett par gånger. Det går inte smidigt alla gånger en kund kommer in, men samtidigt har jag arbetat själv enbart fyra gånger. Jag lär mig visserligen fort, så det ska nog gå bra om någon månad eller så ^^

    Men hur går allt för dig? Lyckades du hitta någon kurs att söka in till?

    Kram!!❤

  3. Anna Terneborg skriver:

    Lite klurigt det där, ja. Visst är väl själva datorn i sig ganska fin och allt det där, men att det skulle behövas andra funktioner just för att man är kvinna går jag dock inte igång på. Men men, vill någon köpa den så visst!🙂

    Svar: Ja, det var ett tag sedan🙂 Kul att höra från dig! Jag med (a)
    Allt är bara bra med mig! Livet flyter på som vanligt och just nu är jag på jobbet och sliter🙂 Slutar 14.00 idag, så det ska bli skönt att komma härifrån relativt tidigt🙂

    Skönt att höra att allt är bra med dig! Mindre skönt det med kursen, men om jag ”känner” dig rätt så kommer det gå galant!🙂 Jag tror på dig!

    Hoppas du får en fin start på veckan! Stor kram

  4. jossaaan skriver:

    Jag vet hur det är, studierna tar upp väldigt mycket tid..

    Med mej är det helt okej, är inne på åttonde veckan med förkylning. Har ätit två antibiotikakurer och först nu börjar det bli en aning bättre. Så så, hoppas att det går åt rätt håll!🙂

    Kram!

  5. Hej! Vad roligt att höra ifrån dig igen. Jag hat också varit kass på kommentarer ett tag. Jobbat mycket och då hinner man ju inte riktigt med. Låter helt crazy med den där tjejdatorn. Jag vill gärna ha en men skulle knappast betala för det.Då skulle jag köpa en riktig.

    Halloweeen tårtorna hittade jag faktiskt på hemköp tro det eller ej! Just nu är jag hemma i Sverige och jobbar. Nästa vecka reser vi dock till Barcelona en vecka sen blir det mer jobb ända till slutet av December sen reser vi till Bangkok och stannar där en hel månad. Ska bli härligt! Vad har du gjort det senaste?Kram

  6. Tessie skriver:

    Jag är för kär i min älskade Mac❤

    Sv; Tack ska du ha! Ja vi båda tycker om att fota, jag tog med mig kameran ut i går, hade en dålig dag men den blev genast bättre när jag kom ut bland färger, natur och hav😀 underbart!! du ser bilderna i min blogg!

    Det är bra med mig, letar jobb för fulla muggar. Har inte gett upp än🙂 Hur är det med dig? Går allt bra!?..
    Kramar❤

  7. Jasmine skriver:

    Ganska coolt ändå. I övrigt har jag ingen åsikt om saken.

    Svar: Rinki, det är ingen fara. Jag förstår att du har mycket för dig, du är så duktig! Jag finns kvar även då ditt privatliv är mer i centrum.🙂❤

    Tack för att du gratulerade mig och min blogg. Jag tycker fortfarande att det är roligt att blogga, speciellt i förändringens tider. Och du som läsare, en mycket omtyckt sådan, gör det hela så mycket roligare.

    Att du berömmer mitt skapande betyder mycket, som vanligt. Jag minns än idag kortet som jag skickade till dig.🙂

    "Torka aldrig tårar utan handskar" är en underbar serie som du verkligen borde se. Ett tips i all välmening är att du ser ett avsnitt i taget och väntar några dagar med att se nästa. Den är tung och det kan vara skönt att vila mellan känslovarven.

    Tack så mycket för tipsen du gav mig angående att söka jobb, jag uppskattar det. Om det blir någon intervju eller inte vet jag inte. Jag har kollat upp en del om företaget och det verkar inte helt okej… vi får se.
    Att söka jobb är svårt, ja. Det som slår hårdast på mig är att jag inte får någon bekräftelse på att det jag gör är bra. Jag skickar in CV och personligt brev, men får inga svar. Jag är rädd för att det snart blir ett maniskt sökande och det lär ju inte ge några resultat.
    I mitt CV står endast min arbetslivserfarenhet, utbildning och övriga kvalifikationer. Vad mer kan jag skriva där? Resten står ju i mitt personliga brev…

    Jag har jobbat på hotell, städat hotellrum och varit lobbyvärdinna, sen sommaren 2011. Inom restaurangbranschen har jag dock inte jobbat mer än en sommar på ett café i skärgården. Jag söker jobb inom branschen, men det ger inte mycket. Skulle du kunna sträcka ut en hjälpande hand skulle jag vara oerhört tacksam. Bara för att jag inte har erfarenhet inom restaurangvärlden betyder ju inte det att jag inte är lämplig för den.🙂
    Hör av dig om du har möjlighet att hjälpa till.❤

    Älskade vän, jag kom till Stockholm igår kväll. Jag vet inte hur länge jag blir kvar här, med tanke på jobb eller inte. Hör av dig om du har tid att träffas – när som helst på dygnet.

    Snön nådde Alingsås här i veckan och det gav mig kalla kårar. När jag åkte upp till huvudstaden igår var jag därför fullt utrustad med vinterjacka och kängor. Är man öbo så är man; van vid alla väder.

    Jag uppskattar att du tog dig tiden att svara på alla mina kommentarer samt kommentera mina inlägg.❤
    Många kramar

Kommentera

