2012-09-03

Hej,
ber om ursäkt för tystnad. Dagarna som lett upp till idag har varit rätt tråkiga, eller snarare har jag inte riktigt haft något att blogga om, det enda jag har gjort är att vara nervös inför idag. Jag kommer inte ens ihåg att jag någonsin var såhär nervös inför skolstarter tidigare, tror inte det. Kanske har det lite att göra med att det är ny kurs och att man inte kommer att återförenas med gamla klassen, som man äntligen börjat känna efter ett år. Nåja, de flesta läser nog kvar på universitetet någonstans, så borde inte var helt omöjligt att finna några av dem igen.
Men, dagen idag gick ändå bra, fick ett rätt så gott intryck av Internationella Relationer (IR), föreläsarna som jag stött på hittills var väldigt trevliga och det känns som att det kan bli rätt så spännande. Dock så är IR-institutionen på SU (Stockholms Universitet) Ekonomihistoriskt inriktad, inte riktigt den inriktningen som jag kanske är superförtjust i, men vi kommer att behandla andra aspekter också. Hur som helst så känns det rätt okej, trots att jag blivit lite spooked av folk jag har pratat med om denna inriktning som sagt att ämnet är svårt, tungt och att det kan vara svårt att få bra betyg…det gick ju så bra förra året, jag vill inte att det ska gå sämre nu.
Men jag har inte den inställningen, även om jag har varit lite nojig de senaste dagarna. Som sagt var introduktionen trevlig och jag har loggat ca. 8h studietid första dagen, jag som var rädd för att det skulle kännas väldig segt att komma igång efter sommaren. Har på dessa timmar gått på en tvåtimmarsföreläsning och sedan läst ca. 90 sidor, inte helt dumt enligt mig! Det är inte vidare lätta termer kan jag ju säga. Imorgon har jag ett par instuderingsfrågor samt ca. 12 sidor att läsa innan föreläsningen, men den börjar inte förrän klockan 15.00 så det är inte vidare farligt.
För er som har börjat studera/jobba igen nu efter sommaren, hur har det känts för er?
I’m sorry that I’ve been a little absent (yet again), but the days leading up till today have mostly been filled by light anxiety, nothing terrible though! It’s just starting a new course this semester, well I didn’t really know what to expect and I’ve heard people saying that this course is very difficult (which didn’t help). Anyhow, the introduction today was above my expectation so it feels quite okay.
I even managed to bounce back from my holiday quite okay, I mean it’s always a little hard to go back to school after a pause, and the whole mindset. All in all I managed to log about 8h worth of studying (2h of them being the introduction lecture) but I think that was pretty good, no? I read about 90 pages and have about 12 more to finish until tomorrow (but lecture doesn’t start until 3 p.m) and some questions to answer.
How did your transition go, if you’ve been on holiday and have now gone back to school/work?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, In English, University och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

