Comedy

Ja, man ska inte underskatta skratt!
Som det kända ordspråket säger ”ett gott skratt förlänger livet”.
Eftersom att det känns lite som att jag har bloggat om väldigt tråkiga saker, mesta dels min vardag, som – lets face it – inte är det mesta spännande i hela världen. Ja, jag erkänner. Så tänkte jag att jag skulle kolla runt lite eftersom inspiration på nätet, det finns en Twitter-feed som sajten Plinky har och där kan man få tips angående ämnen att skriva om, eller allmänt fundera kring. Jag scrollade och hittade denna:
”Who’s your favourite comedian?”
Lite roligt, den frågan postades den 23 mars (min födelsedag).
Frågan i sig är rätt svår att besvara dock, för jag har ett par, men jag tänkte lista mina topp-3!
Först har vi:  Eddie Izzard som för övrigt kommer hit till Stockholm snart, jag var och såg honom Live här när han var på besök senast och det var väldigt häftigt måste jag säga. Eddie är en brittisk komiker och skådespelare. Det var hans show Stripped som jag såg när han var här (det finns andra YouTube klipp från den showen) det YouTube-klippet jag delar med mig här nedan har inget med ”Stripped”-showen att göra dock.

Det är de första minutrarna som är väldigt bra, det han säger om Q. 
Andra komikern som jag gillar är: John Cleeseengelskman och ni känner säkert igen honom från serien Fawlty Towers eller tillsammans med gänget som bildar: Monty Python. Det finns otroligt många underbara klipp med honom här nedan följer ett av dem, tagen från deras show ”Flying Circus”.
och sedan, last but not least.
Detta är ingen person, utan ett gäng, det är så svårt att välja bara en av dem: Galenskaparna och After Shave. För mina bloggläsare från Göteborg, kanske dessa inte är främmande?
Vilka favoriter har ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Privat, YouTube och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Comedy

  1. Anna Terneborg skriver:

    Roligt! Min favorit är Jim Carrey, utan tvekan. Tycker han är ett geni rakt igenom och hans tajming och pricksäkerhet är outstanding. Absolut min favvo!🙂

    Svar: Ja, vi brukar ju tycka ganska lika🙂 Hoppas du inte blir besviken då!

    Kram och godnatt

  2. Malin skriver:

    Galenskaparna och After shave gillar jag med, har gjort sen jag var liten🙂 Annars har jag inte några direkta favoriter… Kram

  3. Min favvo komiker är Lee Evens. Super rolig med sitt kroppsspråk som heter duga. =) Har inte kollat in dina favoriter, men ska ta en titt. =)

    Jag fyllde i fredags. Tackar för gratulationerna. Le rouge va verkligen exclusivt. Men häftigt ställe i ett källarvalv med moulin rouge inredning… så klart. =) Jag åt tonfisk och den var super god (men lite för mycket salt) och mina vänners mat var också super god. Drack en dyr cocktail som hette East India No1 och den var svindyr… men det godast jag druckit på länge. Rekommenderar restaurangen stark, men det är ju inget man går till varje helg. Vår nota blev på 500kr/skalle… så helt Ok för en sån kväll.

    Paolos bok ”Veronica bestämmer sig för att dö” skulle jag verkligen vilja läsa. Läste klart ”Segraren står ensam” igår. Verkligen super bra. Boken handlar om människor syn på status, sig själva och andra människor…. kan man säga. Läste nyligen en bok som hette Pojken i randig pyjamas, som också finns på film. Jag gillar böcker man får gråta till och det gör man av och med denna. =) Böcker av Carlos Ruiz Zafon är också himla bra… lite overkliga men inte aliens-overkligt om du förstår vad jag menar. =)

    Kram kram

  4. – Haha, lägger nog upp en bild imorgon. Sitter i pyjamas just nu, blir nog inte världens finaste bild.😉

    Det kommer vara värt det!

  5. Felicia skriver:

    Ett skratt förlänger livet sägs det ju, så det ska vi inte glömma! Jag gillar mkt standup! haha

    SV: Magdansuppvisning😀

    Det ingår i etologikursen jag läser just nu, lite sådär lagom kul😀

    puss

  6. Antropologi Michaela skriver:

    Alltså han äger den där Izzard! Annars gillar jag buktalaren Jeff Dunham, grymt duktig. Han har en del material utan docka som också är fantastiskt skoj!

    • rhulth skriver:

      Hej Michaela,
      kul att du hittade dig hit, till mitt ”humble abode”, vet inte om mitt bloggande är vidare intelligent just nu, ibland slår jag till med mer analyserande inlägg, men på senaste har det mest varit ”idag-har-jag-gjort-det-här”-stuket på det hela. Så don’t judge too hard ^^. Jeff Dunham är rolig, jag såg någon annan stå-uppare förra hösten, något program sänt från USA som visades på Comedy Central, men kommer inte ihåg namnet på den killen, ska ta och kolla upp vid tillfälle, han var väldigt rolig!

      Kram

  7. – Det finns alla möjliga sätt att färga det på. Hårfärg (fungerar väl bäst), spray och hårmascaror. Det sist nämnda är jag lite sugen på att prova faktiskt! Lätt att tvätta bort också om man inte trivs i det.
    Det går ju med kort hår, luggen (inte hela) skulle ju vara snyggt om man färgade lite.🙂

    Skolan och stallet, din då?

  8. Men ah vad segt med Instagram där, undrar vad det kan bero på då?Varför det är så?
    Åh helgen har bestått av trädgårdsarbete & båtåkning, grillning;)
    Ja det är han en riktig linslus OCH busunge!

  9. angelica skriver:

    sv ja jag får toppas det. dock suger livet just nu så det blir väl inte en sån bra dag idag heller!
    i helgen har jag umgåtts med pojkvännen, pluggat och rensat mitt rum inför flytten, själv?

  10. Anna Katana skriver:

    Galenskaparna är ju helt klart en favorit (: Sen älskar jag Magnus Betnér, han är min absoluta favoritkomiker.

    Tack är alltid lika roligt att höra att du tycker om att läsa om mitt gymnasieliv. Nej de inläggen på lunar försvann ju när allt lades ner. Men jag skrev faktiskt ut en del därifrån innan det lade ner så jag har det mesta därifrån också (: Inget kul med dystra inlägg:/

    Ja, är bara lite jobbigt att jag inte kan koppla av när det bara är en ledig dag.

    Kramar

  11. camilla skriver:

    Visst är det underbart och härligt att skratta?:D vet faktiskt inte vem min favorit är finns många brahehe🙂 dock gillar jag robert gustafsson. han har gjort mkt bra haha🙂

    ååmen tack vadsöt du är<3själv tycker jag nog inte att jagpassar såbrailångklänning hehe. har du någon?
    absolut, jagdrackmilkshake för ossbådahihi🙂 finnsde ngtsom slår mcdonaldsvanilj milkshake?

    Har det gått brai plugget i dag? gjorde ni något skoj?
    hoppas du får en fin eftermiddag:)

    kramar

  12. Eleonore skriver:

    Så sant så, med humor kommer man långt och är perfekt att lära känna någon genom att skratta😀 Livet är ju för kort för att ha tråkigt hela tiden!

    Ja det var riktigt härligt men blåste ganska bra här med. Gäller att trotsa vinden för här blåser det jämt haha. Men det är skönt att kunna sitta ute mer och mer och bara njuta. Ta med sig lite picknick och ha det trevligt med sambon eller vänner! Håller med dig om att det är skönt att ha sluppit snö och regn i helgen iaf🙂

    Va roligt att du uppskattade intervjun, tänkte att någon gång är det dags att köra den med mig också, är ju själv en bakbloggare😉 Som du säger är det nog kul för läsarna att läsa trots att det för mig är självklara svar.

    Så roligt, det hade jag velat ha på denna Trädgårdsmässa med men fanns bara korv och kroppkakor att köpa😛 Kul när de anstränger sig så och gör något som passar tillfället som blommor på kakorna även om de inte var riktiga!

    Hur går det i skolan, har ni långt kvar innan ledigheten?🙂

    Kram fina du

  13. Anna Katana skriver:

    Nej dagen bara går sen är jag helt plötsligt på jobbet igen tycker jag. Förstår ingenting.

    Kollade på programmet han har på tv nu för ett tag sen men det verkade inte vara någon höjdare tyckte jag, så blev besviken på Betnér där måste jag säga. Sen kanske jag egentligen skulle ge programmet mer än en chans (:

    Kramar

  14. – Okej, ja det låter ju jättefint!
    Okej, härligt att ha skrivit klart🙂

  15. Jag har varit lite off på blggen. MEN jag hoppas att du hade en riktigt trevlig Valborgs och har haft en fin start på Maj månad!

  16. Leone skriver:

    Haha det finns så mycket underbart man kan skratta åt🙂 Jag har ingen självklar favorit, jag har lätt för att skratta.

  17. jossaaan skriver:

    Vi såg en film som heter ”Trust”. Den var verkligen hemsk. Inte skräckfilm hemska utan den var tung psykiskt. Usch då, skar i hjärtat.😦

    Sv: Har sån resfeber nu. Dagarna skulle kunna gå lite snabbare, hehe😉 Kom ihåg att du tipsade om några ställen i Rhodos som du tyckte vi skulle besöka, ska försöka klämma in det någon av dagarna!

    Jaa, jag vet inte. Kan nog hända att det beror på vädret. Hoppas det blir bättre snart, det är aldrig kul att gå runt och ha sjuk hals..

    Hur har din dag varit?

    Kram

  18. Jag gillar också att läsa böcker på engelska…. det blir bättre på något sätt tycker jag. Då får jag se till att införskaffa den så snart som möjligt (Veronica bestämmer sig för att dö), om du säjer att den är jätte bra. ”11 minuter” lyssnade vi på på ljudbok när vi var på roadtrip till Frankrike sist, den tyckte jag var bra… men jag tycker ”Segraren står ensam” är bättre.

    Jag vet faktiskt inte vad det var i den mumsiga drinken, förutom konjak. =)

    Kul att du tycker om mina inlägg.

    Trevlig kväll på dig.

    Kram kram

  19. Jag har ni beställt ”Veronica decides to die” från Amazon… och fler böcker. Blev lite shopping sugen. =)

  20. Jenny skriver:

    Eddie Izzard är min absolut favorit!! Har alla hans filmer i min ägo.😀 Monty Python är också fantastiska, annars är jag inte mycket för komiker och brukar ha lite svårt för stand-up comedy. Stephen Fry är dock en annan favorit, likaså Craig Ferguson.🙂 Sen är jag svag för ”dum humor ala Jim Carey” när jag är på det humöret.😀

    sv: Tack så mycket gumman! Jobbet är på systembolaget och är ”bara” ett sommarjobb, men det är ju bättre än inget.😀 Får se hur det blir med det.🙂 Blev det någon fika på uteserveringen? Själv var jag i Skåne hela helgen, fram tills idag (måndag) och vi hade soligt men väldigt blåsigt väder. Som det alltid är i Skåne. 😛

    Usch, det låter inte som någon höjdare. Jonne är också lite pollenallergiker och kör på ögondroppar ibland han med. Jag antar att det här är värsta tiden nu när allt börjar slå ut.:/

    Haha, jag tycker det är lite kul eftersom jag själv är halvt värmlänning. Jonne försöker få mig att minska ner på mjölken eftersom jag dricker så otroligt mycket mjölk och tydligen är det inte bra. Jag försöker skylla ifrån mig att jag är värmlänning då.😛 Jag tror det stämmer ganska bra att det är ett ovanligt begrepp med laktosintolerans i Turkiet. Jag tycker inte du ska behöva gå runt och ha ont hela tiden i Turkiet heller:/ Jag tror att det går att hålla sig någorlunda ifrån mjölkprodukter men jag vet inte om alla rätter alltid är helt laktosfria ändå.:/ Förstår att det måste kännas jobbigt att alltid behöva tänka på sånt. Vet inte om det går att lösa om ni har kök på hotellet och lagar all eran mat själv så gott det går.

    Jag tror jag förstår hur du känner även om det kanske inte är kulturen som är problemet så sätt. Men man får se det som att ”home is where the heart is”. Jag känner mig inte heller hemma någonstans just nu men det beror på så mycket, men så småningom hittar man hem, och det behöver inte vara på en specifik plats, utan att man hamnar på en viss nivå vid rätt tidpunkt i livet. Min pappa har ju samma problem nu. Han var inte hemma i Sverige, men när han flyttade tillbaka till England var han inte hemma där heller som han var förut. Sen är det klart att det är en annan grej när man har ett val, vilket du känner att du inte har haft. Men det måste väl ändå kännas lättare nu än kanske för 15 år sedan eftersom vi har så många olika nationaliteter i vårat samhälle idag jämfört med förr? När jag gick i skolan var det bara svenska och finska barn i min klass och där var jag ”utlänningen” trots att jag var född i sverige. Men jag hoppas du har eller kommer att ”hitta hem”, oavsett vart eller hur det blir.🙂 Du får gärna maila till mig om du vill. Jag lovar och svär på att jag inte kommer sprida ut det. **cross my heart**

    Nej, nu kommer jag nog inte bli sjuk på evigheter. Jag blir sällan sjuk , och har nog inte varit sådär riktigt sjuk att jag måste stanna hemma på minst 15 år. **ta i trä** Jo, placeboeffekten är ju galet stor hos människor så det kan nog vara så att du automatiskt blir yr om du förväntar dig det. Men jag hoppas att det går över. Kan ju vara att du fått en liten inflammation eller något i örat vilket drabbar balansen, eller så har balanssinnet blivit lite rubbat när du inte kunnat gå på foten ordentligt. Det är nog bara att hålla koll så att du inte går med det jättelänge utan att kolla upp det.

    Fast jag har inte märkt att du inte haft så mycket åsiktsinlägg på din blogg ändå.🙂 Jag får faktiskt skylla lite på tid för min del. Inte för att jag egentligen haft tidsbrist utan för att jag har prioriterat min tid till så mycket annat, och därför inte hunnit läsa så mycket som kunnat inspirera till åsiktsinlägg. Men, det är bara att avvakta och se och försöka komma ihåg när man får en tanke som kan bli ett inlägg.🙂

    Vilket härligt nagellack! Tre lager är inte så farligt ändå tycker jag inte… Testa att ta ett lager till och se om det blir den rätta ytan… eller testa att ha en ljus grundfärg under. Det brukar hjälpa lite… Blev sugen på att kolla in Kicks sortiment nu… Synd bara att Kicks inte finns här i närheten.😛

    Oh ja, Göteborg är nog min stad, om jag nu måste välja.🙂 Jag är ju egentligen en lantis-tjej som trivs bäst i skog och i öppna landskap men vore härligt om just Göteborg var närmsta stad.🙂 Fast får jag välja vill jag bo så pass ute på landet att närmaste granne ligger minst 1 km bort!😀

    Jag förstår att ni kanske har lite andra tankar vad gäller Side, eller Turkiet överhuvudtaget. Men hur gärna vill du utanför Europa? För om du kan tänka dig att åka inom Europa och om vill ha sol-och-bad och historiska ruiner så är ju Grekland kanske ett alternativ? Jag vet dock inte alls hur det är med engelskan i Grekland eller hur det är om man är laktosintolerant, men det är ju billigt där nu och ska tydligen finnas galet billiga resor dit i sommar också… Spanien och Portugal är också billigt och under sommaren är det ju galet varmt och skönt där. Eller någon av kanarieöarna kanske? Jag hoppas iallafall att du kommer iväg på en resa och att du isåfall får det underbart!!

    Hoppas att du haft en kanonhelg och att du får en fortsatt bra vecka vännen! Vi hörs snart ien! Kramar i massor!!

Kommentera

