Det tåls ju att sägas, ja typ 1000 gånger. Minst!

Jag brukar ju inte vara den som skriver flera inlägg per dag, och speciellt inte en dag som denna när jag vaknade 6.20 och skrev ett inlägg tidigt imorse. Men nu, ja det får bli ett undantag. Jag vaknade som sagt väldigt tidigt imorse och gjorde väl inte så himla mycket nytta, läste lite och satt vid datorn, same old same old. Men så fick jag för mig att jag skulle ut, gå en promenad eller något. Det hade regnat för det var blött ute och runt 8 grader varmt när jag stack ut och sedan blev det inte en promenad utan jag – hör och häpna! – joggade. Jag är verkligen inte bra på det, jag har inte vidare bra kondition och det brukar inte gå vidare bra för mig och därmed brukar jag inte känna mig motiverad till det.
Jag menar, jag skulle vara otroligt glad ifall jag kunde få vara som dem som brukar säga/blogga att de känner sig frustrerade ifall de inte får gå ut och jogga och att det är en sådan befrielse när de kommer ut. Men nej, jag känner inte så för fem öre. Jag hatar att jogga egentligen. Mest för att jag är dålig på det, ni ser den cirkeln, huh? Jag gillar hellre att spela fotboll och sådär, när man får joggningen på köpet, men utan att behöva tänka på att man ska ta sig en viss sträcka och bara längtar tills dess att det tar slut.

Men så nu tog jag tag i det och jag lyckades! Det gick till och med över förväntan och jag testade på slutet att köra lite intervallträning, vilket är ett bra och effektivt sätt att träna på ifall man vill få upp  konditionen. Jag brukar inte vara den som är stolt över mig själv, varken prestationsmässigt eller utseendemässigt, men idag är jag lite stolt faktiskt, det har väl börjat att minska nu, men det tåls att säga, enligt mig.
Det som hjälpte mig denna gång tror jag hade att göra med att:
1. Jag tänkte på andningen när jag sprang, oftast när man börjar öka takten och springa lite snabbare så blir det lätt att man andas hetsigt och då blir det jobbigt att få in tillräckligt med luft, att man försvårar för sig själv. Nu tänkte jag på att lugnt andas och försöka hålla en jämn ”takt”.
2. Att det hade regnat, precis och att det låg droppar i luften, för annars ställer pollen verkligen till det för mig. Mitt öga hade att göra med pollen och nu är björkpollen i de höga nivåerna, det gör också att det är tungt att andas. Och pollenmedicin kan jag ibland känna mig lite dåsig av, inte den bästa av kombinationer. Har införskaffat både spray och ögondroppar för problemen nu, trots att det är dyrare för att slippa känna av det där att man blir så trött.
Så, nu har jag sagt det.
För det tåldes att säga.
ca. 4,8 km. Inte dåligt, om ni frågar mig alltså. Springer längs med vattnet också där det är ordentliga upp- och nedförsbackar också! Det ni.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat, Sport, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Det tåls ju att sägas, ja typ 1000 gånger. Minst!

  1. Gabriella skriver:

    SV: Tack, dina ord värmer mycket!
    Texten har jag skrivit själv, ord som dök upp i huvudet så där du vet.
    Vad lustigt att texten kändes bekant, kanske fler som känt o författat liknande=)

    Tack för fina ord!
    Det är mkt nu minst sagt. Men nu är dans i skolan manifestationen avklarad igår, det gick bra trots 5 timmars sömn o upp i ottan, genrep o stress! Jag känner mig nöjd o det var flera som tyckte det var jättebra, så känns glädljande att höra.
    Och idag har jag repat med mina andra dansgrupper inför nästa helgs danssaga. Så det börjar ta sig, känns väldigt roligt faktiskt=)

    Åh vad härligt att höra, det är ju underbart att dina ämnen känns relevanta o intressanta! (spontanrim på det hihi!) Kul när man får energi o det känns givande. Inte länge kvar nu av terminen, tänk vad fort det går ah!

    Jag blev varm inombords att du tänkte på mig o min mormor i torsdags, så fint<3
    Det var en fin men väldigt jobbig begravning. Sorg har sin tid och så får det ju vara.

    Men oj, stackare! Ögoninflammation är ingen höjdare alls. Vad tråkigt att höra. Vad duktid du är som ändå fick plugg gjort.!Tycker du ska vara nöjd fastän du inte åkte till skolan, klokt av dig att vara hemma! Hur känns det nu med ögonen?

    Det där med att jogga… Kunde inte hålla med dig mer! Jag är inte heller nån joggingtyp, långt ifrån. Men för ca ett år sen fick jag ett ryck o började jogga på sommaren, o faktiskt så kändes det för första gången rätt härligt. Kände mig också sådär nöjd över det jag presterat trots att jag egentligen inte gillar att jogga=)

    Vilken härlig bild på löven där nedan, vårkänsla!=)
    Kramar!

  2. Jenny skriver:

    Vad duktig du är!❤ Det är inte alls dåligt att springa så mycket bara sådär!😀 Som du skrev så hade du ju svårt att hålla igång det, men man får ta träning i små steg och sätta upp delmål. Sen blir man ju verkligen motiverad om det går bra med.🙂 Och jag älskade bilden på löven i ditt förra inlägg. Önskar min mobil kunde ta lika bra bilder. xD Men just den färgen är underbar. Jag har letat förgäves efter gardiner, påslakan och liknande till sovrummet. Jag och Jonne vill ha väldigt lugnt, naturnära färger och lite "alvisk" stil i sovrummet och den färgen är perfekt!😀

    Sv: Jag skulle nog köpt en sån klocka om jag hittat någon. I vanliga fall är jag inte förtjust i shabbychic-stilen men just som köksklocka hade den varit kanon! Men jag hittade i alla fall snapsglas och en vanlig, hederlig vit skål. I vanliga fall kan jag vara kräsen vad gäller glas och porslin på second hand men det jag hittade var i så kanonbra skick och billigt dessutom.

    Det är jättesvårt att komma fram till bara sådär vad man egentligen tycker hade varit bäst, i och med att det är som du säger. Det är svårt att avgöra vem som faktiskt mår dåligt och vem som bara gör något för sakens skull. Även en person med vad jag skulle anse var de snyggaste läpparna eller finaste näsan kan ju må dåligt över hur de ser ut. Men jag skulle i alla fall vilja ha lite mer ordning. Man kan inte som läkare försvara att en 18-20-åring sätter in E-kupor eftersom ryggen tar sån stryk, framförallt när kroppen inte är färdigutvecklad. Rent medicinskt borde det finnas en gräns. Efter det kan man kanske inte sätta en tydligare gräns för vilka som är lämpliga. Men just att ha en psykolog att prata med innan man konsulteras tror jag ändå skulle sålla bort en hel del som kanske egentligen mår dåligt över annat. Och de kanske kan avgöra någorlunda om någon faktiskt mår dåligt på riktigt över just en specifik kroppsdel. Men det är svårt det där. Jag tycker bara inte om hur dagens industri ser ut.😛

    Jag kan väl tycka att Engla gjorde det bästa för sig själv i och med bröstoperationen, men det är inte sunt att förespråka att man ska försöka komma i barnkläder bara för att man är en 36:a. 36 är förvisso en ganska liten storlek, men barnkläder är ju skapta för just barn som har raka kroppar. Det bäddar ju för att unga tjejer ska få komplex om de inte själva kommer i dessa kläder… Haha och det är lugnt att läsa dessa bloggar. Det är ju trots allt aktuellt idag med storbloggare och man kanske borde ha lite större koll på dem.🙂

    Det är ju väldigt individuellt hur kroppen formas när man går ner. När jag gick ner gick jag nog ner ganska så proportionerligt, men det var mest markant på brösten och även som för dig, i ansiktet. Men jag har sett vissa av mina vänner som gått ner som bara gått ner över axlarna, eller som bara gått ner över brösten först och sen resten efteråt. Men det beror nog en hel del på hur vältränade musklerna är runt omkring dessa områden, vad man kör för typ av träning och säkert även hur man äter. Det går ju att punktträna, men inte punktförbränna och eftersom brösten är mestadels fett så går det inte träna dem heller. Men jag tycker du ska vara stolt över din kropp och jag kan ju säga att jag absolut inte fått upp bilden av att du är det minsta överviktig.:/ Men jag är glad att du vågar anförtro dig så till mig. Jag kan tänka mig att det känns jobbigt med den storleken du har eftersom det som sagt är specialbutiker som gäller och därmed även högre priser. (Been there done that) Men du får inte ont i ryggen och så av dem annars?

    Haha tack så mycket. Jag skulle som sagt aldrig tycka min näsa är fin, och jag har väääääldigt svårt att ta åt mig om någon säger att den är det. xD Jag brukar säga att det är lätt att säga så när man själv inte behöver gå runt med den. Jag tror väl att alla till en viss del skulle kunna bli mer nöjda med vad det nu är man är missnöjd med om man bara jobbar lite på det, men för mig fungerar det inte alls. Men istället för att slänga pengar på en operation så håller jag mig undan från att fotograferas istället så slipper jag se det.😉

    Ja jag håller med dig. Skulle sprit säljas privat skulle det helt plötsligt även bli så att affärerna hela tiden lockade med rabatter och specialerbjudanden för att få folk att köpa mer, och på så sätt även dricka mer. I Sverige har det ju blivit så att staten kontrollerar försäljningen just för att privatföretag inte ska kunna tjäna på att folk dricker mer. Jo, men utomlands har man en helt annan kultur än vad vi har med. Kanske inte i USA på samma sätt, där känns det verkligen som att alkoholpolitiken har gått åt fel håll. Men tittar man på t ex England, Spanien, Italien eller ja, vilket europeiskt land som helst så dricker de lite flera dagar i veckan. I sverige dricker vi knappt under veckorna, men så fort det är helg så ska det hävas tills man blir as-kalaspackad, vilket gör att alkoholen helt plötsligt inte blir skadligt bara i sig själv utan även för att folk gör dumma saker på fyllan. Så är det inte utomlands…

    Jonne har också ett digitalt piano. Hade varit galet svårt att få in ett riktigt.:/ Jag tror ni kommer lösa det riktigt bra oavsett hur ni gör.

    Det är lite annorlunda att du är så påverkad av vind, men det är inte så svårt att förstå ändå. Igår natt hade jag väldigt svårt att sova för vinden tjöt verkligen och det var nästan så jag funderade på ifall den sista tallen skulle ramla ner den med. Men det är nog något du fick för dig som liten, men som sedan hängt med till vuxen ålder, fast på ett helt annat sätt.

    Då ska jag se till att fixa det när du kommer och hälsar på.😀 Bara att du säger om det är något mer förutom laktos du inte tål.😉 Men ja, pasta i olika former är bland det bästa som finns. Lite tråkigt att Jonne inte alls är lika besatt som jag, och då vill han helst ha fullkornspasta, men det fungerar ändå. Och ja, jag kan också vräka i mig pasta i det oändliga.😀 Jag följer inte heller recept till punkt och pricka, utan kollar för det mesta bara vad som ska vara i rätten, och med största sannolikhet så ändrar jag på det med.😀

    Jag kommer nog på fler frågor till dig sådär efterhand som vi pratar mer. Det är bara tråkigt att du upplevde resan som så hemsk de första dagarna, men jag kan verkligen förstå varför. Det måste ha varit väldigt omvälvande på så många sätt. Indien har ju tyvärr blivit känt för de stora skillnaderna mellan kasterna och att det syns så tydligt i de större städerna och att det är uppslitande att se den fattigdomen så tätt inpå. För mig låter det lite som att du kanske fick någon form av påminnelse om vart du hade kunnat hamna också om du inte adopterats. (Rätta mig gärna). Men det var väl i alla fall skönt att slutet av resan blev lite bättre så att du inte bara kan se tillbaka på resan med avsmak. Sen var det ju tur att du kunde prata med det där paret med. Tyvärr är det lite så med föräldrar att de verkar ha någon form av barriär för att verkligen förstå sina barn, eller åtminstone att kunna prata om sånt som är tufft. Har du någon kontakt med det här barnhemmet idag? Skulle du kunna tänka dig att åka tillbaka sen när du är lite äldre?

    Hoppas du haft en kanonlördag! Pussar och kramar!

  3. camilla skriver:

    vad härligt🙂 jag har aldrig vart den där personen som är ute o jogagr heller, e verkligen dålig på det och tro mig det stämmer. älskar att träna allt annat än löpning typ men ibland så är de riktigt skönt

    hoppas du fick en riktigt bra kväll också?:D

    Skönt att ögat är bättre🙂 brukar du ha mkt problem med pollen?
    vad bra att ni upptäckte laktosen då, måste vart jättejobbigt innan:/

    Åå spännande😀 vad e de för lägenhet?:D hoppas firandet blir skoj också:)
    Själv har jag inga planer alls, känns lite trist:P

    kraam

  4. Malin skriver:

    Oh, det var det värsta! Jag joggade faktiskt också igår, fast bara en liten bit. Eller nej, jag sprang😛 Kände att jag behövde få ur mig lite aggressioner..

    Kan ju vara värt det med dyrare medicin om det funkar mycket bättre! Kram

  5. MADDISENJ skriver:

    Bra sagt tjejen! Härligt att du orkade jogga och att det kändes bra. Träning är individuell och det som känns bra för en person är inte säkert att det passar någon annan. Man får helt enkelt utgå från sina egna förutsättningar och vara stolt över sig när man gör aktiviteters om känns bra för en själv!!

  6. Anna Terneborg skriver:

    Vad duktig du är! Önskar jag kunde ta tag i det jag med🙂

    Svar: Ja, det var en riktigt fin lördag minsann. Jag gillar The Client List, inte värsta serien nej, men ändå riktigt bra och rolig. Har hört talas om båda dem serierna, men aldrig kikat.. Får se ifall jag fastnar🙂

    Några planer för denna söndag? Kram

  7. Härligt att du tog dig ut på en liten runda, blir stolt och kände dig toppen efter. Duktiga du! Nästan så att jag också kände för att jogga runt den lilla sjön som ligger nära mig. =) Men jag får suga på den karamellen lite till.

    Din pappa har helt rätt med att låta kroppen sköta sitt i sin takt, och inte vända sig till tabletter. Men vet att man lätt blir trött på det om det håller för länge. Men kroppen gör ju allt den kan för att bli frisk. Men dom akuta sjukdomarna går över av sig själv, men man behöver också fundera över varför man har det man har så att säga. Du nämde svamp… har man det så kan de till exemel ha att göra med att man lever på en diet med mycket socker. Svamp lever på socker. Svamp är egentligen något som äter upp sockret så att det försvinner från kroppen (långsamt och i små mängder), så svamp är egentligen bra att ha om man är full av socker.

    Ja… när blir man expert… det är en jättebra fråga. Förhoppningsvis känner man det själv och då inte kollar på hur många kurser man gått. ”När jag gått 5 kurser är jag expert”. =)

    Läskig historia om din mormor. Förjävligt att sånt händer. Tyvärr finns det såna fall genom råd och medicin man fått från Vårdcentralen eller sjukhusen. Läskigt också att du inte fick reda på dödsorsaken av din väns mamma.

    Kram kram på dig.

  8. Duktig du är!Tack så mkt!

  9. Tessie skriver:

    Sv:
    I dag skrev jag på pappret så nu är den min.. min min min!!😀 Kan börja flytta in på Tisdag, men det blir nog riktigt inflytt till helgen. Men kommer iaf sova där från och med Tisdag!😀

    Åhh, vad roligt! hoppas ni får den🙂

    Hur har helgen vart?
    Kram

  10. Leone skriver:

    Vad roligt att det kändes så bra att jogga. Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. I början när mamma tvingade ut mig på morgnarna kände jag bara ångest men nu har jag börjat att tycka det är roligt att bli riktigt trött efter en joggingtur.

  11. Eleonore skriver:

    Bra jobbat där! Härligt att du fick en så bra joggingtur trots att du annars inte gillar det. Men låter som du hade perfekta förutsättningar att få till en bra tur. Jag har också alltid undrat hur folk kan känna att de inte är levande utan att få springa eller träna, måste ju finnas ett sätt att nå dit😛

    Härligt att E gillade glassen så mycket, får smaka den med oreo någon gång också, kaksmulor i glass brukar ju vara otroligt gott!

    Så roligt att det är andra barnet för dom och att storebror är så stolt och glad över sin syster.Annars kan det ju bli mycket avundsjuka första tiden och att syskonen känner sig bortglömda. Men det är bra att han får vara delaktig så mycket som möjligt och också lär känna sin syster🙂 Haha ja alla små söta bebisar får en att längta, även den som inte ens gillar barn😛

    Tack sötaste du, dina ord värmer så mycket och jag hoppas verkligen jag blir en bra mamma, visst kommer man göra misstag men så länge man lär sig av dom så är det ju åt det bättre🙂

    I helgen har jag mest tagit det lugnt, har varit själv hela helgen så har blivit en del film och onyttigheter haha. Vad har ni hittat på?🙂

    Kram!

  12. Felicia skriver:

    Riktigt bra gjort, du ska vara nöjd som tusan, och håller med dig att gå när det är pollen gör det bara hemskt! fyfy. Men bra jobbat, dags att böjra jogga mer kanske?🙂

    SV:Jag känner mig lite bättre, och smittar iaf inte, läkaren sa att jag kan ta mig till skolan sålänge jag känner att jag själv orkar, och måste iaf ta mig dit och hämta böcker osv. Men hoppas att jag är på bättringvägen.

    Tack återigen för de fina krya på kommentarena, så snäll!❤

    PUSS

  13. Hoppas på att din helg har varit trevlig!🙂

  14. Jasmine skriver:

    Va’ duktig du är! Klart att du ska känna dig stolt över dig själv.🙂❤
    Kram

Kommentera

