Fotografiska

Gissa tre gånger vart jag och E har varit idag.
Yes, Fotografiska!
Vi tog det lugnt och åkte inte in förrän på eftermiddagen, det är skönt att göra på det sättet också så att man inte får känslan att dagen är slut bara för att klockan är halv fem och man bor en bit ifrån stan. Det var kanske inte de mest spännande utställningarna, jag har sett bättre, men det var ändå fascinerande och jag gick därifrån med en del tankar kring saker och ting.
Först och främst så var jag positivt överraskad över OS-bilderna som är tagna från olika årtal och olika OS, det var inte bara porträttbilder hursom utan de berättade verkligen en historia kring tävlingarna, de tog upp aspekterna: Gender & Equality (väldigt uppskattat och spännande!) och politiken kring detta. Och bilderna var riktigt häftiga.
Sedan var det Sally Manns utställning som handlar om livet och döden, rätt fascinerande egentligen. Hon menade på att sex som tidigare varit ett sådant tabu-ämne numera inte är det på samma sätt och att döden istället är det. Därmed fick jag känslan av att hon ville dra undan slöjan och vara öppen kring döden. Detta är dock kanske inte en utställning för den allra känsligaste, för bilder på lik finns – men även om det är lite förvånande och det känns lite som att man blir tagen på sängen och gör något förbjudet när man böjer sig fram lite extra och tittar – så är det intressant.
Alla är vi väl egentligen nyfikna, vi vill veta mer och även om hennes bilder för det mesta är svartvita och kan kännas lite makabra så är det på något sätt ett fint budskap där också; att livet har sin gång och att naturen kan leva på liken, ge näring åt andra och inte är helt onödig och död.
Sedan var det också en utställning om August Stridberg, men den fann vi inte vidare intressant.
Jag gjorde även ett köp där, vid ett tidigare besök köpte jag mig nämligen ett vykort där av Vee Speers som jag älskade och sedan när min mor var där och såg Nick Brandts utställning så fick jag ytterligare ett – så nu har jag lite av en samling då jag slog till på åtta stycken, dessa:

© rhulth.wordpress.com

1. Nelson Mandela, Cape Town 2003 – Anton Corbijn
2. Audrey Hepburn, 1955 – Philippe Halsman
3. Elephant drinking, Amboseli, 2007 – Nick Brandt
4. Ranger with Tusks of Killed Elephant, Amboseli, 2011 – Nick Brandt
5. Baboons in Profile, Amboseli, 2007 – Nick Brandt
6. Cheetahs and Cubs, Masai Mara, 2003 – Nick Brandt
7. Zebras Turning Their Heads, NgoroNgoro Crater, 2005 – Nick Brandt
8. Portrait of Lioness Against Rock, Serengeti, 2007 – Nick Brandt

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Foton, Privat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fotografiska

  1. jaana skriver:

    Tycker också om att gå runt på Fotografiska. Var där rätt nyligen och Sally Manns utsällning gjorde starkas intryck på mig! Den var vacker även om en del bilder var lite tabubelagda!

  2. Leone skriver:

    Åh jag älskar fotografiska fast jag bara varit där en gång. Jag har oturligt nog sällan mycket tid i Stockholm när jag väl är där. Särskilt Sally Manns utställning verkar hemskt intressant. Vilka fina kort du hittade.

    Sv: Den känslan brukar jag faktiskt känna ibland, ja.

Kommentera

