The Dark Knight Rises

Förra veckan var jag och E och såg denna biofilm, The Dark Knight Rises, tänkte att jag skulle skriva om den lite nu innan jag börjar att glömma bort den.
Detta är alltså fortsättningen på filmen The Dark Knight (2008), och nu får man äntligen återförenas med Bruce Wayne/Batman och Gotham City. Filmen är tänkt att utspela sig åtta år efter händelserna i The Dark Knight och Gotham är nu en förändrad stad. Det är inte längre krig i folks tankar, staden är lugn och fredsfull, folket har lagen ”The Dent Act-legislation” att tacka för detta. Commissioner Gordon har skuldkänslor inför hans val som gjordes i slutet av förra filmen, han vill berätta sanningen – men kan inte riktigt förmå sig att göra detta.
Det har gått åtta år utan Batman, så även Wayne Enterprises – som nästan är bankrupta.
När Gotham City är lugnt och stillsamt, behövs kanske inte Batman längre?
Tids nog händer det saker och ting i skuggorna, vad händer då?
*  *  *
Jag har faktiskt längtat, fyra år har gått sedan The Dark Knight gick på biograferna och jag fullkomligt älskade den filmen. Det var bra citat i den, eller vad man ska säga, visa ord. Heath Ledger gjorde ett kanonjobb som Jokern och trots att jag var skeptisk till Maggie Gyllenhaal, så gjorde även hon ett bra jobb.
Denna film då, den gjorde mig inte besviken och den var värd att vänta på, dock anser jag fortfarande att föregångaren var bättre.  Christian Bale gör Batman rättvisa återigen och han passar verkligen i denna roll, den underbart rara Michael Caine är som klippt och skuren för Alfred och det var ett nöje att återse Mr. Fox.
Det är många nya karaktärer och på ett sätt känns det inte som att Bruce Wayne/Batman riktigt är huvudroll på samma sätt, men trots detta går allting ihop väldigt bra.
Att få se talangfulla Anne Hathaway i denna roll var först något jag var lite skeptisk men detta blev över förväntan. Jag är alltid lite rädd för hur regissörer ska få in bra actionladdade scener med kvinnor i, inte för att kvinnor inte kan vara tuffa – absolut inte! Snarare att det ibland bara ser för mycket ut, att de får omkull en man som är tre gånger så stor med ett litet slag, ja det blir inte trovärdigt. Men här har det lyckats bra!
Sedan jag såg Midnight in Paris har jag varit lite kär i Marion Cotillard, som även syns i denna film och hon är lika vacker som alltid och gör ett riktigt bra jobb, hon passar in i filmen.
Men den som verkligen fångade mitt hjärta i denna film var faktiskt, Joseph Gordon-Levitt! Han har kommit en lång väg sedan ”Tredje klotet från solen”. Han är storartad i denna och som klippt och skuren för sin roll.
Återigen tycker jag att det finns fina ledord/visa ord från Bale’s karaktär och jag gillar filmen skarpt och rekommenderar den till er därute i bloggosfären, jag längar redan efter nästa film!

 

A week ago me and E saw The Dark Knight Rises at the cinema, it was an amazing film and I really loved it. I had been looking forward to it since the last one that came out in ’08. I still find that The Dark Knight was a better film, overall but this one is still very good and it is definitely better than the first one.
It is a movie filled with action, excitement and also some very welcomed and well placed twists! I was also very pleased with the turn out of Anne Hathaway’s character, I must admit that I had my doubts before watching the film. I love women in action films, but there is a risk, I feel that some directors tend to overdo the female action scenes at times – such as making the character pounce a man three times their size with a simple kick or that the scene just comes off fake, but Nolan did good.
The ever beautiful Marion Cotillard was a nice edition too, she brings a certain grace to it all. Since I saw her in ”Midnight in Paris” I have been in love with her as an actress, she is just so talented and everything she does on screen seems natural somehow, even in an action-packed movie like this.
But the person who really stood out and captured my heart in this movie was, without doubts, Jospeh Gordon-Levitt, he was simply radiant, amazing and totally – this character was made for him. He sure has come a long way since ”3d rock from the sun”.
It is, in my opinion a movie worth watching! I am already looking forward to the next film.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV, In English, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till The Dark Knight Rises

  1. Åh, the dark knight rises har jag själv sett för ett par veckor sedan. Det blev den bästa filmen jag sett på länge!

Kommentera

