Sociala normer

Skåda den typiska kärnfamiljen. 
Detta är en bild tagen från Vouge, så det är en konstruerad bild med skådespelaren Ewan Mcgregor och ryska supermodellen Natalia Vodianova. Men oavsett konstruerad eller inte, så är det här en bild många får upp (ja, inte bokstavligt denna) när de tänker på kärnfamiljen, en mamma, en pappa och deras barn.
Kursen som jag läser just nu Changes in Kinship, har jag ju skrivit om tidigare, hur nya familjekonstellationer kommer fram i och med NRT (New Reproductive Technologies)  och ART (Assisted Reproductive Technology) för att nämna två. Det som ofta kommer fram under våra seminarium (hade ett på tre timmar idag!) är att många antropologiska texter ändå utgår från västvärlden och här finns det vissa sociala normer som gör att saker och ting porträtteras och tolkas så som det gör.
Här i västvärlden pratas det ändå en del om den heteronorma världsbilden, hur majoriteten fortfarande målar upp den ideala kärnfamiljen (såsom på bilden ovan). Även om skilsmässor är vanliga, så talar vi om kinship och familj i termer av det ideala. Men vad händer då ifall man går ifrån dessa sociala normer, det ”förväntade”?
Min goda vän L, som jag bloggade om för ett tag sedan, blev gravid i slutet av förra året precis efter att hon fyllt 30 år. Hon var jätteglad och lycklig, samtidigt har hon alltid varit negativ och arg på folks förväntan på henne och andra par i övrigt. Hon har berättat för mig om hur hon blivit tillfrågad ifall hon inte ska skaffa barn snart? Vad är det för fråga egentligen? Det här med att skaffa barn blir mer och mer något som diskuteras öppet i media och många i dagens samhälle har väldigt starka åsikter kring barn, barnuppfostrad och dessa nya tekniker som numera finns tillgängliga. Det som en gång har varit privat, diskuteras alltså väldigt livligt och kanske är det därför min vän L fått sådana här frågor?
Under dagens seminarium sade N också något väldigt intressant, nämligen att det ofta är kvinnor som får just den frågan, ifall de planerar att skaffa barn. Det är istället mer socialt accepterat/normerat att män kanske inte är lika positiva. Och hur blir då reaktionen när en kvinna, rätt upp och ned svarar ”Nej.” på den frågan? N var inne på det lite under seminariet, men jag hittade en artikel på Aftonbladet.se som tar upp just detta ämne. I artikeln presenteras Christian och Åsa, som båda har bestämt att de inte vill ha barn, och hur ser folk på detta då? Åsa framför allt har fått många kommentarer från andra kvinnor om att hon kommer att känna av den biologiska klockan (något Åsa, 32 undrar kommer att hända överhuvudtaget om det inte hänt än) och att hon borde vilja föra generna vidare.
Enligt mig så är barn inget man ska skaffa för att samhället vill det, eller för att folk i ens närhet vill det. Precis som Åsa uttryckte det i artikeln så är det ett liv det handlar om och det ska man inte ta lätt på, känner man att man inte vill eller inte är redo, så är det så! Det är väl sämre att skaffa barn om man inte vill det, det är ju trots att dem som ska vara huvudsaken och i centrum här.
Vad tycker ni om barn? Är det något man som kvinna (eller man) måste skaffa?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, University och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Sociala normer

  1. Paulina skriver:

    sv: åh, tack så mycket för tipsen om extrajobb/sommarjobb åt mig, hjälpte mycket!🙂 Ska helt klart gå och ge ut mitt cv till massa butikschefer!
    Kram på dig

  2. Hmm hehe ve inte om den har det;) Men den är riktigt bra filmen..Nu blir det att inta tvsoffan här för ikväll är det ju tv-time..!

  3. Tessie skriver:

    Jag anser inte att man MÅSTE skaffa barn.
    Det är upp till var och än, det är inget samhället ska bestämma eller sätta krav på. En del är inte menade att bli förälder.

    Sv:
    Lampan är helt underbar, kolla om den finns för 49kr fortfarande, helt klart värd varje krona vill jag lova!🙂
    Det ska bli super mysigt att få skämma bort min älskade… verkligen!!..🙂
    Kram

  4. malin-helena skriver:

    Intressant inlägg måste jag säga! Jag tycker faktiskt ofta att det är väldigt intressant att just diskutera kärnfamiljen och folks syn på den.
    Man upptäcker faktiskt att väldigt många är väldigt inlästa i den bilden. mer än de vill erkänna vissa fall.

    Just till din sista fråga om man Måste skaffa barn, så tycker jag absolut inte det.
    jag har en bekant som absolut inte vill ha barn. Hon gillar barn, men känner att hon inte vill ha en runt sig hela tiden och känna det enorma ansvar över en annan människa. Så hon vill helt enkelt inte. Och det är väl rätt då. Om man inte känner att man kan ta ett sådant ansvar för en annan människa så ska man inte skaffa barn. Sedan kommer det ju alltid folk med orden ”du kommer ångra dig när du blir gammal” tycker det bara är riktigt fult att säga så till en människa som tar ett vuxet beslut om sitt eget liv.

    Sedan är du ju så, som du även nämner med, att som kvinna mellan 23-30 år förväntas man att bli mer barn när som helst. Så fort man säger ”åhh, jag mår lite illa” då får man tillbaka ”är du med barn!!??”
    DET blir jag evigt trött på, även om jag verkligen vill ha barn en dag.

    Hoppas du har en fin vecka!
    Kram

  5. camilla skriver:

    Åå jag tycker detta ämnet är så intressant. Den typiska kärnfamiljen, finns den kvar idag?
    Jag håller dessutom helt och hållet med dig, barn ska vara ett gemensamt beslut och inget man ska skaffa ”bara för att”. Det är ingen litenleksak man kan lägga bort när man nte orkar eller när det inte är kul länge.det är stort ansvar.

    sen att de ofta är tjejerna som man frågar känns också fel.det är ju lika mkt mannensansvar?

    tack för din fina kommentar om mitt inlägg. Jag blev så ledsen när hon sa det och jag undrar varför folk tycker de är okey att påpeka hur smal man är o inte tvärtom, men de har säkerligen med normer och ideal att göra. dock tyckr jag att eftersom hon vet om mina problem och har själv haft problem så borde hon veta hur känsligt det är? jag mår ju så fruktansvärt bra just nu o därför tog de extra hårt tror jag.

    Hihi du kommer nog våga:D

    har du några planer för idag?:D kraamis

  6. Anna Katana skriver:

    Nej barn ska absolut inte vara någonting man skaffar bara för att samhäller förväntar sig och vill det. Det ska kännas rätt för en själv, man ska ha en vilja att skaffa barn. Barnet följer ändå med en resten av livet sedan så det är ingen liten grej att skaffa.
    Alla människor vill olika saker med sina liv och så är det bara. Kan inte andra acceptera det är det deras problem.
    Jag kände de där pikarna lite på mig själv nu när jag och pojken flyttade ihop i en fyra. ”Du har ni rum att fylla sen”. Och massa andra pikningar. Men jag har ingen tanke på att skaffa barn än.

    Aa jag har laft in det i håret. Kommer antagligen bara lägga i mer när jag ska på match och låta de går ur i mellan (:

    Jo da jag hade bultat på mig rejält med kläder😛

    Dagen har i alla fall börjat bra än så länge. Hur är din dag?

    Kramar

  7. Vivi skriver:

    Hej tjejen! Jag var tyvärr tvungen att radera din kommentar för du skrev den i tävlinginlägg där jag hade skrivit att jag bara vill ha tävlingskommentarer🙂
    Men jag läste igenom den noga ändå !😉

    Sucker Punch tycker jag själv är en riktigt bra film, men det är helt klart speciell. Jag har en länk till min recension av filmen i tävlingsinlägget.
    Jo jag håller med dig om skatten på sätt att jag tycker de ska betala skatt som alal andra, det jag menade var att jag inte vet vad för skatetsatts de tillhör. Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte alltid skattesatserna är helt rätt satta. Jag tycker t.ex. inte man ska lägga 50% i skatt när man tjänar över 30 000 , hoppet är för stort enligt mig. ATT de ska betala hålelr jag ju däremot med om.
    Hur som …

    Jag håller med dig i inlägget ovan, som 31 år och gift känner jag absolut pressen av att skaffa barn, tyvärr gör det iaf mig lite anti. Ju mer folk tjatar dessto mer anti blir jag trots att jag kanske egentligen vill ha barn.

    Kram

  8. anna skriver:

    tackar :D!
    eller hur, men känner att ja vill inte leva på soc om du förstår har liksom inte ens ett eget rum så ja de är jobbigt😛
    haha jo de är ju det, men så är de ju me alla bilder folk kan tycka att de ser så lätt ut men ja menar tar man 30 bilder kanske 3 blir bra liksom😛

    jo dagen har varit bra och ja läser boken winter´s bone och ja boken är lite små seg men ja kollade på trailern för den finns på film med och den verkade riktigt najs🙂

  9. anna skriver:

    haha ja tackar😀 de va jätte kul att göra dom enbart för man kunde göra dom så söta men ja dom va ju inte så goda att äta eller ja jag tyckte de blev för sött liksom🙂

    aha okej, ne ja vet inte har ju bara sett trailern än så länge, ska nog se filmen när boken är klar så ja inte blandar ihop de, men ja vet inte boken känns lite skum med, fattar inte ens rutn vilken tid boken utspelar sig, ja menar dom är ju fattiga, sen är de lite westernstil, sen har dom elektronik (tror de va någon mobil) och ja massa sådant har kommit halvägs men inte fattat de än😛

  10. anna skriver:

    haha jo precis men ja bara till att läsa😛

    jo de blev äckligt sött, förutom den där ”bruna” de va mer smörkräm me nutella i så de blev inte så sött som den andra frostingen då var de ju typ 5 dl florsocker bara de liksom😛 men har ju alltid velat pröva på det

  11. hej allt är bara bra med mig hur är det med dig :)? kram

  12. Tessie skriver:

    Sv: Ja Convurse är alltid bra att ha några st. Jag köper ju dock kopior för anser att priser för att få en stjärna på sidan är för dyrt, just nu!! Älskar al-stars skorna men just nu får det bli kopiorna🙂

    Jag är inte heller direkt troende, jag tror inte på gud men jag tror helt klart på en högremakt, änglar och demoner, spöken osv🙂
    Tycker det verkligen kan vara skönt att ägna just några minuter i en stor kyrka och tända ett ljus och tänka på dom man saknar och älskar lite extra som lämnat oss!

    Ja men visst..
    Det jag menade när jag skrev ”inte är menade” är nog mer att jag menar att en del har inte det behovet av att skaffa barn, dom har mål och livförutssäningar som ser helt annorlunda ut än dom som skaffar sig barn.
    Jag dömer ingen, men känner dock att man i bland får oförstående blickar när man säger att man själv kanske inte vill ha just egna barn… Älskar barn, men vet inte om jag vill ha just egna!

    Kram

  13. Tessie skriver:

    Sv:
    Jag glömde ju säga de om lampan!!
    Det finns ju stora och små, det är den stora jag köpte för 49kr ordinarie pris på dom var 149 så har du hittat på hemsidan för 69 år de fortfarande fynd🙂

    Kram

  14. Melinda skriver:

    Man måste inte skaffa barn. Känner man inget behov av det så är det lika bra att avstå……..Man måste kunna stå emot vad andra tycker.

  15. adaramagazine skriver:

    Vilket bra och intressant inlägg! Tycker inte alls att det är något man måste skaffa. Jag själv skulle dock gärna vilja ha barn!🙂

    – ja visst är de fina! Ringen passade mig perfekt men vet inte hur det är för de som har ännu smalare fingrar. Vissa ringar kan man ju justera lite i storleken. Men jag skulle nog fråga innan jag beställde om jag var du😉 Har beställt från andra företag några gånger och fått alldeles för stora ringar. Ofta är jag så lat att jag inte orkar skicka tillbaka dem, hehe.

    Stackare! hoppas du kryar på dig! Med mig är det bara bra, är som vanligt efter med kommentarer och mejl bara, haha. Tänkt om man kunde komma ikapp någon gång😉
    Kram

  16. adaramagazine skriver:

    Vilket bra och intressant inlägg! Tycker inte alls att det är något man måste skaffa. Jag själv skulle dock gärna vilja ha barn!🙂

    – ja visst är de fina! Ringen passade mig perfekt men vet inte hur det är för de som har ännu smalare fingrar. Vissa ringar kan man ju justera lite i storleken. Men jag skulle nog fråga innan jag beställde om jag var du😉 Har beställt från andra företag några gånger och fått alldeles för stora ringar. Ofta är jag så lat att jag inte orkar skicka tillbaka dem, hehe.

    Stackare! hoppas du kryar på dig! Med mig är det bara bra, är som vanligt efter med kommentarer och mejl bara, haha. Tänkt om man kunde komma ikapp någon gång😉
    Kram

    – åh vad typiskt.. måste kommentera med mitt wordpress-konto nu för att jag har ett.. men min blogg är http://adaras.se och inte det andra..

  17. Vivi skriver:

    Det är itne så farligt för oss, jag och maken har nog alltid gjort lite som vi vill trots vad omgivningen säger🙂 men det är klart att folk ”tjatar”. De är ju verkligen så att många tycker det är konstigt om man är gift ,31 år och INTE har börjat planera barn. Det var lite samma sak när vi var tillsammans, vår familj tyckte vis kulle förlova oss redan efter ett år🙂
    Men som sagt har vi alltid gått vår egna väg min make och jag. Intressant däremot som din kollega/studiekamrat nämde att det mest är tjejer som det ”tjatas” på, det stämmer nog och ytterligare en del som visar att samhället inte är jämlikt.

    Har ni några speciella påsktraditioner i er familj, något speciellt ni äter eller så när ni träffas på fredag ? Får du fortfarande påskägg?
    Kram

  18. anna skriver:

    åh dom va med fina🙂 men ja vene har alltid velat pröva med att göra typ värsta toppingen om du förstår😛

    haft en bra dagf :)?

  19. mejline skriver:

    Hej! Åh, jag insåg precis att jag hade glömt bort att svara på din förra kommentar, tur att du hittade mig igen! Nu har jag lagt till dig på bloglovin, så missar jag inte dina bra inlägg heller!🙂

    Riktigt bra skrivet! Jag tycker definitivt att det är upp till var och en att avgöra om man vill skaffa barn eller inte. Det är en sån sak som jag och mina nära kompisar brukar diskutera, men det är ju ingen som säger att det är dags snart osv.. Det är ju helt sjukt om folk ska försöka pracka på andra ett barn!

    Här är det nåt slags blötsnöoväder idag, haha. Spännande! Jag brukar alltid åka hem till familjen i Jämtland över påsk, men i år blev det inte så för jag är knappt ledig och det kostade multum. Så jag ska fira med sambon för en gångs skull, mest ta det lugnt och äta gott och så🙂 Du då? Glad Påsk och kram!

  20. Jasmine skriver:

    För det färsta;: läcker bild du har hittat. (Du lyckas för övrigt alltid hitta väl illustrerade verk.)

    Och nu till inlägget; jag tycker att det r jättebra att du atr upp detta. Jag själv har funderat en del kring det. Jag och R har trots allt varit ihop ett tag och jag undrar vad omgivningen tänker om oss – trots att vi är unga. Men så ser jag andra unga människor i samhället, som är i R’s ålder och som – i kvinnans fall – går vacklar fram med en stor mage. Och då känenr jag att kravet på mig också ökar. att det är dags att skaffa barn – och det snart. Men jag vill inte, jag vill vänta. Men frågan är om det fortfarande är accepterat att man som kvinna och man skaffar barn när man är runt trettio, eller om det är något som undervärderas…
    Du har skrivit ett intressant inlägg, absolut.

    Kram

Kommentera

