”Fantastiskt av dig att göra detta”

Alla känner vi väl igen Carola?
På Aftonbladet.se idag så har det varit en del rubriken om denna kvinna, Carola 45 år gammal ska nämligen adoptera en dotter från Sydafrika, en liten Zoe. Hon berättar om hur hon känner sig för ung för att inte bli mamma igen och att hon gärna hade velat skaffa fler barn, men att det helt enkelt inte har blivit så. Idag har hon sonen Amadeus som är 14 år.
Allmänt så har jag varit lite negativ till sådana här kändis-adoptioner, det har känts som att det har blivit en hype liksom, att adoptera barn har blivit en trend. På ett sätt är det ju bra att allmänheten, via dessa kändisar, har fått upp ögonen för dessa barn som finns därute i världen redan och som behöver bra hem! Men när man adopterar många, och redan har en sådan stor familj såsom Brangelina, ja det känns lite konstigt. Angelina och Brad är ju väldigt stora inom skådespeleriet och är säkerligen iväg väldigt mycket, men jag ska inte säga så mycket, jag vet ju inte hur de balanserar sitt privatliv. Men det som jag känner mig negativ är liten den olustkänslan som skapats med denna ”hype” att det nästan känns som charity, välgörenhet! att adoptera ett barn, kanske som ett sätt att uppmärksammas i pressen  ”titta vad snäll jag är”. Det, känns fel enligt mig, nu vet jag inte om det är så att kändisar har gjort det för sådana anledningar, förhoppningsvis inte för det vi inte får glömma är ju att det är barn vi pratar om, människoliv! Det är inget trendigt. Vilket också går ihop lite med det jag skrev om häromdagen, att man inte ska skaffa barn bara för att man känner press från samhället att man borde det. Sedan är jag ytterst tveksam till att dessa stora kändisar (om man ser till USA i alla fall) går igenom samma granskning som par här i Sverige, som vill adoptera. Rikedom och kändisskap är inte nödvändigtvis något väldigt bra.
Att Carola vill adoptera ett till barn är helt okej, sedan att jag inte alltid har gillat henne och än idag inte riktigt vet vad jag står då jag kommer ihåg uttalande från henne om någon rullstolsbunden som var i publiken på ”Allsång på Skansen” och hon hade uttryckt sig om att denne fick skylla sig själv, att det var guds straff eller något, att det på något sätt måste ha varit förtjänat. Alltså sure, hon får vara troende, men hon ska inte uttala sig på det sättet om andra människor. Men nu går jag bara på vad tidningar har sagt, så jag vet inte hur sant det uttalandet var.
Men för att återgå till dagens artiklar i Aftonbladet.se så blir jag förbluffad över människors så kallade lyckönskningar till Carola. Såsom läsaren Håkan som skrev ”Fantastiskt av dig att göra detta”, och ja, då känns det för mig som att man är tillbaka i välgörenhetsspåret. Jag bloggade om något liknande förrförra sommaren då jag praktiserade på ett café och min chef som jag hade då sade att det var så snällt av mina föräldrar att adoptera mig och min bror. Ja, visst är det fint och visst är jag otroligt glad över att jag har fått komma hit, men det känns ändå konstigt att höra det uttryckas på det sättet. Men vadå snällt? Visst, läsaren Håkan kanske tänkte på att Zoe kanske inte hade vidare bra levnadsförhållanden tidigare, men inte brukar man väl säga ”vad fantastiskt av dig” när det gäller biologiska barn? Och säkerligen så finns det ju självisk aspekt i det här också, hon vill ju ha ett barn. Jag tycker att vill man bli mamma så är det jättefint och bra, men ska man ha sådan typ av beröm för det?

Här och här, kan ni läsa artiklarna.

Nej, det kanske bara är jag som reagerar extra över detta eftersom jag är adopterad själv.
Hur känner ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till ”Fantastiskt av dig att göra detta”

  1. anna skriver:

    ja precis🙂

    denna dagen har varit dö bra har fått massor med gjort sj då?

  2. Clementin skriver:

    Jag tycker att det är helt galet att tycka att det är ”snällt” med adoption. Man skaffar barn för att man vill ha barn, oavsett hur man skaffar dem. Eller, det borde vara så iaf, och jag är rätt säker på att de inte släpper igenom folk som vill rädda världen genom adoption när de gör utredningarna och allt sånt i början. Att skaffa barn för mig handlar om en instinkt och en djup önskan hos mig att vårda och älska och få vara med när en liten blir stor. Jag och N pratade redan i början av vårt förhållande, innan jag blev gravid med Y, att om vi inte har lätt för att bli gravida så försöker vi adoptera så snart som bara möjligt. Inte för att vi vill hjälpa ett barn (det finns andra sätt) utan för att vi verkligen ville ha vår egna lilla unge att älska och skämma bort.❤

    Stackars det barn som blir adopterat som välgörenhet.😦 Alla barn förtjänar att vara önskade och älskade som sig själva. Inget barn ska behöva växa upp med någon sorts tacksamhetsskuld till sina föräldrar. De ber inte om att få komma till oss, oavsett hur vi får dem så får vi dem för att vi vuxna vill det. Sen är det vår förbannade plikt att älska dem till vanvett, inte att gå runt med egentillverkad gloria och känna oss duktiga.

  3. Clementin skriver:

    Kanske ska tillägga att jag inte tror att Carola adopterar som någon slags välgörenhet utan pga barnönskan, precis som det ska vara.🙂

    Jag brusade bara upp lite på det där med att det skulle vara fint och snällt… >_<

    • rhulth skriver:

      Jag håller med dig och jag blev så himla paff när min chef sade sådär om att mina föräldrar var så snälla för att de adopterade mig. Nej, jag tror verkligen inte att organisationer här i Sverige tillåter barn att bli adopterade till föräldrar som verkar se det hela som en välgörenhetsgrej, men tänkte mer på USA där man kan köpa sig till mycket och jag har som sagt lite svårt att tänka mig att Brad och Angelina gick igenom någon sådan typ av screening process. Eller vad man ska kalla det.

      Precis, alla barn förtjänar att känna sig önskade och älskade!
      Tack för din fina kommentar vännen❤ det värmer!

      Puss och Kram!

  4. Jag kan hålla med dig lite om såna här kändisadoptioner. Ofta känns det som de gör det bara för att vara så duktiga och snälla, att de kan vara bra för deras rykte eller något. Inte att de faktiskt vill ha ett barn till att vara förälder till och fostra till en bra person. Det är säkert inte så men det är verkligen den känslan man får.

    Hihi ja det är inte det lättaste att strutta runt i klackar, visserligen är de inte skyhöga som många andra utan de är kanske 5-6 cm och ganska rejäla. Men är visst inte detsamma att gå runt på stan här hemma som att gå i sthlm…😛

    Det låter som ni har en mysig påskhelg framför er, visst är det så att alla har mycket för sig men huvudsaken är ju att man träffas över en god middag någon dag iaf🙂 Vi ska till sambons mamma på middag, kan nog bli trevligt.
    Jo precis, menar att det är tråkigt att inte stå sambons familj närmare. Har alltid drömt om svärföräldrar som man kommer bra överens med och som man gärna bjuder hem på fika lite då och då men känner inte att jag kan göra det. Jag skulle t ex aldrig ringa till dem själv eller föreslå att träffas utan sambon. Det kan jag känna är lite trist🙂

    Kramar och önskar dig en riktigt glad påsk om vi inte hörs innan dess!

  5. FANTASY DINING skriver:

    Imorgon är den stora dagen!! Imorgon sticker vi till Tokyo.Kram

  6. Thessan skriver:

    Tack så mkt! Bara fint här! Är förhoppningsvis ledig över påsk, mobilen har inte ringt än iaf =) Så det blir en lugn påsk med lite födelsedagsfirande =) Du då? kram

  7. Thessan skriver:

    Tack. Jag fyller på tisdag så det blir lite kalas i förskott =) Glad påsk! Kram

  8. anna skriver:

    åh härligt :D!

    hm imorgon kommer de lite folk hit sj då :)?

  9. svar:
    ja nej de är inte trosor. De är inte ens på nedre delen av kroppen, de där är sånt man enbart har vid intima stunder med sin käraste och inte annars under dagen😉

  10. Anna Katana skriver:

    Håller med dig. Inte ska man få massa beröm för det. För det är ingen välgörenhetsgrej egentligen. Oftast adoptera man för att man har en stark längtan efter ett barn. Sen visst att man hjälper en människa till ett bättre liv men oftast är det ju faktiskt inte därför.
    Och håller med dig om det där du skriver om Brad och Angelina, det känns inte bra på något sätt. Jag tycker inte om dem riktigt för de ska visa sig så präktiga och duktiga som hjälper till överallt. Känns falskt på något vis.

    Nej alltså jag skojade bara om fest på blåkulla med påskkärringarna. Jobbar hela helgen så blir inga festiligheter här inte (:

    Blir det något påskfirande för dig?

    Kramar

  11. mejline skriver:

    Också intressant och tänkvärt inlägg! Med en sån kommentar låter det ju verkligen mer som välgörenhet.. Men som du säger, man skaffar ju inte barn för att vara ”snäll”, oavsett hur det går till.

    Jodå, bloglovin funkar så att man lägger till de bloggar man vill följa på en prenumerationslista, så det är inget du måste ha för att det ska funka att prenumerera på din blogg🙂 Du hade 6 följare tror jag det stod🙂 Jag använder det ofta, så det är nog bästa sättet för mig att följa din blogg🙂 Större risk att jag missar det om jag får mail, sådana får jag alldeles för många av😛

    Vi brukar oftast vara i fjällen med familjen vid påsk, så i år blir det lite annorlunda, inte för att vi heller brukar ha några direkta traditioner. Påskägg möjligtvis🙂 Men det blir nog mest filmmys med sambon, känns inte så lockande att gå ut i det här vädret heller😛 Ska ni hitta på nåt speciellt i helgen då? Kram

  12. svar:
    Nä jag firar ingenting, påsk, jul, födelsedag etc etc allt sånt är vardag bara🙂
    Men de är ju såklart skönt när karln är långledig så man kan göra lite mer ihop. Själv då?

  13. Fint gjort av henne, men hon efterapar ju kändisarna i USA. Hmmm har faktiskt aldrig gillat Carola…något falsk över henne,överspelad människa på ngt sätt.
    Jo så sant det ger henne säkert en skjuts i livet;)
    Riktigt Glad påsk på dig!

  14. neli skriver:

    förlåt för sent svar igen men jag är så seg när det gäller dem längre kommentarerna haha!
    ja gud ja, jag älskar min klocka… verkligen så värd pengarna! visst gjorde det ont i hjärtat när man sträckte fram pengarna vid kassan haha. men ändå =) den är så tidlös också!!
    hoppas du känner dig bättre nu =) du var ju förkyld sist…
    och glad påsk på dig hihi.
    kraam

  15. Det är toppen med mig, jag ska bara ta det lugnt och fira med min pojkvän🙂
    Så vi ska laga god mat och bara mysa🙂
    Hoppas du får en toppen helg! Kraam🙂

  16. Vivi skriver:

    Hej mitt i biscottibakningen🙂
    Det blir hederliga ”orginal”biscotti, bara mandel lite kanel och vanilj denna gång, annars brukar jag göra dem på mandel & choklad.
    Snart ska jag baka mitt första foccatiabröd, det ska bli spännande, bröd brukar jag sällan lyckas med så håll tummarna😉

    Jag håller med dig angående adoption, de ska inte ses som välgörenhet utan som en gåva. Det finns många som inte kan få fler barn elelr barn överhuvudtaget eller som bara kanske känner att denna jorden redan är överbefolkad och vill ge ett hem till någon som itne har ett, DET är bra anledningar, inte för att känna sig som en bättre människa.
    Jag var på ett bröllop för några år sedan där bruden var adopterad och hennes gudfar sa ngt så vacker i sitt tal, han berättade en saga där kungen och drottningen fick en prinsessa, det var deras prinsessa, men det var bara tvugna att hämta henne…. dvs att hon var ju redan deras, de hörde ihop, hon fanns bara en bit bort🙂
    Det är rätt tanke tycker jag!

    Hoppas du har en mysig påsk med familjen, maken fick leta påskägg här i morse😉
    Kram!

  17. Jasmine skriver:

    Jag tycker att ditt inlägg är väldigt intressant, verkligen. Ämnet tåls att diskuteras.

    Svar: Tack så mycket för att du berömde mitt julkort.🙂

    Jag och R har bland annat sett Hungerspelen på bio samt firat påsk tillsammans med hans familj.
    Vad har du gjort under Påskhelgen?

    Du skriver precis så mycket till mig som du vill, känn ingen press. Bara några få ord från dig betyder så mycket.

    Ta vara på dig och hoppas att du mår bättre.
    Kram

Kommentera

