Happy Mother’s Day

Grattis till alla mammor därute, fast ja, ett speciellt grattis till min mamma. Hon är  bäst, I’ll leave it at that.
Brukar ni fira mors dag? I min familj så säger man väl grattis och sådär och några år har det till och med blivit present, men sådär superseriöst är det väl inte. Har i alla fall skrivit ett kort till min mamma som hon får imorgon.
Idag har jag suttit ute i solen och läst klart kurslitteraturen för denna kurs, den sista boken var en bok om The Ex-gay movement i USA (Straight to Jesus) och jag måste säga att jag inte ens visste att den fanns och herrgud så hemskt allt det där känns! Att religion kan vara så starkt att religiösa män (boken centrarades på dem) drivs till sådana skuldkänslor, att de får höra från nära och kära att de inte kan vara ”riktiga” christians ifall de är homosexuella och därmed måste dessa män försöka att ändra på sig, mest genom att stå emot. En del går med i ex-gay grupper och organisationer där de lär sig att bli ”riktiga” män, jag tycker att det är hemskt. Det är lite konstigt tycker jag att religiösa kristna ibland argumenterar för att Gud har gjort oss som vi är, varför skulle han då ha skapat homosexuella? Men nej, där gäller inte det argumentet. Istället menar de att Gud förespråkade kärnfamiljen (som inte ens fanns som begrepp då…inte homosexuella heller för den delen) och de heterosexuella (Adam och Eva). Det var dock en väldigt bra bok och Tanya Erzen skriver riktigt bra.
Medan jag satt ute fick jag en solbränna också, score. Däremot ser man vart jag har haft shorts nu…men för min del så gör det inte så mycket, dels så solar jag lätt bort det senare och dels så kan jag nu bevisa för folk att jag har fått färg. I och med att jag har mörk hy året runt, så brukar folk inte reagera på att jag har blivit mycket brunare, om jag inte har varit utomlands eller kan visa på en sådan här kontrast.
Nej, nu säger jag god natt. Imorgon väntar PM-skrivande, tentatänkande och strukturerande (förhoppningsvis någon diskussion med någon från klassen) samt lunch med min pappa.
Kram på er!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

