Alex Schulman

Bilden är lånad från Alexs blogg.
Ja, hade någon frågat mig ifall jag skulle komma att blogga väldigt positivt om Alex Schulman för en sisådär 7-8 år sedan, så hade jag nog bara sagt: nej! Jag kommer ihåg att jag först snubblade över hans texter i lilla bilagan .SE (liknande Metro) som var en morgontidning som Aftonbladet delade ut till höger och vänster, gratis under morgonrusningen. Kommer ni ihåg den?
Hur som helst så brukade Alex skriva krönikor i denna tidning, inte helt okej enligt mig. Vissa texter föll mig då inte alls i smaken, de var oftast för råa och det som skulle vara humoristiskt kändes mest bittert och jag vet inte vad…men visst, sure, jag gick i gymnasiet och kanske bara inte förstod mig på honom? Aja, alla kan inte älska alla. Men, innan Alex Schulman blir alltför arg på mig (ifall detta, mot förmodan skulle komma ut) så måste jag erkänna att jag nu har börjat gilla honom mer och mer, allting är inte excellent men det finns en hel del bra grejer som denna man skriver (och säger). Kanske har den nya stilen att göra med att han fick Amanda i sitt liv, eller att han blev pappa till Charlie? Eller så kanske han bara ville upprätthålla en image, vad vet jag.
Men när jag idag snubblade över en av hans blogginlägg, så måste jag bara säga att jag verkligen, verkligen höll med honom. Han kan vara rätt bra, han den där Schulman. 
Inlägget hette: Det är coolt att betala skatt, Anja Pärson”.
Det första som var bra med inlägget, och mer som en bonus egentligen, är att han öppnar det väldigt personligt och pratar om hur han fått sin syn på skattepolitik från hans pappa. Sedan börjar han att berätta om hur han såg på Skavlan och att Anja Pärson under kvällen då var gäst. Där Anja förklarar att hon bor i Monaco av skattemässiga skäl.
Jaha?
Precis  som Alex så blir jag förbluffad över att ingen höjer på ögonbrynen och visst är det som Alex skriver, att många sportstjärnor flyttar till Monaco, detta har min pappa pratat om också under min barndom och varit upprörd över detta. De tävlar för Sverige, men de vill inte betala skatt i Sverige, jaha?! Hon om någon borde väl hjälpa till att bidra lite till det land som hon påstår sig tävla för och hon har ju en del pengar, säkerligen. Visst är det så att de som tjänar mer i dagens samhälle då också ska betala mer i skatt, det borde vara så i alla fall! Lite Robin Hood-anda över det hela.
Såhär skrev Alex:
”Anja Pärson har tagit del av ­Sveriges fria skolgång, den fria sjukvården, hon har ­njutit av den välfärd som ­våra skatte­betalare erbjuder henne. Men så börjar pengarna trilla in och då pilar hon i väg till Monaco. Av ”skattemässiga skäl”.”
Ja, jag blir ju förbluffad! 
Man ska ju hjälpa varandra i ett samhälle, ifall jag blir akutsjuk och måste ha ett par sladdar och apparater kopplade till min kropp vill jag inte att notan på det besöket ska ligga på 80000 per natt, eller vad något sådant nu skulle kunna kosta. Inte heller vill jag ha ett samhälle där jag inte får någon sjukvård för att de  som är rika och har pengar går före, vad skulle det vara för samhälle?
Conclusion: Solidaritet räcker långt. Att betala skatt ÄR coolt. Bra skrivet Alex Schulman! och grattis till att du och Amanda ska bli tvåbarnsföräldrar.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Alex Schulman

  1. camilla skriver:

    Jag har alltid haft svårt för denpersonen men måste hålla med om att de där blogginlägget var bra. varfpör ska hon slippa skatt?

    Tack:D skorna är verkligen sååå sköna🙂
    Minns inte riktigt vad kursen vi läser nu heter men den handlar om livets vardag o vilkor typ hur grupper hamnar utanför samhället osv. super intressant🙂

    Hahade håller jag med om, vissa naglack torkar så otroligt långsamt såde hinner typ bli förstört innan de torkar^^

    tack för tipset😀 vi ska kolla idag faktiskt🙂 vågar jag vågar du hihi🙂

    ha en fin dag vännen, kramisar:D

  2. Leone skriver:

    Jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag tycker om Alex Schulman eller inte.

  3. jo tack! gårdagen var jätte bra hur var din? kram

  4. Anna Katana skriver:

    Tycker också det där är helt fel. Idrottstjärnorna utnyttjar systemet när det är små sen kan det inte betala tillbaks det som vuxna. Så enormt fel är det. Förstår inte hur de kan vara så egoistiska alltså. Borde man inte vilja betala tillbaks till landet som hjälpt en att bli proffs?

    Och angående Schulman, hade också svårt för honom i början men jag tro att han mognat med åldern (:

    Haha aa dom har ju alltid den där snygga och passionerade tjejen som håller på dem😀 Men verkar som att de flesta storlagen i allvenskan gjort en kass start, så vi var inte ensamma. Hoppas på bättre spel på måndag.

    Skönt att din förkylning börjat släppa.

    Pappa försökte lura mig att fotbollsmatchen var inställd pga av snöstorm. Rätt komiskt då att snön vräkte ner när vi anlände till Södertälje så planen skottades när vi kom (:

    Kramar

  5. anna skriver:

    tackar :D! haha ja de är roligt när man får beröm för bilderna för tex som med dom på fjärillarna har man ju typ fått ligga ner och kämpat för å få dom bra😛

    eller hur, ja tycker de är svårt för min balans är så dålig så ibland tror ja att man ska slå ihjäl sig men balansen kommer la upp🙂
    hahah ja riktigt hemskt aprilskämt! att jaq alltid går på de med ja menar varje år gör dom verkligen något😛

  6. Vivi skriver:

    Jag tycker också det är fel att inte betala skatt, speciellt när man faktiskt själv har utnyttjat allt det skatten betalat. Kanske man inte hade varit den sportsman/kvinna som man är idag om man inte fått ta del av de fördelar skatterna betalar ?! Är ganska säker på att det är så.
    Däremot vet jag faktiskt inte hur skattesatserna ser ut när det gäller sportstjärnors ”löner”, vad jag har förstått så är det faktiskt inte alla sportstjärnor som kan leva enbart på att vara duktiga i en sport utan många har andra uppdrag vid sidan om för att försörja sig.
    Det jag menar är att jag inte kan döma Anja Pärsson för hårt innan jag har koll på den biten.

    Vad det gälelr Schulman tycker jag absolut han kan skriva väldigt många tänkvärda inlägg i sin blogg, men för lika många guldkorn hittar jag alltid grodor. Jag tycker han dömer folk alldeles för hårt ofta och det är något jag tycker väldigt illa om, han fd fru ska vi bara inte prata om, hon har verkligen gjort för många tabbar för att jag ska kunna ändra åsikt om henne.

    Hoppas du haft en bra helg tjejen!🙂
    Kram !

  7. Tror inte bara det är av skattemässiga skäl man flyttar dit men det är nog en stor del av kakan;)
    Jorå det är åt rätt håll nu,underbart!Nu kommer snoret ut o rosslar inte i hans lilla bröst längre så förhoppningsvis är vi i slutfasen av skiten..=)

Kommentera

