Gender roles, Harrods & CNN

Jag vet att jag har tagit upp detta ämne tidigare, men ni får stå ut med lite till.
Igår läste jag denna artikel på CNN’s hemsida, en bra artikel som handlar om genus, könsroller, sociala konstruktioner, mobbning, barn och föräldrar.
Först presenterad i artikeln är Carrie Goldman, en trebarnsmamma från Chicago som blev väldigt glad när Harrods (Storbritanniens största varuhus) återöppnade deras leksaksavdelning, istället för att – som i många andra varuhus – dela upp leksakerna i rosa och blått, i två olika mittgångar, en för pojkar respektive flickor har Harrods numera delat upp sina leksaker i sex stycken världar. I dessa världar kan många leksaker samexistera utan att det ska behöva bli uppdelat i två kategorier som även förstärker könsrollerna.
Goldman berättar att två år tidigare kom hennes dåvarande 7-åriga dotter hem i tårar efter att han blivit retad för att ha en Star Wars-termos, något som ansågs killigt. Detta blossade upp och Goldman menar att detta är faran med att genomdriva, upprätthålla och i vissa fall framtvinga könsroller. Att Harrods rör sig bort från detta anser Goldman är ett stort steg i rätt riktning.
Goldman menar dock inte att rosa saker inte ska vara okej för tjejer, man ska inte heller pusha i motsatt riktning, istället menar hon att:
”If you have a 6-to-8-year-old boy who goes into Harrods and sees ‘Star Wars’ toys next to other dolls and action figures, maybe it’ll make him think differently when he sees a girl with a ‘Star Wars’ thermos. We could be preventing future bullies by teaching them to be open-minded now.”
Jag kan verkligen hålla med,
detta har inget att göra med att man ska tvinga barn att leka med ”både” tjejiga och killiga saker, utan att de ska leka, punkt. Att det ska inse att det inte finns gränser för deras fantasier, låt dem få vara barn och tänka och fantisera själva! Detta backar psykologiprofessorn Deborah Tolman, den andra personen som blir presenterad i artikeln, upp.
”Kids get a lot of ideas early from play about what they can do, what they like and what they can aspire to. By making those themes gender specific, it leaves out a whole range of possibilities.”
Goldman menar vidare att när man uppdelar leksaker efter könsnormer så hindrar man samtidigt en liten pojke som kanske vill ha en rosa ryggsäck och därmed skickar man signaler till denna lilla pojke att han inte duger som han är, han måste ändra sig för att passa in.
Cheryl Kilodavis är den sista personen som blir introducerad i artikeln och hon är mamma till en liten pojke som gillar ”pretty things”, smycken och annat som ofta klassas som ”tjejgrejer”.
Sådant kan jag tycka blir lite mer komplicerat, vart går gränsen? När ska man som förälder kanske säga stopp? När en förälder kanske känner att ens barn börjar komma upp i den åldern så saker och ting uppmärksammas mer, ska de säga åt och ändra på det barnet då? Eller ska de bara låta naturen ha sin gång?
Goldman säger detta i artikeln:
””In the short term, they might protect the child from being taunted, but in the long term, it shows the world that who he really is isn’t as important as the status quo. Those are the kids who are really tormented because they’re not allowed to express themselves.”
Det är svårt, det finns kanske inget rätt eller fel, man kanske får känna efter lite. Själv anser jag dock att Harrods verkligen går i rätt riktning och att det inte är färgen rosa det är fel på, utan de associationerna som vi vuxna oftast fäster vid denna färg. Barn ska kunna få välja det dem vill leka med, de ska uppmuntras men samtidigt måste de vara öppna (och för att dem ska kunna var det måste vi vuxna också var det!) för att det finns olika typer av människor och att alla barn kanske inte gillar att leka med samma saker, för det är det det handlar om! Det handlar inte om att en liten tjej kanske gillar en pojksak, det handlar om att en tjej gillar en viss grej, om det sedan kanske är annorlunda eller inte samma sak som en annan tjej gillar, då är det så och hon ska bli respekterad för det och vice versa.
Sedan, som artikeln också nämner, så blir det större reaktion om en liten pojke använder/gillar en tjejsak, tycker jag egentligen är väldigt konstigt. Att en ung pojke får leka med dockor när han är liten kommer inte att göra honom gay, kanske kommer det istället att bidra till att den unga pojken är mer respektful, inte bara mot tjejer, utan rent generellt.
Det är 2012 och jag tycker att vi ska sluta vara så rädda för homosexualitet och betrakta det som en sjukdom som är smittsam och som må utvecklas om en person uppfostras till att vara sig själv och där med kanske gillar saker som inte faller inom den aktuella könsnormen.
Vad tycker ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Journalistik, Media, Nyheter/News, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Gender roles, Harrods & CNN

  1. Anna Katana skriver:

    Håller med, det viktiga är att barnen leker inte med vad de leker. Är viktigt att barnen får chans att se olika världar. Att låta fantasin flöda. För att kunna hitta sig själva som äldre och växa upp till sin egna unika person ska barn inte placeras i olika roller.

    Jag hittade faktiskt inga skor alls där igår. Förutom ett par pumps men de fanns självklart inte kvar i min storlek. Typiskt.

    Jo jag har jobbat och stått i och halsen börjar kännas bättre nu tycker jag.

    Kramar

  2. Vivi skriver:

    Jag håller med om mycket som både du och Goldman skriver och blir lycklig när jag hör vad Harrolds gör! Alla butiker borde göra så både med leksaker och faktiskt med kläder !
    Samma sak är det att typiska ”tjejjiga” figurer ofta är rosa. Min systerson älskade Dora och ville så gärna ha en Dora ryggsäck eller tröja, men allt var rosa och det ville han inte ha, han ville ha blått eller grönt eller ngt.
    Nej det finns mycket att jobba på i konsument-Sverige när det kommer till genus.

    Det blev tyvärr ingen promenix, igår fikade jag tills ganska sent och de andra dagarna har det regnat😦 får se ikväll… fast det har iof regnat hela dagen hittills…. blääää
    Kram !

  3. Jenny skriver:

    Jag håller som vanligt med i det du säger om samhällets könsnormer. Visst är det kanske så att man reagerar mer på en kille som leker med typiska tjejiga saker men det kanske är dags att få bort det. Harrods verkar ju ha tagit ett stort steg åt rätt riktning. Jag har dock aldrig tänkt på hur leksakerna är uppdelade i våra leksaksaffärer idag…:/ Men ja, vart ska man sätta gränsen för när man hindrar ett barn från att vara sig själv, i jämförelse med att försöka se till att ens barn inte blir mobbad? Det är nog svårt för en förälder att se det som att de gör barnen en tjänst om de blir mobbade…

    sv: Jag har verkligen saknat dig med gumman, och jag är jätteglad att det gick att kommentera. Det verkade som att kommentaren inte alls kom fram först.:/ men skönt att det verkar flyta på nu.

    Ja jag förstår att det kan kännas jättetomt när en vän flyttar, framförallt så långt bort. Man är glad för personens skull men man känner sig alltid lite ”dumpad”. Min absolut bästa vän for ju iväg till Örnsköldsvik för några år sedan, men har nu flyttat vidare till Frankrike, trots att det var meningen att hon skulle hamna i Göteborg. xD Men ja, man får hålla humöret uppe och hoppas på att man ändå kan träffas ofta, eller att vänskapen iallafall inte rinner ut i sanden…

    Jag vet inte vad som hände med Blogg Esse, men det har ju strulat innan. Men det kan även vara det faktum att jag precis bytt ip-adress igen och använder pojkvännens dator på heltid nu som ställer till det. Eller Gravatar som jag brukar vara inloggad på när jag kommenterar….:/ Äh, huvudsaken är att det fungerar nu iallafall.🙂

    Vad skönt att ni trivs i lägenheten.🙂 Har du fått till det så som du vill? Jo, det har gått bra med inredningen för vår del. Saknas fortfarande lite mattor och sånt innan det är helt klart, men det får vänta. Kostar ju en del.😛 Jag har faktiskt funderat i 2 veckors tid på att fotografera lägenheten och publicera på bloggen, men på något sätt så lyckas jag förtränga det i samma stund… får se hur jag gör…

    Ja, jag är fortfarande pigg och kry. Till skillnad från Jonne som verkar vara helt knäckt nu.😀 Jag hejade fram min mamma och Jonne då såklart.🙂 De ställde upp båda två.🙂 Och tydligen har de övertalat mig att vara med nästa år… Jag som aldrig joggat i hela mitt liv!!

    Vad har du annars hittat på sen sist? har du hört något från utbildningen än?

    Massa bamsekramar!

  4. Anna Katana skriver:

    Ja, det känns verkligen som att det kommer att bli en bra helg (:
    Vad ska du själv göra under helgen?

    Det var så lite så (:
    Kramar

  5. Vivi skriver:

    Hej igen tjejen!
    Ja förr eller senare måste ju det slå igenom tycker man, kedjorna måste förstå att det är fler och fler som faktiskt är medvetna och inte gillar könsfördelningen!

    Ärligt talat mår jag så där, denna veckan har varit jobbig.
    I normala fall har jag styrkan att hantera min arbetsplats, men efter ngt sådant här så tynger problemen på mitt jobb ned mig tyvärr.
    Vi får se … på ngt sätt löser det väl sig alltid, det är iaf helg nu.

    Har du några roliga helgplaner? Hoppas iaf det blir en toppenhelg!
    Kramar!

  6. anniepiie skriver:

    hej svejs!🙂 allt bra med dig? Några speciella planer för helgen?😀 Kramis

  7. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    Ja, det är bisarrt att dela upp i rosa och blå när det gäller barn, som faktiskt inte lärt sig våra otäcka normer än. Det är som att tvinga dem till en könsroll innan de ens vet om ordet. Ett barn borde inte kunna bli retad för en Star Wars-termos, lika lite som ett barn inte börde kunna bli retad för att det gillar pretty things. Det är samhällets otäcka normer som bidrar till sådana fördomar.

    En annan sak: en tjej som gillar maskulina grejer kallas pojkflicka. En kille som gillar feminina grejer kallas… flickpojke? Nej, kort och gott bög, eller bögig. Askonstigt. Och dessutom, vad spelar det för roll om ens barn är homosexuellt? Jag tror dessutom att man i mångt och mycket föds med sin sexuella läggning, och därför har rosa saker och pojkbarn, blå saker och flickbarn ytterst lite att göra med om man blir homosexuell. För det är man redan i så fall.

  8. jossaaan skriver:

    sv: Bara det att jag känner mig så otroligt ensam. Detta skulle vara en ny start för mig, jag skulle få flytta och börja om. Lämna allt som fick mig må dåligt bakom mig. Men det resulterade bara i att jag är mer ”sönder” än vad jag varit på länge.

    Men men, vad kan man? That’s life I guess🙂

    Kram!

  9. Elin skriver:

    Stentorpet är ett aktivitetscenter för psykiskt sjuka. Så typ ett första steg när man ska ut i vardagen igen efter att ha mått för dåligt för att göra ”vanliga” saker. Har varit där sen februari, känns sådär, vill ju klara av en frisk vardag, men är så svårt bara att klara av alla dagar där, och då går jag ändå bara halvdagar.

    Hur många år är utbildningen? Var det ett lätt val att välja den utbildningen, visste du vad du ville menar jag?

    Stentorpet är i alla fall planen, får se hur det går med att komma in i rutinerna igen. Sen ska jag börja en ny behandling på affektiva avdelningen på psyk. Försöka ta itu med allt som inte är bearbetat, som fortfarande tynger, smärtar och förstör. Är en hel del, så kan bli lite jobbigt.

    Hur blir helgen?
    kramar

  10. Leone skriver:

    Åh vilket bra inlägg! Vad bra du skriver. Gillar speciellt delen med att barnen ska leka punkt.
    Jag tycker också att Harrods går i rätt riktining, det var verkligen en bra idé.

    Sv: Jag ock min kusin har sedan sju år tillbaka en tradition då vi ser Tonårsliv med Lindsey Lohan.

  11. Eleonore skriver:

    Haha gick ju sådär att kommentera😛

    Men det jag skulle skriva var att vilken smart idé att göra olika världar i leksaksbutiken. Det tar ju bort allt som ska vara typiskt tjejigt och pojkigt utan att bli överdrivet🙂 tycker man ska få leka med det man tycker är kul, varför inte få springa runt i tyllkjol med en starwarsmugg🙂 tråkigt att flickan blev retad!

    Ja visst är det mysigt att hösten kommer även om det är jobbigt att mörkret närmar sig! Men man får som sagt göra det bästa av det och köpa mysiga tjockare kläder🙂

    Ja jag har tänkt baka cupcakes, macarons, cakeballs, brownies, cheesecake i portionsglas, chokladbollar och tre sorters småkakor allt i miniformat och det ska gärna vara i rosa och grönt🙂

    Hoppas du mår bra, hur går det med lägenheten?🙂 kramar

  12. enelyasaralonde skriver:

    sv: Tack så mycket gumman. Nja, Homer får väl kanske lite karaktär.🙂 Jag är ganska nöjd ändå fast designen rök av igår. Dags att börja på nytt.🙂 Hur gick det med dina naglar och lunchen med din mamma?

    Ja, man kan ju hoppas att många affärer tänker till lite, men även att föräldrar börjar göra det om de går in i leksaksaffären och märker att ”gränserna” suddats ut för könsrollerna. Jag gillar verkligen exemplet med Star Wars-muggen. Om den skulle stå bland Barbiedockor och leksakshästar, skulle den då vara lika ”pojkaktig”? Men ja jag håller med dig. Hur ska man säga till ens barn att något de tycker är kul är fel, när det egentligen inte alls är fel? Och visst är det hemskt att vi lever i en värld där man som förälder måste välja mellan att riskera att ens barn mobbas eller att hämma barnets egen vilja och fantasi? Det är världen det är fel på men vad gör man så länge världen är sån?:/

    Det gäller nog bara att man själv ser till att man inte bara sitter och väntar på att den andra ska ringa. Det ska inte spela någon roll om man själv är den som hör av sig 10 ggr på raken utan att den andra ens skickat ett sms. Det är svårt, framförallt när man lever i olika tidszoner och kanske har mycket på gång för tillfället med. För min vän har det gått kanon och vi håller fortfarande kontakten även om vi kanske inte har regelbunden kontakt. Men vi skickar mail, ibland kommenterar vi varandras bloggar, ibland ringer vi… Mail fungerar alldeles utmärkt tycker jag för då är man inte beroende av att båda har tid.

    Oh ja, mattor är på tok för dyra för vad de egentligen är! En väv som ligger på golvet, vars uppgift är att samla damm. Men vill man ha en bra matta så kostar det ju. Jag har kollat lite på jotex.se och även rugvista.se. De har mycket utbud på mattor och ofta specialrabatter så mattorna inte kostar skjortan! Men det är svårt med just mattor tycker jag. Jag brukar inte hitta den där perfekta! Man får nog vänta med att fota lägenheten tills man är någorlunda klar, eller åtminstone nöjd…🙂

    Det är svårt för det är så olika för olika personer. För vissa bara lossnar det så fort de nått en viss gräns medan vissa kämpar och kämpar och får ta det sakta tills de nått sitt mål. Handlar nog minst lika mycket om hur man lever överlag. Vad man äter, hur mycket man rör på sig utöver löpningen, om man röker eller om man har brist på någon mineral eller vitamin, vilket försvårar syreupptaget. Jag är förvisso rökare, joggar typ aldrig, tränar bara lite rörelse och simning men jag har ändå en ganska bra grundkondition och orkar mer än vissa som inte röker. Sen har faktiskt vädret en STOR inverkan på hur det går. Regn ger bättre syre t ex. Jag tror det bästa är att man helt enkelt provar på och se hur det går innan man börjar sätta mål så att man kan vara realistisk.🙂 Du har inga planer på att fortsätta jogga eller så då? Vet ju att du stukade foten riktigt illa så den kanske inte är helt okej än?

    Grattis till att du kom in på utbildningen iallafall!😀 Vad kul, då börjar du ju idag!!😀 Jag hoppas du ändå blir nöjd oavsett vilken du till slut hamnar på men jag håller tummarna för att du ändå får komma in på ditt förstaval.🙂 Vilken plats i reservlistan ligger du på?

    Jag vet knappt själv vad jag hittat på heller. Har simmat en del, umgåtts mest med kompisar nu när jag bor nära dem igen. Sen har jag tittat på film och serier, fixat med lägenheten och bogserat hit min bil som jag hoppas jag ska kunna laga så snabbt som möjligt nu!😛

    Hoppas att allt är bra med dig och E och att du får en härlig start på den nya utbildningen!

    Massa kramar!!❤

  13. Viktkamp skriver:

    så bra skrivet! Väldigt bra tom!
    Barn ska leka och sen spelar det ingen roll med vad.
    Kram

Kommentera

