Immun

Har suttit och haft en väldigt intressant diskussion angående adoption med två superfina personer på Twitter. Väldigt spännande. Jag har länge tänkt på adoption och även om mina tankar har blivit fler och stärkts med tiden, så har de hela tiden funnits där, någonstans.
Jag har tidigare fått frågor angående min adoption och hur det var när jag var liten, då jag intervjuat andra för FFIA har jag också själv ställt det frågan: hur var det när du var liten, blev du behandlad annorlunda av de andra för att du var adopterad? Jag har fått lite olika svar på den frågan och det som jag tycker är intressant och som jag själv började tänka på, i samband med att jag började intervjua andra adopterade var faktumet att vi är väldigt immuna, förlåtande och tollererande när det gäller det här med hur andra behandlat oss. Skulle någon fråga mig angående min barndom skulle jag inte säga att den var vidare jobbig, i alla fall inte ur adoptions-synvinkel, i alla fall inte lika jobbig som vissa andras upplevelser har varit.
Men när jag stannar upp och faktiskt tänker på vissa kommentarer, saker som jag och andra runt omkring mig har viftat bort, då inser jag en del saker…@Combatanten (blogg) som jag diskuterade med ikväll skrev det här inlägget. Jag har varit med om en hel del konstigheter och jag känner igen mig väldigt i Combatantens inlägg, ändå är vi beredda att glömma och vända andra kinden till, när vi egentligen – enligt mig – borde fokusera och diskutera detta, istället för att sopa under mattan.
*  *  *
Till en helt annan grej, så måste jag bara länka till Adam Svanell’s krönika i SvD! Åh, jag blev kär i den. Så himla bra skrivet att jag blir tokig. Måste ju bara dela med mig och det känns inte som att jag kan sammanfatta, det är bara att läsa den: varsågoda.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Adoption, Åsikter, FFIA, Privat, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Immun

  1. Intressant diskussionsämne…Ah men var med i vad händer i din stad om Stockholm då och välj ut ett event eller ngt vettja. Kul om ngn vill vara med;)

  2. Eleonore skriver:

    Vilken intressant diskussion, tror att alla upplever det på olika sätt och det kan nog vara ett uppvaknande att få lära sig om andras upplevelser när man varit med om en i stort sett likadan händelse🙂
    Ja jag är likadan, riktigt socker är det bästa och jag undviker allt vad sötningsmedel heter så inga lightprodukter här. Men har varit väldigt nyfiken på just stevia som ska vara ett kolhydrat- och kalorifritt som är lika naturligt som socker🙂 Tyckte inte det smakade så konstigt i Fun Light-saften faktiskt!
    Ja förlovningsdagen blev verkligen mysig, vi gör så sällan såna saker så det var kul att göra det till en heldag! Hihi nej jag visade nog ringen precis när vi förlovade oss för 3 år sedan men sen har det inge blivit av. Det är en tvåfärgad i vitt och rött guld, rött längs kanterna och vitt som ett tvinnat band i mitten🙂
    Helgen är ganska lugn, blev en shoppingtur på stan igår som avslutades med en sen lunch i en park. Var riktigt fint och soligt! Idag blir det mest tråkig städning. Vad hittar ni på? När börjar du nya jobbet?🙂
    Kram

  3. Felicia skriver:

    Det var bra skrivet, och kanske ngt för andra att tänka på!!!

    SV: Jag dansade åt alla!!! haha😀

    PUSS

  4. Lisa skriver:

    Intressant diskussion angående adoption! Förstår att alla upplever det lite olika och att det kan vara bra att man väcker frågan till liv. Att man vågar prata om hur var och en upplever en sådan här situation och inte bara viker undan från samtalsämnet.

    Tack tack! Jag håller själv tummarna för att jag ska ta mig in på antingen landskapsarkitekt eller trädgårds- alt. landskapsingenjör.

    Tiden flyger verkligen iväg när man har roligt och man har en tendens att glömma saker som man tidigare gjort. Så jag är helt säker på att om du sätter dig ner i lugn och ro så kommer du att inse hur mycket du hunnit göra och framförallt presterat. För jag är helt säker på att du har lyckats med en hel del tjejen! =)

    Jag är själv ganska blyg, i alla fall i vissa sammanhang även fast många anser mig som en tuff tjej. Kan väl ha något att göra att jag jobbar inom säkerhetsbranschen och har ett förflutet som insatssoldat. Men alla kan vara blyga och det är heller inget fel med det. Så länge det inte håller en tillbaks allt för mycket och om det är som du säger att musik är som syre för dig så tror jag då rakt inte att du är någon medelmåtta. Jag tror att du är riktigt bra och tycker att du ska testa att dela med dig av ditt glädjeämne. Våga ta ton i ett mindre sammanhang och se vart det leder! =) Våga, vinn säger jag!

    Fina naglar är alltid skoj, tyvärr är jag en inbiten (haha) nagelbitare. Har försökt att sluta minst tusen gånger, men jag har aldrig lyckats fastän att jag vet att det är äckligt!

    Min helg har än så länge bestått av träning med tjejerna igår morse, kladdkaksätande på en killkompis balkong, firande av andra långdagen och sedan lite rosévin på en takterrass vid Linné med en gammal tjejkompis. Nu idag så spöregnar det så jag sitter och filar på en krönika och letar lägenheter. Vad har du haft för dig då? Kram!

  5. Hej hej, jag tror att människor som varit med om något stort, som adoption eller få en sjukdom, blir starkare. Jag blev starkare, bestämd, förstående,vet nu mer vad jag vill och vem jag är, efter att jag fick diabetes. Men det kan ha att göra med att jag växte upp! Så jag tror absolut att man blir mer förlåtande och förstående av i ditt fall då adoption. Jag undrar, hur känns det när folk frågar massa frågor kring adoption? Ok? jobbigt? Kul? Själv frågar jag för att jag vill veta och är nyfiken på något som jag inte själv kommer att uppleva.

    Nä, avokadon är inte skrumpen, bara sprucken. Kan vara så att något händer i botten på den, det buktar liksom ut. =) Det var verkligen härligt att få fixat med alla plantor, vara ute och anstränga sig lite. =)

    Jobb nästa helg alltså. Jo förstår att du vill ta det lugnt utan att behöva tänka på förkylning. Bara slappa utan att vara sjuk.

    Kram kram

Kommentera

