2 months left

Idag är det bara 2 månader kvar tills julafton(!), två månader, det är inte klokt vad tiden går snabbt. När jag träffar folk som jag inte träffat på ett tag, som frågat mig vad jag har gjort denna höst så vet jag inte vad jag ska säga annat än att ha pluggat, snart har halva denna termin gått det är otroligt. Jag tyckte att skolan precis började…
I mataffärerna har de redan börjat sälja Julmust och jag som har min tradition, att inte dricka det förrän första advent, ja det är inte så lätt. Men har tröstat mig själv med att börja med lite enkel glögg, det är så himla gott och det är något med lukten som gör mig alldeles lugn inombords, perfekt när man är lite sådär lagom pluggstressad. Gillar ni glögg? Har ni någon favorit?
Jag kollade precis på Blossas hemsida och det verkar som att årets Blossa-glögg kommer att ha smaken av ingefära, ”Yuzu Ingefära” för att vara helt korrekt. Här kan ni läsa mer.
Dagen idag har faktiskt känts riktigt bra, har inte hunnit läsa riktigt så mycket som jag hade önskat, men dagen är inte slut ännu och tänkte läsa några sidor innan jag går och lägger mig. Godnattsaga, eh? Läser just nu om FEMA och andra security organizations i USA. Dagens seminarium gick rätt okej och fick i alla fall lite approval från läraren, vilket kan vara lite tricky.
Tillbaka till julen, så har jag länge sett fram emot att få köpa egna julsaker och pynta inför julen, så det skall göras i år! Det ska bli jätteroligt att få pynta lägenheten! Ser fram emot det jättemycket, vill att det ska bli sådan där mysig stämning, dock behöver det inte se så typiskt Amerikanskt ut som på bilden härovan, jag ska försöka lägga upp bilder när jag har pyntat här, så att ni också får se. Jag har redan sparat flera Internet-flikar med saker och ting på IKEA som ska inhandlas. Burkar ni också gilla att julpynta?
Nej, ska nog ta och sätta en punkt här. Imorgon blir det lunch med mamma och mycket plugg, på fredag släpps hemtentan. Håll tummarna för mig, okej?
Idag är det FN-dagen också…diskuterades faktiskt inte under seminariet idag, kunde kanske ha nämnt det. Nåja, grattis eller något. Någon som firat med en FN-bakelse eller så?
It’s already October 24:th, I can’t believe that time has gone by so fast! It feels as though Uni. started a second ago, but now it’s almost November and it’s only two months left until Christmas Eve, wow. This Christmas is going to be slightly different for me, since my parents are going away, but that was bound to happen sooner or later, maybe I’ll come up with a Christmas tradition of my own, eh? No I don’t know, we’ll see what happens. How do you guys celebrate Christmas?
They’ve already started to sell ”Julmust” (a soda that comes out around Christmas, which apparently means two or so weeks ago) in the grocery stores and I have an old childhood tradition, based on something that my dad told me and my little brother when we were younger, that we weren’t allowed to drink it until December 1st. We were even allowed a glass for breakfast, while watching the Advent calendar – a Christmas calendar TV series for kids. I used to love those mornings. Well, it goes without saying that it’s a tease, seeing that soda around in stores already, but I’ve treated myself to mulled wine instead, which is almost as good. I love the taste and smell of it, it makes me calm – what better way to get rid of some school stress? In Sweden there’s a label called Blossa who produces mulled wine and each year they produce a ”taste of the year” and this year it’s Ginger or ”Yuzu Ginger” to be precise.
I’ve also bookmarked several IKEA stuff in my browser, Christmas decorations and the likes, for the apartment! I’m so excited, I’ve looked forward to this since I was like 12 years old!
It’s been a good day today, apart from forgetting my wallet and my SL-card (metro card) this morning, the seminar went better than the last one and I got some positive feedback from the professor, not a bad! I haven’t been able to read as much as I would’ve wanted today though, but there’s still some time left. I might try and read a few more pages before turning in for the night, bedtime story, eh? I’m currently reading about security organizations in the United States, FEMA etc. It’s quite interesting, but the book as a lot of empirical facts (which is good) but still, it’s a lot to keep track of.
It’s not only two months left until Christmas eve, but it’s also United Nations Day today, thought about mentioning it at today’s seminar but I guess I didn’t really get an opportunity for that.
So Happy United Nations Day to you all, and to all a good night!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, In English, Inredning, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 2 months left

  1. Malin skriver:

    Mysigt med jul, men här får den vänta lite till.. Men jag kommer börja sjunga luciasånger med mina elever efter lovet, så det börjar tidigt hos mig ändå😉 Men pynt och glögg och julmust får vänta! Fast julmust är inga problem, det gillar jag inte särskilt mycket ändå🙂

  2. Jasmine skriver:

    Ett väldigt mysigt inlägg att få ta del av. Jag gillar julen, det har jag alltid gjort.
    Liksom du ser jag fram emot att få förbereda julen i en egen lägenhet. Det skulle vara fint att få göra det redan i år. Får jag bara ett jobb kan jag flytta upp till R i Stockholm. Det skulle vara underbart!
    Kram

  3. Arianne skriver:

    Sv: Ja man måste ju lyxa till det lite på helgerna när man har lite mer tid, så det var riktigt gott faktiskt! Tack så mycket!🙂 Har du haft en bra helg?
    Åh det ska bli så mysigt med jul. dagarna innan är det det bästa! Julmusik och härligt julpynt och julklappar i affärerna.

    • rhulth skriver:

      Åh, ja! Jag älskar julen det är så himla mysigt. Tyvärr fungerade inte länken till din blogg, men jag hoppas att du ser det här i alla fall. Min helg var bra, men denna veckan har varit mardrömslik! Har suttit med en tenta from hell och ja, det har inte varit vidare roligt. Men imorgon klockan tre ska den in och sedan är det över, tack och lov!

      Hur är det med dig?

Kommentera

