9/11

Jag vet att jag brukar skriva om detta med 9/11 varje år, nämna det på något sätt och i år är inget undantag. För mig så känns det svårt att förbi se, hela dagen genomsyras av det som hände då enligt mig. Det låter säkert dramatiskt, jag kände ingen som drabbades av 9/11 och jag har heller inga band med New York. Men ändå, jag har vänner i USA och 11:e september 2001 är en dag jag alltid kommer att komma ihåg, jag kommer att komma ihåg vad jag gjorde, hur jag fick reda på det och reaktionerna därefter…trots att det har gått hela 11 år.
Det kändes så ofattbart och mer som en film, en sådan där sak som man bara ser på TV, men inget som händer i verkligheten. Men det hände i verkligheten och många drabbades och är fortfarande drabbade. Mina tankar går till dem som drabbades, påverkades och som förlorade någon den dagen.
Just i år dock, så genomsyras mina tankar också kring militären i USA. Sedan jag började läsa IR (Internationella Relationer) så har vissa saker verkligen fått mig att tänka på USA’s besatthet (kanske finns bättre ord att använda) av militären och användningen av denna för att behålla sin makt. Hard Power. Vidare så matas vi dagligen av filmer och TV-serier i denna globala värld, många av de som når oss är från Hollywood och det är först nu som jag verkligen reflekterat kring faktumet att många av de filmer och serier som vi ser är fyllda av militäristisk styrka, fokuset på staten som överhuvudet. Kolla bara på filmer såsom Thirteen Days eller de många serier som finns som fokuserar på FBI, CSI och andra polisaktiga amerikanska serier. Är denna så kallade hårda makt, verkligen det rätta fokuset? Men även om jag inte må gilla USA’s besvaring av terrorattacken den 11:e september 2001, så var det fortfarande en händelse som skakade världen och jag kommer ihåg att jag kände mig rädd, orolig och förvirrad när det hände…sådant ska inte behöva hända.
Precis som John Lennon sjöng:
”Imagine all the people, living life in peace…”

 

I know that I usually write about 9/11 today, I have done it every year so far I think and even if I don’t have any personal ties to that horrible day, it’s still a day that I’ll never forget and I don’t mean to sound all dramatic about it, being a Swede and all…but it’s one of those days when you remember exactly what you were and what you were doing, or well at least that’s how it is for me, even though it has been 11 years. I remember coming home from school, I remember getting that phone call from a friend, turning on the TV and seeing the second plane hit. It was scary and it felt so surreal, it’s one of those things that only happens in movies. But it wasn’t, it was real.
My thoughts go out to the victims and those affected by the events September 11th 2001.
This year though, I can’t help but think about the grand focus that the US has put on military action and the military in general. Since I started this new Uni. course this semester (International Relations), this is something that I’ve thought about, how we get fed with so much TV from the States and how a lot of those series and movies feature military action (usually in a positive light, or patriotic) as well as movies/series about the State having the biggest role, focusing greatly on the FBI, CSI and police forces. While I might not approve of the States response of the 9/11 attacks, it doesn’t change that what happened that day was horrible and it should never have happened… I just think that all that focus on the military, on hard power, might not be the way to go.
As John Lennon smartly put it, or sang rather: ”Imagine all the people, living life in peace…”.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV, In English, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 9/11

  1. Tessie skriver:

    SV;
    Hej tjejen!!
    Det var inte igår! Jag är ledsen det tagit sån tid innan jag svarat dig, men har verkligen haft fullt upp.
    Angående mitt inlägg som du senast kommenterade på så har jag 2st tjejer som jag ska börja brevväxla med. 1 har jag skrivit 1 brev till och 1 väntar jag ett brev ifrån. Så det ska bli spännande.🙂

    Hur är allt med dig!?
    Kramar❤

  2. Caroline skriver:

    tack!:)
    usch 9/11 är verkligen så sjukt hemskt!:(

  3. Svar: Förlåt för väldigt sent svar. Trädgårdsföreningen ligger mitt i Centrum. Du kan komma in där antingen från kungsportsplatsens håll eller nästan vid drottningtorget. Lättast är om du googlar på det.🙂

    Jag pluggar till grafisk formgivare. En yrkesutbildning på Göteborgs Yrkeshögskola. Sysslar med att skapa tidningar, affischer, och andra grafiska föremål.😉

  4. Anna Terneborg skriver:

    Det är precis samma sak med mig – jag minns vart jag var, min reaktion och känslan i magen många timmar efter beskedet. Hade det här verkligen hänt liksom? Ofattbart!

    Länge sedan vi hördes nu, allt bra med dig? Hoppas du fått en fin start på hösten🙂 Kram

  5. Jasmine skriver:

    Hej Vännen.❤
    Hoppas att allt är bra med dig. Vi verkar båda ha fullt upp om dagarna. Kanske kan vi fika snart? Jag är i Stockholm om en vecka, vet inte hur länge jag stannar. Hör gärna av dig om du har tid och lust, du har ju mitt nummer.🙂
    Kram

Kommentera

