The future

Det är riktigt svårt det här med framtiden, att veta vad man ska göra. Dock måste jag ändå säga att jag trivs väldigt bra på mitt kandidatprogram som jag går på. För första gången sedan gymnasiet så känner jag att jag verkligen kommer någon vart, att jag har lärt mig otroligt mycket och att mycket är roligt, även om det kan vara tufft att plugga.

Men så till i höst så måste jag bestämma hur min inriktning ska se ut, det är riktigt svårt! Jag önskar att man hade en skylt som denna ovan, så att det bara var att följa den. Men riktigt så enkelt är det ju inte. Jag ska ansöka om en utbytesstudentplats hade jag tänkt, det finns bara en, så det lär vara väldigt svårt att snappa åt sig den, men försöka går alltid! Måste dock ta mig tid imorgon att verkligen sätta mig ned med ansökan och antagligen så måste jag prata med studievägledaren på institutionen. Men, om jag blir kvar här i Sverige, vilket det ser ut som nu, så är jag inte riktigt säker på hur jag vill utforma mitt program. Jag är dock intresserad av bistånd och till exempel Kooperation utan gränserdå fokuset verkar ligga på att lära ut; en biståndsorganisation som ”hjälper fattiga att hjälpa sig själva”, alltså att de lär dem hur de ska arbeta. Det låter lovande enligt mig. Det jag är intresserad av och som jag tror mig klingar bra i sammanhang som bistånd är: Internationella Relationer och Socialt arbete. Då har jag mina 60 hp för nästa år. Men jag är ändå inte helt säker, nästa vecka är det arbetsmarknadsdag, då får jag förhoppningsvis lite extra kött på benen, för det är ju inte lång tid kvar till ansökningsdeadline nu!

Många som jag har pratat med  fortsätter dock att lyfta fram hur svårt det är att få jobb som socialantropolog och ja, de har rätt. Men samtidigt så är det svårt i Sverige eftersom ämnet som yrke inte har etablerats vidare mycket, dock så är det mycket mer etablerat i USA till exempel och jag skulle inte säga nej till att jobba där, men främst så vill jag ju komma ut i världen, se mig omkring. Oavsett, så tycker jag som bilden. Det är min framtid och jag känner att detta är något jag tycker är spännande, kanske kan jag få jobb inom adoptionsorganisationer och göra någon nytta på sådant sätt också, jag vet inte…men huvudsaken, känner jag, är att jag gillar det jag gör och då tror jag att man kommer långt oavsett. Dessutom, även yrken som journalistik som jag läste tidigare, som är ett väldigt etablerat yrke världen över, är en väldigt svår bransch att komma in i.

Varför inte vara lite av en trendsetter i jobbvärlden? Det kommer att komma jobb, det tror jag absolut. Det är ju så många aspekter som går in i själv socialantropologin, såsom globalisering, genus, kultur, släktskap. Det är så brett att det kommer att öppna upp sig mer och mer.

…det tror jag starkt på!

Vad vill ni syssla med i framtiden?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Privat, University och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till The future

  1. sofia skriver:

    Jorå det börjar bli bra va mest rädd för mötet vi skulle ha igår men det gick jätte bra så mår mycket bättre nu… Om de inte löser sig med landet så gör de inte de då får man gå vidare svårt bara är uppväxt där så de känns att ev behöva sälja de liksom.. men men vad göra:)

    okej soft det=)

  2. Anna Terneborg skriver:

    Oj, vilken svår fråga. Framtiden känns så långt borta, som att man har all tid i världen att fundera på det. Men tiden går fortare än man tror, och snart är framtiden här liksom. Får återkomma på den frågan😉

    Svar: Tror absolut att det kan ha varit så varmt, det kändes nästan som 20 här i Göteborg. Härligt! För min del räcker det dock med vår, älskar denna årstid och det faktum att man kan klä sig i skinnjacka utan att varken frysa eller svettas🙂 Vilken är din favorit-årstid?

    Då ska jag försöka göra det i helgen faktiskt, söndagar är ju alltid en seriedag🙂

    Låter som du fått en del gjort iaf, skönt! Idag är det jobb till 16 för min del, sen ska jag in till stan en sväng och hämta ut ett par biobiljetter. Ska även hinna förbi affären och hämta ett paket samt till en annan affär för att skicka tillbaka ett paket. Busy busy😉

    Hoppas du får en fin torsdag! Kram

  3. Thessan skriver:

    hade en jättemysig promenad med min kompis igår, rena vårvädret va det ju! idag ska jag jobba, jobbar som sjuksköterska på en medicinsk akutvårdsavdelning. nu kan du tväla å vinna en egen amis på min blogg

  4. Anna Katana skriver:

    Vad roligt om du skulle få utbytesstundplatsen. Vilket land blir det isåfall? Skriv nu en riktigt bra ansökan (:
    Aldrig lätt att välja riktning, man ändras ju så mycket som person hela tiden också så helt plötsligt känner man för något annat. Men ta det som känns rätt för dig och känns som något du brinner för. Lättare att studera ett ämne som känns rätt för en själv.
    Jobba i USA låter inte alls fel, skulle själv vilja åka ditt och jobba. Hade stor tanke på det förra våren men sen träffade jag killen och planerna lades på is.

    Haha vet egentligen inte om det verkligen var kär jag var under gymnasiet, inte äkta kärlek i alla fall. Snarare attraktion (:

    Kramar

  5. anna skriver:

    ohh så dyrt :O? då ska ju inte ja klaga >.< ne men ja hade beredd mig själv på att de skulle kosta ett par hundra så har lagt undan lite vuxenpoäng😛 aha okej men va kan du få för jobb sen då?

  6. Vivi skriver:

    Alltid en lika svår fråga, själv har jag inte riktigt bestämt mig ännu, ibland har jag funderingar på att plugga vidare ibland inte, just nu vill jag faktiskt bara jobba och trivs jättebra i servicebranchen även om just detta jobbet just nu är långt ifrån dröm jobbet🙂

    Tror det är bra att ta reda lite på hur branchen och den framtida arbetsmarknaden ser och vad för alternativ man har, jag känner många som studerat och sedan faktiskt inte fått jobb.
    Det jag tror man ska göra sig beredd på i t.ex. ditt fall med din utbildning är att jobbet kommer, men kanske inte med en gång. I värsta fall får man ta ett år på kassan i ICA eller liknande innan man faktiskt hittar ett jobb som passar ens utbildning. Om man kan tänka sig att flytta blir det dock väldigt mycket enklare🙂
    Och man kommer dessutom väldigt långt på drivkraft😉

    Tack för komplimangen om fotot🙂
    Jag tror jag gillar Kalle och choklad fabriken allra mest, men både nightmare before x-mas och corpse bride är också filmer jag verkligen älskar. Ohhhh sweeni Todd är ju också så himla bra ..och …😛
    Kramar!

  7. Olessia skriver:

    HEEJ GUMMAN1!!!

    jaaa det är jag på headern😛 läget`??

  8. sofia skriver:

    ja du får göra det=)

    Ja de bra🙂 ett av möterna är lite privat men de andra är om mitt jobb=)

  9. Hej har inte knnat skriva kommentarer här på ett tag. Vet inte varför? Kollar om det går nu när jag använder en annan e-post. Hoppas det funkar. Kram

  10. angelica skriver:

    sv ja verkligen!! taack, ja nu mår jag bättre igen🙂
    ja jag har otroligt mycket i skolan just nu. dock var min lärare snäll att flytta fram mitt prov imorgon tills på tisdag då jag varit sjuk🙂

  11. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Haha, det är faktiskt en han😉 Har två pojkar, bröder🙂 Men Lucky är väl lite tjejigt kanske🙂

    Jag gillar i stort sett alla årstider på sitt sätt, svensk sommar är ju bland det finaste som finns! Men samtidigt har jag så svårt för sommaren när det är just så varmt att man bara går omkring och svettas, då föredrar jag som sagt våren🙂

    Vi ska se på The Hunger Games på söndag, min vän ville se den och jag är inte den som är den. Får väl se om den är något att ha🙂

    Massa kramar!

  12. Ja många som har kommit till världen i mars månad inte bara katterna som löper amok..mohahahaha!Yes kommer mkt mera smycken framöver får hem lite smått & gott nu så jag kan göra mera!
    Jaa haha han är så påhittig med allt,busungen!

  13. Anna Katana skriver:

    Har ju redan bott in mig rätt bra här nu, var bara nycklarna som skulle lämnas i den gamla. Har ändå bor i den nya två månader nu och trivs som fisken i vattnet.
    Tycker absolut du ska ta en cykeltur nu när solen är framme och allt. Innan jag tar nästa cykeltur måste jag verkligen pumpa däcket.

    Jo klart man vill ju vara så attraktiv på arbetsmaknaden som möjligt efter avslutade stuider. Inte särskilt kul att gå arbetslös, särskilt inte om man tagit lån och så med. Är glad att jag fick arbete direkt efter att studierna var slut.

    Ska möta upp pojken när han slutat jobbet, så ska vi handla lite sen blir det hem och bara ta det lugnt. Ska du hitta på`?

    Kramar

  14. Jasmine skriver:

    Det här med utbildning är svårt – även för dem som är insatta i studier på högre nivå. Lycka till med alla val, jag förstår att det inte kan vara lätt. Men det märks verkligen att du trivs och ditt intresse för kurserna är underbart att få ta del av. Du är så duktig.
    Kram❤

Kommentera

