Raindrops

Idag har det regnat mest hela dagen, inte vidare roligt, jag som hade tänkt ta mig en längre promenad idag igen, men istället blev det en väldigt kort. Jag har i och för sig varit tvungen att sitta inomhus och pluggat ändå mest hela dagen, så det har egentligen inte gjort så mycket. Hade nog varit mycket jobbigare ifall det varit strålande solsken att fokusera på texterna — fast kanske ändå inte, det har varit riktigt intressant att läsa dessa texter om transnationell adoption, sedan är det ju något som står mig varmt om hjärtat.
Hur har er dag varit?
Egentligen har det mesta varit bra idag, dock har jag blivit riktigt irriterad på Gina Tricot, som än en gång har slagit igenom med en ”dockskandal”. För ett par månader sedan drog de tillbaka ett par extremt tunna skyltdockor (ja, tunnare än normalt) och nu ”råkade” denna docka visas på display och den är hemskare än något jag tidigare har sett!

För vad är det här för skit?
Det är ju inte klokt, att företaget sedan försöker försvara sig lite och säga att dockan ändå bär ett plagg med storlek 36 är ju helt sanslöst! Man kan vara extremt smal och ändå ha ”normal” storlek, det handlar ju om längd och benknotor som sticker ut och whatnot. Och hur många har inte sett att butiker brukar nåla ihop plagg bak i ryggen på dem eller sådant? Jag har sett det hur många gånger som helst.
Okej att vanliga skyltdockor också burkar vara smala och sådär, men att visa upp en sådan här docka som ser extremt tärd ut med tydliga revben och allt, det tycker jag är äckligt! Vad sänder det för meddelande till unga flickor som handlar i de butikerna?!

Tack och lov så har de dragit tillbaka dessa dockor då detta kom upp i Aftonbladet igår, ni kan läsa artikeln här. Fy fan, säger jag bara.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Fashion, University och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Raindrops

  1. något som jag tycker, och som jag tror skulle sälja bättre, är att ha dockor i olika storlekar, alltså både spinkiga och feeta. Då är det både överviktiga och underviktiga och alla därimellan som kommer och köper. De som är feta behöver då inte känna sig tvingade att bli smala för att kunna bära den där tighta klänningn som den smala dockan har på sig, om dte var en fet docka och klänningen passa bra skulle de insperera överviktiga att våga klä sig som dem vill.

    Fast jag tror inte att ngn klädaffär skulle våga sticka ut så mkt.:/

    svar: jag tkr att det är bra att du räkna med din syster, även om du aldrig hann träffa henne.❤

  2. nae, den kom inte upp. -.-‘

    Det jag skrev var att de borde ha dockor i olika storlekar, det säljer bättre om man ser det långsiktigt, dock tror jag inte att ngr klädaffärer skulle våga sticka ut så mkt genom att ha en överviktig docka i sitt skyltfönster …:/ men de borde fortfarande ha det!😛

    svar: att du räknar med din syrra tycker jag är bra, även om du aldrig ahnn träffa henne. Beklagar!<3

  3. angelica skriver:

    sv ja precis! ja det var riktigt kul🙂
    gör så!! den sitter säkert jättesnyggt på dig🙂
    ikväll blir det bara att slappa, se big brother och gossip girl typ🙂 själv?

  4. mejline skriver:

    Jag skulle verkligen inte bli sugen på att handla om det var sådana dockor! Här regnar det hela tiden också, ingen hit att cykla till biblioteket då! Jag borde verkligen plugga också, men det går inte så bra för mig på den fronten för tillfället…

    Oj, svårt att beskriva den kommande avslutningskonserten, men det blir väl typ 2 timmar inklusive paus med lite blandad repertoar, lite eget, lite stråk, lite blås, lite kompband, lite akustiskt, typ så🙂 Och ett medley av alla SMASK-låtar vi har skrivit. SMASK är alltså musikhögskolornas egen melodifestival kan man säga. Kan länka våra bidrag sen om du vill se, nu ska jag lägga mig! Kram

  5. anna skriver:

    ah det suger man blir galen på det, jo klart dom hjälper mig tror inte vårdcentralen på mig står ju dom upp för mig ( då är de bra att ha en enveten pappa) ne men ja dom hjälper mig🙂

    hoppas det, dock vet ja inte om ja klarar de just nu för känns som någon har kört över mig vi får helt enkelt se om de blir bättre eller sämre🙂

    usch dom där dockorna är hemska! tycker att dagens ideal är hemskt över huvudtaget allt är så överdrivet, man får ju inte ha fläsk någonstans😛

  6. Men vad fan liksom.Nu tänker då jag inte handla där mer!! Hur tänker personalen om dockorna, hade vart intressant att höra!
    Jaaa du får prova när du har lite tid över,himla kul iaf!
    Åh du engagerar dig så fint iom att du själv är adopterad!!

  7. Leone skriver:

    Håller med dig helt, det sänder fruktansvärt fel signaler att använda sådana dockor.

    Sv: Jag vet inte riktigt varför det kallas mandelsmör eftersom det inte har någonting med smör att göra, men jag länkade receptet i inlägget om du vill ta dig en titt på vad det innehåller.

  8. MyzaaN skriver:

    Det där är så hemskt. när jag jobbade på vero moda. så var alla skyltdockor tvungna att ha standard mått och det var för att man skulle ha M på skyltdockan ..dels så vet man att börjar det sina i storlekar och någon fårgar så är det en M och för att det är dte som sitter bra på dockan. Men var är samhället på väg >.<

    jo hon är snygg verkligen : & bilderna får mig att tänka på sommren😀 jag ska bara ta det lungt blogga svara på kommentarer söka lite jobb !😀 själv då ? kram

  9. Anna Katana skriver:

    Inte kul med regn alls. Känner ju trött jag blir av detta väder, usch! Men förstår om det är lättare för dig att plugga när vädret inte är på topp.

    Men usch vilken hemsk skyltdocka. Den där kan de bara inte få ha kvar. Helt sjukt är det. Snacka om barbieideal. Tur att de tog sitt förnuft till fånga och drog tillbaks dem. Men att de ens använde dessa från början borde de skämmas för. Vem är så korkad och köper in sådana dockor?

    Påskmaten var riktigt god. Och första gången jag kunde äta av Jansons då den gjordes av rotfrukter istället för ansjovis.
    Och tack för kommentaren om vår sång (:

    Mitt öga mår alldeles utmärkt, fick ingen skada efter handspritsincidenten. Tur det. Jobbar till tre idag sen blir det lugnt hemma. Vad har du för planer?

    Kramar

  10. tusen tack! ja jag hoppas verkligen på burberry!! idag har jag möte hos olika klienter🙂 vad ska du göra idag :)? kram

  11. MyzaaN skriver:

    oh men det förstår jag ;D känner ju likadant! är dock en all ätare så kommer nog köra lite blandat hella vår/sommar! har ju alltid sån beslutsångest😉

    Känns så dumt verkligen, jag skulle aldrig vilja se ut sådär:/ oh det hoppas jag du hinner😉 kan vara skönt atty ta det lungt! kram

  12. jossaaan skriver:

    Vilken tur att de dragit tillbaka dockorna. Liksom det är sånt här som får mig att må dåligt över min kropp!

    Mixed signals helt klart. Men jag kan inte fundera på det har jag kommit fram till.. Visst jag skulle göra vad som helst för att ha samma sak som förr med denna person, men man kan inte hålla på att gå fram och tillbaka hela tiden och bara trampa på samma ställe.

    sv: Åååh, Logan. Så himla cute, ville bara krama han! :’)

    Hur har din påsk varit?

    Kram!

  13. Thessan skriver:

    Tack, hade en toppendag. Hoppas allt är bra med dig

  14. anna skriver:

    Jo ja mår bättre nu än va ja gjorde i morses iaf men blev vårdcentralen idag men jag har troligen inte lunginflammation och jag fick ut medicinerna! men dom säger emot sig själva på vårdcentralen, sen räknade ja och mor på det ja fick ut och hade kvar det kommer inte räcka iaf, men har ju nu iaf🙂

    visst är de så att en vuxens röst hörs mer liksom :O

    usch ja sådana dagar kommer och dom är inte roliga! ja skulle teknsikt sett kanske behöva gå ner n¨gra kilon men de är ju mitt problem och känner att ja vill inte gnälla över sådant på min blogg, tror inte att man skulle ha så många som kommenterar då heller om du förstår🙂

  15. camilla skriver:

    Usch vad tråkigt väder vi har fått:/ regn hela tiden ju.menvisst e de mysigt med regnpromenader ibland:) fast inteigår haha^^

    Jag reagerade också starkt på den dockan,kläd dockor e ju grymt smala i vanliga fall och denna är extrem. inte okey!
    Vill man se ut så?är det dagens ideal?
    Visst är de konstigt de där med kroppsuppfattning? jag trodde jag ville vara en 3 men såvar det inte, jagförstår interiktigt hur man kan se sig själv så fel om du förstår?

    Skönt att du läst klart:) hoppas de går riktigt bra för dig😀❤

    Massor med kramar fina<3 du görmig alltid såglad:)

  16. svar: jaha så det finns docker i större storlekar?😮 mjoo, anledningen till att kanske aldrig stött på det är väl att jag är ganska liten för min ålder så har väl aldrig varittvungen att gå in i dem avdelningarna då.😮

    Fast tycker fortfarande att man i t.ex H&M och Gina borde skaffa dockor i alla storlekar, det bidrar till att det blir lättare att skita i idealen. I alla fall enligt mig. x)

  17. Jasmine skriver:

    Fy, dockan som du har bild på i inlägget ser vidrig ut. Inte konstigt att många unga kvinnor insjuknar i ätstörningar…

    Svar: Tack, jag skulle bli mycket glad om jag vinner.

    Jag och R försöker komma överens om en film som passar oss båda och det brukar för det mesta gå bra. R är inte så svår att anpassa sig till.🙂

    Jag blir mer och mer inställd på att jag ska flytta ihop med R och med tiden blir det lättare att hantera tankarna. R måste först och främst stå i täten i jakt på lägenhet och när en gemensam bostad finns kan jag ta tag i jobbsökandet. Jag uppskattar att du berömmer mig, min personligthet. Du hjälper mig att tro på mig själv.

    Så länge familjesammankomsterna inte blir alltför plågsamma är det kanske okej att inte vara förtjust i alla släktingar.

    I lördags kom snön ganska kraftigt under dagen, men mot eftermiddagen sken solen igen och vädret var faktiskt fint. Både jag och Tessie var dock rejält blöta om fötterna, men kallt var det lyckligtvis inte.

    Fin är du!❤
    Kram

  18. Lisa skriver:

    Jag måste vara den enda som tycker att det finns någonting positivt i dockan, men allt beror såklart också på VARFÖR man bestämde sig för att ställa fram den från första början.
    Saken är ju den att det finns kvinnor som är så pass smala, som är så pass sjuka i anorexi. De förtjänar också att kunna ha kläder på sig; att inte kunna ha några stärker inte direkt deras självkänsla. Samtidigt kan det också bli ett sätt att bli konfronterad. Man ser sällan sig själv såsom man är när man tittar in i en spegel. Man får en tydligare bild av hur man ser ut när man ser en annan person med samma kroppsbyggnad. I det här fallet är den andra personen en docka.
    MEN (jag måste verkligen skriva med det här också) om man ska ha en sådan pass smal docka måste man balansera upp det med en docka med större kurvor. Även rundare tjejer förtjänar att ha bra kläder som sitter bra. Om man är lite större ställs man ofta inför att antingen bära någonting som sitter för snävt och som därmed blir osmickrande, eller så får man bära plagg som är lika formlösa som papperskassar. Det var i alla fall så det var för mig…

    Kvinnor (och män) kommer i alla olika storlekar. De förtjänar alla att bli representerade på ett eller annat sätt.

    Puss&Kram!🙂

Kommentera

