Eye

Ungefär så såg mitt öga ut under hela gårdagen och så rött, imorse var det helt igenklibbat och svullet, inte vidare trevligt. Välkommen ögoninflammation. Trodde jag, nu börjar jag tro att det snarare hade att göra med att jag måste ha fått något i ögat som irriterat ordentligt. Det är mindre svullet nu, men det känns som ett tryck på ena ögat, vilket inte känns vidare mysigt. Men eftersom svullnaden är på väg ned, så lär det tack och lov inte vara ögoninflammation…tror jag i alla fall.
Hur har er dag varit?
Idag har det verkligen varit en tråkig dag, speciellt ur vädersynpunkt framåt eftermiddagen började det regna och tror inte att det har slutat än. Det är grått, molnigt och dimmigt ute, väldigt tråkigt. Jag hoppas på fint väder till helgen, men om inte så är det i alla fall viktigt att det är fint nästa helg!
Förlåt för rätt så meningslös uppdatering, men ska nog gå och lägga mig nu, känner mig rätt trött i huvudet efter plugg och kurslitteratursläsning.
Bjuder på den här mysiga låten, kram på er och sov gott!
A Fine Frenzy – Ashes and Wine

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Musik, Privat, University, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Eye

  1. Jenny skriver:

    Skönt att det kanske inte är ögoninflammation, men fortfarande inte roligt att du haft ett så irriterat öga hela dagen.:/ Hoppas det känns bättre imorgon.🙂 Och så håller jag tummarna för bättre väder också.

    sv: Haha, ja det kanske nästan är svårare med linjal. Med lite finess går det nog.😀 Men det handlar ju om att öva, öva, öva. Det finns ju en anledning till att jag alltid lägger upp foton på vänsterhanden… för att högerhanden brukar bli ganska ”messed up”.😛

    Ja, jag tyckte boken var galet intressant för det handlar om kön, våran historia, varför vi är som vi är idag och ger ett perspektiv på många saker man inte tänkt på.🙂 Kolla om den går att låna på bibblan annars, eller om du kan ladda ner den som ljudbok så behöver du inte lägga ut en massa pengar.🙂 Beardache är väl ungefär samma som de nordamerikanska indianernas ”two spirits”? Där var det ofta medicinmän eller berättare som ansågs vara ”tvåkönade” och i puberteten fick barnen klä sig efter det kön de själva valde att vara. Tror dock inte att dessa traditioner finns kvar hos indianerna längre. Jag är ganska övertygad om att det finns kulturer där man fortfarande inte ser till kön annat än för förökandets skull. Fast där tänker de nog mer på att vissa individer kan, vissa kan inte. Men just könsroller som vem som ska jaga, vem som ska handla, vem som ska laga mat eller vem som ska städa finns säkert inte. Bushfolken i Afrika är t ex inte så könsorienterade, vilket man också kan läsa om i Gryning över Kalahari (med risk för att låta som en levande reklampelare för boken).

    Systembolaget måste ju vara väldigt strikta med regler och sin policy eftersom det är ett statligt bolag som redan får stå ut med massor av kritik. De får liksom inte göra fel för då kommer folk ifrågasätta ännu mer varför vi måste ha ett systembolag och inte privat försäljning.🙂

    Jag har tyvärr inga bilder på lägenheten. Det enda jag har är en utskriven bild på planlösningen och bilden som jag har ligger inte kvar på internet nu när vi skrivit på kontraktet.😛 Detär i allafall en hyresrätt, för vi vill inte satsa pengar i boende när vi vet att vi inte ska vara kvar, och framförallt eftersom bostadsmarknaden fortfarande är så instabil. Men det är en 3:a på 83 kvm. Den känns egentligen lite stor för oss men den är inte speciellt dyr i hyra, man kan rulla nerför en backe så är man i centrum och det tar 5 minuter att gå till affären. Den låg i det område vi helst ville bo på dessutom så vi tog den, trots att det var första lägenheten vi tittat på.🙂

    Vi ser båda två fram emot det galet mycket!! Och jag ska vara ärlig. Jag har ju bott tillsammans med min förra kille, men när jag flyttade in där så bara blev det så… jag flyttade in i hans lägenhet typ bit för bit, och då kändes det inte så speciellt, men nu känns det så galet mycket mer spännande och ja, lite läskigt.🙂

    Hur känns det själv för er? Ni har ju ändå bott ihop ett tag, men det måste väl kännas ännu mer speciellt när det blir egen lägenhet? Det är ändå en ganska stor 2:a ni får då.😀 Haha, nej, man brukar inte ha samma smak och stil som sin farmor, även om jag hört att det ska vara trendigt, men har man ett litet humm om planlösningen så kan det räcka för att man ska drömma om hur man själv vill ha det.🙂 Men ställer samma fråga till er: Är det hyresrätt eller bostadsrätt?

    Haha, ja, med tanke på att polisen knappt kommer ut till Hillerstorp när det faktiskt händer något så kan man ju fundera på varför de cirkulerade på en loppis.😛 Måste ha varit kaffet och bullarna som lockade.😉 Det är jättemysigt att sitta i ett helt mörkt rum, med några tända ljus när det åskar och blixtrar ute.😀 De sa att det skulle åska här ikväll, men det blev minsann inte av.😛 Håller med dig om doften! Det luktar så friskt efter det har regnat. Och sommarregn mot blöt asfalt är det inte mycket som slår.🙂

    Usch, det är aldrig kul att bråka med någon i sin familj egentligen, men jag tycker nästan det är värst när jag bråkar med min mamma. Jo, jag kan hålla med dig om att det var mycket bättre mellan mig och mamma när jag flyttade hemifrån. Det har varit riktigt tufft nu när jag flyttat tillbaka hem igen eftersom vi blivit så totalt annorlunda. Men snart är jag ju borta igen, och hon tycker det är lite synd eftersom jag lagar så mycket god mat och så är jag ju hennes privatchaffis när bilen väl är fixad. xD Haha.

    Du är också underbar vännen.🙂 Tack så mycket för artiklarna. Det var jätteintressant läsning. Framförallt artikeln jag fick på PDF. Jag fick helt nya insikter i vilka tankar som kan gå igenom en om man är adopterad och hur tufft det måste vara när man har så många frågor och funderingar. Det vore väldigt intressant att höra mer om din resa till Indien och vad du fick uppleva där men det berättar du bara om du hemskt gärna vill och vi behöver inte ta det över kommentarerna isåfall heller. Och det var inte alls en dålig bild på dig, du såg jättefin ut.🙂

    Pussar och kramar❤

  2. vivi skriver:

    Nej ush vad jobbigt tjejen! Ögoninflammation är inte roliga grejjer😦
    *peppar peppar* så var det väldigt länge sedan jag hade det trots att jag har en del problem med ögonen annars. Jag hoppas verkligen det går över fort, en bommulstuss med ljummet vatten kan hjälpa !

    Jag får läsa den boken o jag får ork🙂 just nu kämpar jag mig fortfarande igenom en faktabok om ätstörningar.

    Igår gjorde jag faktiskt inget speciellt, maken var ju borta så jag satt mest och läste och lyssnade på musik, vilket var riktigt skönt. Jag brukar alltid kolla på TV någongång under kvällen, men igår var det avstängd hela kvällen🙂
    Kram

  3. Anna Katana skriver:

    Jobbigt med ögat:/

    Tro att vädret skulle bli bättre imorgon. Är ju Gbgsvarvet här så hoppas verkligen att det blir det. Detta regn är jag så trött på nu.

    Han är ledig varje helg. Har ett mån-fre jobb. Lyllosen (:

    Jag vill åka till Rhodos. Haha, snackade med sommarplaner med min chef och när jag sa Rhodos hon bara ”Åk dit, det är jättefint”. Vart vill du åka?

    Kramar

  4. camilla skriver:

    usch då:/ hur känns ögat idag?

    Tack igår var en mkt bättre dag:) de va ett prov för o få ge medicin :)gick kalas!

    hoppas verklieg ndu känner dig er kry idag vännen?

    Haha har inget coop här i närheten så får vänta tills jag besöker ett då:D har du alltid vart känslig mot laktos?

    har du planer för helgen?
    kram

  5. Jenny skriver:

    sv: Jag tror man får bedömma från fall till fall, snarare än att dömma ut hela plastikindustrin på en gång. Och jag håller med dig om att hela bilden av plastikindustrin blir skev eftersom det som syns i media är just de där kändisarna och bloggarna som redan ser kanonbra ut men som ändå opererar sig hela tiden, egentligen mest för att de har råd med det, snarare än för att de faktiskt behöver det. Man glömmer ju bort att plastikbranschen faktiskt har en ljus sida också. Offer i bränder, trafikolyckor eller djurattacker som fått ansiktet totalförstört kan få operationer för att återuppbygga sina ansikten igen. Den sidan glömmer man bort totalt.

    I sverige tror jag man är lite mer seriösa så sett, men samtidigt så har vi ju bloggare som Kissie då t ex, eller Isabelle… ström-någonting, som båda två ser kanon ut, som båda två egentligen är för unga och ändå får de rätt till att operera sig. Saken är ju den att även om man är myndig vid 18 så har kroppen faktiskt inte växt färdigt helt än. Många ändras ju som mest runt 20-årsåldern. Usa tycker jag är ganska sjukt på många olika sätt. Deras sjukvård är helt åt skogen! Har man ingen försäkring så låter läkarna en hellre dö än att fixa någon form av avbetalning, men plastikoperationer får man göra hej vilt.:/

    Just det där med att må dåligt över något och att då fixa till det är ju också lite vagt, något jag inte lyckades få fram i bloggen. Exakt hur dåligt måste man må, finns det annan hjälp att få först eller har man bara inbillat sig? Det är därför riktiga konsultationer och möten med kuratorer är så viktigt, innnan man bestämmer sig för att lägga sig under kniven. Många som opererar sig slutar ju inte där heller. De märker hur lätt det är att fixa något och då vill man förbättra allt som inte är helt perfekt. Sen blir många även storleksblinda. Läppar eller bröst kan alltid bli större, och de märker inte själva att det ser hemskt ut efter ett tag.

    Jag vet inte vem Engla är så, och följer inte Kissie, men vet ju ändå någorlunda vad Kissie gjort, och jag håller med dig. Kissie borde inte blivit klassad som lämplig kandidat. Det intrycket jag får av Engla är dock att hon gjorde sin operation för att hon faktiskt mådde dåligt, och om hon då har två barn får man anta att hon var tillräckligt gammal och mogen för att ha en vettig inställning, vilket jag inte tycker Kissie har. Sen tycker jag väl det är galet att förespråka att man ska försöka komma i barnkläder när man är vuxen. Det är inte vettigt någonstans…. Men sen beror det också på hur mycket en sån som Engla förstorat. Att gå från AA till D handlar ju inte om att må bättre, men att gå från AA till kanske B känns vettigt och förståndigt om man nu mår så dåligt.

    Det är verkligen svårt att vara nöjd med sig själv, speciellt när man matas med bilder på hur man ska se ut, vad som är snyggt och vad som inte är det. Jag förstår att du kan få dessa tankar, jag får dem också, men jag tycker att man alltid ska ta till plastikoperation som en absolut sista genväg om inget annat fungerar. Det är bättre och hälsosammare att träna i första hand om det är vikten man inte är nöjd med. Och det gäller faktiskt brösten med. Går man ner i vikt så försvinner oftast brösten fortast.😛 När jag gick ner i vikt gick jag från F-kupa ner till D.😛 Du ska inte känna dig dum eller lat, det är naturligt att man vill ta genvägar… Människan är programmerad för att spara energi så.😀 För min del är det faktiskt näsan jag inte alls är nöjd med. Jag har en typisk romansk näsa, som känns stor och lång och ärligt talat är det den enda saken jag är totalt missnöjd med och det är den jag anser förstör när jag ska se mig själv på foton och sånt. Men samtidigt är jag sån att om jag skulle vinna 50 000 på lotto eller något och faktiskt ha råd med operation så skulle jag troligtvis prioritera annat i första hand ändå.😛 Typ en häst, eller en ny bil eller en resa eller…. haha ja, jag är inte så besatt av näsan att det är det första jag skulle göra om man säger så…

    Usch då, jag hoppas verkligen ögat blir helt bra snart, men skönt att det känns lite bättre idag iallafall. Haha, vi har typ samma väder här, fast jag ser riktigt tunga moln som närmar sig så snart kommer väl regnet.🙂 Det är tyvärr så när man bor mitt ute på en mosse. Molnen ”fastnar” över mossen så det regnar oftast ganska länge när det väl sätter igång.😛

    Ja, om det är något du är intresserad av så är det ju bara övning som gäller.🙂 Det finns massor av bra tutorials på youtube. Jag kollar där väldigt ofta för att få inspiration eller lära mig något nytt.🙂

    Haha, nej det vore ju inte bra att blanda ihop sin kurslitteratur. Jag hoppas iallafall att du kommer tycka den är intressant.:/ Haha tack gumman.<3 Tycker att du också är väldigt smart och har mycket insikt i allt vi pratar om.🙂 Men jag har alltid varit sån. Jag kan lite om mycket, och det beror väl mest på att jag kastar mig över allt som är läsbart.😀 Då lär man sig saker till slut.🙂

    Ja, jag håller med dig. En gång i tiden tyckte jag väl att det var lite konstigt att det fungerade att sälja sprit privat utomlands, men inte i Sverige, men nu kan jag faktiskt förstå varför det är så, framförallt när jag pratat med Jonnes mamma om det. Då skulle det bara handla om pengar och affärerna skulle inte bry sig om ifall en kund super ihjäl sig. Fast lite konstigt är det för halva tjusningen med att vara i England är ju att man kan hitta en butik som är öppen 24/7 som säljer sprit. Men utomlands är utomlands. I sverige är vi inte lika bra på att kontrollera vårat drickande som de är utomlands.

    Ja, vi har räknat ut en budget så att vi ska ha råd med en 3:a, och det beror ju främst på att vi också vill ha ett kontor/gym. Jag är lite emot att ha datorn i vardagsrummet eftersom vi ska försöka få in både salamandrar och eventuellt ett piano där och det är inte megastort, och vi båda vill verkligen inte ha något elektroniskt i sovrummet (utöver en radio så jag kan lyssna på musik så jag kan sova). Jag vet precis hur det känns att ha allt i ett och samma rum. Jag hade ju en etta i Värnamo när jag pluggade och man är inte alls lika harmonisk som om man har ett eget sovrum som är till för bara just det. Sen kommer ju kontoret även vara en egen liten pysselhörna där jag kan rita och måla, fixa naglarna eller allmänt pyssla som jag kan göra ibland.🙂 Men det låter bra om man kan sätta upp en hörna i vardagsrummet. Så hade jag det i Gislaved när jag bodde hos min sambo. Då satte vi en hylla som avskiljare så det blev två rum i ett.🙂

    Det är lätt att man inte känner att det är ens eget om man flyttar in hos någon sådär. Man har ju inte fått vara med och bestämma från början och så. Men då ser ni på samma sätt som vi gör då. Att det är dumt att binda upp sig på en bostadsrätt om man ändå vet att man inte ska stanna.🙂

    Haha, ja jag sälja donuts och kaffe så kanske det blir lite lugnare i Hillerstorp om nätterna… eller… ja, det är ganska dött här i vanliga fall visserligen… xD Jag håller med dig om att det är lite obehagligt med vind. Jag har hellre regn än blåst.:/ Fast för min del tyckte jag att det blev värre efter stormen Gudrun. Men det är för att det står en massa tallar precis utanför lägenheten. Nu står bara 1 av 4 kvar och man vet ju aldrig om den sista får för sig att rasa ner rakt på lägenheten.:/ Sen förstår jag att du tycker det är obehagligt med ljudet av vind. Det låter ganska olycksbådande när det knakar och tjuter…

    Det är inte så farligt att bo med min mamma igen så sett, eftersom jag ändå har mitt eget rum och så. När jag jobbade så sågs vi knappt eftersom jag jobbade kväll. Sen är jag ju väldigt sällan hemma på helgerna heller. Men ja, man märker att vi inte är på samma nivå vad gäller allt längre…🙂 Haha, ja det vore kul att bjuda dig på något.😀 Jag tycker det är jättekul att laga mat så länge det är till någon annan.🙂 Men jag har ca 400 recept sparade på min dator som jag försöker variera emellan. xD Men jag testar alltid en massa nya saker så vet inte om jag egentligen har någon specialitet… det är väl isåfall rostad paprika- och vitlökssoppa, eller köttfärsfylld canneloni med en massa tomatsås.😛 Båda två är nog dessutom ganska laktosfria.😀 Vad tycker du om att laga för mat och vad är din specialitet?

    Det låter som en kanonidé at skriva en bok, och jag skulle garanterat läsa den.😀 Jag vet ju att du skriver väldigt bra och det är definitivt något att förmedla både för andra adopterade och för de som inte alls har någon insikt i den världen.🙂 Oj, nu blev jag helt blank i skallen bara för det.:/ Jag vet ju att du besökte barnhemmet du kom ifrån när du var i Indien, men vad besökte du mer? Hur länge var du i Indien? Jag börjar så så länge iallafall så kommer jag säkert på tusen frågor sen.😀

    Hoppas du får en superskön dag. Massa pussar och kramar!❤

  6. Anna Terneborg skriver:

    Vad skönt att det antagligen inte är ögoninflammation, men tråkigt ändå med ögat! Hoppas det går över snart så du slipper det.

    Svar: Ja, men verkligen. Det är en sådan serie man kan se om och om igen, hur många gånger som helst. Det inte är för intet som den fortfarande sänds på TV, och antagligen kommer göra det i flera år framöver. Vem är din favorit? Själv gillar jag Chandler allra mest🙂

    Det är en mysig film om tre äldra herrar som har hand om en liten bebis då mamman dör, har jag för mig.. Det var så länge sedan jag såg den! Men den är absolut sevärd, rolig och mysig som sagt.

    Tack, det har jag haft än så länge! Hoppas du får en fin fredag/helg du med. Kram

  7. Lisa skriver:

    Inte roligt med ögoninflammation/infektin eller vad det än är! Hoppas verkligen att du blir helt återställd snart! Förresten, härligt med a fine frenzy, har lyssnat på henne i åratal och hon håller än!

    Sv: Ska ägna ett helt inlägg åt den där gitarridén när jag väl fixat klart det. Sedan som du säger, så tror jag att alla gillar musik! Sedan att man har olika musiksmak är en sak och själv är jag väldigt svag för gitarrister (tur då att min sambo är det😉 Måste absolut kolla in de affärerna som du tipsar om och ska försöka ta mig dit på skattjakt någon dag…
    Det är nog helt normalt att man skaffar sig någon slags distanskärlek till personer som besitter sådana drag som man i normala fall är lite svag för. Mc Dreamy säger jag bara och du inser att vi sitter i samma träsk:P

    Underbart med boklista! Angående klädesbilden så tackar jag än en gång för berömmet, för komplimanger det värmer alltid, men de om ens utseende värmer egot som vi alla har, lite extra. Sedan är jag för normalviktiga kvinnor, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag hör till detta spann själv, men jag tycker helt allvarligt att det är jobbigt att se förtunna människor, så som anorektiker. Givetvis är det inte bra heller när det pendlar för mycket åt andra hållet heller, men någonstans där i mitten tycker jag är ett sunt ideal. Sedan har ju som sagt alla olika mått för vad lagom är, men för mig är det att kunna använda sin kropp till det man vill, vara nöjd med den och äta det man tycker är gott.

    Blondinbella är smartare än vad man tror och hon har gått igenom mycket skit som yngre så det var verkligen inspirerande att höra henne föreläsa i söndags! Dock så håller jag inte heller med henne politiskt sett! Blev förresten tipsad av min kusin som läst på Trendensers blogg att ett bloggforum skulle gå av stapeln och eftersom jag fick infon så snabbt så hann jag kontakta Frida på Trendenser och norpa åt mig en biljett! =) Men vad händer i helgen då? Några planer eller ska du bara vara? Kram

  8. Paparazzibecka skriver:

    sv: yeah. Stressar hela tiden med massa så har inte hunnit svara än. Men vill, måste bara samla mig och få lite lugn och ro vilket inte lär hända just nu..
    Hoppas du mår bra. Tror jag börjar bli förkyld igen.😦

    KRAM

  9. USh för ögat =( Hoppas det inte är ngt allvarligt…Synd det där med ringar för dig du får ha sådana som man ändrar själv;) Åh känns kul att ha börjat jobba lite..

  10. Felicia skriver:

    Hoppas verkligen att det inte är ögoninflamation, har du kollat upp pollenallerig osv? Ibland kan jag få så vid grövre allergi. Hoppas att vädret blir finare, själv hoppas jag att det inte blir det då jag ligger inne…krya på dig!❤

    SV: Nej jag mår inte alls bra, sitter uppe nu för att jag inte kan somna om pga värken, om en halvtimme kan jag ta en ny värktablett, så får bara sitta uppe och vänta.. gör så ont😦
    Har fått 4 mediciner, får hoppas att det hjälper…

    Där har vi problemet, tar studenten 1 juni, och har inte tid att vara sjuk, har så mkt saker… hinner inte…

    puss

Kommentera

