29 years

1983-10-08 —
Det är dagens datum, fast för 29 år sedan och den dagen gifte sig mina föräldrar! Så de har varit gifta idag i 29 år, jag tycker att det är riktigt häftigt och jag är jätteglad för att dem fortfarande är tillsammans, speciellt när man hör om hur mycket folk skiljer sig till höger och vänster. Självklart menar jag då inte att dem som skiljer sig gör fel, men det är skönt att se att man kan vara gift så länge. De träffades 1981, så de har varit tillsammans i 31 år. Grattis mina fina föräldrar.
Kärlek är otroligt fint och jag tycker att det är fint att de har gift sig, det känns som att det inte är lika vanligt idag heller. Numera så förlovar sig många till höger och vänster, men det känns som att det är väldigt få som faktiskt gifter sig. Varför är det så tror ni?
Jag har dock också varit skeptisk till giftemål, i alla fall tidigare. Men det är ju en fin grej egentligen, är det inte så? Detta år har jag två goda vänner som gifter sig och det ska bli jättekul att få gå på deras bröllop. Jag har varit på 2 bröllop i mitt liv (så vitt jag vet), har ni varit på något?
Det första bröllopet jag var på var faktiskt ett bröllop där jag själv var inkluderad, jag var nämligen brudtärna, dessvärre har jag inte många egna minnen från det tillfället då jag var tre år gammal (eller fyra?) men jag har sett många fina bilder. Det bröllopet var i England (Cambridge) och hur vackert som helst, fina klänningar och hela alltet, ibland önskar jag att det var mer vanligt med sådana bröllop här i Sverige, det verkar kul att få samla ihop släkt och vänner sådär, fira, vara kära och ha vackra kläder på sig. Ungefär.
Vad tycker ni om bröllop? Är det något ni har drömt/drömmer om? Berätta!

 

1983-10-08 — and counting…
That is today’s date, but 29 years ago and that was the date when my parents got married, isn’t it incredible? I think that it is and it’s nice to see that people actually can and do stay together that long, I mean a lot of people get divorces nowadays. And don’t get me wrong, I think that it’s good that people can divorce each other, it would be awful if you were forced to stay in a marriage where you didn’t feel good! But I’m really happy to see that my parents have made it this far and they’re still going strong! I think it’s really sweet that they still seem to be so in love, they kiss each other goodbye in the mornings and they can laugh together, it’s nice! I hope to have a relationship like theirs in the future. Congratulations!
I guess I’m basing this entirely on my TV-watching but it seems like marriage is much more popular abroad, admittedly I mostly watch American TV, but it seems to be recurring in a lot of other cultures. Sweden though doesn’t really feel like that, most people that I know aren’t married and now I’m not thinking about people my own age, but people that I know who are older. Most of my friends/acquaintances are engaged, but not married. Even if tradition states ”engaged to be married”. I’ve been on the fence with that too, I mean getting engaged seems like a nice step forward in a relationship and I guess marriage might be too, it just doesn’t feel as important. I mean it’s not like I’d want to be boyfriend and girlfriend forever, it’d be nice to be fiancé and fiancée instead, but husband and wife…although it sounds good, I don’t know. I’m undecided I guess and I’m not really sure why. Maybe it’s because people I know aren’t getting married and it’d be ”weird” if I’d do it in the future. But nah, I don’t know really. I mean I think that marriage is a wonderful think, it’s not that…I’m just not sure, but I’m less opposed to the idea now than I was before.
Why do you think it is this way? How do you feel about marriage?
Two dear friends of mine are actually getting married this year and I couldn’t be happier for them, I think it’s nice that they’re going through with it and I wish them the best of luck.
Did you dream/are you dreaming of getting married?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, In English, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till 29 years

  1. Anna Terneborg skriver:

    Jag har aldrig riktigt haft det här drömbröllopet som man hör vissa tjejer prata om, det där de redan tänkt ut klänning, blommor, musik, mat osv. Jag hoppas självklart att jag någon gång gifter mig, även om jag måste hitta någon att gifta mig med först😉, men just den där stora drömmen om det har jag aldrig haft. Jag skulle nog klara mig minst lika bra utan att ens gifta mig. Så vi får väl se hur det blir med det i framtiden.

    Mina föräldrar har också varit gifta typ lika länge, något år mer eller mindre kommer jag inte ihåg, och det är jag så otroligt glad över! Att dem hållit ihop så länge ger mig hopp på något!🙂

    Kram

  2. Tessie skriver:

    Hej tjejen!
    Ett mycket fint inlägg, och för att svara på din fråga om bröllop, klart tanken finns där men du vet hur det ser ut för mig. Sedan är det så att jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till just giftemål!!..

    Hur är allt med dig?
    Det var länge sen jag hörde nått i från dig.
    kram

  3. Jasmine skriver:

    Hej Kära du. Det var länge sedan.❤
    Hoppas att du mår bra, trots att du kände dig krasslig för några dagar sedan.
    Kram

  4. jossaaan skriver:

    Hej på dej, det var en tid sen! Hur har du det?🙂
    Kram!

  5. Combatanten skriver:

    Bröllop har aldrig varit en dröm för mig. Faktum är att jag knappt ville ha ett eget😉 Dock kändes det helt rätt att gifta mig med min man, men jag ville eg. inte gifta mig i kyrka. Dock blev det så, eftersom det var viktigt för honom och i ärlighetens namn likgiltigt för mig. Vi bjöd bara in föräldrar och syskon (jag vägrade bjuda kompisar, då jag tyckte hela klänningsbiten och ceremonin kändes som maskerad) och sedan hade vi en ytterst informell kompisfest en månad senare.

    Själv blir jag jätteglad för alla mina vänner skull när de hittar rätt och så där, men i allmänhet gillar jag inte att gå på bröllop – det blir ofta smått stelt och formellt och genererar mest ångest över klädsel och presenter. Egoistiskt tänkt, ja, men det är så jag känner.

  6. Jenny skriver:

    Stort grattis till dina föräldrar i efterskott! Det är härligt att höra om ett par som efter många år fortfarande kan vara förälskade.

    Vad gäller dina frågor om varför vissa bara är förlovade istället för att gifta sig så finns det väl kanske inte bara ett svar… Jag tror det delvis handlar om just det faktum att det är så otroligt lätt att bara skilja sig idag och det är många som gör det. Kanske handlar det om att det kostar en hel del, inte bara pengar utan tid och energi för att gifta sig. Jag personligen tror att det delvis kan bero på dagens normer som vi diskuterat tidigare. Det är så viktigt att ha någon i sitt liv att kärleken inte blir det viktiga. Då leder inte förhållandet automatiskt till ett bröllop heller. Men det är bara teorier. Det är i vilket fall som helst underbart med ett par som gifter sig av ren kärlek till varandra. Jag har bara varit på ett enda bröllop och det var i ett rådhus med mina vanliga kläder.🙂

    Men ja, anledningen till att jag egentligen gick in här var för att tacka dig tusen och åter tusen gånger för din underbara present. Jag älskar verkligen den toppen och den sitter jättefint!! Tack tack tack tack!!❤ Brevet var också jättefint och en fin gest. Jag håller på att knåpa ihop ett svar till dig. Tack än en gång min fina vän!

    Massa kramar och pussar!❤

  7. Nathalie skriver:

    Som Ogift, men lyckligt samboende med mitt hjärtas man, tycker jag att det där med bröllop är lurigt. Å ena sidan känns det som ett dyrt spektakel för släkt och vänner. Blir man något mer för varandra bara för att någon sagt att man är gift och det står på ett papper? Älskar man varandra mer bara för det? Nej.
    Men, å andra sidan har man har ändå tagit ytterligare ett steg till att göra det svårare att skiljas åt, vilket i sig är ett statement. Man har visat upp sin kärlek för alla sina gäster och sagt att ”vi vill vara tillsammans för alltid”.
    Gör det någon skillnad?, kan man fråga sig. Det viktiga är ju att paret vet vad de känner, kan jag tycka.
    Men, så kommer det där men:et igen, efter det senaste bröllopet jag var på (mitt tredje) kände jag att det fanns en skillnad. Den låg där i luften. Att lyfta fran och fira sin kärlek var faktiskt något riktigt fint, kan jag tycka nu. Inte bara ett vansinnigt och dyrt spektakel. Dock hävdar jag starkt att ett stort bröllop, som tycks vara det nya svarta, inte faller mig i smaken alls.

    Länge sedan du skrev nu, hoppas du mår bra!
    Massa kramar🙂

    • rhulth skriver:

      Hej fina Luna,
      jag känner med dig, jag har tänkt precis samma tankar. Sedan, även om det kan vara kul med fester och jag gillade verkligen min studentmottagning, det var kul att få vara lite i centrum bland släkt och vänner, men samtidigt så kan jag känna att det skulle vara lite udda att dela något sådant intimt som kärlek med dem. Kanske speciellt med mina föräldrar, jag kan fortfarande höra deras röster när de tyckte att jag var alldeles för ung som hade pojkvän när jag var 14, vilket jag absolut var, även om jag inte insåg/tyckte det då. Och precis som du säger så älskar man inte någon mer bara för att det står på ett papper.

      Jag känner väl att jag på senaste tid har blivit mer positivt inställd till bröllop ändå, även om jag inte känner att det är aktuellt riktigt ännu, snarare förlovning i så fall men tja…nej jag vet inte.

      Kul att du kikar in och läser ibland och tack för att du skrev att du gillade Harrods-inlägget❤. Betyder mycket att höra från dig, då jag typ alltid har sett upp till dig i allt du gör och jag känner väl det fortfarande😉.

      Kramar till flicka!

Kommentera

