2012-06-06

Idag är det ju Sveriges nationaldag, så…grattis? Det här är väl aldrig en dag som jag firat på något speciellt sätt och jag vet inte, ibland känns det inte som något att fira. Visserligen har jag på senare år känt mig hemma här i Sverige och som att jag är svensk, men samtidigt så känns det konstigt att fira. Jag känner mig inte vidare patroitisk, fast det är klart när Loreen vann Eurovision så kändes det, det gjorde det ju och jag blir ju stolt vid sådana tillfällen, så det kanske är konstigt att jag mest rycker på axlarna idag.
Jag kom ihåg för ett par år sedan när jag läste om människor som blev svenska medborgare idag och hur lyckliga de var för att få vara svenska, de firade och var superglada och visst, jag är glad över att vara svensk, jag är glad att jag fick komma hit…men fira, nja för mig är detta en dag som alla andra och plusset i kanten är ju att det är en röd dag.
Hur känner ni, brukar ni fira nationaldagen och i så fall varför?
(och med varför menar jag inte att låta nedlåtande eller ifrågasättande, utan är bara nyfiken!)
Idag har jag istället tagit det lugnt, kollat min f.d. astronomilärares bild av venuspassagen som var i natt, då venus passerade framför solen. Väldigt fint! Jag såg detta 2004 tillsammans med min klass på gymnasiet. Sedan gjorde jag frukost till herrskapet här hemma. Nu framåt eftermiddagen så har jag pysslat lite, här är ett av resultaten:
© rhulth.wordpress.com
Ett macraméarmband, jag använde mig av alldeles för tjock tråd dock (hade inget tunnare hemma) och en gammal ring som jag köpt på H&M för länge sedan, som är för stor. Ska försöka göra något snyggare när jag köpt bättre tråd. Chinese knotting cord har jag hört ska vara bra, är det någon som vet vart man hittar det här hemma i Sverige? Hittills har jag bara hittat det på en sajt i USA och med frakt så blir det fruktansvärt dyrt.
© rhulth.wordpress.com
Jag har ju också glömt att vissa framstegen som hänt med E’s avokadokärna (en av dem) här är den som har kommit längst:

© © ©rhulth.wordpress.com
De köttätande växterna som han köpte på teknikmagasinet tog sig aldrig, tydligen så var det felaktig beskrivning i den som hängde med, där det står att fröna ska ned lite i jorden, tydligen ska de bara strös på. Nåja, E’s mamma var snäll och köpte hem köttätande växter till honom från affär och de frodas och växer på, det har kommit nya skott och nya ”gap”. Väldigt spännande och fascinerande att se. E har matat denna med en geting och den slukades.
© rhulth.wordpress.com
Hoppas att ni alla får en superfin dag idag!
Kram på er!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Foton, Privat, Pyssel, Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till 2012-06-06

  1. Martin skriver:

    Har du testat paracord? Det är en mycket tjockare tråd, men rätt kul att jobba med ivarjefall. Jag har några bilder på min Facebook i albumet Paracord du kan kika på😉

    • rhulth skriver:

      Jag kollade upp albumet, riktigt coola saker du har gjort, jag skulle dock gärna vilja ha sådan där tunn tråd, Chinese Knot, vad det nu hette är ca. 0,5 mm och är lite styvare så att man får lite likt det som jag gjorde idag fast mer komprimerat, jag tycker att det ser jättetufft ut nämligen. Jag gjorde makramé när jag var liten, typ i tvåan, då gjorde jag också nyckelringar som du🙂. Hur länge har du hållit på med sådant?

      Kram

      • Martin skriver:

        Ja du jag har tyvärr ingen aning om vart man får tag på den tråden du letar efter:/ Däremot kan jag säga att jag började ungefär då jag laddade upp de där bilderna, och sen dess har jag inte gjort så mycket mer :p

      • rhulth skriver:

        Hm, jag får hålla ögonen öppna, Panduro eller sådant typ av affär borde ha det tycker jag. Hittade en amerikansk sida som sagt, men med frakt och allting så blev det ju löjliga summor för lite ”tråd”. Även om du inte håller på med det så mycket längre så tycker jag att det är kul att någon annan har fått upp ögonen för det också.

        Hur är det med dig förresten, vad händer i sommar?

        Kram

  2. MADDISENJ skriver:

    Vi firar inte på nåt särskilt sätt. Njute mest av att vara ledig😀

  3. Anna Terneborg skriver:

    Armbandet var grymt snyggt! Duktig du är🙂
    Jag har väl aldrig riktigt firat nationaldagen, mer uppskattat att vi faktiskt bor i ett så pass bra land. Vi är verkligen lyckligt lottade och jag skulle aldrig vilja bo i något annat land! En kortare period kanske, men jag skulle alltid komma tillbaka🙂 Älskar att bo i Sverige❤

    Svar: Jag vet inte om de är så sköna att gå i, har inte testat, men de är ju ändå inbyggd platå och klacken ser stor och stabil ut. Så det är nog inte så jättesvårt skulle jag tro🙂

    Ska spana in trailern till den och se ifall det kan vara något som faller mig i smaken🙂 Tack för tipset!

    Åh, det låter spännande! Ska bli kul att läsa om detta lilla äventyr i din blogg snart då🙂 Ha en bra nationaldag! Kramar

  4. Tack snälla rara söta du för den värmande komplimangen;)Allt är bara bra med oss vi håller på med våra projekt;)Idag har vi varit på middag hos P:s mamma med familj sedan åkte vi hem o grejade lite sedan bar det av t en vän som har byggt ett inglasat uterum en snabbis sedan ned t min pappa;)Full ös sedan har vi fixat här hemma i trädgården.

  5. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Tack så mycket dag! Tror det är taget några dagar efter min student 2006, tiden går allt bra fort😉

    Segt att förkylningen sitter i fortfarande! Hoppas att den snart går över, så att du slipper duscha hela tiden🙂

    Jag hade mest bara huvudvärk och var allmänt trött/seg, men tränade lite och tog en dusch. Sedan kände jag mig som en ny människa! Fick i mig middag med och nu tänkte jag kika på lite Medium innan jag hoppar i säng. Ha en fin kväll! Kram

  6. Paparazzibecka skriver:

    sv: Det har vart så mycket med studentbalen, studentcampingen, mitt nya grymma sommarjobb, sommarplanering, reseplanering, förbereddelse inför självaste studenten (fredag), och skolan. Sen ska man ha ett privatliv med.

    Men jag älskar när det händer mycket saker hela tiden. Det får mig att känna mig levande och glad. K finns fortfarande i mitt huvud och hjärta. Det går i vågor angående tankarna och känslorna. Samma med P, vi träffas regelbundet, jag har träffat hans vänner och hon har träffat någon vän till mig, jag har mycket att göra och vi båda har jobb så det lär inte bli så lätt i sommar känner jag.

    Ang. mitt jobb tror jag att ajg kommer jobba 4dagar, vara ledig 2 dagar och jobba 4dagar o.s.v Vilket betyhder att jag kan åka iväg 1-2dagar någonstans och det första som kom upp var Köpenhamn, där K bor. Jag tror verkligen att jag måste det bara för att inse att det inte är så som jag byggt upp det i huvudet.

    Hoppas allt rullar på hos dig. Många kramar!!

  7. På min avokado har inget hänt. Hur lång tid tog det för detta att hända på din??

    Ja får inte dyka pga öron problem, min kompis älskade att dyka men fick sen problem med dykning så han var tvungen att lägga ner sin passion. Trist. Men snorkling och fridyk är ju också kul Träffade en fd dykare på Malta som sa att han gett upp dykningen och började fridyka istället, för det var mindre jobb och mindre utrustning att ta med sig överallt.

    Kul med turisbyrå. Jag jobbade också på turistbyrå ett sommarjobb, men det var när jag var typ 16. Riktigt kul. Tyckte det var så kul att hjälpa folk med sina semesterplaner. Så mycket lyckligare människor än vardagsproblem, typ bankärenden. HiHi.
    Kram kram

  8. Jenny skriver:

    Jag brukar inte fira nationaldagen alls. Brukar vara samma sak varje år. Jag blir förbannad för att allt är stängt och jag kommer på först när jag står vid de låsta dörrarna att det är nationaldagen. xD Men jag får väl erkänna att det främst är för att jag känner mindre och mindre tillhörighet till detta land och kommer inte på något speciellt med Sverige som jag tycker är värt att fira.😛 Tråkig och bitter jag kände mig nu. >.<

    sv: Ska gratta honom från dig också.🙂 Haha, jo det hade varit en väldigt passande tårta till honom, men han fick nöja sig med våfflor. Lite likt cymbaler det med ju!😀

    Haha, jo men det är bra att du kollar upp. Ja, min mamma heter Elisabeth och mitt efternamn är Turner.🙂 Skulle kolla nu så att mina uppgifter stämmer på Eniro, men jag fanns inte ens med där. xD Haha.

    Nej, jag vet. Hyresvärdar kan vara lite kinkiga. De kan gå med på det om man ändrar tillbaka när man ska flytta, eller om man betalar för att de gör det, men det brukar kosta massor. Har ni mörklila i sovrummet?! Fusko! Hade jag fått bestämma helt själv så hade jag helst haft lila i sovrummet också. Mörklila fondvägg och ljust grålila väggar i övrigt. Men Jonne gick inte med på att ha lila i hela lägenheten och eftersom vår också är hyresrätt så får man anpassa sig lite till det som redan finns där.🙂 Jag tänker lägga ner mest energi på att få badrummet omgjort isåfall. Men är det vitt i hela lägenheten?

    Ja jag tror med att föräldrarnas egen inställning till alkohol gör stor skillnad. Tyvärr är det ju lite så med statistik att de där gråa nyanserna aldrig riktigt kommer fram. Undersökningarna visar att barn inte får dricka alls av sina föräldrar, eller så pekar de på barn som får ta flaska efter flaska hemma. De där som är lite mittemellan, som får smaka hemma utan att bli alkoholister i ung ålder, de försvinner liksom. Sen ska man som förälder självklart få sitt barn att förstå hur farligt alkohol kan vara. Haha, jag tror det kommer gå galant när du väl har barn i den åldern.😉

    Ja, jag tror du kommer kunna ha en annan inställning och som du själv sagt så har du ju en större insikt nu om hur det är i Indien och vad du själv känner.

    Annars är allt bra med mig, förutom att jag deppar lite över det hemskt kalla vädret.😛 Hur är det med dig då gumman? Bara bra hoppas jag.

    Kramar i massor!❤

  9. anniepiie skriver:

    Firar inte alls, som du säger vet jag inte varför vi ska fira denna dag!😛 Skönt att vara ledig iaf!😉 SV: det är bara bra med mig tack!😀 Har jobbat mkt den senaste tiden så ligger efter med kommentarerna och bloggen, försöker skriva oftare nu iaf.🙂 Ska mest jobba denna sommar, lite på städet och lite på jysk. Själv???🙂 hoppas att du har det bra. Kramar

  10. Felicia skriver:

    Jag brukar väl mest fira med jordgubbar, annnars typ vandrar jag alltid runt, i my tooown, gör jag annars också men brukar även bli på nationaldagen, hihihi Åhhhhmeeen älskar sådanadär köttätande växter, hahaha!

    SV: Neeeeeeej, krya för tusan!!!!

    Ja hoppas det fönkar!

    puss

  11. Leone skriver:

    Jag och min familj firar inte Sveriges nationaldag eftersom vi är finska så det känns inte riktigt som om vi har något att fira om du förstår vad jag menar.
    Vilket fint armband, vad pyssligt av dig. ”Flätningen” är verkligen jättefin och vad kul att avokadokärnorna har börjat gro.

  12. Eleonore skriver:

    Det är svårt det där med svenskhet och vad det är man ska fira. Jag kan tycka att det är trevlig att fira nationaldagen för att det skulle kunna vara en folkfest där man får en extra dag att umgås med nära och kära och ta vara på det man har. Inte för att man ska vara patriotisk och hylla flaggan och allt som är typiskt svenskt. Förstår absolut din känsla för dagen, det finns alltid idioter som ska missbruka dagens betydelse och peka ut folk som enligt dom inte hör hit. Sånt har jag ingen förståelse för alls utan jag tycker det är en dag för alla vara sig man är född svensk eller inte🙂 Men publik fest menar jag som den de har i Kungsträdgården eller på skansen,alltid trevligt med folkfester. Här i stan har vi nämligen inget alls sådant och dagen faller lite i glömska🙂

    Usch då, bäst att du fortsätter ta det lugnt och bara myser med E! Man kan behöva den tiden för att vila upp sig och bara ta hand om sig själv lite. Tid att tänka och andas🙂
    Vi firade inte direkt nationaldagen då det som sagt inte finns något här i stan men vi hade förlovningsdag igår så blev att äta brunchen du såg på bilden och sen gick vi ut och åt på kvällen🙂
    Puss och kram fina du!

  13. Ja när allt är klart så kommer det givetvis bilder undertiden kan du roa dig med att gå i på kategorin Renovering av vårt hus och kika hur vi har det;)Yes allt jag hade på bild handlade jag=)
    Inga direkta planer har varit mkt nu det sista så vi skall nog bara vara hemma och fixa lite;)

  14. Combatanten skriver:

    Lite i efterhand så där: ”firade” med köttbullar och jordgubbstårta (mer födelsedagsrelaterat än nationsrelaterat). Tycker verkligen att det här med nationaldag är lite krystat i Sverige och det har inte med mitt ”ursprung” att göra. Man kan inte framtvinga en nationaldag – en sådan tycker jag ska utkristallisera sig mer spontant, så att inte majoriteten av de firande sitter och googlar exakt vad som firas.

    http://www.chippis1972.com/2012/06/celebrating-sweish-stylee.html

  15. Jasmine skriver:

    Jag tycker att armbandet är jättefint! Ett sådant skulle jag vilja lära mig att göra.🙂

    Svar: Ja, visst är jordgloben ljuvlig. Presenten var minst sagt ljuvlig och mycket uppskattad. Orden gjorde mig dessutom rörd.

    Tack för att du gratulerade mig till min student. Det var en fin dag, näst intill perfekt.
    Att du tycker jag är vacker – och dessutom skriver det till mig – gör mig så glad, tack.❤

    Just idag känns det riktigt bra. Vi har haft Kick-off (informationsmöte) på jobbet och jag är så förväntansfull inför sommaren.
    Hur har du det? Vad ska du göra i sommar?

    Med mig och Rickard är det bra. Vårt nästa möte är om en månad och vi tycker båda att det är aningen tufft. I sommar kommer vi båda att jobba och därför har vi inte möjlighet att ses. Vi hoppas på att Rickard snart får en lägenhet så att vi kan flytta ihop i höst. Det är liksom den förhoppningen som gör att vi står ut.

    Många Kramar❤

Kommentera

