Shocked. Weird. Empty.

Som andra vanliga kvällar så sitter jag och slösurfar på Facebook – ett farligt ställe, för man fastnar – scrollar runt bland folks statusuppdateringar. Mina ögon fastnar på en status som en bekant från gymnasiet lagt upp. Det är en bild också, jag har inte klickat på den än, så den är suddig. Det är en fotoram på bilden och ljus framför. Jag klickar på den och inser att jag känner igen den unga mannen på bilden, han gick i min skola. Jag känner honom inte vidare mycket, har pratat någon gång, sagt hej någon gång.
Det tar mig ett par sekunder att förstå att han är död. För ett par dagar sedan försvann han. Det känns konstigt, sorgligt, hemskt, chockerande och tomt – allt på samma gång. Trots att jag inte direkt kände honom så är jag ledsen. Det är hemskt att personer därute mår dåligt och att vissa av dem försvinner…
Mina tankar går till dem som kände honom. Jag beklagar er förlust.
I was just surfing around aimlessly on Facebook, checking statuses, keeping myself busy and updated when my eyes got caught by a picture. I didn’t click on it immediately, but I can make out a photo frame and lit candles. I click on it and realize that I know the face, the one in the picture frame; we were in the same school. I didn’t really know him well, we might have said a few words, I might have said hi.
A few seconds went by before I realized that he’s dead. That the picture was taken at his memorial yesterday. It’s so weird, it feels weird and shocking and I feel quite empty – all at the same time. Even if I didn’t know him all that well, I’m sad.
My thoughts goes out to those who knew him. I’m so sorry for your loss.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Shocked. Weird. Empty.

  1. Hanna skriver:

    Tack åter igen!🙂 Jag älskar att skriva och drömmer om att en dag kunna försörja mig som författare.

    Jag åkte hem till honom där också några av hans vänner var. Vi grillade och pratade om en massa saker halva natten. Var väldigt trevligt.😀

    Låter som en mysig helg tycker jag! Att cykla är befriande, rensar tankarna och liksom får en att glömma alla problem man kan tänkas ha.

    Imorgon ska jag träffa en kompis i stan, sedan på tisdag blir det min första juijuitse träning. Får se hur det går… haha! Under resten av veckan ska jag försöka hitta ett jobb och till helgen ska vi ha en tillställning hemma då mamma fyller år.🙂 Hur ser din vecka ut?

    Kram

  2. Hanna skriver:

    Ursäkta att jag svarar så segt nu. ”/ Skrev en fanfiction-novell i bloggen och kollade inte mina kommentarer förrän jag blev klar.

    Vad intressant att du också gillar att skriva! Vilken genre brukar du hålla dig till?🙂 jag är en fantasynörd så det brukar alltid luta åt det hållet mer eller mindre.
    Skön vecka förresten! När börjar du skolan? Jag tänkte jobba ett halvår och plugga till våren, vill slippa det mesta av studielånet.

    Kram

  3. Vivi skriver:

    Ush så sorgligt😦
    Även om du inte kände personen väl så blir det ändå extra verkligen när ngt sådant händer i ens bekantskapskrets och att en ung människor dör är alltid otroligt tragisk.
    När någon människa dessutom väljer att försvinna är det nästan ännu sorgligare, det är otroligt mycket människor, framförallt unga människor som mår så otroligt dåligt idag.
    Varför finsn det ju många spekulatiopner om, men att samhället är dåliga på att hjälpa dem är alldeles för tydligt tyvärr.
    Kram!

  4. Tack själv för en härlig blogg !!
    Och så även för kommentaren.
    Dom värmer så..

    Ja, jag kan förstå känslan du känner över killen.
    Man känner så med dom som stod nära.

    kram.

  5. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    Åh nej, nu sitter vi här i samma sits… min bekanta tog inte bort sig, men han mådde också dåligt och dog av en överdos som de är ganska säker på var en olycka. Jag beklagar också.

  6. Anna Katana skriver:

    Usch sådant är verkligen hemskt. Och man känner självklart även om man inte direkt kände personen. Är tragisk när unga människor med livet framför sig går bort. Och när människor inte får den hjälp de behöver.
    Beklagar verkligen.

    Tack för dina ord. Tänkte också på om det kan ha med kläder och utseende och allt att göra, men jag har ändå ett jobb där jag kan klä mig rätt fritt. Men jag vet. Är ju inte samma sak ändå det kan jag ju lugnt säga. Har inte så mycket fritid att vara som jag vill heller tyvärr. Få ta och försöka göra saker jag mår bra av så hittar jag förhoppningsvis tillbaks.

    Puss

  7. Linda skriver:

    Svar: Tackar!🙂 Det är en Australian Kelpie, en liten vallhund.😉 Helt underbar!😀

  8. Eleonore skriver:

    Även om man inte kände personen så väl är det så sorgligt när någon går bort så ung! Minns när jag gick i gymnasiet och fick se en bild på en kille i Aftonbladet som jag hängt efter som 6-7 åring till skateboardrampen bakom mitt hus. I tidningen stod det att han hade blivit ihjälslagen, även om jag inte sett eller pratat med honom på flera år så blev man ledsen av att läsa det och tänkte på hand familj!

    Åh tack snälla fina du! Jag blir så glad av dina fina ord, nog för att man är en stolt mamma som tycker att ens lilla bebis är det finaste som finns så är det kul att få höra det med🙂
    Hihi ja kanske kommer det en bok så småningom😉

    Ja mycket jobb blir det och jag hoppas att jag får tiden att gå ihop! Tur att man har sambon som kan ta hand om Elsa när man ska baka inför dopet på helgerna🙂

    Hade du en fin helg? Kramar

  9. Jasmine skriver:

    Fint inlägg. Hoppas att han får vila i frid.
    Kram

Kommentera

