How to proceed?

Anne Emond är bra och hon har flertalet sådana här små ”serier” som jag känner igen mig i. Denna bland annat. När jag har läst en bra bok, då kan jag verkligen känna mig tom inombords, som att något fattas. Boken som jag läser just nu till exempel: The Confession av John Grisham, den är grymt bra och det känns som att man har sett en film varje gång, när man lagt ned boken. Jag kan komma på mig själv med att tänka ”men vad var det ifrån, var det en film jag såg?” och sedan kommer jag på att det är i boken jag har läst det. Det är sådan himla härlig känsla.
Snart börjar sommaren närma sig och visserligen ska jag jobba större delen av sommaren, men jag ska nog ha tid att läsa igenom ett par skönlitterära böcker, ska äntligen ”få” beställa mina 15 böcker som jag har samlat ihop på Bokus hemsida, har ju mina presentkort att utnyttja, åh så jag längtar! När jag har beställt hem ordern så lovar jag att publicera hela listan och sedan ska jag verkligen försöka att för varje bok skriva en recension. Har ni läst några bra böcker på länge?
Hur har er fredag varit?
Morgonen var lite stressig, men kom sedan iväg och hade en jättemysig fika i stan med L som jag inte träffat på ett par veckor. Det var härligt och vi pratade på både länge och väl och tog oss en liten promenad också i slutet. Det har varit en väldigt bra dag egentligen och har fått litteratur läst också så jag är nöjd. Snart ska jag nog bädda ned mig själv i sängen dock, börjar bli lite trött. Resten av helgen handlar nog om plugg, men ska försöka hitta på något roligt också, men har hört att det dåliga vädret ska återvända, surt!
Hur ser er helg ut?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker, Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till How to proceed?

  1. – Haha, jo det är samma för mig! Men det var fint ändå.

    Ja verkligen. Ja så är ju tanken och sedan studera vidare i Stockholm. Men då blir det både studielån och flytt och ja… kostnaderna drar iväg! Men man kan ju alltid drömma.🙂

  2. – Ja eller jag tror att jag vet i alla fall. Journalistik.🙂

  3. Anna Terneborg skriver:

    Jag har inte läst en bok på jättelänge, tror allt att jag får försöka ta upp läsandet snart🙂

    Svar: Jag älskade filmen! Den var verkligen grym, och rolig🙂 Se den!

    Idag är jag på jobbet och ska vara här några timmar framåt, sen väntar middag hemma hos mina föräldrar. Vad ska du själv hitta på?

    Kram på dig

  4. – Jasså, vad tyckte du om det?🙂

    Tack så jättemycket fina du!

  5. – Jaha, så tråkigt! Ja det är väl väldigt krävande att studera, det gäller att man verkligen vill plugga. Man måste hitta den där motivationen. Jag tror det är bra att ta ett år, precis som du, med en paus från pluggandet och jobba.🙂

  6. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, så brukade det vara för min del förut med. Men så har det inte varit på länge, blir för fast i mina serier för att jag skulle vilja lägga mig i sängen och läsa en bok. De senaste jag läste var fjärde Twilight-böckerna, innan dess var det år sedan jag läste en bok.

    Hoppas du kommer tycka om den lika mycket som jag då! Men gillar du sådana filmer så gör du antagligen det, man vet ju vad man får och uppskattar det!🙂

    Okej, låter som en bra lördag i varje fall. Blir det mycket plugg eller bara en del? Kramar

  7. Anna Terneborg skriver:

    Haha, inte fjärde Twilight-böckerna, utan alla😉

  8. Bokrekommendationer… hmm… jag älskar att läsa. Just nu läser jag ”Segraren står ensam” av Paolo Coelho. (Tror det stavas så)… vilket är en kanonbra bok. Men jag har samtidigt lyckats lägga boken ifrån mig…. så det är inte den bästa, om du förstår vad jag menar. Vad tycker du om för böcker?

    Helgplaner… ikväll ska jag och kärleken ut på middag med två vänner till oss. Ut och käka middag på Le Rouge i gamla stan….se får man se hur det slutar. =)

    Uppdatering: Ingen förändring på avokadon.

  9. Jag läste för snabbt… trodde du var ute efter rekommendationer. men du undrade bara om vi läst något bra. =)

  10. camilla skriver:

    ska bli kul o se vilka böcker du bestllt🙂 själv har jag inte läst något annat än kurslitteratur på evigheter:O
    mysigt med en fika🙂

    Tack vad söt du är😀

    haha jaa de kan nog vara bra med översättningskort:P de e ju inte sådär jättebra på engelska för det esta hehe. hoppas ni hittat ngt iaf:D

    åå men de örstår jag, kursen låter jättespännande tycker jagmed😀

    låter som en bra helg:) min blir också lugn. ska på konnfirmation idag men annars har jag inte mkt planerat. men de e ganska skönt🙂

    har ni fint väder idag?
    kraam på dig

  11. Lisa skriver:

    Oj vad jag känner igen mig! Precis så är det nämligen för mig också, så fort man avslutat en bra bok eller tv-serie så känns det på något vis tomt. Som att man lärt känna personerna och att man sedan tvingats skiljas från dem, även fast man känner att man gärna hade spenderat ett bra tag till i varandras sällskap!

    Ser förresten fram emot både din boklista (kanske får lite bra tips) samt recensionerna av dem (för att ta reda på om de är läsvärda eller inte).

    Sv: Tack och bock! Kände mig lite obekväm med att lägga ut en klädbild på mig själv, eftersom jag är raka motrsatsen till modellerna som lägger upp dagens utstyrsel. Inte för att det är något fel med det, men det är bara inte riktigt jag! Men jag hoppas också som sagt på Grekland, någon gång…

    Det var bara musikalnamnet som var på engelska, musikalen var på Svenska med Ola Salo i huvudrollen. Grymt bra som sagt! Men Judas var nästan ännu bättree😉

    Idag är det en chill dag med laddning av batterierna från veckan som gått och inför den kommande. Imorgon är det bloggföresläsning med bl.a. UnderbaraClara, Trendenser och Blondinbella som står på schemat! =) Hoppas att du också får en fin helg! Kram

  12. Paparazzibecka skriver:

    sv: tack så mycket! Hoppas du har haft en bra helg än sålänge.
    Jag kommer maila dig snart!🙂

    KRAM

  13. Dennis skriver:

    Denna helgen kommer bara att bestå utav en massvis med slappande och mer därtill!

    -Tack så mycket Rinki!🙂

  14. – Ja det är ju toppen med arbetslivserfarenhet också, vad det än är!🙂

  15. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, det har du rätt i. Det hade hon säkert gjort! Håller också tummarna, allt jag har🙂 Hade varit så himla kul att få se henne bakom jurybordet bredvid Simon, haha.

    Jag älskar sådana filmer! Mer än någon annan genre.. Ska snart kika på första och andra Iron Man faktiskt, blev så sugen efter jag såg filmen igår🙂

    Jag har inte läst den nej, men hört bra om den! Okej, kul att se ifall den blir stor isf. Tvekar dock på ifall den når upp till samma nivå som Twilight-filmerna, innan jag läst den😉

    Stor kram

  16. Leone skriver:

    Åh jag älskar när en bok rycker med en så. Jag kan också känna en en sådan känsla när jag läst en bok.

  17. Regnade lite imorse men sedan resten av dagen så har den varit kanon dock lite blåsigt. Men det hindrar inte oss ifrån våra trädgårdssysslor =) Så ser vår helg ut alldeles för mkt att göra helt enkelt…Nu skall vi bara ta det lugnt här…=) Se på en film;)
    Åh jaaa han är våran lille gullunge, en riktig linslus till råga på allt;)

  18. Tessie skriver:

    Sv:
    Hej sötis!🙂

    Jag har köpt en större resväska för min jag tog med mig upp är en liten och jag får verkligen inte med mig allt jag köpt här uppe i den lilla😛 Så de är dels därför!.. Inga större resor på gång än så länge iaf.

    Det blir att jag börjar jobbet lite senare än den 7e, några papper som fattas som måste in. Men det känns spännande, helt klart!

    När jag flyttar så kommer jag flytta ensam, så blir särbo med J🙂

    Kramar

  19. jossaaan skriver:

    sv: Nu känns det iaf bättre. Har haft tid att smälta allt nu och komma på bättre tankar. Men som du säger, man välger lite med flit att umgås i kretsar så man vet att man kanske kommer se personen.

    Man behöver verkligen tid att bara ta det lugnt! I helgen tänker jag också bara ta det lugnt. Åker ju iväg till Rhodos på onsdag så.🙂

    Kram!

  20. Lisa skriver:

    För det första måste jag medge att jag känner igen mig i bilden :p
    För det andra låter det lite som att vi ser fram emot samma saker till sommaren. Visserligen kommer jag inte beställa hem nya böcker — inte vad jag ”planerat” i alla fall — men det står en massa böcker i pappas gamla bokhylla som jag velat ta mig igenom ett litet tag nu, och det är verkligen bara under sommaren man har tid och ork till det. Även när man får paus mellan studierna orkar man inte läsa en bra bok då man spenderat så mycket tid på att läsa andra böcker/texter.

    Som svar på din fråga; Jag hade ingenting inplanerat för dagen, men i morgon ska jag träffa en av mina bästa vänner som jag inte träffat på… Jag vet inte om det var två eller tre månader sedan (vad är det för månad nu, egentligen?), men det var ett bra tag sedan sist, så det ska bli kul🙂
    Speaking of which, vad sägs om att försöka ses i skolan någon dag?

    sv. Jag förstår ditt resonemang där, och jag håller med till viss del — just att ha så pass smala dockor i sig är inget problem, men det beror också på vad syftet är. Är syftet att väcka så många reaktioner som möjligt för att uppmärksamma problemet med anorexi är det bara att köra på, om du frågar mig, men om man har det bara för sakens skull handlar det såklart om någonting helt annat. Och som jag skrev måste man också väga upp dessa typer av skyltdockor med kurviga(re) dockor — ska man visa den ena sidan av verkligheten måste man visa den andra också. Tyvärr visar man bara den ena sidan redan nu…

    Jag håller med dig fullständigt i att dockorna har konstiga proportioner om man jämför med andra människor, och jag tror inte att det finns någon som skulle bli lika glad som jag om man började använda sig av skyltdockor som visar upp alla typer av personer — långa, som korta, smala som runda… Just det första måste jag erkänna är konstigt att man inte börjat med än; jag kan tänka mig att det är svårt att skapa dockor med former, även om det är på tiden att man sätter fart med att komma på ett sätt att göra det, men är det verkligen så omöjligt att skapa dockor som inte är 1,80 meter lång?

    Kram!!🙂

  21. vivi skriver:

    Hej tjejen! Låter som en bra bok och en bra helg🙂 Själv har jag fastnat i Johan Theorins böcker, nu läser jag Blodläge och den fångade mig från första sidan! Det skadar ju inte att handlingen utspelar sig på mitt älskade Öland.🙂
    Härligt att få beställa hem en massa rolig litteratur, mitt tips (jag ahr iof många) är lila hibiskus (är ganska säker på att det är en bok för dig) Theorins böcker och morgon i Jenin (som jag också tror du kommer gilla speciellt mycket).

    Helgen har varit bra, lagom lugn , blev bjuden på bio & middag av maken, väldigt lyxigt !🙂
    Kramar!

  22. Jasmine skriver:

    Att läsa skönlitteratur är underbart! Jag har själv läst en del nu i vår, eftersom jag har lediga dagar och gärna sitter utomhus och läser. Dessutom har jag som vanligt alltid en bok i väskan och de senaste veckorna har jag haft en sådan lust att läsa så fort tillfälle ges. Just nu läser jag ”Hungraåringen som klev ut genom förnstret och försvann”, ett tips från mamma och en hel rad tidigare omdömen från andra. Och bra är den – och rolig, minst sagt.

    Svar: Tack så mycket för ditt fina beröm till inlägget om en liten kärlekshistoria som inte bör kastas bort. Dina ord gör mig alltid så glad och jag känner mig upplyft. Tack.

    Tackar för berömmet till inlägget om frukost på balkongen.

    Jag kan lite diskret erkänna för dig att kortet som jag visade upp den 6e maj inte är färdigt. Jag blev inte nöjd med det slutgiltiga resulatet, därför ska det göras om och förbättras.

    Ta vara på dig.
    Kram❤

Kommentera

